Islam får inte längre kritiseras

Judar är ju konstiga alltså!!!


signatur
Medlem
Skrivet av EliasN:
Citat:

Hedersmord nämns inte i Koranen, men det gör det i Bibeln

Vars?

Jag tycker att hedersmord är lite för stort för att bero på kulturskillnader och traditioner.

Citat:

Hedersmord är förbjudet enligt Koranen, som stadgar piskstraff för kvinnor som begår äktenskapsbrott, efter en rättegång. Däremot stadgar Bibeln (Gamla Testamentet) att homosexuella män och kvinnor som begår äktenskapsbrott ska dödas. Dock är hedersmord vanligast i muslimska länder, vilket är en djupt rotad förislamsk tradition. [1]. Hedersmord som idé härstammar från en tid då inga nedskrivna lagar, ingen statsmakt, inga domstolar och ingen polis fanns. Om någon råkade ut för brott fick släktingar och vänner hjälpa till med att straffa förövaren. Den som hade dålig heder i sin by och släkt blev ganska rättslös, eftersom ingen ville hjälpa personen att straffa brott mot sig.

så jo det har mycket med kultur och traditioner att göra, och jag kan själv bekräfta detta eftersom jag själv kommer från ett muslimskt land där burka eller slöja inte är obligatoriskt, eller renare sagt så skiter folk i vad du har på dej, men vissa kvinnor väljer själv att ha slöja på. Hedersmord stödjs absolut inte, det räknas som mord.

Avstängd

Det är ändå lite konstigt att hedersmord är såpass vanligt mellan muslimer även fast det är förbjudet.
Bl.a. är det många kristna f.d. muslimer som blir förföljda av släkten och familjen.

Slöja och burka bryr jag mig inte om. Det är lite överdrivet att kalla det kvinnoförtryck, men det är ju bäst om alla får klä sig som de vill.
På Björkskolan, där jag spenderade hela grundskolan, har på senare år även fått in muslimer på skolan. Skolan är kristen, så det var kanske inte helt väntat.
Muslimerna kommer från en familj i stan, det är då tre systrar som går/har gått på skolan.

I min äldsta lillasysters klass så gick en av muslimerna. När de hade luciatåg så hade hon sjal (eller burka eller vad man nu ska kalla det) på sig och glitterbandet runt den. ^^

Medlem

mord i kristna världen är ju vardagsmat och det är väldigt förbjudet.

Hedersmord är något avskyvärt men är inget som har med specifikt islam att göra utan en väldigt snedvriden tradition och sedvänja.

Tyvärr så har kristna satt korshåret på just detta och pratar sig gärna varma om hur dåliga muslimer är som tolererar detta och det är ju hur befängt som helst


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Citat:

mord i kristna världen är ju vardagsmat och det är väldigt förbjudet.

Hur menar du?

Citat:

Hedersmord är något avskyvärt men är inget som har med specifikt islam att göra utan en väldigt snedvriden tradition och sedvänja.

Det är kanske inget som är specifikt för Islam, men något som används av många muslimer.

Edit: Igår när jag var på Bruks, en kristen ungdomsgård, så fick jag på andakten höra en hemsk nyhet av ungdomspastorn. Läs den här:
Mord på kristna skakar Turkiet

Det är sjukt att det finns såna människor och att staten inte arbetar hårdare för att stoppa dem.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Edit: Igår när jag var på Bruks, en kristen ungdomsgård, så fick jag på andakten höra en hemsk nyhet av ungdomspastorn. Läs den här:
Mord på kristna skakar Turkiet

Det är sjukt att det finns såna människor och att staten inte arbetar hårdare för att stoppa dem.

Skrivet av SVD:

Det är tredje hatbrottet mot kristna på drygt ett år.

Det bor över 70 miljoner människor i Turkiet (som tillåtit olika religioner långt innan vi gjorde det i västvärlden), behöver jag säga mer?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd

Vad? Menar du att jag skrev det där som ett argument mot Islam? Då tar du fel. Jag skrev det där för att jag blev väldigt chockad av att höra att tre kristna män hade blivit knivhuggna minst 100 gånger var, att de hade fått fingrar och tår avklippta, magar uppskurna och halsar snittade i levande tillstånd.

Tidigare i år så stoppade Turkiet en kristen TV-kanals intåg i landet. Det tycker inte jag låter som att de tillåter religioner långt innan vi gjorde det i västvärlden, men men.

Medlem

Vad jag menar är att man inte kan plocka ut tre händelser i ett så stort land och försöka göra en poäng av det, hur hemska morden än må ha varit.

Osmanerna tillät kyrkor och kloster att finnas kvar efter sina erövringar, samtidigt gjorde vi vad vi kunde för att utrota osmaner/muslimer.

Visste inte att det fanns kristna tv-kanaler, låter obehagligt med en religiös kanal...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Vad jag menar är att man inte kan plocka ut tre händelser i ett så stort land och försöka göra en poäng av det, hur hemska morden än må ha varit.

Osmanerna tillät kyrkor och kloster att finnas kvar efter sina erövringar, samtidigt gjorde vi vad vi kunde för att utrota osmaner/muslimer.

Visste inte att det fanns kristna tv-kanaler, låter obehagligt med en religiös kanal...

Rejält obehagligt, http://www.christian.tv/index.php?module=CTV&action=aboutUs.

Googla på "Christian tv" så finner du några till. inte oväntat finns dom flesta i USA, minst en i Australien tydligen.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Skrivet av Hwergelmer:

Vad jag menar är att man inte kan plocka ut tre händelser i ett så stort land och försöka göra en poäng av det, hur hemska morden än må ha varit.

Du är rejält avtrubbad må jag säga. Mord är hemskt, oavsett vem det drabbar och varför.
Det är sjukt att göra som du gör och bara vifta bort att tre män blir torterade och mördade för deras tro på ett sådant brutalt sätt.

Det finns bra många kristna TV-kanaler och det tycker jag är bra. Minst en finns i Sverige - God TV.

Edit: Hört talas om IBRA? Det är en radiokanal som finns över hela världen. Det är många som lyssnar på den och blir frälsta. Bl.a. så var det en indisk by som hade blivit frälst för en sjuk mans skull. Han hade blivit skadad och låg i sängen hela dagarna och lyssnade på radio. Han hade hört IBRA och blivit frälst och spridit det till alla andra i byn som också hade tagit emot evangeliet.
Det är sånt här som stärker ens kämpaglöd!

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Hwergelmer:

Vad jag menar är att man inte kan plocka ut tre händelser i ett så stort land och försöka göra en poäng av det, hur hemska morden än må ha varit.

Du är rejält avtrubbad må jag säga. Mord är hemskt, oavsett vem det drabbar och varför.
Det är sjukt att göra som du gör och bara vifta bort att tre män blir torterade och mördade för deras tro på ett sådant brutalt sätt.

Hur många personer tror du blir mördade varje år världen över? Att som du förfäras över att en handfull kristna mördats är antingen extremt naivt eller så är det helt enkelt så att kristna människor är mer värda enligt dig.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

mord i kristna världen är ju vardagsmat och det är väldigt förbjudet.

Skillnaden är att i den "kristna världen" är dom verkligt kristna en minoritet, i islamiska länder är 100% religiösa.


signatur
Avstängd
Citat:

Hur många personer tror du blir mördade varje år världen över? Att som du förfäras över att en handfull kristna mördats är antingen extremt naivt eller så är det helt enkelt så att kristna människor är mer värda enligt dig.

Det jag menar är att det inte är särskilt många i västvärlden som blir brutalt mördade och torterade på grund av sin tro. Jag har aldrig hört talas om något liknande mord i Sverige.

Medlem

iofs men länderna i västvärlden styrs ju av en kristen grundtro kan man kanske kalla det i brist på ord.

edit var menat till cammo


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

vi kan ju spola tillbaka ett par hundra år till den tid europa verkligen var kristet. någon som vill jämföra tortyrmetodik, förföljelse och avrättningar?

edit: notumforce, vad är en grundtro? västerlandet styrs i huvudsak av (relativ) liberalism; inte av kristenhet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vi pratar väl om kristendomen idag, eller vilket århundrade lever du i?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

gör vi? jag trodde vi gjorde jämförelser, och ska man jämföra kristna länder mot muslimska länder gör man bäst i att inte jämföra sekulära länder där kristna har marginellt/inget inflytande med tokreligösa arabländer.
eller tycker du det vore en rimlig jämförelse?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Indeed, att kalla dagens Sverige kristet är en kraftig överdrift för att inte säga en lögn.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd

Det stämmer. Det är en obehaglig sanning.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av EliasN:

Edit: Igår när jag var på Bruks, en kristen ungdomsgård, så fick jag på andakten höra en hemsk nyhet av ungdomspastorn. Läs den här:
Mord på kristna skakar Turkiet

Det är sjukt att det finns såna människor och att staten inte arbetar hårdare för att stoppa dem.

Skrivet av SVD:

Det är tredje hatbrottet mot kristna på drygt ett år.

Det bor över 70 miljoner människor i Turkiet (som tillåtit olika religioner långt innan vi gjorde det i västvärlden), behöver jag säga mer?

Sant, Turkiet blev sekulärt 1923. Sverige 2000.

Visst var Turkiet sekulärt betydligt tidigare än oss, men faktum kvarstår: Turkiets sekulära ordning hotas fortfarande idag - 84 år efter dess instiftande.
Det beror på att den blivande presidenten, Abdullah Gül, tillhör ett islamistiskt parti. Islamism är alltså när man vill tillämpa islam i politiken, med sharia som dess följd. Själv hävdar han att han inte tänker störa sekulärismen och betecknar sig själv som konservativ.

All heder dock åt de ~300.000 som protesterade mot Erdogan & Güls presidentkandidatur i Ankara för att försvara sekulärismens förträfflighet. Vad som händer i Turkiet de kommande åren kommer vara intressant, jag vill ogärna att världens enda sekulära muslimska land blir osekulärt.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vi kan ju spola tillbaka ett par hundra år till den tid europa verkligen var kristet. någon som vill jämföra tortyrmetodik, förföljelse och avrättningar?

edit: notumforce, vad är en grundtro? västerlandet styrs i huvudsak av (relativ) liberalism; inte av kristenhet.

var lite usel formulerat , stor del av vad som sägs och finns på print i ex lagar är ju baserat från den tiden kristendom var djupt inrotad i både invånare och statsmakt,

Vet inte om jag fick fram riktigt vad jag ville säga där men men är inte den bäste på att säga vad jag tycker o tänker på print föredrar verbala diskussioner.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

SkarZnik: håller med, men nu tänkte jag mest på att någon form av religionsfrihet existerade i Osmanska riket redan på medeltiden. det var knappast vad vi idag skulle kalla sekulärt, men i jämförelse med europa under samma tid så var det väldigt framåt. det fanns gott om kyrkor och kloster runt/i konstantinopel även efter osmanernas intåg.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd

SkarZnik, sekularitet är inte religionsfrihet utan avsaknad av religion.

Inaktiv

nej, det är separation av stat och religion.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

SkarZnik, sekularitet är inte religionsfrihet utan avsaknad av religion.

Jag har aldrig påstått det heller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secularity_%28non-religiosity%29


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Eftersom det är här vi snackar religion just nu.

Existence of God to be scientifically proven on May 5th...

Det här blir roligt

"The test of a good religion is whether you can joke about it."
- G. K. Chesterson

Avstängd

Det blir ruggigt intressant att se.

Btw, Chesterson menar alltså att kristendomen är bra.

Medlem

Inte nödvändigtsvis. Kan betyda att den har blivit bättre...dvs försvagad.

Du missade väl inte ironin?

Skrattar redan.

Här säger de att bananen är den ateistiska mardrömmen:
http://www.devilducky.com/media/44860/

Här får de redan storstryk av verkligheten:
http://www.youtube.com/watch?v=siVq3bxQ10g

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Eftersom det är här vi snackar religion just nu.

Existence of God to be scientifically proven on May 5th...

Det här blir roligt

"The test of a good religion is whether you can joke about it."
- G. K. Chesterson

Ska bli intressant att se.

En fråga bara, är det bara jag som inte fattar poängen med http://www.hollywoodblasphemy.com/ videon? Han säger att alla kristna ska bojkotta filmer som innehåller hädelser pga att dom kristna står för så mycket av biljett intäkterna, men i klippet så säger dom flesta religösa att dom kollar på filmerna ändå. Varför göra ett klipp med folk som inte håller med honom? Men som sagt kanske bara jag som är trög och trött just nu.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Citat:

In Europe the rise of atheism and agnosticism is stunning, where according to a Zukerman study, in Sweden as many as 85% of the population are non-believers, Japan 65%, France 54% and in Britain 44% do not believe in God.

We win!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skriv svar