Vart är Sverige på väg egentligen?!

Medlem
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Tack!:):up:


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Ämnet är för brett för att ta tag i. När det gäller sakfrågor ser du däremot att folk är väldigt engagerade. Du har kanske missat FRA tråden eller tråden om Muhammedkarikatyrerna.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Ämnet är för brett för att ta tag i. När det gäller sakfrågor ser du däremot att folk är väldigt engagerade. Du har kanske missat FRA tråden eller tråden om Muhammedkarikatyrerna.

Där har vi ju en stor del av problemet. Vi i Sverige har inte fokuserat på något större än sakfrågor på många år. Visst sakfrågor är intressanta, men vi svenskar har blivit för trygga och självgoda för att se längre. Och de som kan se längre har vett nog att göra något av sitt kunnande utomlands.

Ganska löjligt att vi blir chockade när amerikaner förväxlar oss med Schweiz, vi har en tendens att tro att vi är världens centrum, och att alla kollar åt oss för att se hur deras framtid bör se ut.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Ganska löjligt att vi blir chockade när amerikaner förväxlar oss med Schweiz, vi har en tendens att tro att vi är världens centrum, och att alla kollar åt oss för att se hur deras framtid bör se ut.

Amerikaner är ju också ett bra exempel på några som kan sin geografi...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Ämnet är för brett för att ta tag i. När det gäller sakfrågor ser du däremot att folk är väldigt engagerade. Du har kanske missat FRA tråden eller tråden om Muhammedkarikatyrerna.

Där har vi ju en stor del av problemet. Vi i Sverige har inte fokuserat på något större än sakfrågor på många år. Visst sakfrågor är intressanta, men vi svenskar har blivit för trygga och självgoda för att se längre. Och de som kan se längre har vett nog att göra något av sitt kunnande utomlands.

Ganska löjligt att vi blir chockade när amerikaner förväxlar oss med Schweiz, vi har en tendens att tro att vi är världens centrum, och att alla kollar åt oss för att se hur deras framtid bör se ut.

Du missförstod mig. Jag menade att man skall ta tag i en sak(fråga) i taget och inte allt på en gång. Du kan inte mena att vi här på forumet skall engagera oss i vartenda problem som finns just nu. Hur lyckat är det?

Om du anser att folk har en skev verklighetsuppfattning så det minsta du kan göra är att rätta och informera dem om vad som gäller.
Men oftare väljer folk metoder som att nicka instämmande och säga "jaja, du har så rätt så" och sedan går de iväg och berättar för bekanta om hur dumma i huvudet folk är. Alternativt lämnar de landet som u beskriver och klagar på hur dumma alla är i Sverige från andra sidan Atlanten. Hur schyst är det egentligen?

Sedan om amerikarner inte kan skilja på Sweden och Switzerland så är det deras problem. Kanske dags att se över skolsystemet? Fast egentligen finns det väl ingen anledning för dem att känna till något specifikt om vårt land förrän de hamnar i en situation där dessa kunskaper behövs.
Att Sverige, landet med en befolkningsmängd något över New Yorks, skulle tro att det är världens centrum är inte något som jag känner igen. De som inte gått i skolan kan säkert ha den uppfattningen men annars så stämmer som sagt inte den bilden med min verklighetsuppfattning.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Ämnet är för brett för att ta tag i. När det gäller sakfrågor ser du däremot att folk är väldigt engagerade. Du har kanske missat FRA tråden eller tråden om Muhammedkarikatyrerna.

Där har vi ju en stor del av problemet. Vi i Sverige har inte fokuserat på något större än sakfrågor på många år. Visst sakfrågor är intressanta, men vi svenskar har blivit för trygga och självgoda för att se längre. Och de som kan se längre har vett nog att göra något av sitt kunnande utomlands.

Ganska löjligt att vi blir chockade när amerikaner förväxlar oss med Schweiz, vi har en tendens att tro att vi är världens centrum, och att alla kollar åt oss för att se hur deras framtid bör se ut.

Du missförstod mig. Jag menade att man skall ta tag i en sak(fråga) i taget och inte allt på en gång. Du kan inte mena att vi här på forumet skall engagera oss i vartenda problem som finns just nu. Hur lyckat är det?

Om du anser att folk har en skev verklighetsuppfattning så det minsta du kan göra är att rätta och informera dem om vad som gäller.
Men oftare väljer folk metoder som att nicka instämmande och säga "jaja, du har så rätt så" och sedan går de iväg och berättar för bekanta om hur dumma i huvudet folk är. Alternativt lämnar de landet som u beskriver och klagar på hur dumma alla är i Sverige från andra sidan Atlanten. Hur schyst är det egentligen?

Sedan om amerikarner inte kan skilja på Sweden och Switzerland så är det deras problem. Kanske dags att se över skolsystemet? Fast egentligen finns det väl ingen anledning för dem att känna till något specifikt om vårt land förrän de hamnar i en situation där dessa kunskaper behövs.
Att Sverige, landet med en befolkningsmängd något över New Yorks, skulle tro att det är världens centrum är inte något som jag känner igen. De som inte gått i skolan kan säkert ha den uppfattningen men annars så stämmer som sagt inte den bilden med min verklighetsuppfattning.

Du missförstod mig lite också

Jag uttryckte ingen åsikt i det inlägget förutom att jag tycker att vi i Sverige borde börja ifrågasätta oss själva lite mer istället för att tro att vi är bättre än alla andra.

Det är ett fakta att få människor världen över vet lite om Sverige, och det har de som du säger ingen anledning att göra. Trots det blir många svenskar förvånade, de borde ju trots allt ha hört talas om världens mest utvecklade land eller hur! Jag märker hela tiden att många svenskar tror att vi har det så jävla mycket bättre än alla andra, och att allt som behövs är finslipning genom att ta upp sakfrågorna. Det är slöseri med generationer och vällevnad.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

I övrigt tycker jag vi kan satsa mer pengar på att behålla sverige i toppen vad gäller välfärd och utbildning på bekostnad av att hjälpa andra länder. Hårdare tag på rätt ställen.

Detta är det intressantaste som sagts i den här tråden. Utveckla tack!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Du missförstod mig lite också

Jag uttryckte ingen åsikt i det inlägget förutom att jag tycker att vi i Sverige borde börja ifrågasätta oss själva lite mer istället för att tro att vi är bättre än alla andra.

Det är ett fakta att få människor världen över vet lite om Sverige, och det har de som du säger ingen anledning att göra. Trots det blir många svenskar förvånade, de borde ju trots allt ha hört talas om världens mest utvecklade land eller hur! Jag märker hela tiden att många svenskar tror att vi har det så jävla mycket bättre än alla andra, och att allt som behövs är finslipning genom att ta upp sakfrågorna. Det är slöseri med generationer och vällevnad.

Okej! Fast jag har ändå svårt att förstå hur det hänger ihop faktiskt. Låter paradoxalt i.o.m. den jantelagsuppfostran många genomlidit. Att skryta om sin storhet låter så osvenskt. Det måste vara en mentalitet som fått gro i isolerade miljöer fria från jante men också skola.

Nä det är klart... någon finslipning är det inte tal om. På en del områden får man plocka fram vinkelslipen.
Såg någonstans att man i Schweiz varje år har rätt till att rösta i 30 sakfrågor (har inget att backup den infon med dock). Det låter rätt bra kan jag tycka. Tror du inte att det hade gjort att folk känt att de påverkar sina liv? Helheten som är svår att greppa blir inte lika överväldigande om man plockar isär den till mindre byggstenar.

Skrivet av Dev|(es:
Skrivet av CastorFiber:

I övrigt tycker jag vi kan satsa mer pengar på att behålla sverige i toppen vad gäller välfärd och utbildning på bekostnad av att hjälpa andra länder. Hårdare tag på rätt ställen.

Detta är det intressantaste som sagts i den här tråden. Utveckla tack!

Ja, man måste hjälpa sig själv innan du kan hjälpa andra. Det är nästan som att ge bort hela sin lön till en hemlös. Visst är tanken god men vad sen?

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av HinduTimes:

Ganska löjligt att vi blir chockade när amerikaner förväxlar oss med Schweiz, vi har en tendens att tro att vi är världens centrum, och att alla kollar åt oss för att se hur deras framtid bör se ut.

Amerikaner är ju också ett bra exempel på några som kan sin geografi...

För svenskar är ju så bra på de amerikanska delstaterna...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Rissan:

Tror du menar Stiftelse böckerna av Isaac Asimov.

Språkpoliser tillför så mycket till diskussionen :'(

Mr.G : Jag tycker då att jag är bra på de amerikanska delstaterna. Kan namnet på minst 35 stycken utantill och jag kan placera ut många av dem på kartan, och jag är inte ens en gnutta amerikan.

Medlem
Skrivet av Famest:

Mr.G : Jag tycker då att jag är bra på de amerikanska delstaterna. Kan namnet på minst 35 stycken utantill och jag kan placera ut många av dem på kartan, och jag är inte ens en gnutta amerikan.

Då får jag berömma dina geografikunskaper, menade bara på att det är mer intressant för Amerikanarna att kunna alla deras delstater än att kunna skilja mellan Sverige och Schweiz


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Notumforce:

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .

Ämnet är för brett för att ta tag i. När det gäller sakfrågor ser du däremot att folk är väldigt engagerade. Du har kanske missat FRA tråden eller tråden om Muhammedkarikatyrerna.

Inte alls , säger inte att man ska göra lösa världsfreden eller dyl.

Utan om man är frusterad så kan man ju säga med vad och sen vad man gör för att förändra , vet man inte var man ska börja ta hjälp , sitta på soffan och vänta tills nästa val är bara patetiskt o sen tro att allt kommer bli bra igen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Dev|(es:
Skrivet av CastorFiber:

I övrigt tycker jag vi kan satsa mer pengar på att behålla sverige i toppen vad gäller välfärd och utbildning på bekostnad av att hjälpa andra länder. Hårdare tag på rätt ställen.

Detta är det intressantaste som sagts i den här tråden. Utveckla tack!

Intressant kanske men ganska korkat uttryck när allt kommer kring... Jag tycker bara att, och jag pratar i principform nu, jag tycker bara att vi borde sätta Sverige, svenskarna och vår livsstil före att hjälpa andra.

Det är en "korkad ekvation" ur vilken jag känner få variabler men jag känner ändå att insatser överallt i hela världen på alla nivåer känns felriktade när vår välfärd ständigt försämras.

En svensk pension må stå sig mot andra länders men i våra mått mätta är det skrämmande, skrattretande och förjävligt hur lite pengar de får att leva på våra äldre... och sättet de tas om hand är bara för mycket.

Vi kan kuska runt i världen och "sprida demokrati" när vi tagit hand om de våra, inte förr.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Rissan:

Tror du menar Stiftelse böckerna av Isaac Asimov.

Språkpoliser tillför så mycket till diskussionen :'(

Var ju inte direkt ditt språk jag rättade utan författarens namn.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Amerikaner är ju också ett bra exempel på några som kan sin geografi...

...suck...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Famest:

Mr.G : Jag tycker då att jag är bra på de amerikanska delstaterna. Kan namnet på minst 35 stycken utantill och jag kan placera ut många av dem på kartan, och jag är inte ens en gnutta amerikan.

Då får jag berömma dina geografikunskaper, menade bara på att det är mer intressant för Amerikanarna att kunna alla deras delstater än att kunna skilja mellan Sverige och Schweiz

ah, jag förstår, och ja det är väl som du säger. Hur många klipp har man inte sett där folket i USA knappt ens kan hitta sitt eget land på världskartan ? Konstiga typer :D!

Skrivet av Rissan:
Skrivet av Famest:
Skrivet av Rissan:

Tror du menar Stiftelse böckerna av Isaac Asimov.

Språkpoliser tillför så mycket till diskussionen :'(

Var ju inte direkt ditt språk jag rättade utan författarens namn.

gawd, helt och hållet mitt fel Rissan, sorry. Jag hade verkligen inte alla hästar i stallet när jag skrev det inlägget :$. Självklart skulle det stå Asimov, förstår inte hur jag kunda skriva fel...
Älskar du mig fortfarande ? :heart:

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Famest:
Skrivet av Rissan:

Tror du menar Stiftelse böckerna av Isaac Asimov.

Språkpoliser tillför så mycket till diskussionen :'(

Var ju inte direkt ditt språk jag rättade utan författarens namn.

gawd, helt och hållet mitt fel Rissan, sorry. Jag hade verkligen inte alla hästar i stallet när jag skrev det inlägget :$. Självklart skulle det stå Asimov, förstår inte hur jag kunda skriva fel...
Älskar du mig fortfarande ? :heart:

Alltid


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av HinduTimes:

Du missförstod mig lite också

Jag uttryckte ingen åsikt i det inlägget förutom att jag tycker att vi i Sverige borde börja ifrågasätta oss själva lite mer istället för att tro att vi är bättre än alla andra.

Det är ett fakta att få människor världen över vet lite om Sverige, och det har de som du säger ingen anledning att göra. Trots det blir många svenskar förvånade, de borde ju trots allt ha hört talas om världens mest utvecklade land eller hur! Jag märker hela tiden att många svenskar tror att vi har det så jävla mycket bättre än alla andra, och att allt som behövs är finslipning genom att ta upp sakfrågorna. Det är slöseri med generationer och vällevnad.

Okej! Fast jag har ändå svårt att förstå hur det hänger ihop faktiskt. Låter paradoxalt i.o.m. den jantelagsuppfostran många genomlidit. Att skryta om sin storhet låter så osvenskt. Det måste vara en mentalitet som fått gro i isolerade miljöer fria från jante men också skola.

Nä det är klart... någon finslipning är det inte tal om. På en del områden får man plocka fram vinkelslipen.
Såg någonstans att man i Schweiz varje år har rätt till att rösta i 30 sakfrågor (har inget att backup den infon med dock). Det låter rätt bra kan jag tycka. Tror du inte att det hade gjort att folk känt att de påverkar sina liv? Helheten som är svår att greppa blir inte lika överväldigande om man plockar isär den till mindre byggstenar.

Visst är det paradoxalt! Vi har knappt någon kärlek till nationen om man jämför med andra länder, men vi har ett enormt självhävdelsebehov för att konkurrera internationellt. Det enda som går att koppla till detta är ju att vi i Sverige helt har slutat utvecklas, eftersom vi tror att vi har nått toppen. Vem som helst som kan sin historia vet att utvecklingen aldrig tar slut. Ungefär som att säga att människan är färdigutvecklad, att evolutionen har stannat för oss.

Om informeringen är objektiv och tillgänglig så tycker jag att fler rösttillfällen är väldigt positivt. Dagens argument med "du valde ju själv politikerna" duger inte, om jag skulle öppna en snickers och den var full med bajs och grus så skulle jag knappast ta argumentet "du köpte ju just den" seriöst. Så länge politiker måste hora för att få röster så kommer man ju aldrig få veta vad dom tänker hitta på. Men som Churchill sade: "Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time".


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Intressant kanske men ganska korkat uttryck när allt kommer kring... Jag tycker bara att, och jag pratar i principform nu, jag tycker bara att vi borde sätta Sverige, svenskarna och vår livsstil före att hjälpa andra.

Det är en "korkad ekvation" ur vilken jag känner få variabler men jag känner ändå att insatser överallt i hela världen på alla nivåer känns felriktade när vår välfärd ständigt försämras.

En svensk pension må stå sig mot andra länders men i våra mått mätta är det skrämmande, skrattretande och förjävligt hur lite pengar de får att leva på våra äldre... och sättet de tas om hand är bara för mycket.

Vi kan kuska runt i världen och "sprida demokrati" när vi tagit hand om de våra, inte förr.

Jag tror vi tycker ungefär lika här. Jag blir sjukt irriterad på att Sverige ofta får städa upp andras oreda på bekostnad av sina egna invånare. Men frågan är ju tyvärr oändligt komplicerad.

Det verkar ibland som att vi i Sverige en gång tagit på oss rollen av "bror duktig", och att vi nu inte kan avsäga oss den. Vi har inte startat några krig i modern tid, men är ändå nästan världsbäst på att pröjsa FN-avgifter för att främja freden. Vi bedriver biståndsprojekt i Kina medans den kinesiska regeringen glatt använder pengarna dom sparar till att förtrycka Tibet. Vi har bland världens tuffaste miljökrav på våra företag (för att inte tala om bensinskatten) men får aldrig några förmånliga handelsavtal.

Problemet är ju bara att om Sverige slutade pröjsa sitt bistånd, ta emot flyktingar från Irak, subventionerade dieselolja och vad det nu kan vara är det ju inte direkt som att något annat land skulle kliva in och ta ansvaret.

Det jag blir riktigt arg på är att sveriges representanter alltid viker ner sig kring dom här bitarna internationellt. Ibland tycker jag att vi borde skicka räkningar till alla dom rika västländer som skiter i att ta sitt ansvar. Vill dom lägga ut medmänskligheten på entreprenad till oss är jag gärna med, men då ska vi i Sverige ha betalt också. Alla dom länder som bygger starka ekonomier på att skita i miljön kan vi börja med. Våra miljöansträngningar gynnar ju faktiskt dom också.

Lite förenklat resonemang kanske, men frågan är som sagt väldigt komplicerad.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Sverige är inget nationalistisk land. Vi tror inte på vår nation, vi frirar inte nationaldagen, däremot är vi bäst på allt, stört och vackrast i hela vida världen...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Sverige är inget nationalistisk land. Vi tror inte på vår nation, vi frirar inte nationaldagen, däremot är vi bäst på allt, stört och vackrast i hela vida världen...

Precis! Att vi skippar skiten med nationalism (modernt flockbeteende) helt och hållet tycker jag är positivt, men visst fan har vi hybris.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

har haft delade meningar då man hela tiden hör från utlandet om hur jäkla bra allt i svergie är och att det är bästa landet i världen.
men när man bor här och själv och faktist tar del av lite fakta så ser jag inte va som gör sverige bättre än dom andra nordiska länderna. förutom att dom verkar va påväg uppåt medans svergie är påväg neråt.
har tagit till flykt till norge, och har inte märkt nått som är märkbart bättre i sverige(billigare sprit och sånt räknas inte) utan tvärt om.

jag tror att rikstagen(alla färger, samma skit) kommer köra sverige i botten och upptäcka det försent.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:

har haft delade meningar då man hela tiden hör från utlandet om hur jäkla bra allt i svergie är och att det är bästa landet i världen.
men när man bor här och själv och faktist tar del av lite fakta så ser jag inte va som gör svergie bättre än dom andra nordiska länderna. förutom att dom verkar va påväg uppåt medans svergie är påväg neråt.
har tagit till flykt till norge, och har inte märkt nått som är märkbart bättre i sverige(billigare sprit och sånt räknas inte) utan tvärt om.

jag tror att rikstagen(alla färger, samma skit) kommer köra svergie i botten och upptäcka det försent.

Försökte läsa dina argument men fastnade på hur du lyckas stava fel(eller helt enkelt inte ens vet hur man stavar till SVERIGE) på vårt land Sverige.:|

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:
Skrivet av Ragganof:

har haft delade meningar då man hela tiden hör från utlandet om hur jäkla bra allt i sverige är och att det är bästa landet i världen.
men när man bor här och själv och faktist tar del av lite fakta så ser jag inte va som gör svergie bättre än dom andra nordiska länderna. förutom att dom verkar va påväg uppåt medans sverige är påväg neråt.
har tagit till flykt till norge, och har inte märkt nått som är märkbart bättre i sverige(billigare sprit och sånt räknas inte) utan tvärt om.

jag tror att rikstagen(alla färger, samma skit) kommer köra sverige i botten och upptäcka det försent.

Försökte läsa dina argument men fastnade på hur du lyckas stava fel(eller helt enkelt inte ens vet hur man stavar till SVERIGE) på vårt land Sverige.:|

dyslexin strikes again.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

(detta är ett "inte så seriöst"-inlägg)

Skrivet av Ragganof:

har haft delade meningar då man hela tiden hör från utlandet om hur jäkla bra allt i svergie är och att det är bästa landet i världen.
men när man bor här och själv och faktist tar del av lite fakta så ser jag inte va som gör sverige bättre än dom andra nordiska länderna. förutom att dom verkar va påväg uppåt medans svergie är påväg neråt.
har tagit till flykt till norge, och har inte märkt nått som är märkbart bättre i sverige(billigare sprit och sånt räknas inte) utan tvärt om.

jag tror att rikstagen(alla färger, samma skit) kommer köra sverige i botten och upptäcka det försent.

Jag kan få dig på bättre tankar och humör

Jag var nyligen i Tyskland - och jag kan säga dig två saker:

1. Tyskland är vad Sverige borde vara, varmare/bättre väder, trevligare vägverk (stora svenska vägar ligger helt klart i samma liga som tyska, speciellt när våran mängd trafik är så grymt mycket glesare än deras), underbara byggnader och kultur, god öll m.m. allt förutom språket - tyska är verkligen inte vackert, samt nästa punkt på listan, som saboterar hela landet hehe.

2. Tyskland har inte Sveriges kvalité och kvantitet av snygga tjejer. God damn alltså, vi var bara tre dagar i tyskland, men fan va skönt att komma tillbaka och få se svenska tjejerna igen
(danmark förbättrade statestiken något av semestern, men inte så himla märkbart).
Inte nog med att en tysk 10-poängare bara ligger på samma nivå som en svensk 5-poängare, snygga tjejer per kvadratmeter i sverige är ju så grymt mycket bättre - vi avslutade hela semestern med att ta en cruising-runda här i jönköping, och runt varje hörn så såg man ju minst 5-10 nya snygga brudar mellan 6-10 poäng - inte en chans att detta sker i utlandet.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

vi avslutade hela semestern med att ta en cruising-runda här i jönköping, och runt varje hörn så såg man ju minst 5-10 nya snygga brudar mellan 6-10 poäng - inte en chans att detta sker i utlandet.

Jag har paxxat alla i jönköping!

Kan det vara så att man har annat att tänka på än kjoltyg när man är utomlands och därför inte ser tjejer på samma sätt som när man är hemma i en avslappnad miljö?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kan garantera att spaningen av brudar låg på snarlik nivå i tyskland som i sverige (och danmark) - om orättvis så tills Tysklands fördel.

Men något sådant är det nog, man är nog lite "bortskämd" när man ständigt befinner sig bland dom - likadant som att man tar för givet att det kommer vatten när man vrider på kranen, man ser det ju inte som lyx eller ens uppskattar det.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Men något sådant är det nog, man är nog lite "bortskämd" när man ständigt befinner sig bland dom - likadant som att man tar för givet att det kommer vatten när man vrider på kranen, man ser det ju inte som lyx eller ens uppskattar det.

Jag tror det var lou reed som sade något i stil med att han blir rädd när han är på ställen som sverige - något oroväckande med att allt är helt och rent, allt fungerar. Det var dock 10-20 år sedan detta yttrades. Roligt sagt dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Men Castor.... seriöst.... Lou Reed...


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Men Castor.... seriöst.... Lou Reed...

Skrivet av NY TIMES:

"I ACTUALLY feel pretty comfortable in New York," says a man with a tumble of curls and a deadpan delivery, as he leans against the counter of local cigar store. "I get scared, like, in Sweden." He has his reasons. Sweden is that frightening country where "it's kind of empty" and "everything works." What self-respecting New Yorker would want to live in a place like that?

That unnamed man has an attitude city dwellers can identify with, and the strange thing is that it comes from a movie. "Blue in the Face"...

Mannen som lutar sig mot disken i tobaksaffären spelas av Lou Reed. Eller vad menar du?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

123
Skriv svar