Inaktiv
Skrivet av prikk:

jag är rädd för att jag INTE ska få ett jobb, för alliansen kan inte *trolla* fram massa jobb hur som helst, vad dom än påstår.
om dom sänker bidrag för den tiden jag är arbetslös, så jag måste leva som en tredje klassens medborgare "för jag är så jävla värdelös som inte får jobb" så tycker jag inte det är positivt. jag tror vi kan hålla med på den punkten iaf.

Nä men det är större chans att du får jobb med en blå regering än med en röd. Bättre företagsklimat skapar riktiga jobb. Att erbjuda 200.000 jobb i ofentlig sektor är i mina ögon inget bra alternativ då det kostar mer än det smakar.

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

"Alla ni som har röstat på Borgare är ni 100% rika eller"
vad är 100% rika?

Ska säga en sak, om man är 100% rik så bor man inte här, då bor man i Dubai och köper snabba bilar. Samt kör.

Man har sin sommarstuga i Sverige kanske.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

fardion: men problemet är att jobbet kommer inte över en dag! kan ta flera år för deras experimentpolitik att få effekt, och vad händer om den inte funkar alls? inga jobb och inga bidrag. undrar vem det gynnar.... ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Privatisering leder till minskade priser. På sikt.

Jag tror inte att alla som tittar på sin elräkning håller med.

Medlem

men därimot på sin telefon räkning!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

privatiseringar kan lika gärna få priset att gå åt helvete högt.. kolla bara på privatiseringen av vattnet i hela jävla sydamerika


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av astie:
Skrivet av teX:

Jag är en vanlig och hederlig knegare som röstade på Alliansen.
Hur går detta ihop?

Hjärntvättad.

Medlem
Skrivet av prikk:

privatiseringar kan lika gärna få priset att gå åt helvete högt.. kolla bara på privatiseringen av vattnet i hela jävla sydamerika

Ja, det är ju ett bra exempel att applicera på exempelvis sjukvården. (obs, jag tycker inte det är ett bra exempel)

Privatisering av exempelvis sjukvården skulle nog pressa priserna snarare än något annat, speciellt om utländska företag börjar operera här. (no pun intended) Om ni tror att kvaliten sjunker eftersom man kommer få "lågprishjälp" så kan ni ju kolla upp hur en landstingsregiserad upphandling går till... ni får redan billgast möjliga skit, enda skillnaden är att du får betala dyra pengar för administrativt bullshit som inte betyder någonting... Lägg ner landstinget så blir det fart på den sektionen. Norge är en bra modell att snegla på. I fler frågor än vården... Vi borde införa fjordar, tex...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Pirvatiseringar är bajs.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

det är ett exempel på prisad privatisering i marknadsekonomins tecken "marknaden löser allt!!!" osv..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Privatisering leder till minskade priser. På sikt.

Jag tror inte att alla som tittar på sin elräkning håller med.

Det är ju sossarnas skatt som är den stora delen på räkningen. Kolla på mammas räkning så ser du.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av reset2:

Pirvatiseringar är bajs.

Ok, du vinner. Retoriska ninja konster kan man ju inte stå emot.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av teX:

Jag är en vanlig och hederlig knegare som röstade på Alliansen.
Hur går detta ihop?

Dåligt informerad?

Medlem
Skrivet av Namron:
Skrivet av teX:

Jag är en vanlig och hederlig knegare som röstade på Alliansen.
Hur går detta ihop?

Dåligt informerad?

Enkelt, som han indirekt skrev, är man arbetare är det ju ganska dumt att rösta på ett bidragsparti.

PaZ
Medlem

Det är tur att vi inte gör det lätt för oss, utan ser gråskalorna. Jag hörde att det finns ett Bidragsparti, och ett Arbetsparti. De som arbetar röstar på det ena, och de som får bidrag på det andra. Tyvärr så hann inte sossarna göra majoriteten bidragsberoende, och därför förlorade de valet, är det din förklaring?

Medlem

som både egen företagare och just nu även student (igen hehe) så fanns verkligen inget annat alternativ för mig än att rösta på Moderaterna (alt. Alliansen)

när jag om två år får min examen vill jag ju inte möta höjd a-kassa utan självklart en arbetsmarknaden som har möjlighet att ta in mig och mina kunskaper - inte själv få plocka bidrag från staten och se företagen på arbetsmarknaden vilja anställa fler men har otroligt mycket byråkrati som hindrar dom, mycket krångel och framförallt stora kostnader för att få en människor att gå från bidrag till försörjare av sig själv samt tillföra något till företaget...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det jag blir lack på är....Avdrag för hushållsnära tjänster. Är ju förfan bara rika som har råd med folk som städar i hemmet och tar han om barnen...

Medlem
Skrivet av PaZ:

Det är tur att vi inte gör det lätt för oss, utan ser gråskalorna. Jag hörde att det finns ett Bidragsparti, och ett Arbetsparti. De som arbetar röstar på det ena, och de som får bidrag på det andra. Tyvärr så hann inte sossarna göra majoriteten bidragsberoende, och därför förlorade de valet, är det din förklaring?

Det vore ett rimligt antagande.

Medlem

C.A.B: du blir arg för att sossarna INTE vill ha det, så att vanligt folk inte får råd med det, eller för att alliansen VILL ha det därför att bara rika har råd med städ iallafall?

Det är faktiskt en av punkterna jag diggar alliansen på. Gör så att nästan ALLA har råd med att hyra städhjälp -> extra jobb i städ och trädgårdsskötsel samt att även gamla och sjuka kan kosta på sig dylika tjänster.

Men om det bara är ett symboliskt, litet, bidrag suger det pung, för då går det verkligen bara till de som redan "har god råd"...

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

Det jag blir lack på är....Avdrag för hushållsnära tjänster. Är ju förfan bara rika som har råd med folk som städar i hemmet och tar han om barnen...

men det är ju därför det ska bli billigare, så svennson kan ha råd


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fortfarande bara rika som kommer att ha råd med det. dock så borde det finnas andra saker man kan dra ner på som gynnar andra i lägre klasser.

Medlem

rika för dig är? för mig att moud snackade om 2-4tusen i mån för en sån tjänst, det är väll inte så farligt? sluta röka, sluta köp godis osv.. allt handlar om _vad_ man lägger sina pengar på, det är knappast statens fel om man väljer att lägga sina pengar på tex resor hit å dit istället för nått annat.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

(ironi)

jag håller med C.A.B-05! låt oss behålla majoriteten av dessa jobb svart!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Vad har du sett 2-4 tusen?, och vad är en sådan tjänst? Skulle te x en Barnflicka få 2-4 tusen? Jag som trode att Alliansens Sverige inte skulle blir ett låglöneland med en stor respekt för kollektivavtal.

Medlem

Det beror ju självklart på hur stor lägenhet / villa eller whatever du har. Att städa igenom på 2 timmar kanske kostar 300:-? 150:- timmen är väl ingen dålig lön, eller vad fan snackar du om?

Inaktiv

snackar ni om städhjälp så har de flesta råd med det, även om det innebär en del omprioriteringar. en städkärring kostar idag inte mer än 60-75kr/timme. vilket för mig skull säcka med 2, max 3 timmar i veckan.
75x3=225
225x4=900, vi säger 1000 spänn i månden om du vill ha städhjälp alla veckor. inte fan är det dyrt. 2 eller 3 fyllor.

Medlem

Vem städar för 65-75:-/h? Pratar du vitt eller svart?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

det vanligaste priset är mellan 130-200kronor /timmen vitt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

PaZ
Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av PaZ:

Det är tur att vi inte gör det lätt för oss, utan ser gråskalorna. Jag hörde att det finns ett Bidragsparti, och ett Arbetsparti. De som arbetar röstar på det ena, och de som får bidrag på det andra. Tyvärr så hann inte sossarna göra majoriteten bidragsberoende, och därför förlorade de valet, är det din förklaring?

Det vore ett rimligt antagande.

Men vad bra, då har ju faktiskt andelen bidragstagare minskat sedan de två senaste valen, då "bidragspartierna" segrade..

PaZ
Medlem
Skrivet av jimmi:

snackar ni om städhjälp så har de flesta råd med det, även om det innebär en del omprioriteringar. en städkärring kostar idag inte mer än 60-75kr/timme. vilket för mig skull säcka med 2, max 3 timmar i veckan.
75x3=225
225x4=900, vi säger 1000 spänn i månden om du vill ha städhjälp alla veckor. inte fan är det dyrt. 2 eller 3 fyllor.

Om du betalar 60-75kr i timmen, hur mycket måste då "städkärringen" jobba för att få det gå runt? Eller, ännu hellre, ha råd att anlita någon som städar i hennes hem?

123
Skriv svar