grafik jämförelse 1996 - 2007

Medlem
grafik jämförelse 1996 - 2007

Så, vad har hänt på 11 år i grafikens vägar?

Här är en jämförelse mellan quake och dagens bästa;
1996 - 2007

Skillnaden är något enorm. Man kan tänka sig hur grafiken kommer se ut efter ytterligare 11 år.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

vi hade mer fantasi 1996...

kan säga att jag hade mer kul och spelade mer 1996-2001 än 2001-2006...

"nu när grafiken är så bra som den är så hoppas jag att spelutvecklare börjar fokusera på kvalite, känsla och "flow" igen" //Mikael "Werzion" Jonsson (för några år sedan)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Har för mig att spelen faktiskt såg bättre ut vid den tiden :k


signatur
Medlem

Haha, trodde faktiskt inte skillnaden var sååå stor


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Ascendant:

Har för mig att spelen faktiskt såg bättre ut vid den tiden :k

Ja det har nog att göra med det som Werzion nämnde. Fantasin. Det man inte kunde se kompenserade fantasin.

Skillnaden är minsann sjuk och jag förstår mig inte på folk som vågar säga "inget speciellt" om nya titlar. Kom igen! Öppna ögonen för fasiken sakes.

Skall verkligen bli spännande och se vad som kommer att finnas om 10 år, men samtidigt undrar jag hur lång utvecklingstiden kommer att bli för dessa avancerade och eventuellt superrealistiska spel.

Medlem

Men, gimme gameplay också! Grafik i all ära, jag vill ha ett spel som har lika bra känsla som Quake 1 !

Medlem

Oj, nu måste jag göra er lite ledsna när jag kommer och påstår att spelen verkligen inte var bättre förr.
Jag misstänker dock att ni hade mer kul med spelen förut, det var nytt osv.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Ascendant:

Har för mig att spelen faktiskt såg bättre ut vid den tiden :k

Ja det har nog att göra med det som Werzion nämnde. Fantasin. Det man inte kunde se kompenserade fantasin.

sen med så kom det väl uppdatering och typ RealQuake (eller vad modden nu hette, som uppdaterade spelets grafik till Quake 2-nivå) - vilket delvis gör att man minns det snyggare än vad själva originalet var.

(lirade själv Wipeout för något år sedan, var så brutalt fult, t.o.m. cutscenes var fulare än vad jag minns det hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Oj, nu måste jag göra er lite ledsna när jag kommer och påstår att spelen verkligen inte var bättre förr.
Jag misstänker dock att ni hade mer kul med spelen förut, det var nytt osv.

Vissa spel tycker jag var bättre förr tex C&C serien, Red Alert är grymt bra nästan bättre än Tiberium Wars.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Oj, nu måste jag göra er lite ledsna när jag kommer och påstår att spelen verkligen inte var bättre förr.
Jag misstänker dock att ni hade mer kul med spelen förut, det var nytt osv.

Att det var nytt gjorde det säkert häftigare på ett sätt men upplever inte att det blivit sämre. Däremot vet man ofta vad det är man kan förvänta sig av ett spel i en viss genre.
Många fina (enligt min uppfattning givetvis) spel har kommit genom åren efter 2001.
GTA III och Vice City, Doom III, Track Mania Nations, Halo, Rallisport Challange, Prince of Persia Sands of time, Far Cry, Soldier Of Fortune II, Max Payne (2001) för att nämna några stora/kända. Sedan kan man titta på det här årets releaser. Finns väl gottis här med?

Skrivet av Werzion:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Ascendant:

Har för mig att spelen faktiskt såg bättre ut vid den tiden :k

Ja det har nog att göra med det som Werzion nämnde. Fantasin. Det man inte kunde se kompenserade fantasin.

sen med så kom det väl uppdatering och typ RealQuake (eller vad modden nu hette, som uppdaterade spelets grafik till Quake 2-nivå) - vilket delvis gör att man minns det snyggare än vad själva originalet var.

(lirade själv Wipeout för något år sedan, var så brutalt fult, t.o.m. cutscenes var fulare än vad jag minns det hehe)

Det kan säkert stämma.

Lirar själv Duke 3D då och då, en kul men pixlig upplevelse

Medlem

Intresant gämförelse
Man ser verkligen att man har belägg för att man har köpt nya datorer ingeom åren.

undrar som sagt om hur det ser ut om 10år.

Dock vidare, nu när vi har så pass bra grafik, så kan dom väll som Werzion sa tidigare, lägga ner energi på att göra spelen bra och intresanta.
det finns flera än grafikkåta 10-15åringar som spelar


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

shit, den högra bilden var grymt snygg. vilket spel är det, crysis? är det verkligen ingame?

vad gäller gamla vs nya spel: det finns bara ett fåtal spel jag plockar fram och spelar med jämna mellanrum. några av dessa är smb3, bionic commando, halo och starcraft. jag skulle nog vilja lova att det var bättre förr.

Medlem

och alla dom spelen har flera år mellan sig.. bara för att du inte fastnat för nått de senaste vad 5 åren betyder inte att det inte kommit. Själv lirar jag bara q3. Jag orkar helt enkelt inte med singelplayerlir längre, casualplay en timme om dan eller så klarar jag mig skitbra på.. tröttnar aldrig på q3 heller.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Mja, jag såg en viss skillnad i alla fall. Ogren såg i alla fall pixligt läskig ut!

Medlem

hehe ja det har verkligen gått långt
fast såklart minns man spelen som att det var mycket snyggare förut, ska bli kul vad barn som spelar crysis nu tycker om 10 år
Kommer spelen som vi spelade i våran "ungdom" vara dubbelt så bra om ännu 10 år? ^^


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Den grafik som gällde från början i Quake (1) var inte mycket att hänga i granen, men som tur var kom ju GL-Quake ganska snart därefter, eller minns ni inte det? Iom detta blev det hela en helt annan historia. Här är en bild som borde fräscha upp minnet. Jag minns att jag köpte ett Voodoo Graphics Orchid Righteous 3D med 4MB grafikminne som komplement till mitt (då) hyfsade grafikkort, Matrox Millennium 4MB. Det blev helt enkelt ett helt nytt spel efteråt!

Medlem
Skrivet av johanp:

Den grafik som gällde från början i Quake (1) var inte mycket att hänga i granen, men som tur var kom ju GL-Quake ganska snart därefter, eller minns ni inte det? Iom detta blev det hela en helt annan historia. Här är en bild som borde fräscha upp minnet. Jag minns att jag köpte ett Voodoo Graphics Orchid Righteous 3D med 4MB grafikminne som komplement till mitt (då) hyfsade grafikkort, Matrox Millennium 4MB. Det blev helt enkelt ett helt nytt spel efteråt!

Här är originalbilden samt några av Quake2.

Det var roligare förr!

Väldigt orättvis jämförelse. Spel ser inte ut sådär i nuläget även om pre-renders gör det (är det från Crysis är det dessutom 96-07). Jämför hellre helheter och riktiga dumpar, skillnaden är stor nog bara man gör det.

Jag flikar gärna in i den andra diskussionen också. Jag påstår att fler spel hade mer själ tidigare än de har nu - undantag existerar fortfarande givetvis vilket är bra. I överlag känns tyvärr spel mest välproducerade men tråkiga nuförtiden.

Medlem

Historieberättandet har onekliken hoppat ner ett steg i prioritet, det kan man inte neka.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Väldigt orättvis jämförelse. Spel ser inte ut sådär i nuläget även om pre-renders gör det (är det från Crysis är det dessutom 96-07). Jämför hellre helheter och riktiga dumpar, skillnaden är stor nog bara man gör det.

Lol vad snackar du om? Den där bilder till höger är inte pre-rendered, det är 100% ingame taget på min dator. Ansiktet är nvidias Humanhead demo och kroppen är från crysis. Blev tvungen att ta kroppen från crysis då inte humanhead hade någon...
Humanhead släpptes 2006 i samband med släppet av geforce 8 serien... Det är lätt att man blir kritisk när man ser vad dagens grafik kan leverera. Men fråga gärna nästa gång i stället för att komma med felaktiga påståenden. Jag skulle aldrig göra en orättvis jämförelse.

Här är original bilden jag använde: Humanhead


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Så, inte pre-rendered men heller inte med i ett spel. Varför inte ansikte från Crysis, eller helbild från ett spel släppt 2006? Techdemon brukar ha betydligt uppskruvad grafik mot spel så det är absolut inte representativt.

Det här verkar vara mer representativt för 2006, även om jag inte har superkoll på vilket spel som hade absolut bäst grafik. Vegas lär väl ligga när i varje fall:

[http://images.gamersyde.com/gallery/public/3998/965_0011.jpg]

Och här är en bild som lär vara representativ för hur snygga "grunts" är i 2007:s snyggaste spel, Crysis:

[http://ve3dmedia.ign.com/images/01/80/18000_normal.jpg]

Som sagt, skillnaderna mot Quake är stora nog för att man inte ska behöva visa upp techdemobilder. Men du känns fortfarande som ett troll, Laxen, så jag förstår egentligen inte varför jag diskuterar med dig.

Medlem

Spelar det roll att inte det ansiktet finns med i ett spel? Det är ju bara en visning på vilken typ av grafik som går att få med 2006 års teknik. Antar att även om man gjorde en techdemo från 96 där man kämpar för att få så bra grafik som möjligt skulle det ändå inte se bättre ut än quake. Om du läser trådens rubrik står det "grafik jämförelse, det behöver inte betyda att det måste vara ett spelbart spel komplett med story osv, utan icke pre-renderad grafik i allmänhet... Vegas är snyggt, baserad på unreal engine 3 som är en mycket imponerande grafikmotor och helt klart på samma nivå som cryengine2. I alla fall i indoor omgivningar av vad jag sett.

Bilden du länkar till där han ska till och kasta en NK är inte ingame, det är därimot en förrenderad trailer och representerar inte grafiken i crysis ingame. Här har du däremot tre ingame exempel bilder på karaktärer i crysis:

http://aycu10.webshots.com/image/35449/2000365622628336600_rs...
textjagmåstehahärförattlänkenskafunka
http://korturl.se/ovft

Och så gamlingen:
http://img.photobucket.com/albums/v624/daballer2005/highres/c...

Där har du några exempel. Ska du jämföra spel med crysis så använd ingame bilder, inte bilder från för-renderade trailers...

Du säger att jag känns som ett troll, kan du utveckla det?
Jag kan inte svara på varför du diskuterar detta med mig, det är väl upp till dig? Jag bara svarar på dina frågor och rättar dig när du har fel...

Edit: fick krångla skitmycket innan jag fick länkarna att funka, var kommer alla dessa /> och <br> från? dom sabbar länkarna... Jäkla fz


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

det gick att rendera relativt fotorealistiska bilder 96 också, det tog bara längre tid och processorkraft fanns inte för att visa närapå så snygga grejer i realtid.

nog för att det är en satans skillnad från 96-06.. men att ta en bild från ett showprogram för grafik å KLIPPA IN på en kropp på ett spel från 2007.. och sen säga 2006.. vafan?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Laxen:

Spelar det roll att inte det ansiktet finns med i ett spel? Det är ju bara en visning på vilken typ av grafik som går att få med 2006 års teknik.

för att plocka en in-game bild från 1996 och jämföra med t.ex. en scen i filmen Cars (Bilar) är inte rättvisst (eller någon scen ifrån Matrix från 1999 heller för den delen)

du måste ju hålla dig inom samma gränser/ramar för att göra en jämförelse.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Grafiken är kanske bättre nu men frågan är om spelen är det. De blir så verkliga och tråkiga.

Medlem

Tänkte precis säga är inte det där humanhead hehe! Testade det häromdagen faktiskt, och det är läskigt hur bra det ser ut!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av prikk:

det gick att rendera relativt fotorealistiska bilder 96 också, det tog bara längre tid och processorkraft fanns inte för att visa närapå så snygga grejer i realtid.

nog för att det är en satans skillnad från 96-06.. men att ta en bild från ett showprogram för grafik å KLIPPA IN på en kropp på ett spel från 2007.. och sen säga 2006.. vafan?

Skrivet av Werzion:

för att plocka en in-game bild från 1996 och jämföra med t.ex. en scen i filmen Cars (Bilar) är inte rättvisst (eller någon scen ifrån Matrix från 1999 heller för den delen)

du måste ju hålla dig inom samma gränser/ramar för att göra en jämförelse.

Fattar ni dåligt eller? Jag pratar om ingame grafik renderat i realtid, inga jävla fotorealistiska bilder eller scener från animerade filmer som Cars och matrix. Prikk läste du mitt inlägg eller? Anledningen till att jag tog kroppen från crysis var ett det INTE fanns någon till humanhead, jag ville ha med en kropp när jag jämförde bilderna eftersom orgen hade det vore det sämre att bara ha ett huvud att jämföra det med. Dessutom så fanns grafiken i crysis tillgängligt 2006, via spelbar version på game expon så gör inget att jag tog kroppen från crysis och sa 2006. Ni tänker förmycket på spelen i sig, jag pratar om tillgänglig grafik, renderad i realtid...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

jag pratar om tillgänglig grafik, renderad i realtid...

men plocka en bild från 96 där man pressar fram en renderad bild i realtid då...

hur du än vrider och vänder på det så har du jämfört en in-game bild från 96 mot en bild som är enklare att prestera samt att du dessutom har manipulerat (retouch?) den.

cutscene från Resident Evil som släpptes 1997, inte så illa pinkat.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Tänk att du fattar fortfarande inte. Jag har redan plockat fram en bild vilken är renderad i realtid... Bilden där från resident evil är en bild där enbart karaktären ritas upp i realtid. Omgivningarna behövs inte ritas om hela tiden som i quake. Där är den en fast kameravinkel.

Myst IV: Revelation bygger på samma teknik;
Myst IV: Revelation

Ack så snyggt, men det där är inte vad jag pratar om i grafik. Ni snackar om cutscenes, för renderat material och animerade pixar filmer osv. Det är inte vad jag pratar om. Försök att förstå det.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

okej, onödigt av mig att plocka med cutscenen från RE... men du får gärna reflektera på resten av mitt inlägg


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skriv svar