Värnplikten No More!

URK
Medlem

det är inte armen som kostar det är regeringen.

systemet är uppbyggt så att fmlog inte kan gå back om de köper in tex hundra kängor och det är bara en som andvändes så kostar den kängan som 100kängor.

X inköpta/ X andvända = styckpriset.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Jag tycker att vi fortfarande behöver en försvarsmakt som skall finnas där ifall det oväntade inträffar. Visst, Sverige har haft fred i snart 200 år, men det kan ändras så snabbt att ingen ens märker det.

Utlandsstyrkan är ett väldigt bra initiativ imo och bör inte tas bort, de hjälper till där det går och de flesta om inte alla som är med där är med frivilligt.

Jag blev faktiskt lite besviken när jag hamnade i utbildningsreserven, men det är smällar man får ta antar jag.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Har man brist på pengar kanske man ska överväga om det är så lönsamt att lägga ner alla dessa resurser på att fånga fildelare...

Det är väl ingen som lägger pengar på att jaga fildelare?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av sno0zer:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

och om det i slutändan lönar sig att vara feg?

Menar du att det inte är fegt om det lönar sig?? Your dill makes no sense.

jag menar precis vad jag sa. om man kan rädda liv, infrastruktur,ekonomi, demokrati? är det inte bättre att vara feg då?

istället för att vara så modig och kriga till döds?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Om man inte vill göra värnplikten ska man slippa samtidigt tycker jag att fler borde ge tjänstgöringen en ärlig chans även om man är lite negativt inställd. Det bästa med värnplikten är utan tvekan kamratskapen och den kan man få ta del av utan att behöva vara fjälljägare.

Vi skulle dock haft lite fler militärparader i Sverige.

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av sno0zer:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

och om det i slutändan lönar sig att vara feg?

Menar du att det inte är fegt om det lönar sig?? Your dill makes no sense.

jag menar precis vad jag sa. om man kan rädda liv, infrastruktur,ekonomi, demokrati? är det inte bättre att vara feg då?

istället för att vara så modig och kriga till döds?

Nu tänke du inte till när du skrev det där.

Om enbart du vägrar ta till vapen i en väpnad konflikt där man har kallat till allmän mobilisering.

Det är ju desetering så du kommer knappast rädda någon ekonomi eller infrastruktur.

Edit
va uber fel min quote blev aja inte den blekaste hur man fixar det


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

va uber fel min quote blev aja inte den blekaste hur man fixar det

Du har för många quotes i varandra.
Ta bort ett eller flera så fungerar det. Tror du max kan ha två innan det flippar ut.

Medlem

Gör lumpen nu vid Luftstridsskolan i Uppsala. Man växer som person.

Medlem

Ner med försvaret (och kyrkan) all together! Jeffla pengasugare.

Medlem
Skrivet av Tony:

Ner med försvaret (och kyrkan) all together! Jeffla pengasugare.

Word.

Att man föds in i svenska kyrkan är lika fel som om alla skulle födas som vänsterpartister och sedan utvecklas... Lite så är det ju förvisso men det är ju inte lagstiftat i alla fall...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Att ha gjort värnplikt är en erfarenhet i livet och du får bara en chans för att vara med om just den här upplevelsen. Det är en utmaning och som Nomble skriver gör det att du växer som person, du lär dig utveckla sammarbetsförmåga, beslutsfattningsförmåga etc, etc.

Som det är nu är det väldigt lätt att skippa lumpen, endast killarna måste mönstra och endast 20% av de som mönstrar rycker in. År 2008 kommer det procentantalet ha krympt till ca. 15%. De som absolut vill göra värnplikt och har förutsättningarna (fysiken, inga allvarliga men etc.) får oftast göra det och de som absolut inte vill slipper i 99.9% av fallen rycka in. Därför ser jag ingen anledning att lägga ner det helt.

Dessutom används lumpen för att kanalisera människor som har viljan till utlandstjänst vilket faktiskt behövs.

Varför lägga ner något som i dagsläget inte kostar allt för mycket, något som hjälper Sverige att få nytt blod till utlandstjänst, något som får personer att växa som individer.

Att ha gjort värnplikt är en merit när du kommer ut i arbetslivet, har du skött dig får du vitsord och vem vill inte ha en yrkesofficer som lovar att du fungerar utmärkt i till exempel en grupp eller under press på sitt CV?

Att avskaffa värnplikten helt är att ta bort ett alternativ för de som vill göra något omväxlande innan de beger sig ut i arbetsliv/universitetsliv.

Jag rycker in januari 2008 som Stridsfordonsplutonsbefäl och jag skulle inte offra den chansen för något i världen.

Låt dem som vill testa något annorlunda, ta en liten break från studier, ett sabbathsår innan arbetslivet göra det. Det finns så mycket annat onödigt som man skulle kunna offra istället för att få mer pengar. Till exempel öronmärka biltulls pengarna så att de bara går till förbättring av vägar och kommunaltrafik i Stockholm eftersom det är de som betalar för det. Som det var under försöket så gick dessa pengar till att bl.a. bygga en ny simhall uppe i norrland till exempel.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

För mig räckte med en lätt pollen och gräs allergi för att slippa. Var inte så het på att rycka in så det gjorde inte så mycket. Men jag tvingades ändå att åka buss några timmar trots att jag i förväg skickat in att jag var allergiker, men nej du måste åka in än då. Det första jag fick göra där var att gå in till doktorn som tog ca 15 min på sig att förklara att jag inte fick rycka in pga allergierna, så det var bara att ta bussen direkt hem igen.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Att ha gjort värnplikt är en merit när du kommer ut i arbetslivet, har du skött dig får du vitsord och vem vill inte ha en yrkesofficer som lovar att du fungerar utmärkt i till exempel en grupp eller under press på sitt CV?

Ingen bryr sig om du gjort värnplikt eller inte idag. Att du varit yrkesofficer smäller kanske lika högt som om du haft samordnande funktion i ett McDonalsdkök...

Har själv sett exempel på folk som mått riktigt bra av att göra lumpen, tyvärr är det oftast de som vill minst som behöver det mest.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

^-- Att ha haft en samordnande funktion på mcdonalds är ganska högt värderat idag, eftersom det visar att du pallar stress.. sååå det var väl lite dålig jämnförelse?

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av sno0zer:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

och om det i slutändan lönar sig att vara feg?

Menar du att det inte är fegt om det lönar sig?? Your dill makes no sense.

jag menar precis vad jag sa. om man kan rädda liv, infrastruktur,ekonomi, demokrati? är det inte bättre att vara feg då?

istället för att vara så modig och kriga till döds?

Nu tänke du inte till när du skrev det där.

Om enbart du vägrar ta till vapen i en väpnad konflikt där man har kallat till allmän mobilisering.

Det är ju desetering så du kommer knappast rädda någon ekonomi eller infrastruktur.

Edit
va uber fel min quote blev aja inte den blekaste hur man fixar det

jag tänkte till....frågan är om du gjorde det?

man ska alltså vara tvingad att delta i ett krig? annars är man feg? allt annat är nonsens?

"Det är ju desetering så du kommer knappast rädda någon ekonomi eller infrastruktur."

varför räknade du inte in "liv" i det där resonemanget?

EDIT: hade mycket väl kunnat se ett Sverige som inte gör motstånd mot en anfallande makt. Men pga av påtryckingar från Fn och andra länder hade dom tvingats ge sig av innan dom hunnit patrullera in i Skåne.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

varför diskuterar ni ens anfall mot sverige? det är inte vad vi har dagens militär för, förutom att teoritiskt och praktiskt sett inte göra det värt för någon annan nation att attackera oss - vilket det inte är endå.
det finns ingen vinst eller fördel att attackera oss, inte mycket pengar, guld, diamanter att ta, ingen olja m.m.

våran militär handlar om att istället för att sitta här uppe i fredliga norden och vänta på en attack skicka ner fredsbevarande trupper, nödsändningar m.m för att bekämpa ondska där den är, inte få den att sprida sig.

(och så länge vi och många andra nationer sysslar med fredsbevarande missioner där dom behövs är risken för kaos och/eller krig skulle drabba oss.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^-- Att ha haft en samordnande funktion på mcdonalds är ganska högt värderat idag, eftersom det visar att du pallar stress.. sååå det var väl lite dålig jämnförelse?

Ja, du har kanske rätt. Sommarjobb som gatusopare/lövplockare åt kommunen då? De har ansvar för dyr utrustning och stressar fan inte ihjäl sig. Är nog samma lön som en yrkesofficer också.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Våran jättelika militära makt räcker inte längre för att försvara Sveriges gränser från en anfallande armé och det är heller inte meningen enligt försvarsbeslutet. Vi ska ha ett "insatsförsvar" och inte ett "territorialförsvar". Detta kan man se hur man vill på och det ligger utom diskussionen (Sveriges regering anser inte att det finns några utomstående hot mot Sveriges territorium under överskådlig framtid, liksom man gjorde på 1910-talet och 1930-talet).

Om att göra av med skattepengar som Mellanare skrev så är det inte möjligt att öronmärka skattepengar, det är därför man vill göra om trängselskatten till en kommunal avgift, för såna får man öronmärka, men tydligen kräver detta en grundlagsändring.

För övrigt så gjorde jag lumpen 10 månader i Falun som skyttegruppchef. Skulle inte vilja ha det ogjort alls, men det var skit 95% av tiden. De andra 5% sköt jag på saker och det var kul :P. Hursomhelst så är det som andra som gjort lumpen skrivit en lärdom, för en del är det väldigt nyttigt, för de lär sig att de måste ta ansvar osv blabla. Detta (min åsikt då) är tyvärr nåt man missar totalt i diskussionen om värnpliktens varande eller icke-varande. Här kan man snacka om t ex integration av ungdomar som känner sig utanför i samhället osv. Folk som känner sig utanför får lära sig att de inte är speciellt mycket värda om de beter sig skit, men samtidigt att de kan bli uppskattade om de hjälper till och att folk börjar lita på dem så mycket att de får köra stora roliga maskiner eller skjuta på plåtgrejor med stora vapen osv.

Sen är det rent fysiskt rätt nyttigt dessutom, många tjockisar i mitt kompani som inte var speciellt tjocka efter några månader ute i skogen och med tanke på hur fetman breder ut sig som smält smör över landet är detta heller inte fel.

Som sagt, jag hatade nästan varenda dag, men jag skulle inte vilja ha det ogjort.

Medlem
Skrivet av lovikavantar:
Skrivet av SoniC:
Skrivet av reset2:

Aldrig.
...
Edit: Nej, jag är inte nån lill-Stalin men det är vad jag tycker.

Värnplikten ska vara helt frivillig! Värnplikten kan förstöra folks liv.

Det kan oroligheter, krig och allmän idioti också göra. Dessutom tas de som har psykologiska eller fysiska problem inte ut till tjänstgöring...

Någon undrade hur många pojkar som är mönstringsskyldiga, och det är ca 55000 plus frivilliga kvinnor.

MM för krig vänter ju runt hörnet för oss svenskar. För att klara av alla möjliga oroligheter i sverige så finns det tillräckligt med folk för att klara av det.

Med förstöra deras liv mena jag naturligtvis det inte ordagrant. Utan som det hände för en polare till mig. Han skulle få ett fast heltidsjobb efter skolan men han skulle in på lumpen. Han fick inte avbryta den på en gång och om han inte skulle komma till lumpen skulle han bli hämntad av polisen. Så under dom 2 och ½ veckorna han var i lumpen gick platsen till en annan. Och nu är han fortfarande arbetslös.

Lumpen är till för dom som vill!


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Lumpen är INTE till för dom som vill. Lumpen är till för 5000 slumpmässigt utvalda personer per år varav en stor del är omotiverade och en liten del är nazister som slängs ut till tidningarnas stora glädje.

Det jag blir riktigt bitter av är att jag genom att frikallas går miste om massor av viktig information om överlevnad och agerande i nödsituationer. Hur fan ska landet klara diverse naturkatastrofer när bara ett par procent vet hur överlevnad och hjälpinsatser går till?

Minsta katastrof kommer urarta till totalt kaos. Dags att bygga en bunker utanför huset och hamstra knäckebröd...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Sverige borde skaffa en fast arme på ca 2000 man och sedan gå med i nato. Billigt och vi är garanterade hjälp vid ett krig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Sverige borde skaffa en fast arme på ca 2000 man och sedan gå med i nato. Billigt och vi är garanterade hjälp vid ett krig.

men lägg av!
vem fan skulle vilja anfalla oss?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Finns väl ingen hotbild just nu, men jag tycker att ett bra försvar är en ganska viktig sak att ha. För man vet aldrig vad som kan eller ska komma hända. Sen så gör väl armen mer än att bara väntar på krig? De gör väl diverse hjälpinsatser om jag inte har fel?


signatur

Videomupp

Medlem

"Billigt och vi är garanterade hjälp vid ett krig."

det var det jag kommenterade


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag måste medge att det är anmärkningsvärt att nyliberalerna här på forumet inte alls förespråkat en utbyggnad av försvarsmakten, som spelar en central roll i deras utopi nättväktarsamhället.


signatur
Medlem

NATO lär väl vara en organisation som kräver nåt i utbyte. Dvs går vi med i NATO så lär vi vara beredda på att skicka grapparna till att försvara x NATO-land mot x annat lands aggression. Det låter ju jättebra? Vet inte om NATO tycker det är så imponerande att vi kommer dragande med våra 2 000 man då varav 1 000 redan är sysselsatta med fredsbevarande åtgärder i x länder. Man får inget gratis.

Medlem

varför måste man förespråka det gulle?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

varför måste man förespråka det gulle?

Det måste man inte, men ett starkt försvar är en grundpelare i nattväktarsamhället, och är ofta det enda nyliberalerna kan tänkas finansiera genom någon form av skatt, förutom rättsväsendet.


signatur
Medlem

Ju, lägg ner värnplikten, inför en frivillig elitarmé där endast vettigt folk kommer in efter en grundlig koll. Inga nassar, snorungar och gangsters utan folk som har lite livserfarenhet och sunda värderingar. Avlöna dom väl. Högre, icke stridande befäl rekryteras aldrig från dessa soldater (för att försöka undvika nån sorts "vikänsla" inom militären som i förlängningen skulle kunna höja risken för statskupper). ÖB ska främst vara en polistik styrd tjänstemannapost.

Resten av befolkningen får (obligatoriskt i skolan) gå en kurs i överlevnad i krig och katastrofsituationer och en i vett och säkerhet till vardags (första hjälpen, brandsläckning osv).
Kurserna ska vara gratis för alla och gå kanske ett par gånger om året. Företag måste informera och ge ledigt åt anställda som vill gå.
Använd soldaterna flitigt till katastrofinsatser i Sverige och till insatsstyrkor utomlands.

Slutligen: man får vara soldat i högst 5-10 år.

Med tiden skulle militärtjänsten klassas som en stor merit och civilkurserna vara en självklarhet.


signatur

yolo

Medlem

bara för att jag inte ville göra lumpen betyder inte det att man ska lägga ner det, det är inte så att man tvingas göra lumpen nuförtiden heller så varför lägga ner det?

dessutom så finns det många som har tyckt att det är roligare än vad dom förväntade sej och kanske t.o.m hittat sitt framtida yrke inom militären.

Skriv svar