Är World of Warcraft beroendeframkallande?

Inaktiv
Medlem

Alla aktiviteter man har på fritiden är väl mer eller mindre beroendeframkallande?
När jag lirade amerikansk fotboll tränade man ju inte bara själva fotbollen utan det var ju gym och löpning också. Lägg därtill match på helgen (inkludera resa på några timmar) så har man ju fått med alla delar som kan jämföras med ingredienserna i ett MMORPG.


signatur

Ne Sedibus Rotalibus Ludas
KAES = 86.67%/46.67%/46.67%/20.00%

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Beroendeframkallande? Ja! Det kunde jag svara på utan en fett lön som analytiker, forskare eller whatever som har gjort denna rapport ;p

Tror att den vetenskapliga aspekten av din rapport hade blivit en smula lidande, men visst bekräftar detta det alla redan visste.

Medlem

WoW är beroendeframkallande, och jag är glad att jag lyckats sluta..


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av Toro:

Alla aktiviteter man har på fritiden är väl mer eller mindre beroendeframkallande?

Flickor är beroendeframkallande, de borde förbjudas.

Medlem

Ja, klart det (mmo's) kan vara beroendeframkallande. Sen hur många som blir beroende är en annan femma.
Är väl kanske inte bara mmo's som det finns risk för att trilla i träsket av å andra sidan?

Sen finns det väl dom som spelar förbaskat mycket mest för att komma bort från verkligheten. Fast sen att han/hon "kommer bort" såpass mycket att den nästan tappar all kontakt med verkligheten är kanske inte den bästa lösningen på det personen försöker undvika?
Själv har jag nog spenderat på tok för mycket tid både i WoW och Star Wars Galaxies i mina dagar är.. Ptjaa, beroende eller inte, skojj hade jag men såg fan till att sköta livet runtomkring mig mig med.
Visst skippade jag att spendera tid med "real life"vänner både en och fem gånger men sen att jag spenderade tiden med andra online-vänner... Ptjaaa, svårt det där. Är det sån stor skillnad mellan att sunka med vänner på ett fik eller sunka med vänner i en instans? Tycker den linjen börjar suddas ut mer och mer.

Kan man inte balansera det så är det väl en stor risk att man blir beroende, självklart. Men så är det väl med allt?

Inaktiv

Ett crack spel som är beroende framkallande. Finns ingen aspekt av WoW som egentligen är "ett bra spel" förrutom att det just är väldigt lockande i början.

Har man börjat så är man fast, jag tycker att man kan jämföra WoW med nästan alla pillerdroger. Hasch ser jag som en mindre drog än World of Warcraft!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av Toro:

Alla aktiviteter man har på fritiden är väl mer eller mindre beroendeframkallande?

Bara den lilla detaljen att många som blir fast i ett mmorpg som t.ex world of warcraft använder ALL sin tid åt det. Verklighetsflykt är vad det är.

Jag har för mej att jag lyckades skrapa ihop nära 200 dagars speltid... fyfan. Ändå finns det folk som spelat bra mycket mer.

Inaktiv

Personlligen så va Diablo 2 mer beroende framkallande än vad wow är för mig idag.
Man kunde få sina snabbfixar med en dos MFande

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Loading:

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt?

Inget beroende är bra, varken för individen själv eller dess omgivning.

Det citatet räcker. Inget beroende är bra. Sedan när man lägger beroendet i olika fack som ni gör, är fel. Det skapar en bild av acceptans att vissa beroenden är "bättre" än andra och en genralisering görs hos olika åldersgrupper av utövande och intresse segment.

Ditt eget ansvar! Dina föräldrars ansvar om du är lite yngre.

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Loading:

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt?

[b]Inget beroende är bra, varken för individen själv eller dess omgivning.

[b]

Loadings citat räcker. Inget beroende är bra. Sedan när man lägger beroendet i olika fack som ni gör, är fel. Det skapar en bild av acceptans att vissa beroenden är "bättre" än andra och en genralisering görs hos olika åldersgrupper av utövande och intresse segment.

Ditt eget ansvar! Dina föräldrars ansvar om du är lite yngre.[/quote

Medlem
Skrivet av Floppydisk:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Loading:

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt?

Inget beroende är bra, varken för individen själv eller dess omgivning.

Jingais citat räcker , bra sagt!. Inget beroende är bra. Sedan när man lägger beroendet i olika fack som ni gör, är fel. Det skapar en bild av acceptans att vissa beroenden är "bättre" än andra och en genralisering görs hos olika åldersgrupper av utövande och intresse segment.

Ditt eget ansvar! Dina föräldrars ansvar om du är lite yngre.[/quote

Inaktiv

Floppydisk, klart att vissa beroenden är bättre än andra! Att vara beroende av något kan självklart vara bättre att vara beroende av något annat. Tycker t.ex. inte att det är lika farligt att vara beroende av niktion (snus, röka) än att vara beroende av t.ex. kokain.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

När jag hade ny köpt wow (ca 2 år sen)så spelade jag ca 6 timmar per dag men nu spelar jag ca 1 timme eller mindre.

Mest beror det på att det inte finns så mycket att göra längre. Antar att timarna kommer att öka igen när nästa expansion kommer, tills man har sett allt det nya.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Här kommer en solklar analys.

Precis som någon sade, så handlar det om prioriteringar. Jag kan på många sätt säga att vissa utav dem i mit wow guild, ett väldigt framgångsrikt och välbyggt sådant, är mina bästa vänner. Varför?

Jo, spelet hjälper oss att uppnå saker som vi inte trodde var möjliga till en början. Man kan säga att spelet är som ett slags verktyg, som för oss samman och fungerar som länk, typ. Istället för att vi pratar om blommor, sparkar på en boll eller något sådant, så får vi här en större sammhörighet på något sätt, som bejakar några fundamentalistiska saker innom oss. Framgångs känslan är ju helt sjukt nice, tänk er när man var liten och firrade MegaMan bossarna. Detta känns svårare, här är vi 10 eller 25 personer som måste sammarbeta, man känner att man hela tiden gör något för någon annan, och faktiskt får något tillbaka varenda gång. Tala om för mig när ni ser det IRL, i dagens självupptagna samhälle.

Många har säkert IRL vänner som gör samma sak, men om ni frågar er själva; Har jag någon som jag vet att jag verkligen kan lita på, till 100% varenda dag? Högst tveksamt va? Och sen , hur tror ni det känns att ha kanske 15-20 sådana personer? Kanon skulle jag säga. Jag tvekar inte en sekund på att flera i iaf. mitt wow guild skulle vara mina bästa vänner irl , men geografiska problem sätter det i stöpet. Nu när jag varit sjuk en tid och kommer vara det, är det flera som frågar hur jag mår, hur det känns eller bara försöker få med mig på något kul. Det händer aldrig IRL , folk har tagit avstånd istället. Jag kanske borde skaffa nya vänner, men ärligt talat nae, jag vill inte.

Så, det jag menar är att jag förstår de som gräver ned sig. I ett guild så märker man snabbt om någon passar in eller liknande, gör man inte det, då åke man raka vägen ut.

Ciao

Inaktiv

xhosa, med all respekt så har det du skriver egentligen ingenting med beroende att göra. Bara för att man gör något 24/7 behöver heller för den delen inte vara beroende (man kan vara tvingad, kanske inte finns något annat att göra, man finner välmående i det etc).

Mår du och dina vänner bra av att du sitter vid WoW hela dagarna och att du inte känner något "sug" av att spela eller känner dig tvingad att t.ex. vara med och raida så är du självklart inte beroende även fast du så skulle spela hela tiden; sen är ju frågan om du själv ens vet om att du är beroende och att du/omgivningen tar skada av att spela WoW?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Prioriteringar och prioriteringar... Hur bra fungerar det resonemanget om man prioriterar spelandet framför både jobb, skola, familj eller sin egen hälsa?

Medlem

Man måste nog vara masochistisk för att tycka att det är beroendeframkallande. Har tre gånger försökt börja spela. Det gick inte. Jag kan inte plåga mig. Jag gillar att spela men WOW är tristare än att titta på TV. Så det måste ha med att plåga sig själv som ger njutningen. Men eftersom det är poppis att vara EMO så är nog de flesta som spelar WOW det.

Medlem
Skrivet av Loading:

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt? Har spelat WoW sedan det kom ut och visst ibörjan så var det rätt beroende men nu så har jag nästan helt slutat..

Som med nästan allt i livet.. Det kommer och går.

Sen kan ju allting missbrukas och komma ivägen för andra saker som jobb och studier :P. Det är beroendeframkallade ja, det finns nog personers liv som tar skada av det beroendet ja. Är det speltillverkarens fel? Nej. Det är upp till var och en att ta ansvar för hur mycke man spelar och att man själv ska kunna inse när spelandet går över till en fas där man struntar i skola eller jobb. Det är beroendeframkallade för vissa, inte alla. Jag förstår inte vad en musik/levnadsstil har att göra med wow.

Medlem

Nu är visserligen mina psykologikunskaper jäkligt ringrostiga men själva grejen med beroende är inte bara att man gör någonting "för mycket" (i detta fallet spelar) utan även vad som händer med en när man slutar spela med t.ex. abstinenssymptom så som irritation eller oroskänslor.

Om sedan t.ex. ditt sociala liv "irl" blir markant förändrat eller du du börjar låta jobb/skola regelbundet bli lidande p.g.a. ditt spelande så känns ordet beoende inte är helt missvisande. I vissa fall så påverkas även hälsan, det har ju hänt några gånger att man hör rapporter om asiater som spelat ihjäl sig och tänk då på alla som "bara" spelar så mycket att deras hälsa bli sämre men inte dör av det.

Så sent som idag kunde man läsa på SVT att en 17-årig pojke från Halland tvångsvårdas för sitt spelberoende

Nu säger jag inte att allt det här endast gäller för WOW-spelare, men jag tror personligen att risken för beroende är större vid onlinespelande och då WOW är det största MMORPG:t är det ganska tacksamt att undersöka och använda sig av det när man pratar om dataspelsberoende.

Det är just på grund av sånt här som jag inte längre spelar MMORPGS; jag kände redan när Ultima Online kom att jag antagligen lätt kunde fastna i det och och lägga alldeles för mycket tid vid spelet så det är en av anledningarna till att jag idag håller mig till SP (plus att man då får en bättre story och slipper alla människor med sitt leetspeak:))


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av DarthZ:

xhosa, med all respekt så har det du skriver egentligen ingenting med beroende att göra. Bara för att man gör något 24/7 behöver heller för den delen inte vara beroende (man kan vara tvingad, kanske inte finns något annat att göra, man finner välmående i det etc).

Mår du och dina vänner bra av att du sitter vid WoW hela dagarna och att du inte känner något "sug" av att spela eller känner dig tvingad att t.ex. vara med och raida så är du självklart inte beroende även fast du så skulle spela hela tiden; sen är ju frågan om du själv ens vet om att du är beroende och att du/omgivningen tar skada av att spela WoW?

vart använder jag ordet BEROENDE?

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Floppydisk, klart att vissa beroenden är bättre än andra! Att vara beroende av något kan självklart vara bättre att vara beroende av något annat. Tycker t.ex. inte att det är lika farligt att vara beroende av niktion (snus, röka) än att vara beroende av t.ex. kokain.

Det är väl av just den anledningen som det är så farligt att sätta vissa beroenden före andra. Det är inte precis riskfritt att röka eller snusa. Även om det har en lägre dödsrisk än andra typer av gift. (Ja nikotin är ett gift. Det dödar bara inte när man tar små mängder. Precis som många andra gifter)

Medlem

Ja detta är ju som vanligt...
Antingen har man problem eller inte...

Har man problem så avvisar man kritiken med att man inte har problem...

Försök att tala om för en "alkis" att det finns ett problem med spriten.. eller att övertala en rökare att sluta...fast han/hon inte vill.

Inte lätt... Hoppas bara att dom som "har" problem inser det innan det är försent.


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Inaktiv

En brittisk rapport visar att det finns kopplingar mellan socialpsykopatiska drag och WoW. Ovanligt många människor som spelar spelet visar symptomer på mytomani, kleptomani, och en ren hänsynslöshet mot sina medmänniskor

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Beroendeframkallande? Ja! Det kunde jag svara på utan en fett lön som analytiker, forskare eller whatever som har gjort denna rapport ;p

p.s har ett antal karaktärer med ungefär 120+days played tillsammans, vilket är alldeles förmycket ;/ Tur att man har slutat kör hehe

Du bör nog läsa rapporten innan du uttalar dig, de belyser ju ett område som väldigt lite forskning bedrivits på, samt det är ju just kring åldern 17-19 som kan vara väldigt problematiskt att få ihop tiden med vanliga livet samt livet online om man så säger (bo hemma, bråk om datorn osv.) till skillnad från mig som är 30 och kan styra helt själv.

ps. de har inga raket-löner (eller inget utöver ett vanligt arbete), min syster är en av författarna till rapporten

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^-footbollgeeks överger oftast inte sin sociala krets eller ger upp allt vad skola heter.. Men som sagt, jag har ingen fet lön för att skriva detta så ja har antagligen fel.

Du kanske har rätt i att de inte överger skolan men deras sociala krets består väl för det mesta av andra som också gillar mycket fotboll?

Jag har spelat WoW från och till sedan det släpptes. Ja, jag har lagt skolan åt sidan ibland men jag klarar mig bra ändå. Mitt främsta skäl till att jag spelar är för de flesta av mina vänner spelar det och det kan vara förbannat kul att köra med sina vänner.

Sedan att de vänner man träffar i WoW skulle vara "sämre" än de man träffar i "verkligheten" är trams, jag har hört detta uttalande från flera så jag anklagar inte dig nu.

MEN för att komma till punkt så är det simpel psykologi, som alla som har lite spån mellan öronen förstår, att människor ALLTID dras till andra med samma intressen som en själv och varför då inte träffa någon i ett spel där man är 99% säker på att den man pratar med har iaf EN sak gemensamt med en själv.

Datorspelandet är dagens serietidningar eller film. Det har alltid funnits något som är "dåligt", "beroendeframkallande".


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Inaktiv

Hur kan de säga att 20 timmar i veckan är beroende? helvete jag spelade ungefär 15timmar om dagen det är BEROENDE. Antalet timmar de kallar för beroende är CASUAL gamers. Just dessa CASUAL gamers fick aldrig någon invite till guilden jag va med i t.ex.
20h pfft.... Alltid samma skit lol..

Medlem

World of Warcraft är som vilket spel som helst, och med andra ord, kan inte vara beroendeframkallande. Man kan däremot gilla spelet väldigt mycket och tycka att det är sjukt skoj, men beroendeframkallande är det inte för det. Den dagen då dom börjar stoppa nikotin i spel, då mina vänner, då blir spel beroendeframkallande.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Såg på en annan spelsida nu att en 17 åring i Sverige skall tvångsomhändertas enligt LVU av socialstyrelsen pga att han är beroende av WoW. Effekterna var skev dygnsrytm, aggressivitet, frånvaro från skolan mm. Första gången jag har hört talas om att någon blir tvångsomhändertagen, det är ju kanske inte första utvägen om man säger så. Om det var befogat i detta fall vet jag inte.

Medlem

Jag har hållit mig borta från WoW, men endast för att jag precis gått ur ett tidigare spelberoende samtidigt som WoW släpptes.

Började lira Utopia när jag var 15, fick bredband strax efteråt och sen var det kört. La ner sjukt mycket tid på det spelet i nian och gymnasiet- och ja, den sociala biten bidrar mycket. Jag håller fortfarande kontakten med många som jag lärde känna då (är 22 nu), har till och med åkt på tre träffar med människor därifrån (två i Sverige, en i Holland).

Men när jag gick ut gymnasiet bestämde jag mig för att det var slut med det. Och när WoW annonserades bestämde jag mig för att inte ens prova- för jag visste att risken att jag skulle pissa bort två år av mitt liv på det var alltför stor. Jag är än i dag glad för att jag för en gångs skull var såpass klok

Skriv svar