Internet saktar ner efter att ha startat en nedladdning - "hastighetsgräns" från internetleverantör?

Medlem
Internet saktar ner efter att ha startat en nedladdning - "hastighetsgräns" från internetleverantör?

Som tråden lyder så har jag haft ett väldigt intressant problem de senaste två-tre veckorna. När jag påbörjar en nedladdning på t.ex. Steam så får jag den "maximala" hastigheten vilket kan vara cirka 70MB/s sent på kvällen. Men efter cirka 30 sekunder så går hastigheten ned till 14MB/s och nästan "låser" sig där (den går varken upp eller ner i hastighet), för att sedan släppa någon timme senare. Om jag då börjar ladda ned igen så upprepar sig beteendet, vilket är väldigt bisarrt då detta aldrig har hänt under de två år som jag har bott i min nuvarande lägenhet.

Först tänkte jag att det kanske var något med min router, men även om jag kopplar datorn direkt med internetkabeln som går in i lägenheten så uppstår problemet. Så för mig känns det som att internetleverantören har satt någon form av "nedladdningshastighetsgräns", men jag ville först veta vad andra personer här på FZ tror om det här fenomenet. Jag antar att jag kommer att få i slutändan försöka förklara för leverantören vad problemet är, men gissar att det är svårt att försöka övertala de om att det skulle finns en hastighetsgräns. Har någon här erfarenhet av ett liknande problem?

Värt att påpeka är att jag bor i Japan, så är såklart mycket människor som använder internet så förstår att det kan skapas "congestion" i nätet, men när problemet händer sent på kvällen (kring 01:00) samt att det inte händer på en gång så får det mig att tro att problemet är någon annat.

Tacksam för all input!

Medlem

Microsoft satte såna gränser vissa tider på dygnet under pandemin då jänkarna stressade xboxnätet så hårt. Märktes tydligt när jag startade en nedladdning efter 14-15- tiden (typ 8-9 på morgonen i NY).
Sitter delvis kvar men inte alls som då. Blev cappad på typ 70 mbit istället för 5-800.
Så skulle intr förvåna mig om det är en regional grej. Alt om man delar lina i huset så är det ju också beroende på hur många galningar som är igång samtidigt. Fortfarande samma fiber in. Eller i värsta fall coax.

1
Skriv svar