Nervous breakdown

Inaktiv
Nervous breakdown

Snälla någon hjälp mig. Jag hade nyss ett 'minor nervous breakdown' angående matte.
Kan någon snälla förklara hur fan jag räknar ut tal som "3x-5=25" på enklaste sätt? Jag ligger redan fruktat långt bak i min mattebok.

PLEASE HALP.

#blogg

Inaktiv
Nervous breakdown

Det handlar om att gå bakvägen. Så du börjar med att ta 25 + 5. Det blir 30. Sen tänker du/skriver 30 = 3x. Och nu tar du 30/3= 10. Alltså är x lika med 10.

Alltså är x = (25+5)/3


signatur

R.I.P Superplay

Medlem

Ja du vill ha x för sig själv. Så ta bort -5. Hur tar du bort -5? Du adderar med 5. Men du måste ju göra exakt samma operation på andra sidan också. Så:

3x -5 +5 =25 +5

Då får du

3x=30

Nu är trean problemet, och eftersom att det är 3 gånger x, så måste du dela det med tre (motsatsen till gånger). Gör samma sak på andra sidan också. Då blir det

x=30/3

x=10.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Du vill ta bort allt utom x från ena sidan.
Så börja med att lägga till +5 på båda sidorna. Då ser du att 3x = 30, varefter du delar båda sidorna med 3 för att få fram x = 10.

Inaktiv

Åh, ekvationer är ganska roliga ändå. Åratal sedan jag räknade ut något sådant.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Medlem
Skrivet av Charlieton:

Åh, ekvationer är ganska roliga ändå. Åratal sedan jag räknade ut något sådant.

HAHAHAHA!!!

Du minns det med ett nostalgiskt skimmer.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem

Minns också det där, fan vad skönt det var när någon förklarade på ett vettigt sätt om man äntligen fick den där aha-känslan, som om solen kom fram efter en riktigt regnig och trist dag.

Inaktiv
Skrivet av Salsane:
Skrivet av Charlieton:

Åh, ekvationer är ganska roliga ändå. Åratal sedan jag räknade ut något sådant.

HAHAHAHA!!!

Du minns det med ett nostalgiskt skimmer.

Nej, jag minns det som intellektuellt stimulerande, liksom det idag är för mig att förstå komplexa argument och logikföringar.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Inaktiv

PUSS OCH KRAM PÅ ALLA! Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag fattar faktiskt nu!!

Medlem
Skrivet av Charlieton:
Skrivet av Salsane:
Skrivet av Charlieton:

Åh, ekvationer är ganska roliga ändå. Åratal sedan jag räknade ut något sådant.

HAHAHAHA!!!

Du minns det med ett nostalgiskt skimmer.

Nej, jag minns det som intellektuellt stimulerande, liksom det idag är för mig att förstå komplexa argument och logikföringar.

Tycker också ekvationer är roliga. Grafer däremot...
Att läsa Matte E var väl inte det roligaste man gjort då man hatar allt vad grafer och derivator heter. Ekvationer är typ roliga pussel. Som sudoku eller dyl.

Lycka till, emmaonfire!
Jag har väl inget att tillföra då Rubber förklarade det så bra.

Inaktiv

Keletchicken: Tack!
Jag kan dock inte förstå hur man kan gillar ekvationer. Jag mår dåligt när jag har mattelektioner haha!

Medlem

Man har helt enkelt lätt för vissa saker och svårt för andra ^^
Jag är hemskt dålig på grafer, som sagt, även om jag inser att de borde vara lätta. Får det bara inte att gå ihop i huvudet av någon anledning, speciellt när man börjar med flerstegsderivator och ska rotera kurvorna runt sina egna axlar för att räkna ut jag vet inte vad.

Inaktiv

Öhh... va? Nu förstår jag ingenting haha

Medlem

Nu ska vi inte skrämma Emma med sådant, Kelet.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Nä snälla gör inte det

Medlem

Nu måste man ju inte läsa så många mattekurser så ;P

Inaktiv

och tack gode gud för det!

1
Skriv svar