Rapport: Återförsäljare slutar ta in fysiska Xbox-spel p.g.a. "riktigt dålig" försäljning

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Xbox har och har länge haft att man kan köpa digitala spel på fler ställen än deras egna butik
Sålde min ps5 utan skivläsare pga Sony har monopol på sina digitala spel och de kostar skjortan, men på Xbox har jag köpt de flesta digitala spel på andra ställen mkt billigare än deras egna butik.

Hur sjutton kommer du åt andra digitala butiker igenom xboxen??????
Jag har bara en att välja på igenom xboxen och det är xbox store.

Medlem
Skrivet av Guld:

Hur sjutton kommer du åt andra digitala butiker igenom xboxen??????
Jag har bara en att välja på igenom xboxen och det är xbox store.

Senast jag köpte ett digitalt spel till Xbox (fs22) gjorde jag det via webbläsaren på min laptop.
Måste du köpa det via din Xbox kan du säkert nyttja webbläsaren i konsolen.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

Går inte att jämföra.

Digitala spel på konsoll är monopol, ett företag styr allt. Kan aldrig bli bra, oavsett bransch eller produkt.

Men spel vänder sig ju framförallt till kids under 18 år så vad vet de? 🙂

Medlem
Skrivet av Guld:

Hur sjutton kommer du åt andra digitala butiker igenom xboxen??????
Jag har bara en att välja på igenom xboxen och det är xbox store.

Du behöver ju inte använda konsolen, det är bara att surfa in på t.ex. Eneba och köpa spelkoder där som du sen löser in. Jag köper i princip aldrig spel direkt från Xbox.

Medlem

Nöjet att browsa i ev reahyllor är som bortblåst för xbox på alla stora butiker man tidigare kunnat hitta ett eller flera kul titlar.
Man måste jaga spel eller köpa dem tidigt efter releasen.
Riktigt tråkigt. Man hade hoppats att butikerna såg det som ett sätt att få folk in i butiken och förhoppningsvis köpa annat väl inne.
Som mjölken i mataffären, därför den är längst in i butiken och har låg marginal. Det är inga butiker som lever på mjölken…

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Du behöver ju inte använda konsolen, det är bara att surfa in på t.ex. Eneba och köpa spelkoder där som du sen löser in. Jag köper i princip aldrig spel direkt från Xbox.

Ok men är det inte krångligare?
Sen är det ju ofta rea i xbox store och så använder jag rewards poäng presentkort när jag väl köper nått spel.

Medlem
Skrivet av RaymonD:

Min xbox series x står och dammar, kör gamepass men blir ändå bara på pc. Konsoll är det PS5 som rullar på, vet inte helt varför med upplevelsen känns bättre på något sett.

Känner liknande, men med att upplevelsen blir bättre på PC jämfört med ps5 eller xbox s/x.
Hög upplösning och bättre framerate.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok men är det inte krångligare?
Sen är det ju ofta rea i xbox store och så använder jag rewards poäng presentkort när jag väl köper nått spel.

Det är rea på andra butiker också. Jag skulle inte påstå att det är speciellt krångligt alls och helt klart värt det om man kan spara hundralappar. Sen kan man ta det steget längre och använda sig av en VPN och få spel ännu billigare. Vet att Baldurs Gate 3 gick att hitta för lite över hundralappen vid release, men det där är lite av en moralisk gråzon.

Medlem

Det är väl resultatet av Game Pass antar jag. Få ser väl nyttan av att köpa fysiskt exemplar när det kan spelas digitalt genom tjänsten. Också logiskt att MS går mot digital only i sina konsoler helt och hållet om det är såhär det ser ut. Vi går nog med stormsteg mot dagen då MS inte levererar konsoler utan bara tillhandahåller speltjänst och spel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är väl resultatet av Game Pass antar jag. Få ser väl nyttan av att köpa fysiskt exemplar när det kan spelas digitalt genom tjänsten. Också logiskt att MS går mot digital only i sina konsoler helt och hållet om det är såhär det ser ut. Vi går nog med stormsteg mot dagen då MS inte levererar konsoler utan bara tillhandahåller speltjänst och spel.

Ja troligen men det saknas ju bra exklusiva titlar, allt säljs ju på PC ändå och sen ligger vi i en lågkonjunktur dessutom.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ja troligen men det saknas ju bra exklusiva titlar, allt säljs ju på PC ändå och sen ligger vi i en lågkonjunktur dessutom.

Ja, de har ju gjort det lite svårt för sig genom att allt finns "överallt" istället för någonting en behöver en Xbox för. Men så förbereder de sig väl för att gå först all digital sen helt bara tjänst ingen konsol.

123
Skriv svar