Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem
Skrivet av zauii89:

Hahah vadå dumma?
Jag bara drog ett extremt exempel så trögfattade skulle förstå, de säger att det inte skulle vara så farligt att sno mjukvara eller kopiera då det inte är fysisk stöld eller skadar företagen.

Då sa jag , jahopp jag hackar mig in i pentagon och kopiera allt dem har där, såklar t som fan att det är värre men det är ändå samma sak, jag snor något jag inte har rätt till.

Ifall du vill förenkla så kan du ju gärna jämföra med något som hör ihop.

Att hacka pentagon och att kopiera ett spel är två helt skilda saker.

Inaktiv

Jag tror att vissa personer i denna diskussion om piratkopiering och stöld måste få en viktig sak klar för sig:

Man kan inte hejvilt blanda SINA EGNA ÅSIKTER om hur saker och ting BORDE vara med hur de FAKTISKT är ENLIGT LAG. I juridisk mening är piratkopiering är inte samma sak som stöld, så det behöver ni inte nämna en gång till.

Sen vad varje person tycker om den lagen är ju en annan sak...

Medlem

Nu funkar det iaf för mig


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Hahah vadå dumma?
Jag bara drog ett extremt exempel så trögfattade skulle förstå, de säger att det inte skulle vara så farligt att sno mjukvara eller kopiera då det inte är fysisk stöld eller skadar företagen.

Då sa jag , jahopp jag hackar mig in i pentagon och kopiera allt dem har där, såklar t som fan att det är värre men det är ändå samma sak, jag snor något jag inte har rätt till.

Ifall du vill förenkla så kan du ju gärna jämföra med något som hör ihop.

Att hacka pentagon och att kopiera ett spel är två helt skilda saker.

Nja du snor åt dig mjukvara/information som inte är din , sen om du tycker att det inte skadar företagen att sno ett spel eller inte är upp till dej.

Arrogant nog kan ju jag anse att det inte skadar någon om jag vet vad USA's regering sysslar med, lägg ner tramset att försvara piratkopieringen säger jag.

Som jag nämnt är det väl uppenbart att hacka pentagon vore så mycket värre men skall man dra en extrem liknelse så för folk skall fatta.

Ge dig

Medlem

Heh kul med skojsiga kopieringsskydd

Kommer ihåg Divine Divinity, forumet till spelet var fullt med folk som klagade på att efter de spelat igenom 80% av spelet och kom till en filmsekvens så hängde sig spelet alltid och gick inte spela vidare. Problemet var alltid nocd-crack Istället för att bara lägga in en kopieringsskydd som känner av om spelet är kopierat vid starten så la de in en extra nära slutet; alla som crackat spelet trodde ju såklart att de fixat allt och bryr sig inte om att spela igenom hela spelet för att testa, med resultat att piraterna snopet missade slutet på spelet

Om det är nåt liknande i GTA4 som förstör så är det bara bra, så länge det bara drabbar piraterna.

Medlem
Skrivet av knusseljohan:

Dessutom så i svensk term för jag tror ni använder det svenska språket här på FZ "laggar" är absolut när det gäller internet (ja du vet varför det uppstår lagg) och det fanns ju inte direkt i Sverige innan cs.

1. Jag instämmer i att "lagg" är det som kan uppstå vid spel över nätet och "hack" är när datorn inte orkar med ett spel.

Tyvärr känner jag att jag måste påpeka för nooben att det fanns ett liv på nätet före cs. Har du hört talas om Quake? Det var första laggen för mig i alla fall.

2. Meningsbyggnad, interpunktion FFS.

Pomperipossa
Presstalesman för Språkpolisen
i Västra Götalands Län.

Inaktiv

28kb crack > 200,000$

Medlem
Skrivet av zauii89:

Hur nån kan säga att det dom gör är fel förstår jag mig inte på alls, det är deras spel, och du SKA betala för att få spela det, klart dom ska få jävlas med folk som snor deras spel, och om du väl snor till dig det så ska du ge fan i att klaga på det.

Detta är väl ok sålänge det inte drabbar dom som köper spelet. Problemet är ju att i stort sett alla drm skydd påverkar dom betalande konsumenterna mer än piraterna, och det är fel.
Xbox360 användare blir inte behandlade som pirater när dom köper spelet, men det blir pc användarna.
Blir man behandlad som en pirat fast man köper något kan jag förstå att många väljer att leva upp till förväntningarna.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av zauii89:

Hur nån kan säga att det dom gör är fel förstår jag mig inte på alls, det är deras spel, och du SKA betala för att få spela det, klart dom ska få jävlas med folk som snor deras spel, och om du väl snor till dig det så ska du ge fan i att klaga på det.

Detta är väl ok sålänge det inte drabbar dom som köper spelet. Problemet är ju att i stort sett alla drm skydd påverkar dom betalande konsumenterna mer än piraterna, och det är fel.
Xbox360 användare blir inte behandlade som pirater när dom köper spelet, men det blir pc användarna.
Blir man behandlad som en pirat fast man köper något kan jag förstå att många väljer att leva upp till förväntningarna.

På vilket sätt påverkar DRM & Starforce oss negativt tycker du? Har köpt spelet , har även köpt andra Starforce spel och har inget problem med det.

(det betyder inte att alla inte har problem, men när vi snackar PC, hårdvara & teknik kan alltid saker gå fel med drivrutiner och annat)

Medlem

Har man råd att köpa fräsig dator men inte sina spel, ska man inte ha något dera. Sluta tanka torrents, ungjävlar -- ni förstör.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Har man råd att köpa fräsig dator men inte sina spel, ska man inte ha något dera. Sluta tanka torrents, ungjävlar -- ni förstör.

Helt rätt gryzor


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Har man en quad core så laggar det inte så värst faktiskt. Jag tycker det är ett bra initiav å Rockastars sida. Man ska inte piratkopiera såna här ambitiösa projekt, även om jag själv piratkopierat en hel del. Det är som ett beroende ibland, man vill men ändå inte. Det här är en bra grej, för det var inget tvivel om att jag skulle köpa spelet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Flera månaders extra arbetstid för att bråka med fildelningen? Låter inte direkt som ett steg i rätt riktning när utvecklare gnäller om hur mycket pengar de förlorar pga kopiering.

Medlem

Well om fler börjar göra detta och bakar in det ännu bättre i koden så det skulle ta månader att få bort allt, så är nog rätt dödfött att fortsätta med piratkopieringen

Medlem

Hellre lite bus för de som tankar än securom och annat skit för alla som köper

Medlem
Skrivet av Orbek:

Ett annat steg man kan ta är att sänka priset, musiker klarar sig med runt 100:- per kopia.

Priset sätts såklart i relation till kostnader. Har du en aning om vad ett spel kostar att göra? Det dyraste album som gjorts genom tiderna är Guns n' roses senaste Chinese Democracy, ryktet säger att det gått loss på 14 miljoner dollar. Det är en skitsumma för ett moderna spel.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av SuperTank:

De som röstat "De har rätt att motverka piratkopiering, men det här är fel sätt" och "Det är helt fel, sluta bråka och bjud på spelet" var snälla och motivera. Är väldigt nyfiken.

Enkelt man ska inte lägga till massor av kopierings skydd efter kopiering skydd som förstör för spelarna, det finns massor av personer som redan har problem och ja KÖPT detta spel och dess kopierings skydd.

Sättet att motarbeta piratkopiering är att ge de som faktist köpt spelet mer värde ut av det, genom att erbjuda en hel del, Kolla in Sins of a Solar Empire om hur de sköter just den biten, inget kopiering skydd men de som betalar för det får massor av fördelar. Och vad hände? Jo över 1m sålda kopior av detta obskyra strategi lir.

Det är som sagt va HELT FEL, att straffa de som köper spelen. för hur man än gör, så kommer alla spel alltid att crackas för eller senare.

Men som sakt va, jag önskar fler företag faktist belönade sina kunder, inte tvärt om.

"Men som sakt va, jag önskar fler företag faktist belönade sina kunder, inte tvärt om."

Vänta nu, belöna sina kunder? Ett företags uppgift är inte att belöna sina kunder, det är att tjäna pengar. Det sätt de gör det på är att t ex tillverka produkter som kunder vill köpa. DET är belöningen. Du får ett spel som du uppskattar.

Vad är det för trams om att man skall belönas av företag, konstig världssyn...

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av zauii89:

Hur nån kan säga att det dom gör är fel förstår jag mig inte på alls, det är deras spel, och du SKA betala för att få spela det, klart dom ska få jävlas med folk som snor deras spel, och om du väl snor till dig det så ska du ge fan i att klaga på det.

Detta är väl ok sålänge det inte drabbar dom som köper spelet. Problemet är ju att i stort sett alla drm skydd påverkar dom betalande konsumenterna mer än piraterna, och det är fel.
Xbox360 användare blir inte behandlade som pirater när dom köper spelet, men det blir pc användarna.
Blir man behandlad som en pirat fast man köper något kan jag förstå att många väljer att leva upp till förväntningarna.

På vilket sätt påverkar DRM & Starforce oss negativt tycker du? Har köpt spelet , har även köpt andra Starforce spel och har inget problem med det.

(det betyder inte att alla inte har problem, men när vi snackar PC, hårdvara & teknik kan alltid saker gå fel med drivrutiner och annat)

Jag har inte personligen haft problem med drm heller, men bara för att du eller jag inte haft problem betyder det inte att dom inte finns.
Räcker ju med att läsa på olika forum så hittar man personer som inte kan starta sina spel för spelet tror man kör piratversion, dvd spelare som slutar att fungera osv.
Eftersom det är uppenbart att kopieringskydd inte fungerar eftersom dom alltid blir piratkopierade ändå, tycker jag drm inte är värt det besväret det genererar för en del av dom som betalar för spelet.

Medlem

Förresten, jag har köpt lite olika spel genom tiderna, och aldrig haft något som helst problem med något kopieringsskydd.

Vad är det som är störande med t ex SecureROM?

Medlem

Förövrigt så har jag läst att "nedladdade" versionen också funkar att spela nu utan skakig kamera o.s.v.. Väl kämpat Rockstar.

Medlem
Skrivet av Zeatrix:

Förresten, jag har köpt lite olika spel genom tiderna, och aldrig haft något som helst problem med något kopieringsskydd.

Vad är det som är störande med t ex SecureROM?

Att spel inte funkar om man har två DVD-spelare, att den kräver orginalskiva trots att man har det. Jadu Googla..

Skrivet av Xay0r:

Såja, då var det crackat helt. Tog en timmes googling & torrent-letning för att komma runt Rockstars anti-piracy skämt, men det gick till slut Spelet är väldigt skoj, men som många säger så är det sjukt dåligt optimerat. Blir förmodligen ett köp enbart på grund av multiplayer delen då jag är ett stort fan av MTA:SA & SA-MP

hmm.. när kickar FZ's ban policy om "warez" snack in egentligen?

Finns väl många parasiter i denna tråd som pushar flitigt imellan raderna?

O.O


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av Snowman01:

Well om fler börjar göra detta och bakar in det ännu bättre i koden så det skulle ta månader att få bort allt, så är nog rätt dödfött att fortsätta med piratkopieringen

Vad jag hört så tog det ett par dagar för just GTA 4 så jag skulle inte kalla deras DRM prisvärt.

Inaktiv
Skrivet av ChuppyBear:
Skrivet av svitten88:

Synd bara att spelet laggar sönder ! Rockstar fixa en jävla patch !

Tror inte dom sitter på fz och läser:)

Haha näe det tror inte jag heller , men fan va lack jag blev , installera det och det lagga ju sönder ! Jag klarar spelet med råge alltså

Medlem

Inga problem, köpte ju spelet så

Medlem
Skrivet av Zeatrix:
Skrivet av Orbek:

Ett annat steg man kan ta är att sänka priset, musiker klarar sig med runt 100:- per kopia.

Priset sätts såklart i relation till kostnader. Har du en aning om vad ett spel kostar att göra? Det dyraste album som gjorts genom tiderna är Guns n' roses senaste Chinese Democracy, ryktet säger att det gått loss på 14 miljoner dollar. Det är en skitsumma för ett moderna spel.

Har du någon aning om varför det kostar mer än "skitsumman" 14milj? Jag tror jag kan räkna ut det och inte är det själva selutvecklingen. Skulle nog gissa att en stor del går till lönerna. och jag tror knappast rockstar utvecklar spel för någon hundring i timmen...

problemet inom film/musik/spelbranchen är att de ska ha så jävla mycket betalt. jag menar 100miljoner för en film till EN skådespelare... miljarders miljarder till kända musiker. Kända och strora spelutvecklare, Rockstar, ID, Raven mm tjänar väl kanske inte miljarder, men de går nog knappast fattiga.

Nä man skulle helt enkelt satsa på något av de tre kategorierna, för det är de enda brancherna jag känner till där duktigt höga överpriser för produkter är lagligt och tydligen fullt acceptabelt....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

"Jag skulle säga att man nästan måste göra bort sig för att åka dit." // Daniel Westman, forskare inom upphovsrätt på Stockholms universitet.

För ett inlägg i IPRED-lagen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

ska vi försöka sammanfatta lite mellanåt?

stöld är stöld och kopiering är kopiering alltså inte stöld. det går inte att argumentera om(!)

det var någon här som tidigare skrev något om att man borde införa donationer istället för förskottsbetalning och jag är helt och hållet med på den biten. jag menar.. säg det yrke där du får lönen i förskott? den enda restaurang du betalar innan du ätit är mcd och burgerking och liknande men vad får man? inge toppklass direkt.
tänk också på att det är tackvare DONATIONER som barnen i afrika fortfarande LEVER.

ett spelföretag går de absolut ingen nöd på. Tänk ett såpass välgjort spel som lockar folk som world of warcraft, tänk 15milj. spelare som köper spelet. nu kanske inte alla gör det men runda av summan till att 8milj. köper det och resten tankar slå då ut detta på vad ett spel kostar och se vad summan blir, minus utgifter så som löner och PR. det blir en del kvar kan jag lova. world of warcraft har dessutom en månadskostnad vilket drar in pengar. denna månadskostnad skulle i ett spel som te.x. gta iv yttra sig som att man köper något supervapen i en onlinebutik som räcker i några timmar, köper du det vapnet för säg 1kr varannan timme i en månad så hamnar du inte långt ifrån 150kr/månaden. (se battlefield heroes - där har ni folk som har jobbat med budgeten till 100%)

dessutom ni som säger "rätt åt dom jävla piraterna" dra ner på svordomarna för jag lovar att du sitter antingen på dc/torrent eller på youtube och lyssnar på musik, och just precis. vad rör sig där? just det. piratkopierat material så de tjuter om det.

med det får jag tacka för mig.


signatur

Chooch it

Medlem

Någon sa här att musik är gratis på radio. Det stämmer men skaparna av musiken får betalt på andra sett genom reklam och licenspengar. Så, dålig jämförelse. När någon tanker ett spel tjänar ingen på det förutom han själv som tankade det.

Medlem

Har man pengar att köpa en dator för att kunna spela på ,så är man ju helt otroligt snål/korkad/ej torr bakom örona om man inte begriper att företag måste tjäna pengar på att göra spel.
Har man inte råd att köpa spelet när det släpps så vänta då tills det reas ut ffs.
Det gynnar spelföretagen så att det kan komma nya spel till pc

Skriv svar