Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. [...] ... det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner.

Många intressanta synpunkter. Men jag finner det mer intressant att kritik av kvinnosyn i spel rör upp så enormt mycket känslor. Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?

Först och främst för att sådan kritisk dialog har förts till döddagar i de närmsta trettio-förttio åren. WE GET THE POINT. Det är modernt och medvetet tankesätt, detta med jämlikhet, men det måste ju tillåtas andra infallsvinklar och utrycksformer än moraliserande viktigpetterprat.

Ironi, satir, sarkasm. HELLO POSTMODERNISM!

Kontroversialism skapar debatt och uppmärksamhet.

CD Projekt är kvinnokämparna, rescensionen ryker av pompös chauvinism där det minsann ska visas vart kvinnokamps-skåpet ska stå.

Inaktiv

Har inte spelat spelet. Vet inte om det suger eller inte men en sak vet jag säkert. Och det är att jag är trött på all pk-skit.
Ännu en recension där man klagar på kvinnorna. Först Conan och nu detta. Får man inte ha porr i spelen? är inte detta från 18 år?
Läs böckerna innan du yttrar dig om nått gällande detta spel.

Inaktiv

Bra sagt föregående postare.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Buggrikt och mycket kasst stridssystem till nackdel.

När man spelar spelet så vill man upptäcka mer mer och mer, världen är snyggt uppbyggd, grafiken är snygg, och de har verkligen tänkt igenom hur de ska bygga sina städer och byar, det verkar väldigt nära med hur det såg ut på medeltiden, vilket man sällan, mkt sällan ser i spel. När man springer i världen och folk svär åt är också något som höjer stämningen, musiken är underbar. Det här spelet är ett spel som fokuserat på att ha en bra stämning och berätta en bra saga, vilket de lyckats sjukt bra på och det är på tiden att det kom ett spel som bryr sig om att ha något värde i sig istället för ett småtråkigt spel utan något kreativt värde i sig, men totalt fritt från buggar.
Det jag ville säga är att det är skönt att det finns spelföretag som fukuserar på gameplay och story istället för ett "felfritt" spel.

Medlem

Det har väl nämts mer än än gång, men alla sexuella möten i spelet så vitt jag har sett är med medhåll från både protagonisten och kvinnorna. Det handlar knappast om några våldtäkter. Faktum är att kvinnorna i ofta tar upp frågan, för Gerralt är ju trots allt en hunk eller så har han bäddat dem före han forlorade minnet, och dom vill ha mer albino... eh...

Poängen är den att recensenten verkar påstå att spelet förmedlar någon form av uråldrig kvinnosyn, men jag håller inte riktigt med. Det är inte riktigt som Gerralt kan göra precis vad han vill om han vill få sig några babes, han måste sköta sin kort rätt. Om han säger något korkat, så är risken stor att han inte får någon action och kvinnan dumpar honom. Dessutom så ska man ju inte glömma att det är en SAGA så även om kvinnosynen skulle vara föråldrad så är det ju skitsamma.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sorath:

Detta spelet är faktiskt riktigt bra, och att såga ett spel på sådana barnsliga grunder är bara skrattretande.

Sågningen baseras på dessa grunder:
- Mediokert slagsmålssystem
- Grava buggar
- Crappiga minispel
- Usel kvinnosyn

Är det barnsliga grunder...?

Ja. Enligt min åsikt, Stridssystemet tycker jag är bra och inte alls lika tanklöst som i andra liknande spel, här krävs det i alla fall lite koncentration och förmåga att tima slagen. Dock säger jag inte att det är revolutionerande, det är repitivt och det kan man inte komma ifrån i de här typen av spel.

De "grava buggar" som recensenten har upplevt känner i alla fall inte jag igen, har ca 20+h speltid och spelet har änsålänge inte hängt sig. Dock har någon textur missats och någon dialog buggat, men inget som för mig skulle få mig att sänka betyget eller mitt tycke om spelet.

Minispelen är som sagt frivilliga och om man inte finner dem roande så kan de hoppas över utan större bekymmer.

Förstår inte varför det ska klankas ner på kvinnosynen, vad är det som är så hemskt? Tidsåldern var en helt annan och ingen vet om detta var opassande på den tiden.
Och nån porr finns inte spelet vad jag har sett, beror dock på vad man anser vara porr, men det ska jag säga att någon riktig porr finns det inte.
Skulle mer kalla det för nakenkonst och att det skulle vara vidrigt får recensenten stå för själv, alla kan ju inte uppskatta en kvinnokropp.

Medlem
Skrivet av Krigshot:

Har inte spelat spelet. Vet inte om det suger eller inte men en sak vet jag säkert. Och det är att jag är trött på all pk-skit.
Ännu en recension där man klagar på kvinnorna. Först Conan och nu detta. Får man inte ha porr i spelen? är inte detta från 18 år?
Läs böckerna innan du yttrar dig om nått gällande detta spel.

Att bli upprörd över innehållet är väl inte fel, fast då skulle fragzone istället vält en recensent som uppskattar spelet för vad det är.

Nu är det lite som man låtit en djupt troende kristen recensera doom. Det kan som inte riktigt gå bra.


signatur

???????????????

Redaktör
Skrivet av Jabuba:

Först och främst för att sådan kritisk dialog har förts till döddagar i de närmsta trettio-förttio åren. WE GET THE POINT. Det är modernt och medvetet tankesätt, detta med jämlikhet, men det måste ju tillåtas andra infallsvinklar och utrycksformer än moraliserande viktigpetterprat.

Och därmed är det fel av recensenten att uppfatta huvudpersonen som en mansgris? Kritik får inte framföras igen när den redan förmedlats?


signatur
Medlem

Att folk ska vräka ur sig att FZ är SKIT och att dom har dåliga recensenter.... jag hatar det av hela mitt hjärta, jag må säga att jag är en äkta Fz-fanboi, jag skyddar denna hemsidans skribenter och folket här med hela mitt hjärta. Gillar ni inte recensionerna så kan ni sluta läsa dom, kanske bara sluta besöka hemsidan om den är så dålig, Fz har tillräckligt med läsare för att inte behöva lägga ner ifall ett tiotal slutar besöka ;).

Ja, jag är butter. Visst är recensionen subjektiv, men gillar man inte det så är det bara att skita i att läsa recensionen, den är bara till för dem som vill ha en tolkning av spelet, och alla tycker olika om ett spel.

Sorry om någon blir upprörd över mitt inlägg, men om ni ska vara så jävla dryga så ni klagar på recensenten, dra åt skogen :).

Flejma på, jag bryr mig inte det minsta =)!

Inaktiv

Håller med det där om att det känns som medeltid; helt klart det enda spelet som verkligen känns "medeltid" och inte sci-fi fantasy. Musiken. Grafiken. Designen.

Och @ Famest... det är en riktigt välskriven recension utan tvekan; men för mig så känns sågningen väldigt tvivelaktig och fel.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av aegd:

Det har väl nämts mer än än gång, men alla sexuella möten i spelet så vitt jag har sett är med medhåll från både protagonisten och kvinnorna. Det handlar knappast om några våldtäkter. Faktum är att kvinnorna i ofta tar upp frågan, för Gerralt är ju trots allt en hunk eller så har han bäddat dem före han forlorade minnet, och dom vill ha mer albino... eh...

Poängen är den att recensenten verkar påstå att spelet förmedlar någon form av uråldrig kvinnosyn, men jag håller inte riktigt med. Det är inte riktigt som Gerralt kan göra precis vad han vill om han vill få sig några babes, han måste sköta sin kort rätt. Om han säger något korkat, så är risken stor att han inte får någon action och kvinnan dumpar honom. Dessutom så ska man ju inte glömma att det är en SAGA så även om kvinnosynen skulle vara föråldrad så är det ju skitsamma.

Ja, det var det jag försökte säga innan. Kvinnorna som man får ligga med vill det i allra högsta grad. Och vad som är sunkigt med att kvinnor kan vara kåta vet jag faktiskt inte. Det enda är väl kanske att det bara är snygga kvinnor som får äran men som sagt, det är ett spel. På film och i spel vill vi gärna se snygga människor. Jag vill ofta att karaktären jag spelar ska vara snygg. Geralt är ju snyggare (marginellt, haha) än mig och inte fan blir jag sne för det.

Och för tusende gången: skaffa ett sinne för humor om ni inte fattar satiren bakom allt flirtande och nuppande.

Medlem
Skrivet av Famest:

Att folk ska vräka ur sig att FZ är SKIT och att dom har dåliga recensenter.... jag hatar det av hela mitt hjärta, jag må säga att jag är en äkta Fz-fanboi, jag skyddar denna hemsidans skribenter och folket här med hela mitt hjärta. Gillar ni inte recensionerna så kan ni sluta läsa dom, kanske bara sluta besöka hemsidan om den är så dålig, Fz har tillräckligt med läsare för att inte behöva lägga ner ifall ett tiotal slutar besöka ;).

Ja, jag är butter. Visst är recensionen subjektiv, men gillar man inte det så är det bara att skita i att läsa recensionen, den är bara till för dem som vill ha en tolkning av spelet, och alla tycker olika om ett spel.

Sorry om någon blir upprörd över mitt inlägg, men om ni ska vara så jävla dryga så ni klagar på recensenten, dra åt skogen :).

Flejma på, jag bryr mig inte det minsta =)!

*plockar fram eldkastaren*

Run Forrest, run!!!

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Och därmed är det fel av recensenten att uppfatta huvudpersonen som en mansgris? Kritik får inte framföras igen när den redan förmedlats?

Det förmedlas helt fel i recensionen då det inte tydligt framgår att det är recensenten själv som spelat Geralt som en mansgris i ett spel där alternativ finns.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Bland dom sämsta recentionerna jag läst.

"direkt vidrig, nakenbild" <-- Sen när är en naken kvinnokropp vidrig? Även om man skulle vara bög lär man ju inte, som kille, tycka att en kvinnokropp är "vidrig".

Jag kan på rak arm tänka mig minst 3 vidriga nakna kvinnokroppar (och manskroppar för den delen)... Allt beror på hur pass familiär kroppen är med personlig hygien :D:D:D

Medlem

Men... Det här är det bästa rollspelet på år och dagar. Jag orkar inte bry mig om era recensioner längre, seriöst, de är ju skrattretande dåliga.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Men... Det här är det bästa rollspelet på år och dagar. Jag orkar inte bry mig om era recensioner längre, seriöst, de är ju skrattretande dåliga.

Jag tycker att den var språkligt välskriven men med lite konstigt underbyggda åsikter.

Inaktiv

[quote=";).

men gillar man inte det så är det bara att skita i att läsa recensionen
=)![/quote]
I så fall gäller samma sak recensenten märker han att han inte gillar eller blir förolämpad av ett spel så ska han sluta å be nån annan ta det i stället.
och det där om att du inte bryr dig siken löngn du tog ju i så hela forumet blev rött av dina ilsket blossande kinder ha ha:)


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

"och en multiplayerfunktion saknas helt"

Men lägg av. Det är ju ett singelplayer spel för bövelen. Jag hatar när spel som klart fokuserar på singelplayer får skit för att de inte pressar in en multiplayer-del. Okej i ett spel som Timeshift där multiplayer förväntas, men i ett rpg som klart fokuserar på singelpayer så är det ju larvigt att ens klaga på detta. Att The Witcher skulle ha en multiplayer-del vore lika konstigt som att Mass Effect eller Oblivion skulle ha det.

Medlem

Sällar mig till kören av gamers som inte alls förstår recensentens grunder att såga detta alldeles underbara spel! Maken på stämningsfullt och väldesignat spel har jag inte sett på år och dar! Stridssystemet är bra, här krävs lite koncentration i jämnförelse med typ alla andra RPG system på marknaden, lägg till grymma animationer och det kan inte bli mycket bättre. Storyn är riktigt bra, skönt med RPGn som faktiskt går ut på mer att att skaffa bättre EQ, nu är inte Bioware och Obsidian ensamma på den fronten längre, the more the merrier! Mycket snack om "porren", själv har jag lite självdistans och humor och höll på att avlida av skratt vid första "porr" tillfället, så förbaskat kul att en utvecklare vågar göra något sådant! Creds till dem!!
Andra positiva grejer i spelet är den sköna musiken och den strålande grafiken! Även på mitt RX1650XT så ser spelet riktigt bra ut och designen på städer och byar är riktigt läcker! Mindre bra är alla laddningstider, börjar nästan avstå att gå in i hus bara för att slippa laddningstiden när man ska ut igen och varför kan man inte stänga av auto-saven som drar igång när man kommer ut från byggnader? Tar ju en extra 20-30sek för oss med en lite äldre CPU! Så ofta dör man inte att det känns rättfärdigat att tvingas oss att måsta spara så ofta
Recensenten angav även buggar som grund för det låga betyget, själv så stoppade jag in patch 1.1a före jag började spela och har inte träffat på en enda bugg, kan inte säga detsamma när jag spelade tex Oblivion, som fick top betyg, fast det var en enda stor bug fest!

Med alla positiva poäng detta spel har så kan jag inte förstå hur recensenten kunde ge det 1½... är det buggarna som gör det så tror jag mer på SBT än att det igentligen var buggar. Är det "porren" så bör recensenten hädan efter hålla sig till PG-13 titlar som max och är det stridssystemet så råder jag honom att gå tillbaka till WoW så han hinner dricka sin kopp kaffe under stridens gång. Bara stämningen, musiken, grafiken och storyn ger detta spel ÅTMINSTONDE en 3,5-4 i betyg, lägg till en skön dos humor och ett trevlig stridssystem och jag iaf ger det mellan 4-4,5 lätt

Edit: Glömde kommentera recensentens klagomål på avsaknaden av MP del.

What the hell? Detta är ett SP spel, du vet, ett sånt där story drivet spel där MP inte skulle tillföra något.. Eller du kanske även läser böcker i tandem med dina många internet polare? Känns som om recensenten lagt in detta bara för att han kände att han behövde något mer negativt för att kunna rättfärdiga sitt betyg. Sorry dude, du behöver många fler argument för att övertala folk att du inte sågade det pga moralpanik..


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Aja, det med konstigt underbyggda åsikter kan jag hålla med om, speciellt det med kvinnorna.

småland45, jag ljuger inte när jag säger att jag inte bryr mig om hur jävla mycket någon flejmar mot mig personligen, sen att alla gormar åt recensenten, det jävlar retar upp mig.

Som sagt, jag är Fz-fanboi så det jag säger kan se ut som riktig nonsens XD. Bra skrivet det där med ilsket blossande kinder by the way, :D!

Inaktiv

Det tråkiga med den sågade recensenten är att han själv inte kommer fram och förklarar varför eller bemöter några inlägg här.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Inaktiv

thanks man i`m a bloody poet you know


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

Jag tycker att det här i särklass är det bästa RPGet på denna sida om millenieskiftet hittills. Om man förväntar sig ett linjärt action-rpg i stil med ett medeltida crysis, ska man kolla vidare, men om man gillar spel som t.ex. Baldurs Gate, där spelet fokuserar på dialogerna och handlingen, så bör man lugnt pröva på det här spelet med ett öppet sinne. Håller inte alls med om betyget i recensionen.

Medlem
Skrivet av småland45:

Det tråkiga med den sågade recensenten är att han själv inte kommer fram och förklarar varför eller bemöter några inlägg här.

Nu är det ju iofs ganska sent, men vore defenitivt kul att få höra från honom. Ska lägga mig och sen får jag kolla imorgon om han tagit sig besväret att bemöta kritiken.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Det tycker jag med att det skulle vara men kommer inte att hända.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

Fan va jobbigt det skulle vara om han valsade in i morgon bitti, tog en klunk kaffe, lade benen i kors, läste igenom alla inlägg och levererade ett gäng blytunga argument som gör att man sitter i stolen och tänker "aha" och skäms för att man inte förstår något

Fat chance, men det vore upplysande.

Medlem

Måste bara tillägga (är jag den sjuttionittonde nu?) att jag också blev skitirriterad på kritiken av brist på multiplayer. Som alla andra har sagt så är det bara fånigt att begära det av ett uttalat SP spel och späder bara på känslan av att recensenten verkligen velat såga spela oavsett om det var bra eller inte. FZ:s trovärdighet blir lidande.

Inaktiv

Saw the fatman saw the smoke
ha ha kunde inte låta bli när fat chance dök upp
vilken grupp och vad heter låten?
det är första raden jag syftar på.:P


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

Som många har påpekat så är recensioner subjectiva men bra recension ska försöka att vara så objektiv som möjligt och därav vara till hjälp för personer som ev. tänker köpa spelet.
Vad jag kunde se fanns det inte mycket som tydde på att recensenten ens försökte vara objektiv.
Spelet är så otroligt sämmningsfullt, ta bara en sådan sak som att jag som i andra RPG's kan stjäla ifrån mina "vänners" hus utan att ha minsta tanke på att det är fel.
Men när jag lirar Witcher så göra jag inte det pga. att jag tror att det kanske påverkar relationen till den personen.

Medlem

Suveränt spel.
Så mycket porr är det inte i spelet ..


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skriv svar