Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Medlem

why the fuck not? Hm, vore jag farsan med vapnet i mina händer och tankar på att skjuta motherfuckersen så skulle jag nog skadeskjuta dem istället för att döda dem.. dock så misstänker jag att farsan hade liknande tankar i huvudet.
Men tyvärr så löste detta inga problem då alla bara mår skit i efterhand. För att en lösning ska vara bra, in my book, så måste nettoglädjen vara positiv.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Att detta har skett är tragiskt och det är vi alla klara över. Jag tycker det är fruktansvärt att det gick så långt och att familjen inte fick hjälp, samtidigt som jag undrar vad för rådgivning som föregick dådet.

:\


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag är tvungen att skriva något om 16-åringen som blev misshandlad ihjäl.

Vi är alla gamers här inne och gillar samma saker, oavsett hudfärg,handikapp,land etc etc och vi borde(kanske i FZ namn) gå ut med någon skrivelse att vi inte tolererar detta våldet, ett våld som kan fungera på TV/film men inte i riktiga världen. En människa får faktiskt ont, får faktiskt ärr, får men, KAN faktiskt dö av att man använder våld.

Jag har nog inte preciserat min önskan nämvärt, men i hela mitt hjärta så är jag ärligt bedrövad av att sådant här sker.

Jag bedjer till er som är unga att tänka över situationen ni kanske hamnar i framtiden, att slå är ingen lösning, kan ni så motivera era kamrater att sluta slå och kom fram till en lösning som kan accepteras.
Nu är skulden inte alls lagd på alla ungdomar, men kanske ligger en risk att konfronteras framför allt i våra ungdomars visdoms väg.

Allt ovanför kan verka löjligt, men jag står för det och det är tragiskt i mina ögon. Allt våld är tragiskt.

Mvh
Purre


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Skrev precis en nominering i aftonbladets "Nominera din vardagshjälte." där jag nominerade fadern som valde att ställa sig upp och göra något åt saken.

Och jag uppmanar er att göra detsamma, kanske inte för att uppmana mordet i sig, men för att markera att någoting står jävligt fel till i samhället när en familj inte får hjälp med trakasserier som sker under flera års tid.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Bryr man sig om en hel familj som man inte känner, så borde man kanske besitta empati nog för att förstå att en femtonårig unge inte kan förtjäna att dö heller..

Men familjen har ju inte gjort något fel så det är klart att folk känner empati. Men varför förtjänar femtonåringen empati?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Men familjen har ju inte gjort något fel så det är klart att folk känner empati. Men varför förtjänar femtonåringen empati?

Du syftar på sympati...


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Den som dog behövde faktiskt också hjälp men fick det inte av okända fel annars skulle inte personen betett sig sådär


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Hmm...Detta har verkligen kickat igång en redig debatt. Jag kan förstå faderns agerande! MEN man kan inte skjuta folk hursomhelst. Jag vill inte leva i vilda västern! Sedan är det lustigt att det just nu pågår en hel del debatter om vad samhället ska göra, och då brukar det oftast talas om en samverkan mellan skola, polis och sociala myndigheter. När jag hör detta blir jag förfärad, varför talas det inte om FÖRÄLDRARNA?!

Men alla ni som är upprörda i forumet här, observera att i stort sett samtliga problemkids (och många andra kids som mår dåligt för den delen) har en och samma gemensamma faktor, de saknar kontakt och förebilder inom vuxenvärlden. Överhuvudtaget är det ett enormt problem att ungdomar idag har så lite kontakt med de vuxna. Vad kan vi då göra? (dvs vi här som är lite äldre än…Säg över 20 år i alla fall)
- Engagera er i ungdomarna
- Nattvandra
- Engagera er i föreningslivet
- Prata med ungdomarna

När ni får egna barn ska ni ha någorlunda koll på vad de gör och se till att ni engagerar er i deras liv. Ställ er inte utanför! Om ni får signaler på att era barn har gjort något som inte är bra, gå till botten med den, vifta in bort det.

Lämna för fan inte ungdomen vind för våg, för de klarar inte det. Givetvis ska de bli självständiga, men ett visst mått av vägledning behöver alla människor


signatur

Snus är snus och mus är mus

Inaktiv

Precis, det finns ingen anledning att premiera nån part i en situation som inte haft några vinnare öht.

Jag är tacksam för de vettiga röster som höjts, ni har sagt det jag tänkte säga och mer därtill.

Medlem
Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Men familjen har ju inte gjort något fel så det är klart att folk känner empati. Men varför förtjänar femtonåringen empati?

Du syftar på sympati...

I något speciellt fall? Blev nu osäker själv men folk kan väl ha empati för familjen, eller känna sympati som du säger.
Empati skulle väl också passa då man förstår att pojkens situation inte varit den mest fördelaktiga men att man inte känner sympati för honom.

edit: Antar att du menar Sympati för pojken. Ser att det passar bättre i min frågeställning.

Medlem

Det här samt det här http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=23194 är vad NI i Sverige kommer få leva med i lång tid framöver och det kommer inte bli bättre förräns NI gör något åt saken. NI måste få politiker att sluta vara arslen och göra något åt saken, NI måste agera för ett bättre samhälle. Era föräldrar (riktas endast till svenska föräldrar, ej med utländsk härkomst) har misslyckats och skapat grunden till det samhälle som NI lever i och som jag tvingats leva i i 20 år. En stor del beror på den politik som ni röstat fram i ert land och på att NI inte vågat säga saker rakt ut även fast de inte varit politiskt korrekta. Felet är att de makthavande kör på det de tror att NI vill ha och NI säger inte vad NI vill ha utan är tysta och muttrar hemma över vilket vedervärdigt samhälle NI lever i.

Men, men... någonstans måste vi börja för att arbeta för ett bättre samhälle. Ni av er som skaffar barn, uppfostra dem rätt och håll pli på dem. Ni som kan, använd er maktposition. Och tala rakt utan att förfina och säg alltid vad ni tycker så att de med makt får veta och kan förbättra.

Jag har funderingar på att flytta tillbaka till Sverige om ett tiotal år för att skapa ett politiskt parti och faktiskt röja upp den skit som nu finns, men jag hoppas att det redan då ska vara över och att det ska vara bättre. För jag vill inte införa straff för ungdomar som livstids straffarbete för återfallsförbrytare eller lagar som inskränker på människors rättigheter för att kunna ordna upp det samhälle ni nu bygger åt er själva. Men kan jag så kommer jag om jag anser det nödvändigt.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Tja, det där tror jag helt enkelt inte på. NÅGOT måste det vara mer än att han en gång hade ridstövlar. Du kanske inte är helt insatt i historien, vad vet jag, men det där är helt osannolikt. Sorry.

Vad du tror eller ej spelar ju iof ingen som helst roll för vare sig mig eller den familj i min hemby som trakasserats. Men detta är iaf vad båda sidor säger i detta ärende, tillochmed ungdomarna själva har inget svar på varför de gör det, eller hur det ursprungligen började, för de som idag håller på var inte med när det började för några år sedan.

Jag ska dock erkänna att jag ej är så insatt som jag antar folket på socialkontoret är, så visst kan den info jag har misstämma, men då är ungdomarna rätt konstiga som ljuger och håller tillbaks på det enda som eventuellt skulle kunna ursäkta och förklara deras beteende.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av TrashIt:

För jag vill inte införa straff för ungdomar som livstids straffarbete för återfallsförbrytare eller lagar som inskränker på människors rättigheter för att kunna ordna upp det samhälle ni nu bygger åt er själva. Men kan jag så kommer jag om jag anser det nödvändigt.

Hah ^^
Storhetsvansinne?

"Now son, I don't want to do this but you forced me to.."

Medlem

Jag undrar varför alla alltid säger "dagens ungdomar". Är inte det en fras som använts genom hela 1900-talet?
Och att ha blivit provocerad är INTE en ursäkt till mord. Varför sköt han inte ett varningsskott? De hade säkert pissat på sig i så fall.

Inaktiv

Mja jag instämmer Kungbla, det är alltid, och har alltid varit, fel på 'dagens ungdomar'. För varje ny generation så närmar vi oss apokalypsen, och alltid så har de vuxna & seniorerna vuxit upp under bättre tider.
Men av någon anledning går livet vidare ändå. =S

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av TrashIt:

För jag vill inte införa straff för ungdomar som livstids straffarbete för återfallsförbrytare eller lagar som inskränker på människors rättigheter för att kunna ordna upp det samhälle ni nu bygger åt er själva. Men kan jag så kommer jag om jag anser det nödvändigt.

Hah ^^
Storhetsvansinne?

"Now son, I don't want to do this but you forced me to.."

Notera att jag skriver "Men kan jag så kommer jag..." Vilket betyder att om jag lyckas slå igenom så kommer jag försöka. Men tills dess är det ju bara ord

Inaktiv
Skrivet av TrashIt:

Notera att jag skriver "Men kan jag så kommer jag..." Vilket betyder att om jag lyckas slå igenom så kommer jag försöka. Men tills dess är det ju bara ord

Lugnt, men om du tänker dra ner på friheter för att öka tryggheten, så har du redan idag Otal exempel på att det inte funkar. Anyway det är off topic, sorry.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jag undrar varför alla alltid säger "dagens ungdomar". Är inte det en fras som använts genom hela 1900-talet?
Och att ha blivit provocerad är INTE en ursäkt till mord. Varför sköt han inte ett varningsskott? De hade säkert pissat på sig i så fall.

sant men skillnaden är att dagens vuxna är rädd för dagens ungdomar och låter dem göra som de vill...och med viss rätt då dagens ungdomar dödar, våldtar och misshandlar både varandra och dagens vuxna.

Förr i tiden har alltid unga haft respekt för äldre, och våld, mord m.m. som idag är vardag var fullständigt omöjligt att tänka sig "förr i tiden".

"Dagens ungdomar" har alltid vart värre än "förr i tiden" men det ÄR en jävla skillnad på att vara problembarn idag och att vara problembarn för 20 år sedan...en JÄVLA skillnad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Nja Soulless. Var väl en fråga till GW i efterlyst nyligen, om ungdomsbrottslighet. Det har inte ökat eller minskat på ett bra tag iaf.
Ska man tala om 'förr i tiden' så måste man ju tänka på punks, mods etc också, som kategoriskt motsatte sig att respektera någon pga ålder eller profession. Och de kidsen är dagens vuxna.

Medlem

sant, men det är många gånger våldsammare ute på gatorna idag, bland ungdomar, långt mycket våldsammare än förr i tiden, det skulle nog inte heller GW säga emot.

Jag säger inte att det blir FLER problembarn eller FLER brott, men barnen och brotten blir allt våldsammare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Kungbla:

Jag undrar varför alla alltid säger "dagens ungdomar". Är inte det en fras som använts genom hela 1900-talet?
Och att ha blivit provocerad är INTE en ursäkt till mord. Varför sköt han inte ett varningsskott? De hade säkert pissat på sig i så fall.

sant men skillnaden är att dagens vuxna är rädd för dagens ungdomar och låter dem göra som de vill...och med viss rätt då dagens ungdomar dödar, våldtar och misshandlar både varandra och dagens vuxna.

Förr i tiden har alltid unga haft respekt för äldre, och våld, mord m.m. som idag är vardag var fullständigt omöjligt att tänka sig "förr i tiden".

"Dagens ungdomar" har alltid vart värre än "förr i tiden" men det ÄR en jävla skillnad på att vara problembarn idag och att vara problembarn för 20 år sedan...en JÄVLA skillnad.

Vad i helvete snackar du om? Jag är en del av "dagens ungdom", och det värsta jag har gjort är att snatta lösgodis. Och så vitt jag vet så har slagsmål bland unga män och pojkar varit vardagsmat så länge det civiliserade samhället funnits. Och vad fan menar du med "vardag?" Jag känner INGEN som har våldtagit eller blivit våldtagen. Jag vet inte var du har fått dina intryck ifrån (förmodligen media), men i den värld jag lever i respekteras äldre så länge de respekterar dig.

Medlem

Kungbla dock talar du inte om alla. samma som Soulless inte gör.

oavsett hur det är menat, så äre så

finns mycket skit i dagens unga, men som du säger, många/de flesta är trevliga. så som jag är/var/vart (ung alltså )


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Kungbla dock talar du inte om alla. samma som Soulless inte gör.

oavsett hur det är menat, så äre så

finns mycket skit i dagens unga, men som du säger, många/de flesta är trevliga. så som jag är/var/vart (ung alltså )

Finns inte mer skit idag än för t.ex. 20 år sen. Det är bara skitsnack.

Inaktiv

Soulless jag kommer o tänka på början av 90-talet då våldsbrott med högerextrem anknytning var vanligare än idag. Lasermannen, många fall av misshandel ibland med dödlig utgång, stenkastning mot flyktingförläggningar etc etc. That's in the past too.
Men i fallet som här, med ett moppegäng som djävlas med en familj- det har varit mycket trakasserier etc, men det blev ju inte så grovt som att nån Dog förrän en i gänget blev nermejad av de som tidigare utsatts..

Inaktiv
Skrivet av Hoodkurt:

Hmm...Detta har verkligen kickat igång en redig debatt. Jag kan förstå faderns agerande! MEN man kan inte skjuta folk hursomhelst. Jag vill inte leva i vilda västern! Sedan är det lustigt att det just nu pågår en hel del debatter om vad samhället ska göra, och då brukar det oftast talas om en samverkan mellan skola, polis och sociala myndigheter. När jag hör detta blir jag förfärad, varför talas det inte om FÖRÄLDRARNA?!

Men alla ni som är upprörda i forumet här, observera att i stort sett samtliga problemkids (och många andra kids som mår dåligt för den delen) har en och samma gemensamma faktor, de saknar kontakt och förebilder inom vuxenvärlden. Överhuvudtaget är det ett enormt problem att ungdomar idag har så lite kontakt med de vuxna. Vad kan vi då göra? (dvs vi här som är lite äldre än?Säg över 20 år i alla fall)
- Engagera er i ungdomarna
- Nattvandra
- Engagera er i föreningslivet
- Prata med ungdomarna

När ni får egna barn ska ni ha någorlunda koll på vad de gör och se till att ni engagerar er i deras liv. Ställ er inte utanför! Om ni får signaler på att era barn har gjort något som inte är bra, gå till botten med den, vifta in bort det.

Lämna för fan inte ungdomen vind för våg, för de klarar inte det. Givetvis ska de bli självständiga, men ett visst mått av vägledning behöver alla människor

Måste bara säga att, visst det är föräldrarnas fel att barnen blir sådär men tyvärr är de inte direkt man kan ändra på. Det finns dåliga människor som i vissa fall får barn som också blir dåliga människor. Man kan inte direkt införa ett "förälder test" eller något liknande. De etiska problem som uppstår om man vill förbjuda föräldrar att skaffa barn är ganska problematiska.

Därför får man fokusera på vad skola, polis, socialen etc kan göra för att "städa upp" efter föräldrarnas misstag.

Medlem

Jag har nötter i min kommun som jag inte skulle tveka att läxa upp för att de sabbar för andra och sig själva men tyvärr så får man ju inte det.


signatur
Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Kungbla:

Jag undrar varför alla alltid säger "dagens ungdomar". Är inte det en fras som använts genom hela 1900-talet?
Och att ha blivit provocerad är INTE en ursäkt till mord. Varför sköt han inte ett varningsskott? De hade säkert pissat på sig i så fall.

sant men skillnaden är att dagens vuxna är rädd för dagens ungdomar och låter dem göra som de vill...och med viss rätt då dagens ungdomar dödar, våldtar och misshandlar både varandra och dagens vuxna.

Förr i tiden har alltid unga haft respekt för äldre, och våld, mord m.m. som idag är vardag var fullständigt omöjligt att tänka sig "förr i tiden".

"Dagens ungdomar" har alltid vart värre än "förr i tiden" men det ÄR en jävla skillnad på att vara problembarn idag och att vara problembarn för 20 år sedan...en JÄVLA skillnad.

Vad i helvete snackar du om? Jag är en del av "dagens ungdom", och det värsta jag har gjort är att snatta lösgodis. Och så vitt jag vet så har slagsmål bland unga män och pojkar varit vardagsmat så länge det civiliserade samhället funnits. Och vad fan menar du med "vardag?" Jag känner INGEN som har våldtagit eller blivit våldtagen. Jag vet inte var du har fått dina intryck ifrån (förmodligen media), men i den värld jag lever i respekteras äldre så länge de respekterar dig.

För det första borde du förstå att jag inte talar om majoriteten av dagens ungdomar. Jag VET att de flesta människor, unga som gamla, itne vill någon illa och respekterar varandra på de sätt alla förtjänar. Men det är de som stökar som orsakar problemen.
Jag skrev även att jag inte tror det blivit fler som stökar idag jämnfört med förrut, men sättet de stökar på har definitivt blivit flera gånger våldsammare med tiden.

Inte så länge sedan jag själv var 16åring, och även då pågick en jävla massa våld och skit i samhället, och trots det känner jag ingen som våldtagit eller mördat heller.
Däremot ser jag en klar skillnad i hur ungdomarna på min gamla skola beteer sig emot t.ex. lärare och föräldrar. Det behöver inte betyda att de beter sig direkt dåligt, men definitivt med mindre respekt än vad jag och mina jämnåriga gjorde. Finns alltid undantag, men jag pratar om det stora hela.

Slagsmål bland unga var vanligt för 40-50 år sedan också, kanske till och med vanligare än idag. Men då avslutade man inte genom att hoppa på förlorarens huvud eller hugga en kniv i magen på honom.

Du verkar tro att jag anklagar dig direkt, men om du läst tråden förstår du att jag anklagar de som med brist på bättre ord kan kallas "problembarn".

Och respekten för äldre försvinner mer och mer överallt i samhället, endast om du blundar missar du det.

Jag säger det igen så du inte missar det;
Jag vet att de flesta människor, unga som gamla, respekterar varandra och behandlar varandra väl och vill ingen illa.

MEN de som INTE respekterar varandra tar, idag, till allt våldsammare metoder för sin egen privata vinnings skull, om de så är personligt välbefinnande, ekonomiskt vinnande, mindrevärdeskomplex eller bara en jakt på jävla uppmärksamhet så blir det bara värre och värre.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av prophetic:

Soulless jag kommer o tänka på början av 90-talet då våldsbrott med högerextrem anknytning var vanligare än idag. Lasermannen, många fall av misshandel ibland med dödlig utgång, stenkastning mot flyktingförläggningar etc etc. That's in the past too.
Men i fallet som här, med ett moppegäng som djävlas med en familj- det har varit mycket trakasserier etc, men det blev ju inte så grovt som att nån Dog förrän en i gänget blev nermejad av de som tidigare utsatts..

Ja, problem har funnits i alla tider, men det BLIR värre och värre. Det gäller hela samhällen i hela världen, men denna diskussion kretsar kring ungdomsvåldet som ökar. Ökar betyder inte nödvändigtvis att det blir FLER överfall eller FLER rån eller FLER slagsmål, men det blir definitivt VÅLDSAMMARE och brutalare.

Det avslutande våldet i den aktuella situationen kom från "offrets" håll, ja, men vem vet vart det hade slutat om det fått fortsatta?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

det var hemskt förr förr, sen förr blev det bra, och nu verkar det vara påväg åt fel håll igen.
förr förr blev man dödat huxflux, förr hadde folk respekt, och man tog stryk som en man och gick hem osv...
idag ska alla hämnas och sticka kniven i dig


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar