Rail Route - Tågklarering

Medlem
Rail Route - Tågklarering

Vem gillar inte tåg? Rail Route är ett tågspel som står ut från mängden genom att fokusera på en något underrepresenterad del av tåg genren, tågklarering (train dispatch). Spelet innehåller både manuell tågklarering men också ganska avancerad automatisering så gillar du spel som Factorio så finns det en god chans att du gillar Rail Route. En av utvecklarna har jobbat som tågklarerare och spelets gränssnitt är designat för att efterlikna moderna klareringssystem. Det ska dock inte ses som en simulator utan är lite mer gamifierat.

Spelet har tre spellägen. Rush Hour, Timetable och Endless. I vissa handlar det bara om att tågklarera men in andra får du dessutom bygga räls och sånt.

I Rush Hour kommer vågor av inkommande tåg som ska till olika destinationer. Du får en begränsad mängd spår och signaler och målet är att ta emot alla tåg utan för lång fördröjning och styra dom till sin destination så snabbt som möjligt, tiden går även när du pausar och under de sista vågorna blir det rejält stressigt. Det här är ett läge som jag personligen inte fann så intressant, jag föredrar att ta min tid att tänka.

I Rush Hour blir det lätt stressigt.

I Timetable så handlar det bara om tågklarering. Du får ett färdigbyggt system och tidtabell med inkommande tåg som ska till olika destinationer. Ditt jobb är att ställa signaler och växlar för att styra dom dit dom ska samtidigt som du håller reda på vilka tåg som har bråttom så du inte råkar blockera ett snabbtåg med ett långsamt godståg. Det hela kan ses som ett pussel där allt måste passa.

Det gäller att leverera alla tåg i tid.

Sen har vi Endless, det är det primära spelläget. Du börjar med två eller tre sammankopplade stationer, några förgenererade kontrakt och en mindre summa pengar. Du har ingen teknologi så i början måste du ställa alla växlar och signaler manuellt, men för varje tåg du levererar i tid så får du både pengar och XP. Pengarna kan användas för att utöka systemet med mer räls, signaler och fler stationer. XP används för att låsa upp olika teknologier så som signaler, sensorer, snabbare räls och fler tågtyper. Med rätt kombination av sensorer och signaler så kan allt automatiseras.

Det börjar enkelt

Men blir snabbt rätt komplicerat.

Tågen genereras av kontrakt från dina Conductor Office som du kan bygga vid stationerna. Säger du ja till ett kontrakt så får du först passa in tåget i din tidtabell så det inte krockar med andra, sen körs ett testtåg där du kan dubbelkolla så det inte är några problem. Säger du ja efter det så kommer tåget att fortsätta att återkomma varje timme.

Det finns 5 olika tågtyper indelade i 2 grupper. Två gröna, Commuter och Intercity och tre röda, Freight, Regional och Urban Transit.
De gröna är enklare där ett Commuter t.ex för det mesta går från A till B och sen tillbaka till A med ett stopp på varje station det passerar. Ett Regional och andra sidan kan går från A till B och tar sen en paus på 15-20min där om du inte vill blockera plattformen (och det vill du inte) så måste du parkera tåget någon annanstans och sen vidare från B till C och sen en paus till men under den här pausen måste du dessutom flytta tåget till en annan station för sista delen är från D tillbaka till A. Allt kan automatiseras men särskilt Regional kan vara rätt krångliga att få till.

Spelet har en story/tutorial i form av The Story of Jozic som tar dig genom början på Endless och också låter dig även prova på Timetable och Rush Hour. Början på denna story/tutorial finns som en Demo man kan testa, sök efter ”Rail Route: The Story of Jozic”. Många av de olika teknologierna har dessutom sin egen lilla tutorial men trots det kan det behövas både videos och guider för att förstå hur allt fungerar tillsammans. Är du van vid spel som Factorio så är det här inte någon nyhet.

Spelet kommer med ca 70 kartor fördelade över de olika spellägena men det kommer också med en robust karteditor och har stöd för Steam Workshop där det i skrivandets stund finns över 2000 kartor.

Så vad tycker jag om spelet? Jag gillar det, har jag nu ca 90 timmar i spelet och alla achivements. Att bygga ett system med flera hundra tåg som flyter utan större problem är en fantastisk upplevelse. Spelet är som bästa när du behöver bygga avancerade korsningar med tåg som går i alla riktningar och olika tågtyper som måste samsas.

Spelet är väldigt mycket en sandbox, i Endless finns ett system med 3 stjärnor, en för 20 gröna tåg per timme i tid, en för 20 röda och en för 60 totalt men det är ett mål som är väldigt lätt att uppnå. Om du fokuserar på effektivitet så kan du nå det med bara 2-3 stationer på under en timme och här har vi kanske spelet största styrka och problem. Spelet ställer inga krav på dig, det finns ingen simulerad efterfrågan och inget straff för att säga nej till ett kontrakt så det är väldigt lätt att bara fokusera på effektivitet men gör du det går du miste om det som gör spelet bra. Vill du få ut allt spelet har att erbjuda krävs det att du utmanar dig själv och det är något som inte är så lätt.

Spelet är inte buggfritt men utvecklarna är mycket aktiva på både steam forumet och på spelets discord och den absoluta majoriteten av buggarna som fanns vi släpp är redan fixade.
Spelet har stöd för Steam Deck men då jag inte äger någon kan jag inte svara på hur bra det fungerar.

Eftersom spelet har en Demo så är lätt att testa innan man köper. Demon är en bra representation av vad spelet erbjuder.

Rail Route
4
Mycket bra
+
Många timmars nöje
+
Sandbox
+
Givande automatisering
-
Avskalat
-
Sandbox
-
Fortfarande vissa buggar
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:Windos, MacOS, LInux: Steam, GoG

  • Release:2024-02-22

Medlem

Runaway train - the game.

Medlem

Om man gillar detta kanske man också gillar "Mini Motorways" och "Mini Metro".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Oj, blir helt klart att testa demot. Spelade igenom Railway Empire 2 för några månader sen och det var störtkul!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av conthox:

Om man gillar detta kanske man också gillar "Mini Motorways" och "Mini Metro".

Det finns det viss overlap ja. Det är väl dock mest Rush Hour läget.
Endless är mer likt Shapez än ovan nämnda spel.

Redaktör

Tack för fin recension, och för lektionen i "tågklarering"! Jag lyfter upp recensionen på framsidan senare i dag. Har inte hunnits med än pga många medlemsrecensioner samtidigt.


signatur
Medlem

Den som säger att det inte finns ett spel åt alla har fel.
Själv visste jag inte att denna typen av spel fanns.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Bra recension.
Ja känns inte som man skulle byta från lokförare till tågklarerare direkt.
Kändes nästan att stressen kom krypande när man läste, och då verkar inte spelet tagit hänsyn till alla förseningar som kan uppstå vid tex signalfel, spårfel, fordonsfel, växelfel, obehöriga i spåret eller spårhalka.

Medlem

En fråga, varför sandbox på både plus och minus?

Medlem
Skrivet av bearlindo:

En fråga, varför sandbox på både plus och minus?

Jag nämner det i recensionen. Det är en av spelets styrkor att du kan bygga som du vill men det är också en svaghet att det inte sätter några krav på dig. Spel av denna typ har för det mesta ett övergripande mål som allting går mot, i Factorio är det t.ex att skicka upp en raket. Men Rail Route saknar ett sådant mål. Det gör att du måste hitta på dina egna mål och utmana dig själv och det är inte alla som klarar av det.

Medlem

Gränssnittet liknar verkligen det som tågklarerare på Trafikverket i Sverige använder, imponerade. Jag är lokförare och skulle hellre skjuta mig än koppla av med virtuell tågklarering men roligt att det gläder andra 😄, fin recension!

Medlem

Ska nog testas någon gång. Risken är att det blir som med Trainsim och man inser att man jobbar gratis.

Medlem

Sen lägger vi till lokfel, signalfel, fel på spår eller växlar, lövhalka så att godståg fastnar i backar och behöver hjälplok och pendeltåg glider förbi plattformar, kyla så att infrastruktur och fordon tar stryk, snö så att alla växlar slutar att fungera, sena personalbyten så att tågen blir ståendes, obehöriga i spår, olyckor, arbeten som behöver tillgång till vissaspår avsnitt (planerade eller akuta) och i värsta fall rivna kontaktledningar eller urspårningar. Då blir det ganska likt verkligheten!

Var man inte filosofiskt lagd innan man började jobba på järnvägen så blir man det väldigt snabbt.

Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Sen lägger vi till lokfel, signalfel, fel på spår eller växlar, lövhalka så att godståg fastnar i backar och behöver hjälplok och pendeltåg glider förbi plattformar, kyla så att infrastruktur och fordon tar stryk, snö så att alla växlar slutar att fungera, sena personalbyten så att tågen blir ståendes, obehöriga i spår, olyckor, arbeten som behöver tillgång till vissaspår avsnitt (planerade eller akuta) och i värsta fall rivna kontaktledningar eller urspårningar. Då blir det ganska likt verkligheten!

Var man inte filosofiskt lagd innan man började jobba på järnvägen så blir man det väldigt snabbt.

Samtidigt som du jobbar efter ett strikt regelverk.

Medlem

Tack för recensionen, blir nog att testa det här. 😁

1
Skriv svar