Våldtäktsmän skall skjutas
vem har talat om att vara mjuk? ekonimisk stabilitet forman ju hjälpa dem till, om inte annat genom det de arbetar ihop under vårdtiden. (självklart ska dessa arbeta och betala sitt uppehälle som alla andra i samhället, förutsatt att de har arbetsförmåga.)
återstående del får dras på deras lön tills det hela är återbetalt, som alla andra skulder.
det kan ju sedan vara smidigt att ha en fond som buffert, så att brottsoffret får ut sin kompensation omedelbart och fullt ut, och aldrig behöver ägna en tanke åt det hela igen.
vägra vilja skada, plåga, tortera och döda != vara mjuk
Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.
det kan ju sedan vara smidigt att ha en fond som buffert, så att brottsoffret får ut sin kompensation omedelbart och fullt ut, och aldrig behöver ägna en tanke åt det hela igen.
Ehm, vad är skillnaden? Det blir ju ändå skattebetalarna som får finansiera denna fond. Kanske jag missuppfattar nu, men inte menar du att samhället ska betala diverse skadestånd, istället för brottslingen i fråga?
true (nolimitsoya)
både att vara konsekvent och inkonsekvent med sin tro på människovärde kan vara svårt i många situationer CAB-05, tänk på det..
om någon får pedofila tendenser för att dom blivit våldtagna sen dom var små, hur ligger det till med människovärdet då? är det ett undantag? även om dom begått samma handlingar?
Ja, jag anser att den oskyldige är mer värd än en pedofil. Skulle du kasta tärning om vem som skulle få leva mellan Bush och Gary sundgren? om nu någon måste bort. Vem vet Bush kanske blev slagen som liten? Jag är iaf ärlig, och hycklar inte.
Så du menar att det finns fall där den skyldige ska få det mildare än den andre fast i bägge fallen handlade det om lika grova övergrepp på barn?
En skinboll som mördar en turk är fortfarande en mördare fast han blev mobbad av mohamed när han var liten.
det är inte mycket till byrokrati, och dessutom skulle det underlätta något enormt för brottsoffren. dessutom kan det hela ju gå runt på räntepengarna.
att ha en ständig påminnelse om att man varit våldsutsatt genom en check en gång i månaden i 30år är ju ingen höjdare.
Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.
Ja, jag anser att den oskyldige är mer värd än en pedofil. Skulle du kasta tärning om vem som skulle få leva mellan Bush och Gary sundgren? om nu någon måste bort. Vem vet Bush kanske blev slagen som liten? Jag är iaf ärlig, och hycklar inte.
frågan är löjlig
ja, bush gör vad han gör på grund av värderingar han ärvt och anammat under sin uppväxt, precis som alla andra
hans stab har gjort mer skada för mer människor än en pedofil kan lyckas med under en livstid, men du - som värderar människor olika mycket - skulle väl inte värdera honom värre än en pedofil?
Så du menar att det finns fall där den skyldige ska få det mildare än den andre fast i bägge fallen handlade det om lika grova övergrepp på barn?
nej, du måste missförstått mig
jag bara ställde en fråga till dig - som värderar människor olika mycket (;)) - hurivida en pedofil som blivit det pga att han blivit våldtagen hela sin barndom... är värd mildare behandling än en som inte blivit det.
En skinboll som mördar en turk är fortfarande en mördare fast han blev mobbad av mohamed när han var liten.
jao, per definition är han det, korrekt
det är dock ganska snurrigt/hycklande/konstigt att bli alldeles chockad när någon som blivit utsatt för våld hela sitt liv, utsätter andra för våld..
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
vad är straffet då teX? kollektiv upprättelse?
jag säger inte att jag är helt emot straff, anledningen till att de faktiskt finns är pga dess förebyggande syfte (vilket funkar lite så och så, men helt utan straff tror jag det hade vart värre)
ville bara höra dig/er säga orden "förebyggande syfte", men ni lyckades tydligen inte komma fram till denna faktiska orsak till att straff existerar, då ni vill ha hämnd
Trodde det förebyggande syftet var underförstått. Annars skulle vi få vårda de som parkerar fel istället för att ge dom böter. Kanske skulle fungera, vem vet?
Om jag ville ha mildare straff vill jag då ha mindre hämnd? Med den logiken är de straff vi redan har hämnd.
ja, det var ju lixom hela poängen. har du missat det?
Poängen var att det kvittar vad jag tycker. Det är hämnd enligt dig som om jag vore en en-mannapöbel vad jag än säger. Du missade kanske definitionen av hämnd? Det kan aldrig bli talan om hämnd utan att jag begår ett brott själv.
Ok Soya: Mitt förslag är att redan innan allt dåligt händer förebygga det och bara ha medborgare som alla är produktiva och generellt hyggliga/laglydiga. På så sätt är det helt ointressant om man ska vårda, spärra eller avrätta folk.
Samtidigt i verkligheten nu, och antagligen ett bra tag framöver...
Skadeståndsbelopp betals inte ut, och därför skulle den buffert som finns bara bara bli skattebetalarnas börda.
Vi har alltså att se fram emot mångdubbelt långa tider att spärra in folk på, vilket i sin tur leder till enorma kostnader. Utöver detta kommer alltså pengar till att vårda alla. Jag är inte allt för insatt, men jag antar att seminarformen bara fungerar så långt.
Vi har ju idag rättspsykiatri, men den fungerar ju långt ifrån väl. På vilket sätt skulle den ha förbättrats för att det ens skulle vara ett genomförbart projekt?