Bredband! Vad betalar ni?

Medlem

549 kr för 250/100 Telia, bundet till bostadshuset så kan inte byta tyvärr. Väntar bara på en till jävla höjning av priset..

Medlem

1000/1000 Mbit och TV Startutbud via Tele2 för 140 kr/månaden via Samfälligheten.

När jag ser priserna ni betalar i stadsnät så förstår jag inte att det inte är mer ramaskri över de hutlösa priserna. Ok om man bor "på landet" eller i ett villaområde som bara har villafiber, då har man kanske inte så mycket val. Däremot när det gäller flerfamiljshus, större tätorter osv så tycker inte jag att "valfriheten" med ett öppet nät är värt 400-500 kr mer i månaden för samma tjänst än att köpa in det kollektivt till alla boende.

Boven i dramat är oftast fastighetsägaren som kräver en kickback av kommunikationsoperatören. Så av de exempelvis 500 kr man betalar för sin bredbandstjänst går åtminstone hälften av pengarna i slutändan till fastighetsägaren. Därför saknar denne incitament till att sänka bredbandspriserna i öppna nät då det skulle kannibalisera på deras intäkter.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Skrivet av nmbrg:

Hur fick du så bra pris på 1000/1000?

Det finns inga gratisluncher.

OT: jag betalar 449:-/mån för obunden Bahnhof 250/250.

Sannolikt har min blivande hyresvärd ett finger med i spelet. Plus att jag är helt ny kund.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, det finns det inte. I detta fallet betalar ju så klart någon annan som är föreningen.

Och du betalar med din månadsavgift till föreningen, där alla kostnader (även internet) är inräknat i medlemmars avgifter.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Sannolikt har min blivande hyresvärd ett finger med i spelet. Plus att jag är helt ny kund.

Jag var också ny kund. Men obunden då jag vägrar binda upp mig på sådana saker. Jaja.

Medlem

1000 Mbit/s, 160 kr som läggs på hyran.


signatur

^Katten, idle extreme.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Issue:

100+200=400
det är sen gammalt

Hehe ops


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Och du betalar med din månadsavgift till föreningen, där alla kostnader (även internet) är inräknat i medlemmars avgifter.

Japp, den gick dock inte upp när detta tillkom, avgiften alltså.

Men det kan ju ändras om någon tycker det så.

Tror jag betalade runt 300 innan när det var ComHem, men det var ett tag sedan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bahnhof 250 ner & 100 upp i stadsnätet.
349:- i månaden. Fast då har jag en VP-Tunnel inkluderad i priset. Den går på 40:- i månaden.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Bahnhof 1000/1000 350:-/månad


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

gick från 1000/1000 ownit för 80:- / mån i stockholm till 1000/1000 telenor för nära tusenlappen / mån i skåne. ganska surt.

Medlem

Bahnhof 500/500, tror jag betalar 529 kr. Fibernätet är Utsikt Bredband.

Medlem

Ownit 1000/1000 för 55kr/månad genom BRF.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gratis, 1000/1000 eller något.

Ovärt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag har en speciallösning hos tele2 (150 + 150) mbit för 405 kr. Hade tänkt välj Bahnhof innan årsskiftet men på grund av flertalet förseningar orkade jag inte vänta längre och behöll tele2 ett tag till.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

275 kr/mån i 6 månader. Därefter 550. Snittpris alltså 412 kr/mån under bindningstid. (som går ut vid black friday, så då är det bara att teckna nytt någon annanstans) Bahnhof 1000/1000.

Behöver verkligen inte 1000. Hade räckt gott och väl med 500. Men 500 kostade bara typ 20 kr mindre i månaden så det fick bli 1000.

Medlem

Fick e-post idag om att mitt mobila bredband hos Tele2 ska höjas med 20spänn till, så kommer få att betala 549+nån tjugolapp till för extra datakort.
Ringde till dem i princip samma stund som jag fick meddelandet eftersom jag kände att det började bli lite väl saftigt. Har avhållit från att ringa tidigare eftersom jag varit osäker på ifall jag skulle fått behållit mina extra datakort om jag "förnyar" abonnemanget (ingår 1st extra i abbet + ytterligare 1st för 19:-).
Men... efter mycket påtryckningar så "kunde" de ändå inte varken justera priset eller göra någon annan deal med bindningstid...
Inte ens när jag påpekar att man är trogen kund (närmare 6 år) och i annat fall får säga upp skiten så rubbar de sig inte en tum.
Känns så jävla surt.

Hemma i BRF så smyghöjde Telia till över 500:- för halvdassigt 100/100 och det går inte att få något annat. Därav ringde jag dem, påpekade problemet och sa att jag ville säga upp det. Men lyckades ändå göra en halvbra deal på 310:-/må ifall jag band mig i ett år. Så Telia var iaf inte stört omöjliga som Tele2, vilket ändå känns bra.

Medlem

315kr per månad för 100/100 från Bahnhof. 135kr till Bahnhof och 180kr till stadsnätet (Wexnet).

Båda priserna gick upp för några månader sedan, Bahnhof +35kr och Wexnet +30kr. Brukade betala Bahnhof 39kr i månaden en gång i tiden, bättre deals då.

12
Skriv svar