Windows Vista får svensk prislapp

Medlem
Medlem

Känns som man lika gärna kan köpa en xbox360 elle ps3 om man vill fortsätta spela... Fattar inte riktigt hur dem tänkt konkurrera med pc spel mot konsoll spel när man måste köpa en dator och sen ett operativ system som kostar lika mycket som konsollen. Varför inte bara sluta stöda directx direkt och tvinga alla att köra konsoll för spel?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Varför är så många beredda på att slänga ut samma mängd pengar på ett grafikkort utan att gnälla? Så fort det gäller mjukvara ska det, om inte gratis, vara riktigt billigt.

Visst är det mycket pengar men slår man ut det på fem, eller fler år, blir det inte så blodigt.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Har aldrig köpt ett ex av någon windowsversion och hade väl knappast några större planer på att göra det med vista heller. Så det kvittar väl egentligen vad som står på prislappen.

Medlem

Fifty: Först ska du köpa en dator för moderna spel, lätt 10 000:- eller mer, sen lägger du til ett operativ system som är nästan 50% ytterligare bara för att kunna använda datorn överhuvudtaget. Och eftersom Microsoft har mer eller mindre monopol på pc spels marknaden måste du ha dx10 förr eller senare och då tvingas du punga ut de pengarna. Känns som det är där skon klämmer mest.

För övrigt har jag alldrig pungat ut 5000:- för ett grafik kort heller, då jag inte tycker det är värt det heller men men...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Sen när blev en affärssidas prissättning officiella priser från MS? Källkritik efterfrågas!


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Flakmonkey
Skrivet av Fifty:

Varför är så många beredda på att slänga ut samma mängd pengar på ett grafikkort utan att gnälla? Så fort det gäller mjukvara ska det, om inte gratis, vara riktigt billigt.

Visst är det mycket pengar men slår man ut det på fem, eller fler år, blir det inte så blodigt.

Därför att det inte hjälper att gnälla på att hårdvara kostar, svårt att komma över hårdvara utan att betala för det. Alternativen är helt enkelt för riskabla och du riskerar att förlora så mycket på det... Läget är ju det omvända med mjukvara och då kan det hjälpa att gnälla och därigenom ursäkta sitt piratande.

Medlem

HAHAHAH
Spel = Wii
Annat = Win XP som antagligen kommer funka ett tag till tills priserna gått ner eller jag slutat spela pc-spel


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Säger bara "Argh matey!".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Klart jag uppgraderar, när jag kan, men tänker fan inte punga ut nå pengar på de!

Medlem

... och dom undrar varför folk använder piratversioner av Windows -.-

Medlem

Glöm nu inte att man kommer kunna köra alla DirectX 10-spel på Windows XP med hjälp av DirectX 9.0L-versionen som kommer släppas samtidigt. Det enda man går miste om är de specialeffekter som nya shaders och grejer som kommer att stödjas av de allra senaste DX10-grafikkorten (som vad jag vet inte släppts än, rätta mig om jag har fel?).

Det är alltså inte alls absolut nödvändigt för alla gamers att kasta ut tusenlappar på att uppgradera till Vista på ett bra tag.

Medlem

Va fan gnäller alla om? Ni kommer ändå inte betala för det. Även om det skulle kostat 499kr så skulle ni likväl tanka ner skiten från The Piratebay. Så har ni ju alltid gjort.
Ni förväntar er gratis mjukvara, men inte gratis hårdvara.

Medlem
Skrivet av IceDusT:

... och dom undrar varför folk använder piratversioner av Windows -.-

Om du kollar på vad Windows XP kostar så ligger Windows XP Home på 2000+moms 920kr för upgradingen och 720 för OEM.

Tar du pro så kostar det 3000+moms för retail men bara 1200 för oem.

Källa Dustin.se

Räkna med kanske 800-1400 för vista home oem.

Medlem

EFtersom xp licensen inte är dyr så går det inte att jämföra med dom lathundar som inte köpt xp

Är VIsta dyrt absolut men xp kommer det finnas stöd för iaf ca 1.5-2år efter vistas släpps.

Och vista priserna kommer iniallt att gå ner efter ca en 6månards period .

Men som vanligt när nått är nytt så måste folk ha det fast dom kan vänta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Microsoft har nyligen medelat att man tänker ta i ännu hårdare mot piratkopieringen av windows. Det här verkar tyda på att den ena handen uppenbarligen inte har någon koll på vad den andra gör. Priserna som dom satt kommer snarare att främja kopiering och inget annat.

3-4000 för operativsystemet? det är 1/5 - 1/4 av priset för hela datorn om man köper en ny. rimligt? knappast med tanke på att utan os fungerar inte resten.

linux? javisst. om man inte vill spela spel. men det var väl just spelare som skulle finna WV intressant?

ingen på microsoft som insett att om man tar något mindre betalt för en produkt så kommer fler att köpa den? och därmed så gör man vinst i alla fall?

nåja. själv så lär jag ju vänta in i det sista innan jag uppgraderar.

Medlem

Usch och blä för det priset...

Lär dröja länge innan jag orkar skaffa Vista..

fick stort sug på en mac helt plötsligt

Medlem

Man fixar väl Vista när det är värt att fixa: om en 3 år kanske. XP fixade jag för ett halvår sedan kanske.

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Va fan gnäller alla om? Ni kommer ändå inte betala för det. Även om det skulle kostat 499kr så skulle ni likväl tanka ner skiten från The Piratebay. Så har ni ju alltid gjort.
Ni förväntar er gratis mjukvara, men inte gratis hårdvara.

Jag kan garantera att mer folk skulle köpa original om det skulle kosta 499kr.'
Microsoft lär ju inte vara lika snälla med piraterna som nu, typ "vill du instalera windows valideringsverktyg? " nej , jag vill gärna fortsätta använda mitt pirat ex utan att bli störd av något jobbigt meddelande.

Sänk priserna och mer människor kommer köpa en laglig version, inte så svår matematik där inte.

Medlem

inte så dyrt


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Någon som vet ngt om ev studentrabatt? Jag köpte mitt XP för ca 800 spänn. Kanske det går att få Vista billigare också?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Bab
Medlem

Men snälla nån... Hur tänker dom? Fy ***** så dyrt. Det känns som linux måste kunna ta ordentliga andelar nu, speciellt på företagssidan.

Förbannelse att speltillverkarna är så fega och ska envisas med att använda windows. Den ENDA anledningen att man kör windows är för att det finns spel man är fast i som endast finns för windows. Förbannat... *hytter med näven mot Microsoft och alla fega speltillverkare*

Nä det blir inte nått vista för min del på ett långt tag framöver. Men det löser dom väll microsoft genom att sluta supporta Windows XP så snabbt dom bara kan.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem
Skrivet av EATTJ:

3-4000 för operativsystemet? det är 1/5 - 1/4 av priset för hela datorn om man köper en ny. rimligt? knappast med tanke på att utan os fungerar inte resten.

20-25% av det totala priset för en ny dator består av en helt essentiell komponent, på vilket sätt är det orimligt? Tycker som det skrivits tidigare i tråden att det rimmar lite illa att folk är beredda att ge vad som helst för det senaste grafikkortet och diskar på 100-tals GB men skriker över priset på operativsystemet som kommer överleva ovan nämnda komponenter flera gånger om.

Medlem

lol vad hände med de låga priserna dom talat om???


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Ti.
Medlem
Skrivet av EATTJ:

Microsoft har nyligen medelat att man tänker ta i ännu hårdare mot piratkopieringen av windows. Det här verkar tyda på att den ena handen uppenbarligen inte har någon koll på vad den andra gör. Priserna som dom satt kommer snarare att främja kopiering och inget annat.

3-4000 för operativsystemet? det är 1/5 - 1/4 av priset för hela datorn om man köper en ny. rimligt? knappast med tanke på att utan os fungerar inte resten.

linux? javisst. om man inte vill spela spel. men det var väl just spelare som skulle finna WV intressant?

ingen på microsoft som insett att om man tar något mindre betalt för en produkt så kommer fler att köpa den?

nåja. själv så lär jag ju vänta in i det sista innan jag uppgraderar.

Tänkte just nåt i stil med det.

Eftersom det känns som att det blir ÄNNU mer intressant att cracka, knäcka, piratkopiera och fula sig om du har en jättefet OS-kossa som du kan slakta upp!
Jag menar: Har du ett X-OS för säg 800-1200kr o du lyckas knäcka skiten o får lite profit för det men de flesta användare/konsumenter känner ändå: "Visst, men det är ju inte så dyrt att ha ett lagligt OS som håller runt 5år" (alltså en investering på ~200kr/år). Därefter kommer ett nytt OS, vi kan kalla det Y-OS; SVINDYRT. Rimligtvis borde en sådan - om den är i runda slängor är 3-4 gånger dyrare än föregångaren (som laglig version) generera större profit för en professionell hackare. OCH ÄVEN OM DET INTE GER NÅGON PERSONLIG VINNING EKONOMISKT MÅSTE DET JU SES SOM EN MONSTERPRESTATION OM MAN LYCKAS MED ATT HACKA DET OCH BORDE DÄRFÖR RENT LOGISKT LOCKA ÄNNU FLER TILL ATT FÖRSÖKA. Och färre kommer att vilja ha en laglig version. :\

Bab
Medlem
Skrivet av conthox:

Någon som vet ngt om ev studentrabatt? Jag köpte mitt XP för ca 800 spänn. Kanske det går att få Vista billigare också?

En del universitet (och kanske andra skolor, jag vet inte riktigt) är ju med i MSDNAA = gratis operativsystem och program från microsoft till studenterna som pluggar där. Microsoft har bla XP Pro ute på MSDNAA för dom som är med där.

Jag har inte tillgång till MSDNAA längre men Vista kommer säkerligen läggas ut där också, om det inte redan finns där kanske t.o.m.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem
Skrivet av Bab:

Men snälla nån... Hur tänker dom? Fy ***** så dyrt. Det känns som linux måste kunna ta ordentliga andelar nu, speciellt på företagssidan.

Förbannelse att speltillverkarna är så fega och ska envisas med att använda windows. Den ENDA anledningen att man kör windows är för att det finns spel man är fast i som endast finns för windows. Förbannat... *hytter med näven mot Microsoft och alla fega speltillverkare*

Nä det blir inte nått vista för min del på ett långt tag framöver. Men det löser dom väll microsoft genom att sluta supporta Windows XP så snabbt dom bara kan.

Tja, de har ju redan lovat sluta uppgradera Windows XP till DirectX10, så spelen är i princip redan dödsdömda på XP-plattformen, såvida de inte kör OpenGL.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Nån här som ska köpa det? Det kanske blir en PS3 istället.


signatur
Medlem
Skrivet av Bab:

En del universitet (och kanske andra skolor, jag vet inte riktigt) är ju med i MSDNAA = gratis operativsystem och program från microsoft till studenterna som pluggar där. Microsoft har bla XP Pro ute på MSDNAA för dom som är med där.

Jag har inte tillgång till MSDNAA längre men Vista kommer säkerligen läggas ut där också, om det inte redan finns där kanske t.o.m.

En del företag har ett sådant system, det känner jag till. Men hur är det med licenserna? Många, bl a Adobe och Microsofts .NET Studio, hade en licens som sa att man bara fick använda mjukvaran när man studerade. Alltså, när man inte är studerande längre, så måste man avinstallera programmet och slänga sina skivor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Bab
Medlem
Skrivet av Howser:

20-25% av det totala priset för en ny dator består av en helt essentiell komponent, på vilket sätt är det orimligt? Tycker som det skrivits tidigare i tråden att det rimmar lite illa att folk är beredda att ge vad som helst för det senaste grafikkortet och diskar på 100-tals GB men skriker över priset på operativsystemet som kommer överleva ovan nämnda komponenter flera gånger om.

Problemet Microsofts tidigare "helt essentiella komponenter" har varit att man inte får ett skit för pengarna. Köp en dator och köp sedan windows till den. Vad kan du göra med den datorn? Inte ett skit. Du kan surfa på webben, skriva i WordPad, rita i paint och lägga patiens. That's about it. Kommer Vista att ha en full version av Microsoft Office inbyggd? Jag har inte koll på det men det skulle göra att jag mer kan acceptera priset.

Om man slänger in i princip vilken som hellst GRATIS lunixdist får man i regel en komplett kontorsdator med kontorsmjukvara och avancerade bildbehandlingsprogram.

Är man en svensson som endast surfar på webben, mailar och redigerar bilder fån sin digitalkamera måste jag säga man är ganska korkad om man fortfarande kör Microsoftbasserat.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Skriv svar