Medlem
Skrivet av SaddleCreek:

Jag håller med om den mesta kritiken som riktats mot recensionen men jag skulle vilja lägga till en sak angående kvinnosynen. Är det verkligen ingen som reagerat på att varenda kvinna i spelet har silikonbröst och extrem urringning!? T.o.m kvinnornas rustningar är mer naket än rustning. Jag ser inte glimten i ögat, jag ser speldesigners snuskiga fantasier. Kvinnosynen i spelet ÄR förfärlig, men inte av de anledningar som nämns i recensionen.

Kvinnosynen i de flesta spel är förfärliga, finns te.x. väldigt få MMOs där "kvinnorna" inte är halvnakna i sina rustningar. Skrattretande.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skribent
Skrivet av SaddleCreek:

Jag håller med om den mesta kritiken som riktats mot recensionen men jag skulle vilja lägga till en sak angående kvinnosynen. Är det verkligen ingen som reagerat på att varenda kvinna i spelet har silikonbröst och extrem urringning!? T.o.m kvinnornas rustningar är mer naket än rustning. Jag ser inte glimten i ögat, jag ser speldesigners snuskiga fantasier. Kvinnosynen i spelet ÄR förfärlig, men inte av de anledningar som nämns i recensionen.

Det finns drösvis med kvinnor som inte har framme 90% av härligheten. Kolla runt i byarna, i städerna och i sjukhuset.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av ekman:

Tompa, vad anser du om Mikael Löfgren utalanden om att han vänligen kan visa folk till dörren?

Det är inget som behöver luftas här. Diskussioner som rör FZ och medarbetarna sköts internt.

Dålgt av redaktören att inte kunna förklara för oss vad han tycker om recensentens vilja att visa folket ut härifrån och desutom med stor glädje att göra detta,men att gnälla på folk som har andra åsikter här på forumet det går alldeles utmärkt det.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Inaktiv

TILL recensenten och till redaktören : här har ni min emejl ta bort mitt konto här i från:lonestar45@telia.com
Det finns bättre spel saiter med bra mycket trevligare personal än här.
Adjö å tack för mig.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Inaktiv
Skrivet av bastard:

Det finns drösvis med kvinnor som inte har framme 90% av härligheten. Kolla runt i byarna, i städerna och i sjukhuset.

Sant. De har inte härligheten framme men nog har de överdrivna härligheter ändå.
Det är dock inget som på något sätt ska påverka betyget för just Witcher eftersom det ser likadant ut i alla fantasy spel (och i de flesta andra genres också)

Medlem
Skrivet av småland45:

Dålgt av redaktören att inte kunna förklara för oss vad han tycker om recensentens vilja att visa folket ut härifrån och desutom med stor glädje att göra detta,men att gnälla på folk som har andra åsikter här på forumet det går alldeles utmärkt det.

Håller med om att recensenten inte betett sig speciellt felfritt här i tråden, och tycker även recensionen är kass och har klagat på den tidigare i tråden, men här gör redaktörn helt rätt. Sådant ska vara internt.

Även om jag är tveksam till att något överhuvudtaget gjordes internt.

Medlem
Skrivet av Jestrix:

Precis som rasismen i spelet utelämnades i recensionen bör även könsroller och allt annat politiskt tjafs göra det.

Det kan, som sagt, helt klart nämnas både lite och mycket, men till viss grad så klart.

Skrivet av Ericzeppe52:

Förstår inte varför alla ska dissa Oblivion.
Det finns nog inget singelplayer - rollspel som har så mycket questinnehåll , utforskningsmöjligheter och karaktärsutveckling ( med lite hjälp av fantasin också ) som det spelet, och olika karriärsmöjligheter inom guildsen.
Men jag antar att dissa populära mainstream-spel är populärt nuförtiden , så den objektiva förmågan blir frånvarande

När det gäller The witcher tror jag att det är ett grymt spel, fast jag tycker att alla rollspel är B när man inte kan skapa sin egen unika karaktär.

Testa Might and Magic 6/7/8, där har du singlerplayer med ett klart rikare innehåll. Tycka vad man vill om Oblivion, men det är faktiskt ett grovt mainstreamspel, Witcher, NWN mfl tillhör, enligt mig inte alls samma kategori spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

tycker recensenten helt missat poängen med spelet då han så kraftfullt framhäver problematiken med kvinnosynen.
inte precis så att spelet går ut på att samla porrbilder, utan det är mer ett val som du som spelare gör vilket i sin tur innebär att det är recensentens kvinnosyn som borde granskas i sömmarna.
och då det även klagas på svordomar i spelet känns det inte som att recensenten i fråga är rätt man att granska spelet och fullständigt såga det.
situationen är ungefär som att jag själv skulle sätta mig och granska ett sims-spel, ungefär lika omotiverad och felriktad kritik...

Medlem

jag tycker det är fasansfullt att dom säger dvärgkuk i spelet :'(

plz lever vi på 1800talet eller. Våld och sex är ju vardagsmat ;D;D;;D;D;DD


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av Ericzeppe52:

Det finns nog inget singelplayer - rollspel som har så mycket questinnehåll , utforskningsmöjligheter och karaktärsutveckling ( med lite hjälp av fantasin också ) som det spelet, och olika karriärsmöjligheter inom guildsen.

Elder Scrolls II: Daggerfall, och i viss mån Morrowind, slår Oblivion med hästlängder i alla aspekter du nämnde.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Ericzeppe52:

Det finns nog inget singelplayer - rollspel som har så mycket questinnehåll , utforskningsmöjligheter och karaktärsutveckling ( med lite hjälp av fantasin också ) som det spelet, och olika karriärsmöjligheter inom guildsen.

Elder Scrolls II: Daggerfall, och i viss mån Morrowind, slår Oblivion med hästlängder i alla aspekter du nämnde.

Håller med, Oblivion var riktigt dåligt just pg.a att det var så tråkigt att utforska (vilket varit TES seriens starka sida innan). Allt är bara en skog (som känns ganska liten dessutom) + lite grottor (varav alla har i stort sett samma design) och de pisstråkiga Oblivion-ställena som också mest är copy/paste-jobb.


signatur
Medlem

*IGN 85
Metac-medel på 81

Låt någon som kan recensera RPG göra det.

Tompa,

Du påstår att det är lågt att kritik riktas direkt mot skribenten Mikael Löfgren. Detta när han själv säger i artikeln att spelet äckligt,vedervärdigt, etc. etc.
Genom sina väl valda ord så pekar inte bara hela handen mot att han tycker att spelet är osmakligt, han pekar även handen mot alla de människor som uppskattar spelet.
Hade Mikael varit mer taktiskt och kritiserat spelet på ett lite mer konstruktiv sätt hade reaktionen inte blivit lika kraftfullt.

Om recensenten inte mäktar med lite kritik för sitt hafsverk till recension så skall han inte pyssla med att recensera spel. Alla får vi skit när vi gör ett dåligt jobb och i detta fall är det mer än väl förtjänat.

Att Mikael ens valde att skriva recensionen förvånar mig, det betyg han satta har ungefär lika stora odds att stämma in på folket som läser fragzone som att kate moss har att vinna en match mot tyson. (och då talar jag inte om vem som kan spy upp ett kilo havrekex snabbast.)

Skriver man skit får man skit, så enkelt är det. Bättre att lära av misstaget och se till att skriva bra saker i framtiden istället för att bara gnälla på att folk är elakingar och att det är taskig med personlig kritik.

Subjektivitet har bemöts med subjektivitet.

Medlem

finns flera som tycker om mikaels sätt att skriva trots att vi kanske inte alltid håller med men kasta lort är bara omoget o har inget med vettig kritik att göra.

tro mig max tål konkret kritik men det du bland andra gör är att ordbajsa utan att veta vad ni pratar om


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tål konkret kritik? Han har bara svarat på skitkastandet, och på ett ohyfsat sätt som knappast är bättre än de mer tveksamma inläggen i den här tråden...

_78
Medlem

Men gott folk. Allt detta liv över en persons åsikt om ett spel, ett SPEL! Artikeln är väl som allt annat vi läser här på FZ skriven utav en människa med egna åsikter? Den här gången gick dessa åsikter vilt isär med majoriteten utav FZ:s medlemmar, och på grund utav det så ska det regna skit över recensenten och FZ i helhet.
Sorgligt.

Att sedan viss kritik kanske fått ett hårdare bemötande från FZ:s sida än vad nödvändigt må vara kan bero på sättet kritiken framförts? Vissa inlägg har uppenbarligen mer substans än andra.

Och anser man det nödvändigt att lämna FZ på dessa grunder har jag svårt att tänka mig att resterande medlemmar kommer sakna era smått fantastiska inlägg till den grad att vi väljer att göra er sällskap....


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Redaktör

criticalfailure, varken Micke eller vi andra på FZ lär oss något av att att få personlig kritik. Rikta kritiken mot innehållet, inte inte vem som skriver det. Att Micke använder hårda ord mot spelet är inget påhopp på de som gillar det. Väldigt många har levererat vettig kritik i denna diskussionstråd - det ser jag som positivt och lärorikt, tack för det.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

men kasta lort är bara omoget o har inget med vettig kritik att göra.

tro mig max tål konkret kritik men det du bland andra gör är att ordbajsa utan att veta vad ni pratar om

Du har inte tänkt på att det är just det du klagar på som är exakt vad de flesta tycker är fel med recensionen? Det är så han behandlar spelet.

Ni kommer inte undan från att näst intill alla som har spelat spelet och kommenterat tycker att recensionen är orättvis och full av missar av både positiva och negativa egenskaper.

Skippa skitsnacket. Du gillar honom, vi fattar. Det har inget med saken att göra. Dina inlägg är enbart löjeväckande och likaså hans egna då all kritik viftas bort som skitsnack, inkl. den riktiga kritiken, då ni inte klarar av att bemöta den.

Medlem

Men kom igen nu!
Detta börjar ju få riktigt absurda propotioner, och jag ska inte sticka under stolen med att ha bidragit till det.
Det är EN recension till ETT spel, världen går inte under, alla kan få säga vad man tycker o tänker, det är alltid bra med kritik, man lär så länge man lever.
Mikael det hjälper inte att munhuggas heller, du får helt enkelt ta det, bara för att vi inte kan uppföra oss betyder det inte att du inte kan det, läs och ta åt dig av kritiken och besvära dig inte med alla SKIT inlägg.
När vi läser en recension så läser vi en annan persons åsikt, bara för att vi inte håller med så ska han inte lynchas.
Man kan dra paraleller mellan denna "debatt" och något religionskrig.
Vi kastar alltså skit på någon för att hans åsikt sticker ut ifrån mängden, vi kränker en medmänniska för hans åsikt, är det inte detta vi lever för.
Att kunna utrycka sig som man vill är en av de hörnstenar en demokrati bygger på, ju mer vi går till angrepp desto mer naggar vi demokratin i kanten.
Detta kan verka naivt för de flesta, ni tycker säkert att jag överdriver och att det inte är någon fara, men tänk på det långa loppet om detta fortsätter.
För att inte det ska bli för långt så rundar jag av här och passar på att be om ursäkt till Mikael och de övriga på FZ!

MAKE LOVE NOT WAR

-The Dude8)

Medlem
Skrivet av Plommon:

Att kunna utrycka sig som man vill är en av de hörnstenar en demokrati bygger på, ju mer vi går till angrepp desto mer naggar vi demokratin i kanten.

Jag tycker inte att man naggar demokratin i kanten genom debatt, det är snarare tvärtom. Men hur som helst, det här handlar inte om någon demokrati eller sådant. Recensionen är "rent uruselt skriven!", som min svensklärare skulle ha sagt.

Medlem

javisst är det en dålig recension, det håller jag med om, jag har spelat the witcher, jag har köpt det, men vad jag också skriver är att detta inte längre är en debatt.
när säger att vi naggar demokratin i kanten så menar jag alla satans personangrepp vi kastar ur oss för mikaels åsikt om ETT SPEL!!!!
ja, det finns vettiga inlägg men alltför många går till personangrepp, ett annat ex. är att det både du och jag skriver the wookiee hör inte ens hemma i detta forum, har ni inte märkt att de flesta inlägg inte ens handlar om spelet som det var tänkt....

MAKE PEACE NOT WAR
-The Dude8)

"citat: criticalfailure, varken Micke eller vi andra på FZ lär oss något av att att få personlig kritik. Rikta kritiken mot innehållet, inte inte vem som skriver det. Att Micke använder hårda ord mot spelet är inget påhopp på de som gillar det. Väldigt många har levererat vettig kritik i denna diskussionstråd - det ser jag som positivt och lärorikt, tack för det."

Du missförstår mig, kritik är alltid personlig oavsett om du lindar in den i bomull eller om den kastas med sten.
Däremot är den mer eller mindre personlig beroende på hur den presenteras.
Mitt resonemang handlar om att denna debatt aldrig skulle ha existerat om Markus valt bättre ord när han skrev sin artikel - vilket han bara har sig själv att skylla för.
Oavsett om jag riktar min kritik mot innehållet som kommer fortfarande skribenten att kännas vid - däremot inte lika kraftfullt som om han kallas en apa med ett tangentbord.

Problemet är att alla artiklar i grund och botten är subjektiva - mer eller mindre. Det Markus har valt att göra är att skriva en recension som är så pass subjektiv den kan bli.
Vilket har lett till följande event på forumet.

Att du säger att ni inte lär er något av subjektiv kritik tror jag inte en sekund på, bara den mest tjockskallade av personer ignorerar skrik från folkmassan med brinnande facklor. Vilket i regel brukar få sina konsekvenser.

Det känns bara fånigt om ni skall sätta punk för denna debatt vid "vi skriver vad vi vill och skiter i läsarna".

Tänk på att även den högsta hög av skit en gång var något smaskig

Inaktiv

Vilken uppståndelse Lite häftigt att se så vitt skilda åsikter. PC Gamer delar ut utmärkelse och FZ totalsågar, vilda tomater. Själv tycker jag the Witcher var ett alldeles utmärkt spel, de kontroversiella halvnaketbilderna till trotts. Var länge sedan jag maratonlirade ett spel som jag gjort med the Witcher, inte ens Mask of the Betrayer lyckades (våldsamt bra expansion för övrigt). Tur att man har en svårighetsgrad kvar och en hel massa val att göra annorlunda!


signatur

But ladies and gentlemen.. have you ever seen the sight of human butchery IN PERSON?! (The Wizard of Gore (1970))

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

finns flera som tycker om mikaels sätt att skriva trots att vi kanske inte alltid håller med men kasta lort är bara omoget o har inget med vettig kritik att göra.

tro mig max tål konkret kritik men det du bland andra gör är att ordbajsa utan att veta vad ni pratar om

Har du helt missat all den sakliga och konkreta kritik som har framförts och totalt undvikits av the_maxx?

Inaktiv
Skrivet av _78:

Men gott folk. Allt detta liv över en persons åsikt om ett spel, ett SPEL! Artikeln är väl som allt annat vi läser här på FZ skriven utav en människa med egna åsikter? Den här gången gick dessa åsikter vilt isär med majoriteten utav FZ:s medlemmar, och på grund utav det så ska det regna skit över recensenten och FZ i helhet.
Sorgligt.

Att sedan viss kritik kanske fått ett hårdare bemötande från FZ:s sida än vad nödvändigt må vara kan bero på sättet kritiken framförts? Vissa inlägg har uppenbarligen mer substans än andra.

Och anser man det nödvändigt att lämna FZ på dessa grunder har jag svårt att tänka mig att resterande medlemmar kommer sakna era smått fantastiska inlägg till den grad att vi väljer att göra er sällskap....

Håller helt och hållet med. Denna recension har fått oproportioneliga konsekvenser. 18 SIDOR!!!!!

Jag tror att nästan alla har något hatspel, som majoriteten gillar.

Medlem
Skrivet av GrassEater:
Skrivet av _78:

Men gott folk. Allt detta liv över en persons åsikt om ett spel, ett SPEL! Artikeln är väl som allt annat vi läser här på FZ skriven utav en människa med egna åsikter? Den här gången gick dessa åsikter vilt isär med majoriteten utav FZ:s medlemmar, och på grund utav det så ska det regna skit över recensenten och FZ i helhet.
Sorgligt.

Att sedan viss kritik kanske fått ett hårdare bemötande från FZ:s sida än vad nödvändigt må vara kan bero på sättet kritiken framförts? Vissa inlägg har uppenbarligen mer substans än andra.

Och anser man det nödvändigt att lämna FZ på dessa grunder har jag svårt att tänka mig att resterande medlemmar kommer sakna era smått fantastiska inlägg till den grad att vi väljer att göra er sällskap....

Håller helt och hållet med. Denna recension har fått oproportioneliga konsekvenser. 18 SIDOR!!!!!

Jag tror att nästan alla har något hatspel, som majoriteten gillar.

Det här har inte något med att göra att han inte gillar spelet eller den låga poängen, utan att hans argument i recensionen inte håller upp och är löjliga. En dålig recension helt enkelt.

Och jag tänker inte gå in varför dem inte håller upp, då det finns 18 sidor som visar varför.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av SaddleCreek:

Jag håller med om den mesta kritiken som riktats mot recensionen men jag skulle vilja lägga till en sak angående kvinnosynen. Är det verkligen ingen som reagerat på att varenda kvinna i spelet har silikonbröst och extrem urringning!? T.o.m kvinnornas rustningar är mer naket än rustning. Jag ser inte glimten i ögat, jag ser speldesigners snuskiga fantasier. Kvinnosynen i spelet ÄR förfärlig, men inte av de anledningar som nämns i recensionen.

Kvinnosynen i de flesta spel är förfärliga, finns te.x. väldigt få MMOs där "kvinnorna" inte är halvnakna i sina rustningar. Skrattretande.

Ni kan väl blunda för dem med "silicon bröst" (personligen har jag sätt min beskärda andel av tuttar i korsett.. och de ser rätt mycket ut så där även när de är naturliga)

Ni har ju alltid de gamla haggorna att titta på annars

Personligen föredrar jag estetiskt vackra/heta kvinnor som glider runt än endlöst med haggor.. vet inte om det är så "fel" kvinnosyn, men jag ser hellre vackra saker precis som jag hellre äter goda saker.. ja ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.. det är lite väl sent för att skriva igentligen *gäsp* men så blir det när man sitter och spelar Witcher =P


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

"ETT SPEL!!!! " Ja precis! det är ju därför vi är här!


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Medlem

Oh, en favorit i repris.
Rekommenderar alla att läsa Conan-recensionen och kommentarerna som kom därefter.
Precis samma grej nu igen. FZ-recensenterna gör verkligen noll research kring sådana här spel som bygger på böcker etc.

Medlem

I övrigt speglar spelets "kvinnosyn" ungefär hur det ser ut på krogen varje lördag -- kvinnorna radas upp och fjäskar, man kan klicka "JA" eller "NEJ". Ser inte vad som skulle vara orealistisk kvinnosyn i det hela?


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Skriv svar