XIII (den ny-remastrade versionen)

Medlem
XIII (den ny-remastrade versionen)

Detta är en mini-recension av den senaste versionen av spelet ”XIII”. Testat på Nintendo Switch, och spelet finns till samtliga format.

En liten personlig favorit under Gamecube-eran var spelet XIII. Jag gillade det mesta i spelet, allt från variationen i banorna, vapnen och den intressanta storyn. Sen ett tid tillbaka finns den ny-remastrade versionen ute på samtliga format. Som alla säkert vet, släpptes en remastrad version 2020 som blivit utskälld av såväl kritiker som fans. Det gjorde att en annan utvecklare fick förtroendet att rätta till alla fel och brister som föregående version drogs med. Alla som redan köpt spelet får denna version helt gratis medan spelet först nu gör entré på Nintendo Switch.

Spelet ser ut i en första anblick som jag minns det, men låt dig inte luras. Utvecklaren har inte bara ökat upplösningen och piffat till några texturer, utan allt är nybyggt i Unity-motorn. Den tecknade grafiken är ännu mer närvarande den här gången, och betydligt fler detaljer har lagts till i omgivningarna - utan för den skull förstöra den klassiska känslan av XIII.

En sak som tyvärr blir till ett irritationsmoment redan från start är att Nintendo Switch inte riktigt mäktar med att hålla 30 bilder/sekund. I utomhusmiljöerna blir detta mest påtagligt, medan inomhusmiljöerna håller sig någorlunda stabilt. Grafiken är annars bra, med endast några lågupplösta texturer på minuskontot.

Det jag uppskattade med XIII redan för 21 år sedan finns fortfarande kvar, det är ett varierat äventyr med varierande vapen som dessutom är anpassat till varje bana. Storyn är riktigt vass, och musiken är helt enastående. Dessutom har multiplayer lagts till i denna version, både lokalt och online. Om det inte vore för den där svajiga bildhastigheten som förstör mycket av upplevelsen så skulle betyget varit ännu högre. Nu landar spelet på betyget ”bra”, men om du hellre vill uppleva spelet i 60 bilder/sekund utan att det hostar sig fram så rekommenderar jag dig att köpa det till andra format.

Just nu hittar du XIII på Nintendos e-shop för 159 kr, medan den fysiska utgåvan ligger på 269 kr som lägst.

XIII
3
Bra
+
Grafiken - mer tecknad än sist
+
Variationen i banorna
+
Mängden vapen som finns att tillgå
+
Fantastisk musik rakt igenom
-
Den svajiga bildhastigheten förstör mycket av upplevelsen på Nintendo Switch
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra recension!

Har inte testat nyversionen, men gillade originalet bortsett från banan där man smyger i en ubåt och boss-striderna. Borde ge nyversionen en chans någon gång.

Dödgrävaren

På PC så är originalet fortfarande väldigt mycket bättre än remastern, som vid release var något av ett skämt.

Medlem

Stört att det inte kommit en uppföljare som fortsätter på cliffhangern ännu. Tror det var en av de första gångerna jag såg Cellshaded grafik som jag riktigt gillade.

Medlem
Skrivet av JackG100:

På PC så är originalet fortfarande väldigt mycket bättre än remastern, som vid release var något av ett skämt.

En total katastrof, men nu - betydligt bättre på alla plan. Ge det en chans, men gärna på annat format än Switch.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Stört att det inte kommit en uppföljare som fortsätter på cliffhangern ännu. Tror det var en av de första gångerna jag såg Cellshaded grafik som jag riktigt gillade.

Om denna version tas emot väl och säljer i mängder så kanske det finns en liten chans? Dock är förtroendet rejält skadat i och med versionen som släpptes år 2020.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Bra recension!

Har inte testat nyversionen, men gillade originalet bortsett från banan där man smyger i en ubåt och boss-striderna. Borde ge nyversionen en chans någon gång.

Tackar! 🙏 Nu är det kanske läge då priset är så pass lågt till alla format?

Dödgrävaren
Skrivet av PGR1985:

En total katastrof, men nu - betydligt bättre på alla plan. Ge det en chans, men gärna på annat format än Switch.

Nu spelade jag ju originalet när det var nytt å fräscht å det räckte för mig, men det är ett bra spel så det låter ju positivt att remastern lyckats göra det rättvisa isåfall.

Om någon nu hellre köper originalet på Steam istället.

En gammal favorit, har spelat den flera gånger:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Förlåt om jag hoppar in i tråden här,

Men gamla versionen har fått tillbaka online support tack vare denna mod: https://www.moddb.com/games/xiii/downloads/xiii-all-in-one-in...

& det är roligt för jag spelar detta dagligen,

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Förlåt om jag hoppar in i tråden här,

Men gamla versionen har fått tillbaka online support tack vare denna mod: https://www.moddb.com/games/xiii/downloads/xiii-all-in-one-in...

& det är roligt för jag spelar detta dagligen,

Helt okej, bara trevligt att du bidrar med goda nyheter för spelet XIII.

Skrivet av PGR1985:

Helt okej, bara trevligt att du bidrar med goda nyheter för spelet XIII.

Sån tur, 🙂 Ha en glad påsk & XIII är ett grymt bra spel, 🙂

Medlem

"Remastern" var okej men inte mer.
Gillar man original-spelet kan det vara värt att köpa denna när den är på rejäl rea. I övrigt tycker jag det är en otroligt slapp "remaster".

Medlem
Skrivet av Majoren:

"Remastern" var okej men inte mer.
Gillar man original-spelet kan det vara värt att köpa denna när den är på rejäl rea. I övrigt tycker jag det är en otroligt slapp "remaster".

Med risk för att märka ord så var det väl snarare en rätt ambitiös remake snarare än en "remaster" som dessvärre släpptes i ofärdigt skick. Jag tycker ändå utvecklarna förtjänar ett erkännande för att de bet ihop och patchade spelet till ett hyffsat skick även om det till syvende och sist fortfarande bara är ett okej spel (vilket jag håller med dig om att det är).

Vill man köra det på PC så finns det på GOG för ynka 30 spänn just nu.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Med risk för att märka ord så var det väl snarare en rätt ambitiös remake snarare än en "remaster" som dessvärre släpptes i ofärdigt skick. Jag tycker ändå utvecklarna förtjänar ett erkännande för att de bet ihop och patchade spelet till ett hyffsat skick även om det till syvende och sist fortfarande bara är ett okej spel (vilket jag håller med dig om att det är).

Vill man köra det på PC så finns det på GOG för ynka 30 spänn just nu.

Du märker på orden fel då jag spelat både originalet och denna version, och det är vare sig ambitiöst eller en remake. Det är en väldigt sparsam HD-uppgradering av originalspelet (därav jag inte tycker det ens når upp till remaster-status ), men med nya buggar och andra tillkortakommanden som originalet inte har. Det är också fortfarande i ofärdigt skick.
Tycker det är pinsamt av utvecklaren/utgivaren att sälja detta till något annat än 30 kronor, det är vad det borde kostat från början..

Medlem
Skrivet av Majoren:

"Remastern" var okej men inte mer.
Gillar man original-spelet kan det vara värt att köpa denna när den är på rejäl rea. I övrigt tycker jag det är en otroligt slapp "remaster".

Jag tycker priset fungerar ändå. Sen var det 100 kr billigare på Nintendo e-shop men bara fram till den 22:e, dock kommer säkert spelet reas ut snart igen.

Den fysiska versionen på Switch har ju den ”nya” versionen från start, medan det blir att ladda ner patchen till PS4 - fick nämligen hem den limiterade utgåvan under gårdagen. Matig och fin utgåva som var värd sina 134 riksdaler. Ser fram emot att spela det i 60 bilder/sekund den här gången utan att det hostar sig fram.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du märker på orden fel då jag spelat både originalet och denna version, och det är vare sig ambitiöst eller en remake. Det är en väldigt sparsam HD-uppgradering av originalspelet (därav jag inte tycker det ens når upp till remaster-status ), men med nya buggar och andra tillkortakommanden som originalet inte har. Det är också fortfarande i ofärdigt skick.
Tycker det är pinsamt av utvecklaren/utgivaren att sälja detta till något annat än 30 kronor, det är vad det borde kostat från början..

I och med nyversionen så tycker jag det är mer än en sjaskig HD-uppgradering då hela spelet ombyggt i Unity-motorn. Har du både kört remastern från 2020 och 2022? 🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

I och med nyversionen så tycker jag det är mer än en sjaskig HD-uppgradering då hela spelet ombyggt i Unity-motorn. Har du både kört remastern från 2020 och 2022? 🤔

Nope, har bara kört denna.
Men med remaster så struntar jag i vilken motor det flyttats över till, jag tänker mer på uppfräschad grafik och gameplay-funktioner. Metroid Prime Remastered är en riktig remaster, och denna är ju rena skämtet i jämförelse.
Men men, grundspelet är ju dock fortfarande bra, så är helt klart nöjd med när det när jag köpte det på rea på eShopen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nope, har bara kört denna.
Men med remaster så struntar jag i vilken motor det flyttats över till, jag tänker mer på uppfräschad grafik och gameplay-funktioner. Metroid Prime Remastered är en riktig remaster, och denna är ju rena skämtet i jämförelse.
Men men, grundspelet är ju dock fortfarande bra, så är helt klart nöjd med när det när jag köpte det på rea på eShopen.

Metroid är ju ombyggd i en uppdaterad variant av dess spelmotorn, och är absolut en grym remaster till formatet.

Dock så tycker skillnaden är stående även för XIII. Det är ganska mycket omarbetat, och skönt att multiplayern lades till i den senaste uppdateringen.

Saknar givetvis 60 fps till Nintendo Switch men det är också det enda formatet som erbjuder 30 fps istället för 60 fps.

https://m.youtube.com/watch?v=gxY0eNEavIk&pp=ygUEWGlpaQ%3D%3D

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Metroid är ju ombyggd i en uppdaterad variant av dess spelmotorn, och är absolut en grym remaster till formatet.

Dock så tycker skillnaden är stående även för XIII. Det är ganska mycket omarbetat, och skönt att multiplayern lades till i den senaste uppdateringen.

Saknar givetvis 60 fps till Nintendo Switch men det är också det enda formatet som erbjuder 30 fps istället för 60 fps.

https://m.youtube.com/watch?v=gxY0eNEavIk&pp=ygUEWGlpaQ%3D%3D

Har du fått online-grejen att funka? Aldrig varit nån online när jag prövat. Annars kanske du har lust ta ett parti nån gång om du har NSO?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Har du fått online-grejen att funka? Aldrig varit nån online när jag prövat. Annars kanske du har lust ta ett parti nån gång om du har NSO?

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa det. Jag betalar nämligen inte för Nintendos online-del längre.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa det. Jag betalar nämligen inte för Nintendos online-del längre.

Okej.
Det verkar ändå inte fungera något vidare onlineläget i detta spel, då det inte verkar vara cross-plattform så är det väl extremt få som lirar det kan jag tänka mig. Lite synd, som med Sniper Elite på Switch som dessvärre inte heller kör cross-platform MP.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Okej.
Det verkar ändå inte fungera något vidare onlineläget i detta spel, då det inte verkar vara cross-plattform så är det väl extremt få som lirar det kan jag tänka mig. Lite synd, som med Sniper Elite på Switch som dessvärre inte heller kör cross-platform MP.

Spelet var redan när det släpptes en ”outsider” och hade redan då en skara fans som gillade det (mig inkluderad). Någon försäljningsuccé var det dock aldrig tal om, och så är det säkerligen inte nu heller. Och det gjorde det inte bättre med den katastrofala start som spelet ändå hade, men jag mer än glad att utgivaren ändå gav det en andra chans i och med den senaste versionen som utvecklades av en annan studio.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Spelet var redan när det släpptes en ”outsider” och hade redan då en skara fans som gillade det (mig inkluderad). Någon försäljningsuccé var det dock aldrig tal om, och så är det säkerligen inte nu heller. Och det gjorde det inte bättre med den katastrofala start som spelet ändå hade, men jag mer än glad att utgivaren ändå gav det en andra chans i och med den senaste versionen som utvecklades av en annan studio.

Jo, det har du rätt i.
Saknar lite grann den typen av FPS-spel från den eran ca. 2000-2005, finns fler jag skulle gärna se remastrade på moderna plattformar, No one lives forever mfl. vore trevligt.
En regelrätt uppföljare på XIII hade man ju inte tackat nej till heller...

1
Skriv svar