Första kvällen med NHL10

Flakmonkey
Första kvällen med NHL10

I torsdags kom spelet men inte förrän igår fick jag bryta förpackningen... eller inte ens det fick jag ju göra eftersom Höken betedde sig just som en hök och slängde sig över spelet när han kom in i vardagsrummet. Igår var det alltså dags för den första spelkvällen med det rykande färska #NHL 10 och jag kan glatt konstatera att det levde upp till högt ställda förväntningar.

Kombatanterna för kvällen var, förutom jag och Höken, Kalmar och Godingen och utan att veta exakt vad de tyckte så vågar jag nog säga att de tycker att det mesta har blivit bättre, det är åtminstone vad jag tycker. Redan #NHL 09 var ett fantastiskt bra spel, men det hade några irriterande brister som att du åkte ut för interference så fort du tacklade en motståndare en mikrosekund efter att de slängt iväg pucken eller att målvakten vägrade blockera en puck som låg precis vid skridskorna. Självklart har #NHL 10 sina dåliga sidor också, men om jag tänker på de saker som störde mig i föregångarna så är de allra flesta faktiskt fixade - mer eller mindre.

Detroit deppar efter Stanley Cup-förlusten mot Ottawa - jag och Kalmar jublade dock

Något som jag verkligen gillar är målvakternas nya rörelser, som när en puck studsar över dem och de vispar till eller när de slänger sig efter en puck för att blockera den framför nosen på framrusande motståndare. Små grejjer, men det är just de som höjer närvarokänslan. Min favoritnyhet hittills är dock inte någon som förändrar spelmekaniken utan stanley cup-spelläget där man kan starta en matchserie vilket är helt perfekt för spelkvällar som igår. Vi hann bara spela en sån igår, som jag och Kalmar för övrigt vann, men det gav verkligen mersmak. Gillar att publiken lever sig in mer och att skador, etc påverkar hela matchserien vilket gör att man måste tänka efter lite innan man drar igång en fight.

Just fighterna är en av få saker som jag är väldigt osäker på... Visst är det kul med fighter, men det känns nästan lite väl lätt att starta dem nu, framförallt då AI:n är extremt lättretad. Igår fick man verkligen hålla koll så att man kunde byta till en AI-styrd spelare som börjat jaga någon i det andra laget för att slippa åka på en onödig utvisning. Måste hitta den där inställningen som gör att man kan ställa ner tiden efter avblåsning då kan man mucka gräl - roligt i början, men när matcherna börja gälla något och det blir "seriöst" så är det mest bara irriterande.

Men men, allt som allt så är det ändå ett riktigt riktigt bra sportspel som kommer förgylla många spelkvällar framöver. Det kommer dock inte bli det enda på schemat. Idag bokade jag #NBA 2K10 och det kommer senare få sällskap av både #Virtua Tennis 2009 och #Pro Evolution Soccer 2010 - ombyte förnöjer ju trots allt

#blogg

Medlem
Första kvällen med NHL10

Det är verkligen irriterande med hur enkelt datorn slänger av sig handskarna, och även att man enkelt kan dra på sig en utvisning om man tacklar en motspelare två gånger och ger upp sen, även spelare (nu tar vi detroit) som lidström slåss gärna och slashar folk till höger och vänster, det är något dom måste fixa tills nästa version ; vissa spelare är helt enkelt inte några som startar bråk eller dylikt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Låt bli att köra över folk efter signalerna, så blir det inga slagsmål!
Har faktiskt bara råkat ut för ett slagsmål av misstag 1-2 gånger tror jag, och då var det av ren ovana då jag inte hade spelat så mycket.

Medlem

Håller med dig att spelet lever upp till förväntningarna och överglänser 09:an genom att fixa mycket av de små irritationsmomenten där. Helt klart ett mycket bra spel som verkligen skapar bara-en-match-till-känslor

Gällande slagsmålen så är de lite störande att det är så lätt, speciellt om man som jag alltid gled omkring och tacklade för fullt efter avblåsning i 09:an, måste vänja sig av med det nu.

EA har verkligen lyckats fila till många små förbättringar som målvaktsbeteendet och så tycker jag passningssystemet känns betydligt friare, äntligen kan man lägga iväg lite puckar att jaga på i anfallszon. Detta spel kommer stjäla många timmar!

Grattis till Stanley-bucklan så kanske vi ses i någon onlinematch i framtiden

1
Skriv svar