Mattesnillen, hjälp!

Medlem
Skrivet av Blomkruka:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Blomkruka:

Mattesnillen? Det är väl ungefär Matte A det där.. Men lite skoj med såna problem tycker jag. Så länge du höjer svårighetsgraden några steg

Tror det är C faktisk och jag skulle respektera det du säger om du hade kommit med ett svar men...

Svaret fanns ju redan? Så tyckte inte att jag behövde skriva samma sak eller göra en quote.
Är det verkligen Matte C? (Jag pluggar bara matte D så ska inte "klaga" så mycket. Även fast det var Matte C så kändes det som att det var sånt man löste i 9an när man hade börjat med sin, tan och cos. Därav min kanske otrevliga ton.

Ingen som har något annat problem som erbjuder lite tankegångar.

Eum... för det första är det inget påhittat problem så svårighetsgraden går ju inte att justera. Matte D läste man ju i gymnasiet och det var ju inte ens sista mattekursen... För att vara ett självproklamerat mattesnille verkar du vara ganska korkad. Problemet är hur som helst löst redan tack vare de som svarade istället för att gnälla om fantasiproblem...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Gymnasiematte är inte svårare än så. All gymnasiematte handlar om tillämpning av en formel. Men för blomkruka så höjer jag snäppet ett steg och presenterar...
http://www.math.su.se/~matamm/undervisning/pdf/Analys1/MA1,da...

Skicka lösningen till mig när du har den. Pdfen tillhandahåller allt du behöver förstå för att lösa exemplen längst ner.

Medlem

för att fortsätta den menigslösa diskussionen om när man läste trigonometri så är jag ganska säker på att det var i Ma A. sen utvecklades och återkom det genom hela gymnasiet ända upp till Ma E. tror inte sinussatsen kom förrän Ma C tex.

Karma: nu blev jag illamående, har lämnat världen av krumelurer och formler bakom mig, så kommer du och postar detdär


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Gymnasiematte är inte svårare än så. All gymnasiematte handlar om tillämpning av en formel. Men för blomkruka så höjer jag snäppet ett steg och presenterar...
http://www.math.su.se/~matamm/undervisning/pdf/Analys1/MA1,da...

Skicka lösningen till mig när du har den. Pdfen tillhandahåller allt du behöver förstå för att lösa exemplen längst ner.

Vad är frågan/uppgiften i pdf-dokumentet?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Blomkruka:

Svaret fanns ju redan? Så tyckte inte att jag behövde skriva samma sak eller göra en quote.
Är det verkligen Matte C? (Jag pluggar bara matte D så ska inte "klaga" så mycket. Även fast det var Matte C så kändes det som att det var sånt man löste i 9an när man hade börjat med sin, tan och cos. Därav min kanske otrevliga ton.

Ingen som har något annat problem som erbjuder lite tankegångar.

Eum... för det första är det inget påhittat problem så svårighetsgraden går ju inte att justera. Matte D läste man ju i gymnasiet och det var ju inte ens sista mattekursen... För att vara ett självproklamerat mattesnille verkar du vara ganska korkad. Problemet är hur som helst löst redan tack vare de som svarade istället för att gnälla om fantasiproblem...

Nu tycker jag du låter lite otrevlig. Försökte påpeka att jag inte är något mattesnille då jag bara läser Matte D.
"Jag pluggar bara matte D så ska inte "klaga" så mycket."
Jag anser mig som sagt inte vara ett mattesnille men tycker om när svårighetsgraden är sådan att man klarar det om man verkligen anstränger sig.
Att anklaga mig för att vara korkad efter att ha behövt fråga om ett sådant simpelt problem känns ganksa osmart.
Jag klagade inte på ditt problem utan försökte visa mitt intresse i att lösa problem genom att påpeka att det är intressant men att svårighetsgraden var lite låg.

Och återigen. Ja problemet löstes tidigt men du har väl ingen egenrätt på tråden som gör att den skall handla om just ditt matteproblem? Ska jag skapa en ny för att få prata om andra problem?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Gymnasiematte är inte svårare än så. All gymnasiematte handlar om tillämpning av en formel. Men för blomkruka så höjer jag snäppet ett steg och presenterar...
http://www.math.su.se/~matamm/undervisning/pdf/Analys1/MA1,da...

Skicka lösningen till mig när du har den. Pdfen tillhandahåller allt du behöver förstå för att lösa exemplen längst ner.

Var lite skoj att läsa men tråkig uppgift. Tycker mer om verklighetsbaserade uppgifter, samt att det var lite svårt när jag inte har hållt på med "inverser"(om det hette så) förut.
Men tack för den. Kan väl finnas någon annan som tyckte det varkul

Inaktiv

Jag är säker på att a-matten var repetion av grundskolan som vi körde igenom på 14dar. Måste vart B eller C matten som man skulle lära sig peka ut rektanglar, trianglar, parallelogram, donuts och andra kluriga former? Jeje var hundra år sedan och då läste vi upp till F-matte.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

Nu tycker jag du låter lite otrevlig.

Det var så jag uppfattade dig i ditt första inlägg, jag vill inte vara otrevlig - notera " "!

Skrivet av Blomkruka:

Att anklaga mig för att vara korkad efter att ha behövt fråga om ett sådant simpelt problem känns ganksa osmart.

Ganksa? Som sagt, jag skojade med dig. Jag tyckte det var kul att du skrev att det var A-matte när du måste läst detta själv nyligen om du läser d-matte. Jag är själv ingen ödmjuk människa alla gånger så jag vet att om man går ut hårt och säger att det är ett leskoleproblem så måste du ju vara beredd på lite mothugg... Its all in good fun!

Skrivet av Blomkruka:

Jag klagade inte på ditt problem...

Du skrev "Mattesnillen? Det är väl ungefär Matte A det där..." Det uppfattar jag endast som kritik.

Skrivet av Blomkruka:

...utan försökte visa mitt intresse i att lösa problem genom att påpeka att det är intressant men att svårighetsgraden var lite låg.

Genom att säga "...Så länge du höjer svårighetsgraden några steg"?
Grejen var ju den att jag satt på jobbet och behövde en lösning på problemet och har precis glömt hur man räknar med sin, cos, och tan... jag kan ställa upp formel och knappra i räknaren (som jag inte hade) men jag har glömt hur man gör. Bara lugn, det kommer du också att göra.
Problemet kom ur verkligheten och det "svåra" låg i att jag inte minns hur man skall göra. Jag kan ju inte justera verkligheten för att det skall bli lite svårare för dig... you dig?

Skrivet av Blomkruka:

Och återigen. Ja problemet löstes tidigt men du har väl ingen egenrätt på tråden som gör att den skall handla om just ditt matteproblem?
Ska jag skapa en ny för att få prata om andra problem?

Nej, det tillhör bara god ton att hålla sig till ämnet. (skall jag säga)

Låt oss inte harva i detta dock, även om jag låter sur så är det inte fallet, jag är bara lite forumellt utmanad då och då - svårt att förmedla att jag faktiskt skojar.

VSB <- Vad betyder det? Där har du ett lätt "matteproblem" som kommer vad det lider om du skall fortsätta läsa matte...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Hunken:

...då läste vi upp till F-matte.

Trodde E var sist.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hunken:

...då läste vi upp till F-matte.

Trodde E var sist.

Nope, de riktigt hårda gymnaisen hade F. Vet inte hur det är nuförtiden.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av Hunken:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hunken:

...då läste vi upp till F-matte.

Trodde E var sist.

Nope, de riktigt hårda gymnaisen hade F. Vet inte hur det är nuförtiden.

Jag läste iofs tekniskt basår så det var, kurs, på kurs, på kurs, på kurs...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag läste iofs tekniskt basår så det var, kurs, på kurs, på kurs, på kurs...

Det är väl komvux eller någon slags preparand för universitetsstudier? Jag menade gymnasiet. Förresten ni vet att det kommer bli högre status på att ha läst ordentligt i gymnasiet, de kommer skilja ut de som läst upp matten efter gymnasiet och låta dem "slåss" om några få platser. Så plugga på eller lär er hantera en stekspade inför er karriär på Donken.:P


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hunken:
Skrivet av CastorFiber:

Trodde E var sist.

Nope, de riktigt hårda gymnaisen hade F. Vet inte hur det är nuförtiden.

Jag läste iofs tekniskt basår så det var, kurs, på kurs, på kurs, på kurs...

Kravet är Ma D. De flesta läser dock E också. F är för den outtröttlige, tror att det finns några kurser på KTH som kräver F.

edit: buggig citatfunktion


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Matte E krävs ju för Ingenjörerna, vad skulle det då vara för kurser som kräver F? Många skolor tillhandahåller ju inte F ens. Min skola gjorde t ex inte det trots NVT utbildning.

Tycker man bara om att lösa uppgifter som används i vardagen blir det inte svårare än sådär. Då tycker du inte om uppgifter som är ett par "snäpp" svårare Krukan.

Eftersom att de inte gör någon skillnad på ditt betyg eller om du läst upp det, så undrar jag var du fått informationen att de skulle göra någon sådan skillnad, bortsett från att det inte är vidare svårt att ta sig in på de flesta tekniska utbildningar i dagsläget.

Medlem

hmm, kanske jag som blivit lurad av skrämselpropaganda. verkar som om teknisk fysik tex bara kräver Ma D. fast om man letar lite kan man kanske hitta nån liten kurs/linje på chalmers/kth som kräver F


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jo, de tog ganska nyligen bort E kraven på en massa KTH utbildningar p g a att de ville ha fler sökande.

Medlem

Jävligt risigt imo.. jag har hört massvis med tjaffs från universitetslärare som är trötta på att behöva sköta gymnasiernas jobb mer och mer


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Jävligt risigt imo.. jag har hört massvis med tjaffs från universitetslärare som är trötta på att behöva sköta gymnasiernas jobb mer och mer

jo, samma inom ekonomi. de som gått samhälle och börjar på handels har stora problem att hänga med.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Kravet är Ma D. De flesta läser dock E också. F är för den outtröttlige, tror att det finns några kurser på KTH som kräver F.

Jag gick på KTH... Minns ingen F-kurs dock. Diskret matematik var en av de bästa kurserna jag läste mest pga av läraren.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

PaZ
Medlem

Trigonometrin introducerades iaf i Matte A. Detta minns jag på grund av en oerhört opedagogiskt mattelärare (eller, hon var egentligen doktorand), som chockstartade gymnasiematten med sin, tan och cos utan att förklara vad det handlade om. det tog någon vecka innan någon av de vettskrämda eleverna vågade förklara att vi inte förstått ett dyft

Medlem

Vi läser Matte A - E. Är F liknande Matematik Diskret?

Medlem

Har själv inte läst Ma F, men sägs vara en introduktion till linjär algebra


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Läste F, och det var då, som w4rhog säger, lite av en introduktion till linalg. Även en del kombinatorik, vill jag minnas. Rätt hjälpsam om man ska studera vidare på högskola, åtminstone för ingenjörsutbildningar.

Apropå problemet i pdf-filen så var första inget problem (svaret finns i figuren i princip), men den andra fick jag kolla upp en trigonometrisk identitet för att kunna få ut. Finns det något enklare sätt att lösa den?

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

Vi läser Matte A - E. Är F liknande Matematik Diskret?

Diskret matematik är en av de kurser jag hade riktigt mycket nytta av i övriga utbildningen. Det svåraste med kursen var att vår bok, av susanna eps, inte hade facit så man kunde inte vet om man gjort rätt eller inte.... svår men rolig kurs, och framför allt nyttig. Jag tror vi läste "elementär linjär algebra" först innan diskret matematik.

läs mer här [http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskret_matematik]

för övrigt är det svåraste jag gjort i matteväg, mattematiska bevis... hua... (vsb)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar