Våldtäktsmän skall skjutas
Livstid är livstid.
Som tidigast kan du efter 12 (minns inte till 100%) göra en ansökan att få ditt straff tidsbestämt eller benådning. Det finns de som suttit bra mycket längre än det. Han som suttit längst (och fortfarande sitter inne) heter Leif Axmyr, vem, var och varför borde inte behöva förklaras ytterligare.
EDIT: stavning
sant, livstid är, idag, ett fängelsestraff på obestämd tid kan man säga. Problemet är väl kanske att många benådas för tidigt.
Vård kontra straff så anser jag att varje illdåd förtjänar ett straff, men i det fall brottslingen behöver vård skall självklart den äga rum före. Och om personen förklaras frisk skall straffet påbörjas. Och om personen verkligen ÄR frisk kommer de förstå varför de straffas och acceptera detta, annars är de inte "frisk".
En annan sak att tillägga är att Vård, idag, kan betyda att du får sitta inlåst mycket längre än om du dömts till fängelse, tro inte myten om att alla som döms till vård "kommer ut efter ett år eller två"
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Knirk: south park gjorde en bra parodi av den frågan.. "NICEEE........" (om ni vet, så vet ni)
det löjliga är att alla koncentrerar sig på straffet, inte på hur man kan motverka att det händer igen (för det kommer det att göra)
kallas populism
ang hagamannen så äre en intressant grej att hon som blev blind inte alls blev blind och att hon som tog livet av sig inte alls tog livet av sig pga hagamannen
det är en urban legend
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Knirk: south park gjorde en bra parodi av den frågan.. "NICEEE........" (om ni vet, så vet ni)
det löjliga är att alla koncentrerar sig på straffet, inte på hur man kan motverka att det händer igen (för det kommer det att göra)
kallas populism
ang hagamannen så äre en intressant grej att hon som blev blind inte alls blev blind och att hon som tog livet av sig inte alls tog livet av sig pga hagamannen
det är en urban legend
mycket möjligt, jag är inte allt för insatt och det går många skrönor om hagamannen och hans offer, men jag har ingen anledning att mistro hon som berättade så har du inga bevis för dina ord så måste jag lita mer på kvinnan som hävdar sig jobba där. (motbevisa mig gärna, jag älskar när skrönor och rykten dementeras )
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
ja, och vissa tycker att vi borde bete oss som våldtäktsmän eller massmördare.
hur man kan tänka sig upprepa handlingar man påstår sig tycka är avskyvärda är helt bortom min tankevärld. i mina ögon skiljer ni er inte påminsta vis från de ni vill "straffa". samma grymhet och önskan att skada.
skillnaden är att det finns någon ansats till rättfärdigande... fast vänta nu, så tänker väl de flesta andra nidningar också...
jag ändrar mig; det är precis samma sak.
Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.
ah...
det ni pratar om är HÄMND? eller?
C.A.B-05: näe, det är att mörda någon för att DEN personen aldrig ska kunna ha chansen att göra det igen, skadan är redan skedd, övergreppet HAR SKETT.. inga dödsstraff i världen kan ändra på det
folk hetsar alltid på fel ände av alla frågor och vägrar gå till roten med problemen, för det är så mkt lättare att vifta med högaffeln och skrika "BURN THE WITCH!"
bravo: känns bra när personer uttalar sig i denna frågan å säger "när unga flickor blir utsatta"... pojkar då? det är väl i princip lika vanligt?
asså vill inte ordmärka med det underminerar trovärdigheten liksom..
ja, och vissa tycker att vi borde bete oss som våldtäktsmän eller massmördare.
hur man kan tänka sig upprepa handlingar man påstår sig tycka är avskyvärda är helt bortom min tankevärld. i mina ögon skiljer ni er inte påminsta vis från de ni vill "straffa". samma grymhet och önskan att skada.
skillnaden är att det finns någon ansats till rättfärdigande... fast vänta nu, så tänker väl de flesta andra nidningar också...
jag ändrar mig; det är precis samma sak.
Du glömde nämna att de som får dessa avskyvärda straff inte är oskyldiga såsom deras offer var. Där har du skillnaden du var ute efter.
Blir så j**la arg på våldtäktsmän/kvinnor(:P). Offret kommer aldrig att bli den person de var igen. Ingen vård kan ändra det. Hon/han kanske blir frisk nog att fungera och leva ut sitt liv, men den person som de var innan våldtäkten kommer aldrig att komma tillbaks.
Jag kan omöjligt förstå hur vi kan vara så snälla, och ge de där monstren vård. De är mördare, oavsett om de faktiskt tagit livet av någon.
men erkänn det då
kalla det för vad det är
hämnd
Jag kallar det inte för hämnd eftersom det inte är hämnd. Jag förespråkar vård plus straff. Hur du kan få det till hämnd förstår jag inte.
Hämnd;
Egenmäktig bestraffande handling mot någon, som avses ge personlig upprättelse.
vad är straffet då teX? kollektiv upprättelse?
jag säger inte att jag är helt emot straff, anledningen till att de faktiskt finns är pga dess förebyggande syfte (vilket funkar lite så och så, men helt utan straff tror jag det hade vart värre)
ville bara höra dig/er säga orden "förebyggande syfte", men ni lyckades tydligen inte komma fram till denna faktiska orsak till att straff existerar, då ni vill ha hämnd
att efter en ond gärning tvingas kompensera offret är också en kraftfullt förebyggande åtgärd, som inte är att jämställa med ett straff. det finns mycket goda alternativ att ta till för att komma bort från strafftänkandet, utan att riskera att den preventiva mekanismen tas bort.
dessutom skulle det ju vara en stor förbättring för brottsoffret.
ang resonemanget om skuld/oskuld så skiljer sig våldmän inte det minsta åt, oavsett om de vill använda lagen som verktyg för att leva ut sina perverterade fantasier eller inte.
#komsi - the Quiet life.
ah...
C.A.B-05: näe, det är att mörda någon för att DEN personen aldrig ska kunna ha chansen att göra det igen, skadan är redan skedd, övergreppet HAR SKETT.. inga dödsstraff i världen kan ändra på det
folk hetsar alltid på fel ände av alla frågor och vägrar gå till roten med problemen, för det är så mkt lättare att vifta med högaffeln och skrika "BURN THE WITCH!"
..
njae!!
Om skadan redan är gjort så får man se till att det inte händer igen, finns ingen rehab/vård som kan garantera att det inte händer igen, därefter att många vill ha dödstraff, heller som jag tycker. Lås in dom för gott. Se det som förebyggande och inte hämd.
Sen ser jag inte samma värde i människor (om jag nu ska vara ärlig). skulle hellre se 10 mördare dö än en oskyldig. ang pedofiler är också människor.
vård är ju just att låsa in och slänga bort nyckeln. visar det sig sedan att personen svarar på behandlingen (som kan bestå av något så enkelt som en fungerande livsmiljö) kan man börja leta efter en nyckel.
fängelsemodellen är ju raka motsatsen...
#komsi - the Quiet life.
true (nolimitsoya)
både att vara konsekvent och inkonsekvent med sin tro på människovärde kan vara svårt i många situationer CAB-05, tänk på det..
om någon får pedofila tendenser för att dom blivit våldtagna sen dom var små, hur ligger det till med människovärdet då? är det ett undantag? även om dom begått samma handlingar?
Tycker faktiskt man kan slopa fängelset helt och hållet. Alla våldtäktsmän och pedofiler därute är ju bara människor, precis som oss andra, de kan inte förutse konsekvenserna av sina handlingar...
Personligen så anser jag att människor som drabbas av våldtäktsmän gott kan stå för vårdkostnaden för den kriminelle själva, varför ska jag tvingas finansiera människor i diverse fängelser? Det är ju trots allt billigare att låta dessa människor gå fria.
Nej, släpp alla dömda pedofiler och våldtäktsmän lösa, de har rätt till frihet precis som oss andra. Människor som sköter sig och tror att de skall tjäna någonting på det, är bara naiva och korkade.
Ge dessa stackars individer den behandling de förtjänar, i form av ny identitet, arbete och bra vård. Varför inte ge alla dömda våldtäktsmän ett statligt bidrag, då de lider av diverse störningar och annat, som hindrar dem från att leva normalt?
Skrämmande hur osolidariska alla människor har blivit. Det är sannerligen egoismens tid. De är bara människor, de förtjänar ju faktiskt fler chanser.
Sarkasm?
att efter en ond gärning tvingas kompensera offret är också en kraftfullt förebyggande åtgärd, som inte är att jämställa med ett straff. det finns mycket goda alternativ att ta till för att komma bort från strafftänkandet, utan att riskera att den preventiva mekanismen tas bort.
dessutom skulle det ju vara en stor förbättring för brottsoffret.
ang resonemanget om skuld/oskuld så skiljer sig våldmän inte det minsta åt, oavsett om de vill använda lagen som verktyg för att leva ut sina perverterade fantasier eller inte.
Tanken att kompensera kan nog vara god, men tyvärr är det ju inte praktiskt genomförbart. Brottslingar är sällan särskilt ekonomiskt stabila och eftersom man nu ska vara så mjuka så kan man inte heller jaga dem resten av livet för att de skulle betala ut några pengar.