Medlem

Efter 3 timmar spelande med 3 av oss så kan jag bara konstatera att spelets originalutförande inte riktigt skalar svårighetsgraden med hur många man är på servern. Mindre grupper zombies plockas relativt lätt ner och när vi skulle stänga ner för natten hade vi redan lyckats fixa 3 helt fungerande bilar med full tank och en bas med hur mycket bröte som helst. Här finns en risk att spelet kan bli tråkigt ifall man inte matchar svårighetsgraden med hur många man är. jag skulle säga att beroende på hur många som skall spela, så bör man också justera hur många zombies det finns på banan för att balansera spelet. Skulle inte det räcka så kan man också aktivera springande zombies 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja gör det! Jag köpte spelet själv redan 2014, men har haft det liggande sedan dess, till juluppehållet. Detta är i min mening inget early access-spel då det har mer gameplay än många "klara" spel.

Zomboid är bra, speciellt, roligt under viss tid men det saknar fortfarande utlovade core features och rullar i en version som kallas beta 42.

Vilket i sig är rätt så sjukt när man sneglar på deras omsättning och tiden sedan EA släpptes.
Jag tror att starcitizen kommer släppas innan vi ser ett projectzomboid 1.0

Zomboid är en diamant slipad i bajsig javakod.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Zomboid är bra, speciellt, roligt under viss tid men det saknar fortfarande utlovade core features och rullar i en version som kallas beta 42.

Vilket i sig är rätt så sjukt när man sneglar på deras omsättning och tiden sedan EA släpptes.
Jag tror att starcitizen kommer släppas innan vi ser ett projectzomboid 1.0

Zomboid är en diamant slipad i bajsig javakod.

Jag läste på lite i ämnet och precis som du säger så saknas bland annat npc:s och dylikt. Samtidigt så ligger spelet över 90% positivt över tid på steam. Klart man kommer tröttna på spelet till slut, men vart går gränsen när det är för få timmar för att vara ett "ok" spel? Spelet reas ut då å då (senast nu fram till 4 januari) och nu senast bara för 105 svenska kr. Vi har troligen olika syn på hur länge ett spel bör hålla per krona satsad. Jag tycker tex att 10 kr/h är ett ok pris, dvs minst strax över 10 h i detta exemplet vilket inte är några problem att komma över i detta spelet om man tycker om isometriska spel.

Över lag tycker jag att motorn har potential för andra sorts spel också. Tex så hade jag gärna sett detta koncept i en ny version av xcom ufo defence utan turbaserade strider och i coop. Grafiken är perfekt för ändamålet och redan nu så handlar det om att skilla upp sin gubbe hur bra hen siktar och använder olika vapen. Bara hoppas att "nån" utvecklare plockar upp denna boll 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har spenderat lite tid med spelet i helgen och känner mig lite mer bekväm med det nu. Blev cirka 10 timmar total speltid över cirka 20 karaktärer... 3 dagars överlevnad är rekordet för tillfället. Fy fan vad roligt det är!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Har spenderat lite tid med spelet i helgen och känner mig lite mer bekväm med det nu. Blev cirka 10 timmar total speltid över cirka 20 karaktärer... 3 dagars överlevnad är rekordet för tillfället. Fy fan vad roligt det är!

Ja jag har typ sagt till folk att de inte bör plocka upp spelet pga det beroendeframkallande element som finns i spelet där du både glömmer bort rum å tid 😁
Värst är det som sagt när du spelar i grupp. Då e det riktigt kört! 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

haft spelet i 10 år (känns som mer faktiskt) och brukar testa det då och då, tycker aldrig de kommer någon vart, på 10 år känns det som att spelet utvecklats 10% max.

Då det kom liknande det ingenting annat i princip, idag liknar det ganska exakt de survival spel som kommer ungefär en gång i veckan på Steam. Det finns inga quests, inga NPC's, bara; överlev. Tycker det är ett rent skittråkigt koncept egentligen, men väldigt bra om man är spelutvecklare dock, för du skalar bort det som kommer ta tid och är väldigt svårt, på så vis kan man undra varför spelet utvecklas så sakta. Jag har sett survival-spel på Steam som utvecklats mer på 3 månader än detta på 10 år (och ja, jag trilskas ännu med genren ibland, för jag tycker jag BORDE gilla det, men näh.)

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

haft spelet i 10 år (känns som mer faktiskt) och brukar testa det då och då, tycker aldrig de kommer någon vart, på 10 år känns det som att spelet utvecklats 10% max.

Då det kom liknande det ingenting annat i princip, idag liknar det ganska exakt de survival spel som kommer ungefär en gång i veckan på Steam. Det finns inga quests, inga NPC's, bara; överlev. Tycker det är ett rent skittråkigt koncept egentligen, men väldigt bra om man är spelutvecklare dock, för du skalar bort det som kommer ta tid och är väldigt svårt, på så vis kan man undra varför spelet utvecklas så sakta. Jag har sett survival-spel på Steam som utvecklats mer på 3 månader än detta på 10 år (och ja, jag trilskas ännu med genren ibland, för jag tycker jag BORDE gilla det, men näh.)

Nice, jag letade som en tok igår efter fler survival-spel i just isometrisk vy likt PZ men fann inga. Det är väl jag som letar dåligt antar jag. De enda jag fann var såna där du alltsom oftast ser gubben strax framför dig, vilket enligt mig e skittråkigt. Smaken är väl dock som baken, delad. Alla kan ju inte ha samma smak 😁
Jag spelar i regel endast FPS eller isometrisk vy och just den isometriska vyn som PZ och tex Xcom ufo defence har, uppfattar jag som väldigt ovanlig bland spel. Det är väldigt tråkigt då det blir en rätt så laid back-känsla i dessa spel med den övrblick man får 🙂

Sen håller jag med dig. Utan fler quests så finns inget att göra efter att man fått upp en bas med tillhörande mat/ammo mm. Det är väldigt tråkigt att de inte kommit längre.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har man väl fått upp en bas är det svårt att veta vad man ska göra. Man får helt enkelt ge sig egna mål. Rensa fängelset i Rosewood är kul. Att bege sig in i Louisville är alltid kul.

Jag satte upp safehouses i varje stad.

Nu när jag spelar med en utökad karta är det bara kul att utforska andra städer. Sen spelar jag också med en mod som gör att jag blir anfallen vid jämna mellanrum så man får försvara sig. Däremellan måste jag skaffa mer ammunition för att överleva det.

Men jo, lite påbyggnad på det vore kul.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag läste på lite i ämnet och precis som du säger så saknas bland annat npc:s och dylikt. Samtidigt så ligger spelet över 90% positivt över tid på steam. Klart man kommer tröttna på spelet till slut, men vart går gränsen när det är för få timmar för att vara ett "ok" spel? Spelet reas ut då å då (senast nu fram till 4 januari) och nu senast bara för 105 svenska kr. Vi har troligen olika syn på hur länge ett spel bör hålla per krona satsad. Jag tycker tex att 10 kr/h är ett ok pris, dvs minst strax över 10 h i detta exemplet vilket inte är några problem att komma över i detta spelet om man tycker om isometriska spel.

Över lag tycker jag att motorn har potential för andra sorts spel också. Tex så hade jag gärna sett detta koncept i en ny version av xcom ufo defence utan turbaserade strider och i coop. Grafiken är perfekt för ändamålet och redan nu så handlar det om att skilla upp sin gubbe hur bra hen siktar och använder olika vapen. Bara hoppas att "nån" utvecklare plockar upp denna boll 😉

Jag har inte sagt någonting om ifall det är prisvärt eller inte, det tycker jag det är.
Men bara för att något är prisvärt betyder inte att det är färdigt och det anser ju inte utvecklarna att det är heller.

Det klingar illa mot dom som supportade spelet till att börja med att inte kunna leverera en 1.0 version på över 10 år med över 100 miljoner dollar i omsättning.

Att det är java har inget med grafiken att göra, java som kodspråk är segt och minnestungt, det är inte branchstandard av en anledning. Man kan göra isometriska spel i ue5 eller unity i exakt samma typ av grafik om man vill det.
Prestandan på spelet är mot all kritik just pga att det är i java.

En utav anledningarna till att b42 tog sådan jävla tid att leverera var ju att dom var tvingade till att göra om massa frankenstein kod som dom gjort tidigare och det blir bara ett moment 22 hela tiden för dom.

Hade hellre sett att dom säger att det är färdigt i det här laget, och gör en uppföljare i en riktig spelmotor i c++.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag har inte sagt någonting om ifall det är prisvärt eller inte, det tycker jag det är.
Men bara för att något är prisvärt betyder inte att det är färdigt och det anser ju inte utvecklarna att det är heller.

Det klingar illa mot dom som supportade spelet till att börja med att inte kunna leverera en 1.0 version på över 10 år med över 100 miljoner dollar i omsättning.

Att det är java har inget med grafiken att göra, java som kodspråk är segt och minnestungt, det är inte branchstandard av en anledning. Man kan göra isometriska spel i ue5 eller unity i exakt samma typ av grafik om man vill det.
Prestandan på spelet är mot all kritik just pga att det är i java.

En utav anledningarna till att b42 tog sådan jävla tid att leverera var ju att dom var tvingade till att göra om massa frankenstein kod som dom gjort tidigare och det blir bara ett moment 22 hela tiden för dom.

Hade hellre sett att dom säger att det är färdigt i det här laget, och gör en uppföljare i en riktig spelmotor i c++.

Jag hör vad du säger. Du har troligen rätt i att spelet hade varit i bättre skick om det varit gjort i en vettig motor från början. Kanske bättre å göra PZ2 direkt en bättre motor, än att göra klart PZ i dess nuvarande? Möjligt att det kan ge ett klart spel snabbare? 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Har man väl fått upp en bas är det svårt att veta vad man ska göra. Man får helt enkelt ge sig egna mål. Rensa fängelset i Rosewood är kul. Att bege sig in i Louisville är alltid kul.

Jag satte upp safehouses i varje stad.

Nu när jag spelar med en utökad karta är det bara kul att utforska andra städer. Sen spelar jag också med en mod som gör att jag blir anfallen vid jämna mellanrum så man får försvara sig. Däremellan måste jag skaffa mer ammunition för att överleva det.

Men jo, lite påbyggnad på det vore kul.

Jag tänkte på det att vid nästa tillfälle vi spelar så borde vi ha några % springande zombies i kombination med ett uppskruvat antal zombies på servern 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=N7XYMUZB9F0

Uppdatering 42 med diverse uppdateringar är snart på g.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

https://www.youtube.com/watch?v=N7XYMUZB9F0

Uppdatering 42 med diverse uppdateringar är snart på g.

Kommer bli jättekul men dröjer nog några månader till.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Nu har vi även slängt upp en coop-server där vi flummar omkring. Även om spelen inte har särskilt mycket gemensamt, så drar jag ändå vissa paralleller med sea of thieves, där det kanske inte finns något särskilt endgame, utan där spelet skiner som bäst i de situationer som grupper försätter sig i.

Igår tex så fick vi den geniala idén att barakera oss inne i ett garage Mee ett par bilar och släpvagn jämte motorvägen. Det tog inte lång tid innan 10-15 zombies forcerade garageporten och rushade ihjäl oss då det samtidigt rasade in zombies från vår andra flyktväg. Dog vi? Jajjemensan! Var det roligt ändå? Jajjemensan 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

https://store.steampowered.com/app/108600/Project_Zomboid/

Då har steam en rea på spelet med 33% ifall nån mer vill testa detta grymma spel 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Gårdagens "quest" var att jag och en kompis skulle inspektera ett hus med tillhörande bondgård inte långt ifrån ett vattendrag. Tanken var att utvärdera ifall stället skulle fungera bättre än vår nuvvarande bas då det både fanns fiskemöjligheter och en väldigt bra yta för att bruka jorden.

Sagt å gjort så packade vi ihop diverse burkmat, vattenflaskor och bandage som vi förväntade oss kunna behöva. Även skruvmejsel fick följa med ifall vi skulle hitta bilar med bra bilbatteri.

Det var besvärligt att ta sig ut från området vi har vår befintliga bas, då vi bor ett stenkast från motorvägen där flera hundra zombies rör sig omkring. Efter mycket om och men så finner vi en liten väg avsides från motorvägen som just leder emot den del där vi sett huset vid ett tidigare speltillfälle. Under transporten så finner vi 3 bilar i uruselt tillstånd, men där batterierna är i hyggligt tillstånd. Bara skruva ut och lasta över i vår ambulans som var vårt åk för uppdraget. Vi hittade även 2 andra bilar i risigt tillstånd, men som vi lyckades få igång efter tjuvkoppling. Körde bilarna åt sidan och noterade på kartan vart dessa fanns ifall vi nånsin blir nödställda i närheten.

Tillslut finner vi vattendraget och vi vet att vi närmar oss platsen där huset ligger. Då plötsligt så ser vi en grymt snygg och välbevarad skeva-van i mörk-lila färg. Den måste vi ju ta med oss. Vi stannade och slog ihjäl 3 zombies och jag var en hårsmån ifrån att bli biten då en zombie missades när jag kollade ett bilvrak efter bra bildelar. Vi fann till och med bilnycklarna på en av dessa zombies som vi slog ihjäl! Dessutom nästan full tank. Det blir inte bättre än såhär 🙂

Vi fortsätter vår resa med 2 fordon och kommer fram till huset. En zombie ströar omkring inne i huset och dörren är låst. Jag får försiktigt öppna fönstret och hoppa in bakom zombien och sedan slå ihjäl den med hjärtat i halsgropen. Sen släppte jag in min kompis och började kolla huset. Ingen el kan vi konstatera rätt snabbt. Vi behöver alltså ett elaggregat här ifall vi skall flytta basen.

Nöjda med vår tur, så är det nu hög tid och ta sig tillbaka till vår andra bas då det nu försvunnit 1h30min sedan vi startade. Vägen tillbaka går rätt smidigt. Vi har ju kartan nu, så det är bara å köra. Bara det att 20-25 zombies följer efter bilarna in i vårt kvarter! Jag slår ihjäl ett 10-tal medan kompisen kör över dom med bilen. När det är några kvar så loggar 2 spelare till in och clearar resten av dom. Det ligger nu en jäkla massa kroppar i vårt kvarter och ikväll börjar väl upprensningen av alla lil så att inte karaktärernas moral sjunker i botten.

Summa sumarum: ingen skadad, 3 bättre bilbatterier och en snygg sjysst skeva-van. En bra spelsession med andra ord 😁
Det bästa är att detta uppdraget inte tog mer än 2 h, vilket är bland det viktigaste för oss småbarnsföräldrar 👍


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar