Pluto inte längre en planet

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av PiGGeZ:

E det bara jag eller låter det som att ordet Dvärgplanet innehåller ordet "Planet" i slutet.

En flyghund är ingen hund, oavsett hur många instanser av ordet "hund" det finns i namnet.

(för er som inte förstår: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/... )

wtf har denna länk med dvärgplanet att göra.

Kom igen nu länka till nått vettigt typ nått som förklarar vad dvärgplanet är och skillnad mot vanlig planet

Ex denna länk
http://en.wikipedia.org/wiki/Dwarf_planet

kanske inte har 100% fakta på sin sida men är 100ggr bättre än en länk till flyghundar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

BOOOH! give us mac-pluto! men för mig kommer pluto alltid vara en planet...

Medlem
Skrivet av Blomkruka:
Skrivet av MFC:

hm.. förstår hur du tänker men i vetenskapens värld existerar inte undantag på ett sätt så att "från och med nu är alla objekt vi hittar från dagens datum en planet".. antingen eller men inte båda. Anledningen (en av flera)kan tänkas vara att kalkyler och annat tar hänsyn till objektens definition till vilken ett antal olika sätt att räkna tillkommer, tänkbara sådana är statistik och annat. Har man undantag så funkar inte riktigt sånt... bara mina tankar

Jävlar det var något nytt. Hur är det med elektricitet? Går strömmen från plus till minus eller hur var det?

Strömmen går från plus till minus men elektronerna går från minus till plus.
Vill inte försöka förklara varför, är för lat


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

ah så kanske det var
suck gick 3 år med el å automation, och minns man nått? nej


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

hade jag varit USA's president hade jag lugnt tagit och lagt ner hela (jävla) NASA/rymdprogrammet, det kostar MILJARDER US DOLLAR varje år, men vi får inte ut ett skit av det... förutom att vi kan skriva lite i våra intresseblock.

dessa miljarder dollar skulle passa mycket bra till skolan och hjälp till uteliggare osv...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Youtube-proffs
Skrivet av omega|werzion:

hade jag varit USA's president hade jag lugnt tagit och lagt ner hela (jävla) NASA/rymdprogrammet, det kostar MILJARDER US DOLLAR varje år, men vi får inte ut ett skit av det... förutom att vi kan skriva lite i våra intresseblock.

dessa miljarder dollar skulle passa mycket bra till skolan och hjälp till uteliggare osv...

Du tänker precis som Ice T

Hur som helst, pluto. min kära vän, du va för liten du. Inte välkommen längre. Inte med i vårat solsystem, en outcast. Jag förstår om du vill krocka med någon planet i framtiden, få slut på det. Vilket du kommer göra pga du ligger inte i en VANLIG rotation runt solen. Jag kommer sakna dig, för du va min favoritplanet.

Kul, att när Jordens människor behöver vatten, så kommer dom till dig PLuto, ta din is, ta ditt ALLT!

Keep in touch, but not too close!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Du tänker precis som Ice T

hehe, jag hörde faktiskt den intervjun!
var så att i våras hade jag och ett gäng kompisar en diskution (skoluppgift hehe), om onödiga och dyra saker i världen, där vi kom fram till just NASA osv.

så mitt inlägg är vinklat utefter intervjun (så som han sa det lät så klockrent) däremot att pengarna skulle gå till skolan snodde jag rakt av från Ice T (så långt tänkte jag/vi aldrig hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

jag tycker tvärtom, mera rymd! (tänk bara på star trek!)
tänk på alla mineraler på andra planeter, eller astoider, som bara ligger där och väntar, flera miljardes miljarder ton, en outömlig källa av resuser!
jordens resurser skulle vara säkrad för evigt.
eller för den delen, en ny coloni på tex mars, som jobbar med gruvdrift osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jag håller med iceman jag!

Finns mycket att upptäcka i rymden som kan vara till nytta och USA kan dra ner lite på deras enorma militärbudget istället kanske.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

usa:s militärbudget är mindre än vår. var är på inget vis enorm.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

usa:s militärbudget är mindre än vår. var är på inget vis enorm.

Och du pratar % nu eller?

Grejen med rymden är att de har hållits på och forskat i evigheter och knappast några vinster har dragits hem pg av veliga kapitalister som inte vågat.

Den som kommer först ut dit och kan börja plocka hem resurser till planeten kommer att bli enormt rik. Det är inte teknik som det handlar om, den har vi. Mänsligheten saknar viljan att ta steget ut i rymden.

Medlem

% kanske, men det är änndå löjligt mycket pengar i deras arme, tänk om man la dem på tex sjukvård, då skulle varje amerikanare se ut som Maddona/Brad pitt och kunna springa 100m på 8sec typ


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

% kanske, men det är änndå löjligt mycket pengar i deras arme, tänk om man la dem på tex sjukvård, då skulle varje amerikanare se ut som Maddona/Brad pitt och kunna springa 100m på 8sec typ

och du skulle inte finna det lagom creepy?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

felslut iceman. eftersom deras militärbudget är så liten per amerikan skulle den göra _ännu_ mindre för sjukvården i usa, än för oss om vi gjorde det samma.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Även om den har blivit nergraderad till en småplanet(?) så är den ju ändå liksom en planet? Fast inte samma typ av planet som resten i solsystemet.

Känner mig som pluto just nu, alldeles ensam långt där borta (har ingen dator nu!) och har ingen möjlighet att vara med där det händer grejer(FZ.se!).

Läs sig.


signatur

<3

Inaktiv

Någon gräns för vårt solsystem måste finnas. Kanske det aldrig blir fler än åtta nu.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

felslut iceman. eftersom deras militärbudget är så liten per amerikan skulle den göra _ännu_ mindre för sjukvården i usa, än för oss om vi gjorde det samma.

usa spenderade cirka 1500 dollar per person på armen år 06 medans varje svensk betalade 555 dollar per person 1998 och det har väll vart en del ganska saftiga nedskärningar dom sista åren så dagens siffra är nog mindre
(441 miljarder dollar/300miljoner mot 5miljarder/9miljoner)
all fakta är hämtad från wikipedia
reserverar mig för eventuella fel i beräkningar etc etc


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

jag tycker tvärtom, mera rymd! (tänk bara på star trek!)
tänk på alla mineraler på andra planeter, eller astoider, som bara ligger där och väntar, flera miljardes miljarder ton, en outömlig källa av resuser!
jordens resurser skulle vara säkrad för evigt.
eller för den delen, en ny coloni på tex mars, som jobbar med gruvdrift osv..

Exakt. Exempelvis vår egna lilla stjärna skickar ut 383000000000000000000000000 watt per sekund. Och det finns flera miljarder stjärnor i vår galax av varierande storlek och vidare finns det flera miljarder galaxer i universum. Dvs en för oss aldrig sinande källa ren energi. Om vi lär oss skörda den vill säga.

Inaktiv

tarden, beräkningarna tog även in bnp.

edit: hittar faktiskt inte uträkningarna. :\ drar tillbaka påståendet tills vidare...

edit2: om jag inte räknar jättefel utgör usa:s militärbudget 3.6% av usa:s bnp, och sveriges 1.6%. >_<
påståendet definitivt tillbakadraget.:P


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

tarden, beräkningarna tog även in bnp.

edit: hittar faktiskt inte uträkningarna. :\ drar tillbaka påståendet tills vidare...

edit2: om jag inte räknar jättefel utgör usa:s militärbudget 3.6% av usa:s bnp, och sveriges 1.6%. >_<
påståendet definitivt tillbakadraget.:P

Vet du vilket land som har högst militärbudget?

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av IceMan:

jag tycker tvärtom, mera rymd! (tänk bara på star trek!)
tänk på alla mineraler på andra planeter, eller astoider, som bara ligger där och väntar, flera miljardes miljarder ton, en outömlig källa av resuser!
jordens resurser skulle vara säkrad för evigt.
eller för den delen, en ny coloni på tex mars, som jobbar med gruvdrift osv..

Exakt. Exempelvis vår egna lilla stjärna skickar ut 383000000000000000000000000 watt per sekund. Och det finns flera miljarder stjärnor i vår galax av varierande storlek och vidare finns det flera miljarder galaxer i universum. Dvs en för oss aldrig sinande källa ren energi. Om vi lär oss skörda den vill säga.

Då är det nog enklare att lära sig framställa Fusion på ett enkelt sätt, då detta skulle fylla alla våra energibehov hundra gånger om.


signatur
Inaktiv

crenshaw, hur menar du då? i absoluta termer är det usa, (50% av världens?) men å andra sidan står detta land för 20% av världens producerade medel, eller nått sånt. svårt att räkna på sånt och få användbara siffror utan att gå ner på procent av bnp per capita...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

RoGGe - men solen kommer att gå under, inte imorn ifs men inom sin tid.
vidare är solkraft, välldigt inefektivt. iallafall hittils.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Japp, om ett par tre miljarder år ja

Och sen finns det några miljarder till att välja på. Somliga många gånger energirikare än solen.
Allt som krävs är teknologin. Energi råder det knappast nån brist på i universum.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

crenshaw, hur menar du då? i absoluta termer är det usa, (50% av världens?) men å andra sidan står detta land för 20% av världens producerade medel, eller nått sånt. svårt att räkna på sånt och få användbara siffror utan att gå ner på procent av bnp per capita...

Tror det är mer detta året, men jag tänker på % av landets budget alltså. Länder som Irak tex satsar knappast lika mycket på skolor och äldrevård som USA gör. Just Irak kanske är ett dåligt exempel...

Medlem

Det är synd att människan som ras är så girig, primitiva energimedel såsom olja kommer aldrig ta oss ut i universum. När komersiella intressen står över det mänskliga begäret att utforska det okända, blir det svårt att över huvud taget etablera oss i kosmos.

Energi är trots allt nyckeln till det mesta


signatur
Medlem

Jag trodde Pluto var en hund?

Någon kanske redan gjort sig lustig över detta, orkadet inte kolla 8)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

nope, vi andra är så hi-tec utbildande att vi tänker enbart på planeten.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag trodde Pluto var en hund?

http://disney.go.com/vault/archives/characterstandard/images/...

Någon kanske redan gjort sig lustig över detta, orkadet inte kolla 8)

__________
/ Torr humor \
| Medalj |
|:::::::::::::: |
\:::::::::::::: /
|::::::::::::: |
|:/ ;;;;;;; \: |
|/;;;;;;;;;; \ |


signatur

Internet är din vän

Medlem
Skrivet av Kråkan:
Skrivet av CastorFiber:

Jag trodde Pluto var en hund?

http://disney.go.com/vault/archives/characterstandard/images/...

Någon kanske redan gjort sig lustig över detta, orkadet inte kolla 8)

__________
/ Torr humor \
| Medalj |
|:::::::::::::: |
\:::::::::::::: /
|::::::::::::: |
|:/ ;;;;;;; \: |
|/;;;;;;;;;; \ |

HAHA, jag skrattade faktiskt högt när jag såg ditt inlägg kråkan... vilket förmodligen gör att jag förtjänar den där medaljen ännu mer. LOL lots of laughing


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar