Inte politiskt korrekt

Medlem
Skrivet av prikk:

du fokuserar för mycket på kvinnan, det handlar om barnet - hur dum i huvudet kvinnan i fråga än är.
jämför med hur svårt det är att få adoptera, versus hur "lätt" man får föda ett barn. det är bara att bli gravid.

alla borde absolut inte skaffa barn, men det händer ändå, och det är inte alltid lätt att sätta sig in i situationen och huvudet på involverade parter.. men när ungen väl kommer så ska denne få ett drägligt liv

alternativet är statligt stöd, och *ding* så har vi ännu ett bidrag som folk får gnälla på.

Ju, iofs är det viktigt att barnet får ett bra liv, men det måste ändå vara föräldrarnas ansvar - m a o, om den ena föräldern inte vill ha ett barn, kan man göra något åt det (abort). Som det är idag kan dock en kvinna tvinga en man in i ett 18-årigt ekonomiskt betalningsplikt, vilket egentligen borde vara emot jämställdhetslagen...
Om en kvinna är dum nog att föda ett barn trots att hon inte har råd, är hon ju inte dummare än par (d v s mamma & pappa) som skaffar barn trots att dom inte har råd, sådana finns det ju gott om iaf. Skillnaden är att den ensamma kvinnan får använda en man som fallskärm. Orättvisa!

Skrivet av prikk:

ang. IPK1: är inte jätteinsatt men hurivida man inte kan få barn pga sjukdom eller inte spelar mindre roll tycker jag..
det har ju alltid varit så att ett land behöver befolkning till varje pris, och särskilt sverige. därför, tror jag, har det alltid vart lätt med sådana här grejer.. det handlar inte om att "du förtjänar" ditt/datt, det handlar mer om att föda barn.

Hmm iofs, men det är en kostnad för skattebetalarna. Jag vill inte betala för folk som kan skaffa barn naturligt...

Skrivet av prikk:

är väl knappast idylliskt att växa upp med en ensamstående mamma liksom (även ifall det fungerar utmärkt i många fall).

Nä, men... mammans val.

Skrivet av prikk:

för övrigt tycker jag båda dina icke politiskt korrekta åsikter är mycket politiskt korrekta om man frågar gemene man
du står ju tillsammans med dem som tror att det är okej att ge kvinnor samma lön, och sen löser sig alla jämlikhetsproblem, när det finns mycket djupare problem än så

Tja, hälften av befolkningen tycker nog det är OK med IPK2, den andra hälften riskerar man att bli ihjälslagen av om yttrar en sån åsikt


signatur

yolo

Inaktiv

hehe..
håller med om att det bör tweakas iallafall.. IPK2 dvs.

sen, även om jag håller med om att det onekligen borde vara lättare för en lesbisk kvinna att faktiskt ha samlag med en man för att få barn, så får man sätta det i perspektivet att hennes upplevelse skulle vara som att du har sex med en man (i princip) så..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

hehe..
håller med om att det bör tweakas iallafall.. IPK2 dvs.

sen, även om jag håller med om att det onekligen borde vara lättare för en lesbisk kvinna att faktiskt ha samlag med en man för att få barn, så får man sätta det i perspektivet att hennes upplevelse skulle vara som att du har sex med en man (i princip) så..

Om två män skulle kunna få barn så skulle en eventuell dotter förmodligen se ut som enligt följande:


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

oo klassiker


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Om en kvinna är dum nog att föda ett barn trots att hon inte har råd, är hon ju inte dummare än par (d v s mamma & pappa) som skaffar barn trots att dom inte har råd, sådana finns det ju gott om iaf. Skillnaden är att den ensamma kvinnan får använda en man som fallskärm. Orättvisa!

Fast abort är rätt laddat och kan vara förknippat med både fysiskt och psykiskt lidande, så "dum" är nog alltid förolämpande och i många fall felaktigt.

Alla risker inräknade, kanske värderar killar risken att bli underhållsskyldiga lägre än tjejer värderar risken att tvingas göra abort och lagen reflekterar just detta?

Medlem

Att uppfostra och leva med ett oönskat barn orsakar nog desto mer lidande för barnet och även föräldern...


signatur

yolo

Medlem

i och med att det inte finns 100% säkra preventinmedel (ja, med undantag av att onani...) så finns det väl inte något att gnälla över om det blir barn efter ett samlag? på vilket sätt är det "orättvist" att mannen är lika ansvarig som kvinnan i det fallet?

Medlem

Om mannen är lika ansvarig bör han ju förstås också ha lika mycket att säga till om.
Men, det har han inte - då bör han åtminstone ha rätten att avsäga sej delaktiheten i det blivande föräldraskapet.


signatur

yolo

Inaktiv

undrar hur en sån lagstiftning skulle se ut ändå.. hur länge har mannen rätt att avsäga sig delaktigheten..?
tills den gräns då abort inte längre är möjlig?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Tja, det står faktiskt i förslaget också, på sätt och vis. Det är upp till kvinnan att anmäla vem som är pappan, sen så får ansvarig myndighet delge den mannen informationen och kräva in ett besked, snabbt. Är mannen otillgänglig hålls han inte ansvarig men förlorar även umgängesrätten. Vill han, kan han senare skriva in sej som pappa, om mamman går med på det. Då blir han även ekonomiskt skyldig.
I praktiken så skulle ju det vara så att kvinnan pratade med mannen och då skulle hon ju få ett besked med en gång.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Om mannen är lika ansvarig bör han ju förstås också ha lika mycket att säga till om.
Men, det har han inte - då bör han åtminstone ha rätten att avsäga sej delaktiheten i det blivande föräldraskapet.

Det är inte så enkelt imo , killen föder inte barnet och drabbas inte därför av dom ev komplikationer som kan bli, Varav han inte kan få samma beslutsrätt .

Därför kan inte killen avsäga sig delaktigheten .
man kan tycka det är en viss orättvist för killen men enligt ditt förslag så skulle det bli hundra ggr värre åt andra hållet för tjejen.

Ditt förslag är imo lite dåligt uttänkt även om jag förstår vad du vill komma.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Så sant. Då borde han inte heller ha samma ansvar, förstås, så han kan ju bara säga att han inte vill bli farsa, och slippa underhållet. Precis min idé ju.


signatur

yolo

Medlem

mannen slipper underhållet i och med att han avstår från sex.

sålänge som mannen inte kommer att må skit och släpa runt på en unge i nio månader, för att sedan klämma fram den genom en liten, liten öppning är det rätt meningslöst att prata om det "rättvisa" i att "tvingas" betala underhåll?

Medlem
Skrivet av lave:

mannen slipper underhållet i och med att han avstår från sex.

sålänge som mannen inte kommer att må skit och släpa runt på en unge i nio månader, för att sedan klämma fram den genom en liten, liten öppning är det rätt meningslöst att prata om det "rättvisa" i att "tvingas" betala underhåll?

LOL så farligt är det inte.
Det är knappast kompensation för att betala underhåll i 18 år och har dessutom absolut ingenting med saken att göra. Kvinnor föder barn, vi vet. Men det här handlar om pengar, bara.

Nu blir det ju nästan fånigt, men inte har väl folk sex bara för att skaffa barn? M a o bara för att en kille ligger med en tjej betyder det inte att han vill ha barn med henne, då ska det inte kunna bli så att han blir tvungen. Fast vi kan ju inte tvinga fram aborter, så då säger jag att killen kan iaf slippa betala för ungen.

Förresten, är du pappa? Om inte, så måste du väl vara oskuld då? Du kan ju inte ha sex utan att vilja skaffa barn menar jag.


signatur

yolo

Medlem

om det vill sig så illa så är jag iallafall beredd att ta ansvaret för det istället för att gnälla över att det är "orättvist"...

EDIT:
om du ser på det på det här sättet: enligt ditt förslag kan mannen välja att ta ekonomiskt ansvar för barnet eller att inte göra det, precis som kvinnan kan. skillnaden är att för mannen är det bara att skriva på ett papper, för kvinnan så är det abort som gäller.

vilket tror du är jobbigast?

Medlem
Skrivet av lave:

om det vill sig så illa så är jag iallafall beredd att ta ansvaret för det istället för att gnälla över att det är "orättvist"...

Ingen "gnäller". Faktum är att jag är gift och har två barn, planerade. Det här är för alla småkillar som snart kanske tvingas upp ur ungkarlssandlådan och tvingas "ta sitt ansvar".
Låter så 1900-tal förresten.

Skrivet av lave:

EDIT:
om du ser på det på det här sättet: enligt ditt förslag kan mannen välja att ta ekonomiskt ansvar för barnet eller att inte göra det, precis som kvinnan kan. skillnaden är att för mannen är det bara att skriva på ett papper, för kvinnan så är det abort som gäller.

vilket tror du är jobbigast?

Osis, men som det är idag är det mycket mycket värre för mannen, om det vill sej illa. Som sagt, 18-års ekonomisk börda mot lite känslor.
Kvinnan kan ju välja att föda barnet, bara det att hon får betala för det själv. Det är egentligen ganska orättvist mot mannen iallafall, då han kan tvingas bli (biologisk) förälder med alla känslor som det medför medan kvinnan har å andra sidan alltid ett val, bli mamma eller ej.


signatur

yolo

Medlem

eh kvinnor...

jag vill också kunna få rabbatt på taxi, komma in snabbare och gratis på krogarna.

Men så föddes jag ju med en utombordare mellan benen, så jag får ta och hosta upp pengarna.

Jämnställdhet, pyttsan jag tror inte det kommer att kunna bli hel jämstäldhet mellan kvinna och man. Inte för att jag inte tycker att det borde bli det. Klart att det skall vara lika. Men jag tror det bara inte.


signatur

Nämen!

Medlem

Finns ett ganska legitimt skäl till att tjejer får billigare taxi

Angående komma in snabbare på krogen/gratis entre etc är skapat av män som ser det som en ekonomisk vinning att stället har högt influx av tjejer/populärt har inget med jämställdhet och göra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det legitima skälet att kvinnor lider större risk att bli våldtagna?
Då kan man ju se skälet att killar lider större risk att hamna i bråk!

sant att en krog där det är mer tjejer dit går fler killar. Men tycker ändå inte det är rättvist och jämställt, i och med att ett ställe med mycket killar går tjejer till med?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Finns ett ganska legitimt skäl till att tjejer får billigare taxi

Och det legitma skälet är?

90% av allt våld i samhället sker mot män, varför ska kvinnor då få billigare taxi? För att det är mer synd om dom?


signatur
Medlem

Båda två är känsliga ämnen.
Helt rätt att säga det man tycker dock utan att vara "rädd" för responsen.

Jag håller helt med IPK1, till punkt och pricka.

Förstår var du kommer ifrån ang IPK2, men jag tycker att det är lite djupare än så.
Det kan verka lite absurdt att bli underhållsskyldig, men jag tycker ändå att det är rätt.

Man måste kunna ta ansvar för sina handlingar och kan inte alltid komma undan med en axelryckning och säga att det var ett misstag eller olycka, det skulle säkerligen missbrukas även det, tyvärr.

Är man mogen nog att ha sex så måste man även kunna ta ansvar för sina handlingar.
Är man noga med att skydda sig så är är risken för graviditet väldigt väldigt låg.

Det är ingen perfekt situation, men i slutändan tycker jag det är riktigt att det är kvinnans beslut, det är trots allt hennes kropp.

Jag har själv en liten kille på 8 månader, och jag kommer ihåg att jag funderade mycket på dessa frågar för ca ett år sedan

Medlem

Ser inga problem med att fadern är tvungen att betala vårdnad för ett eventuellt barn. Kan han inte hålla kuken innan för byxorna eller kondom på så är det ju själv klart att han måste ge stöd åt kvinnan om hon bestämmer sig för att behålla barnet. Något annat vore bara rent befängt. Och angående berätta för mannen så är det väl ingen som tvingar modern att berätta för den eventuella fadern att hon är gravid?

Sen att någon var tvingad att betala underhåll för barn som fötts via en spermdonation är bara fel på så många nivåer att jag undrar om dom inte var höga när den domen föll.

Sen första frågan, hållar jag väl med om. Även om jag stöder alla rättigheter för homosexuella som heterosexuella par har ser jag inte varför vi ska betala provrörsbefruktning för någon. Finns OTROLIGT mycket barn som behöver adopteras. Kan det inte ske naturligt se åt det hållet istället och gör en god gärning.

Min farbror är homosexuell men har ändå lyckats med att skaffa barn den naturliga vägen.

Edit: Ju fler inlägg jag läser av dig Döbringer desto mer mörkrädd blir jag. Är du på allvar en av dessa personer som kastar ordet kränkning omkring dig? Det är då fan ingen kränkning att tvingas ta han om sin avkomma. Är nästan så du hör hemma bland citaten på www.fstdt.com som tycker att våldtäkt är kvinnans fel. Och nej det är ingen överdrift.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

1: Håller inte med. Jag tycker att de som är mindre lyckligt lottade i livet ska kunna få samma grundläggande behov uppfyllda som de som är mer lyckligt lottade. Jag betalar gärna för dessa.

2: Håller inte med. Tjejen ska alltid bestämma om barnet ska födas eller inte. Som kille bör man ha lärt sig att man tar en risk varje gång man har sex, speciellt om det är oskyddat. Självklart ska vi ha fria aborter men om tjejen bestämmer sig för att föda barnet så ska inte fadern komma undan utan att betala sin del.

Föresten så tycker jag inte alls att det är särskilt public incorrect med dessa åsikter. Tycker mer att det kan liknas vid vanlig populism som man kan lura folk som inte tänker efter att tro på.


signatur
Medlem

Men nekro... :/

1. Dom kan adoptera, barn är ingen rättighet, gör upp med ett annat homopar (män m a o) etc.

2 Du läste fel, jag påstod aldrig att någon skulle tvingas till abort, bara att män som inte önskade skulle få slippa ekonomiskt ansvar, vilket vore ett litet steg mot jämlikhet i frågan.
Och ju, iaf 2:an är politiskt inkorrekt bland 90% av alla vuxna människor, om min bekantskapskrets räknas som ett genomsnitt.


signatur

yolo

123
Skriv svar