Sega säljer Relic och säger upp 240 på bl.a. Creative Assembly

Robot
Sega säljer Relic och säger upp 240 på bl.a. Creative Assembly

Storstädningen i spelbranschen bara fortsätter.

#creative-assembly, #relic-entertainment, #sega


Medlem

Jäkla tur att Blackbird Interactive sitter på Homeworld numera - med tanke på hur Dawn of War 3 och Company of Heroes 3 sett ut och mottagits känns det som att Relic inte direkt har sina glansdagar kvar.

Age of Empires 4 var väl förvisso okej, personligen tyckte jag inte det var så mycket att hänga i granen men det har ju i alla fall inte sågats likt DoW3 eller mottagits högst medelmåttigt i stil med CoH3. Intressant att båda ligger på runt 50% positiva omdömen på Steam nuförtiden, DoW3 sågades ju bra mycket hårdare när det begav sig och övergavs illa kvickt av Relic. CoH3 har de ju åtminstone försökt hålla lite liv i, men det är jäklar vad själlöst det är. (Efter att jag hörde hur röstskådespelarna felaktigt kläcker ur sig "M3 Sherman" gång på gång rage-quittade jag nästan skräpet. 😅 De kanske har städat bort de replikerna nu, spelet har legat i min malpåse ett tag, men en så löjlig miss borde aldrig ha letat sig in i spelet överhuvudtaget.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Synd med ytterligare en smäll mot Creative assembly, be behöver verkligen komma på fötter och göra ett nytt (och bra) Total War. Men Total War har egentligen ingen konkurrens så om de som tappar jobbet är smarta så tycker jag de borde göra en indi-studio och göra en utmanare till det.

Medlem

Age of Empires 4 är ett fantastiskt bra spel, hoppas Relic kan fortsätta göra spel.

Medlem

Herregud! Vad händer med spel industrin?! Det sparkas både från höger och vänster?

Skrev inte FZ en artikel om att typ 3000 personer har redan sparkats i år?

Medlem

Hur fasen kunde förresten Relic sabotera det fullständigt lysande Dawn of War till det rena rama skitet som blev DoW 2 och 3?

Medlem

Låter som positiva nyheter att Relic blir självständiga ändå. CoH3 är idag ett väldigt bra spel, men det var inte en färdig produkt när det släpptes för 1 år sen. Kan tänka mig att press från Sega's håll var en orsak till den rushade releasen.

Medlem

Det städas för det finns så mycket bra spel som inte kostar en miljard att göra.
Jag hittade ett riktigt trevligt litet spel(The Brew Baron) för det mycket fasionabla priset av 19,99 euro på Steam.
Så får jag 4-5 spel för samma peng som ett AAA+A spel så är inte valet så svårt.
Ock så nu kommer AI:N in i bilden med så nu blir det lättare att göra spel.
Jag tror att spelutvecklarna kommer få problem att få folk att köpa spel i framtiden om dom inte är nytänkande ock roliga att spela,för just att det är politik ock ståndpunkter som folk är trötta på istället för bra spel.
Jag är 64 år ock har spelat sedan början på 90:talet ock jag kan inte minnas att det var så mycket politik i spelen förr.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av jehuty:

Herregud! Vad händer med spel industrin?! Det sparkas både från höger och vänster?

Skrev inte FZ en artikel om att typ 3000 personer har redan sparkats i år?

Vad jag har förstått investerades det jättemycket i spelindustrin runt Covid eftersom hemelektronik köptes så mycket då, men inte många spel blev gjorda så det blev mest backlash av det hela. Vilket vi nu ser konsekvensen utav. Även Nintendo låter folk gå.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Hur fasen kunde förresten Relic sabotera det fullständigt lysande Dawn of War till det rena rama skitet som blev DoW 2 och 3?

Håller inte med om att DoW 2 var dåligt. DoW 3 var däremot som om frankensteins måttligt begåvade bror fått ett barn med en självdöd säl.


signatur

I drank what?

Medlem

Ser ut som det vårstädas på många håll i spelbranschen

Medlem

Bästa total war just nu, Total war warhammer 3 med moddet "Grimhammer", har percis varit en uppdatering på spelet så moddet håller på att patchas en del just nu.

Balansering, nya units, nya mechanics. Fantastiskt för multiplayer games.
Se bara till att ha gott om tid om ni ska köra 4+ spelare

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Bästa total war just nu, Total war warhammer 3 med moddet "Grimhammer", har percis varit en uppdatering på spelet så moddet håller på att patchas en del just nu.

Balansering, nya units, nya mechanics. Fantastiskt för multiplayer games.
Se bara till att ha gott om tid om ni ska köra 4+ spelare

Jag håller mig till Third Age Divide and conquer-modden till Medieval 2, fortfarande fantastiskt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av Mirage:

Håller inte med om att DoW 2 var dåligt. DoW 3 var däremot som om frankensteins måttligt begåvade bror fått ett barn med en självdöd säl.

Jag tycker 2an är mer Warhammer 4k än vad 1a var. Ettan kändes mer som Starcraft i Warhammer-skrud. Dock ändå ett bra RTS-spel. 3an däremot var ju något experiment där de försökte locka LOL-spelare och liknade till serien. Jättekonstigt spel....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker 2an är mer Warhammer 4k än vad 1a var. Ettan kändes mer som Starcraft i Warhammer-skrud. Dock ändå ett bra RTS-spel. 3an däremot var ju något experiment där de försökte locka LOL-spelare och liknade till serien. Jättekonstigt spel....

Det lustiga är ju att Starcraft i sig i princip är WH40k (vars setting kom bra mycket tidigare, första utgåvan, "Rogue Trader", kom 1987) rakt av, men exakt hur det låg till rent formellt mellan Blizzard och GW back when har dock debatterats en del genom åren, och det är svårt att hitta källor på en del påståenden. Det sägs att Blizzard ville göra spel (och i praktiken också gjorde det) baserade på Warhammer-IP:n men fick nej av GW.

Personligen skulle jag säga lite att det beror på vilken faktion man spelar som. Basbyggande och klassiskt RTS passar ju Imperial Guard (ja ja, Astra Militarum) som hand i handsken, medan exempelvis Eldar Aeldari och Space Marines Adeptus Astartes kanske passar bättre i det mer taktiska landskap som DoW2 erbjuder.

DoW3 är dock en styggelse som vi inte ska prata om. Likt C&C4 dog serien dessvärre med det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Skulle inte tacka nej till en DOW1 remaster.
Känns som COH3 och AOE4 har mottagits väldigt medelmåttligt. Tror ingen av dom har varit någon större kassasuccé.
Hoppas detta ger en positiv utveckling för Relics framtida spel.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Det lustiga är ju att Starcraft i sig i princip är WH40k (vars setting kom bra mycket tidigare, första utgåvan, "Rogue Trader", kom 1987) rakt av, men exakt hur det låg till rent formellt mellan Blizzard och GW back when har dock debatterats en del genom åren, och det är svårt att hitta källor på en del påståenden. Det sägs att Blizzard ville göra spel (och i praktiken också gjorde det) baserade på Warhammer-IP:n men fick nej av GW.

Personligen skulle jag säga lite att det beror på vilken faktion man spelar som. Basbyggande och klassiskt RTS passar ju Imperial Guard (ja ja, Astra Militarum) som hand i handsken, medan exempelvis Eldar Aeldari och Space Marines Adeptus Astartes kanske passar bättre i det mer taktiska landskap som DoW2 erbjuder.

DoW3 är dock en styggelse som vi inte ska prata om. Likt C&C4 dog serien dessvärre med det.

Ja precis, ryktades ju att en tidigt version av Starcraft var just Warhammer. Sen håller jag helt med dig i vilket lag man spelar och vad det passar för.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja precis, ryktades ju att en tidigt version av Starcraft var just Warhammer. Sen håller jag helt med dig i vilket lag man spelar och vad det passar för.

Inte bara starcraft. Blizzard fixade ett spel som ett proof of concept för ett Warhammer FB spel och visade det för GW. Det fick nej då de tyckte det hade för låg kvalitet. Blizzard skrev då om loren och släppte det som Warcraft istället and the rest is history.

Så Blizzard har varit och nallat på GW på båda sina storsäljande serier.

1
Skriv svar