Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Robot
Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

I en bransch där utveckling är Gud chockerar Microsoft genom att återlansera ett fem år gammalt pekdon. Idébrist, resignation inför konkurrensen eller rentav ett genidrag?


Medlem
FZ testar Intellimouse Explorer 3.0

Så hur vet man om man inhandlar den nya eller den gamla? Läste att den slutat att tillverkas men har inte flera affärer några kvar troligtvis?

Medlem

Mja, den nya verkar ju vara svart..

Medlem

hade min gamla fram tills ett år sedan och gillar min MX mycket bättre, är väl inget nyare med den än tekniken?

Redaktör
Skrivet av Svenpa:

Så hur vet man om man inhandlar den nya eller den gamla? Läste att den slutat att tillverkas men har inte flera affärer några kvar troligtvis?

Tveksamt om gamla finns kvar. Men om så är, köp den nya. Nyare, bättre optik med mer.

Skrivet av Jower:

Mja, den nya verkar ju vara svart..

Den är faktiskt silvergrå, Microsoft har av nån anledning färgat den svart på hemsidan (varifrån bilderna kommer).


signatur
Medlem
Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av Svenpa:

Så hur vet man om man inhandlar den nya eller den gamla? Läste att den slutat att tillverkas men har inte flera affärer några kvar troligtvis?

Tveksamt om gamla finns kvar. Men om så är, köp den nya. Nyare, bättre optik med mer.

Hade tänkt köpa nya undrade bara hur man känner igen den emot den gamla, har aldrig sett en IE3.0 irl. Och tydligen så är bilderna lite missvisande

Medlem

hah irl, du för soet du!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Om du lyckas få tag på en gammal 3.0 så ring mig. Det går inte få tag på, de är i stort sett ansedda som gudagåvor bland Counter-strike spelare och så fort någon affär får in några tar de slut inom några dagar.


signatur

En styck signatur.

Medlem

jasså oO har min gamla kvar, fast utlånad kanske är värd några slantar då

Medlem

alltid trevligt när företag ger kunderna det de vill ha.. skulle gärna se att logitech gjorde samma sak med gamla mouseman plus.


signatur

Farming is the only true way to happiness.

Medlem

Kommentar till recensentens farhågor om plastighet. Öppna upp en annan mus eller en telefonlur och skåda stålbiten som är fastskruvad. Detta för att ge den lite "tyngd" så den känns kvalitetsfull.
Jag brukar ta bort stålbiten ur de möss jag köpt, MX500, MX310. Min nuvarande razor verkar inte ha någon stålbit i sig (halvgenomskinlingt skal) så den har jag inte öppnat.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem

En liten fråga: Vad grundar ni detta på "fast under ytan har saker förbättrats. Optiken levererar 9000 avläsningar per sekund" ?

Vad jag kan se på listan över diverse chip som används till optiska möss så hade ju Explorer 3.0 orginalet ett "STMicroelectronics OS MLT 04 chip" precis som MS IntelliMouse Optical 1.1, MS Wheel Mouse Optical 1.1 , etc.
Detta chip hade redan då en refresh(hz) på 9000.
Så vart kommer allt snack om att denna har uppgraderats med 9000 avläsningar per sek när dessa gamla möss hade exakt samma?
Fakta kvarstår också att DPI:n ej har ökats utan ligger på ungefär 400-450.
Dvs ganska identiskt chip som orginalet vilar inuti denna nyutgåva, eller har fz redaktionen fått annan information eller testat och jämfört all data?


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av [NiS:

StarCroW"]En liten fråga: Vad grundar ni detta på "fast under ytan har saker förbättrats. Optiken levererar 9000 avläsningar per sekund" ?

Vad jag kan se på listan över diverse chip som används till optiska möss så hade ju Explorer 3.0 orginalet ett "STMicroelectronics OS MLT 04 chip" precis som MS IntelliMouse Optical 1.1, MS Wheel Mouse Optical 1.1 , etc.
Detta chip hade redan då en refresh(hz) på 9000.
Så vart kommer allt snack om att denna har uppgraderats med 9000 avläsningar per sek när dessa gamla möss hade exakt samma?
Fakta kvarstår också att DPI:n ej har ökats utan ligger på ungefär 400-450.
Dvs ganska identiskt chip som orginalet vilar inuti denna nyutgåva, eller har fz redaktionen fått annan information eller testat och jämfört all data?

Enkelt, dom är sponsrade av M$ och försöker sälja gammla möss


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av cleor:

Kommentar till recensentens farhågor om plastighet. Öppna upp en annan mus eller en telefonlur och skåda stålbiten som är fastskruvad. Detta för att ge den lite "tyngd" så den känns kvalitetsfull.

Med plastighet menar jag att knapparna är "skramliga", det ger ett billigt intryck. Testa att skaka denna råtta och t.ex. en MX500, eller för den delen bara hålla i dem, så förstår du nog.

Skrivet av [NiS:

StarCroW"]En liten fråga: Vad grundar ni detta på "fast under ytan har saker förbättrats. Optiken levererar 9000 avläsningar per sekund" ?

Hittade inga officiella uppgifter om originalets prestanda och teknik. Sweclockers skriver dock att gamla körde 7000 avläsningar/sekund, jag litade på dem. Stämmer det inte ber jag om ursäkt. Men, viktigast är att musen fungerar bra, och det gör den, oavsett tekniskt mumbo-jumbo.

Skrivet av b0ne:

Enkelt, dom är sponsrade av M$ och försöker sälja gammla möss

Visst. Är därför jag nämner Logitechs MX500, en mus som jag fyra år efter införskaffandet fortfarande använder.


signatur
Inaktiv

Fråga #1: Har ni testat om den har negativ acceleration?

Citat:

#1 - Go into a direct input game like UT2k4 (not Q4!)

#2 - Sets sens ultra low - like 25 inches @ 360°

#3 - Place your mouse a the left side border of your mousepad

#4 - Place your Xhair at a marked spot in game

#5 - Now move the mouse - as fast as you can - to to right (to end of mousepad)

#6 - Move your mouse back to the initial spot with the Xhair, but this time very slowly.

Intressant för alla som kör med låg känslighet och har en lite större musmatta.

Fråga #2: Vad klarar den av för usb polling rate?

Redaktör

Som sagt, såvitt jag kunnat utröna hänger den med i svängarna, ingen hackighet eller "tappad" distans. Nämnda UT2004-test funkar fint.


signatur
Inaktiv

Det verkar lite underligt för isåfall verkar mahmood hos GGL ha fått ett måndagsexemplar. Titta på videon i mitten av sidan där han gör samma test.

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=3933&Page=3

eller så funkar den bättre på din musmatta än hans.

Medlem

Det jag blir förvirrad över är hur recensionen och betyget går isär. Efter att ha läst recensionen så tror jag "3:a", och så står det 4,5.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Underbart!

Jag är för närvarande inne på min andra IE 3.0 av den äldre modellen. Har aldrig förmått mig att byta till Logitech eftersom jag gillar storleken och ergonomin i IE 3.0 alldeles för mycket. Till den som sa att den ses som en gudagåva av CS-spelare kan jag bara hålla med.. har aldrig kunnat lira CS eller något annat FPS-lir bekvämt med en annan mus. Såklart en vanesak, men jag har inte haft någon anledning att vänja mig av med min

På den första började scrollhjulet glappa och scrolla av sig själv, och detsamma börjar nu även hända den nuvarande. Efter flitigt användande i tre år är det dock något jag kan förlåta, och även om det inte är världens mest robusta design så är det den bästa mus jag haft och jag ska lätt införskaffa den nya. Särskilt till det förträffliga priset.

Kanske ska köpa två på en gång om de tar den ur produktion igen

Inaktiv

den har väl inte släppt ännu, eller har jag fel? om den har, vart kan jag köpa den?

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Den är faktiskt silvergrå, Microsoft har av nån anledning färgat den svart på hemsidan (varifrån bilderna kommer).

Ser den ut precis som den gamla?

Synd isf.. hoppas den kommer i svart också, tyckte den såg riktigt najs ut.

Medlem
Skrivet av dosman:

Det verkar lite underligt för isåfall verkar mahmood hos GGL ha fått ett måndagsexemplar. Titta på videon i mitten av sidan där han gör samma test.

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=3933&Page=3

eller så funkar den bättre på din musmatta än hans.

Det står även längre ner att alla möss lider mer eller mindre av negativ acceleration. Var bara så att de testade 3.0 särskilt för tillfället.

Medlem

Dåligt namn... Men min tro gör att jag tycker det är bra att de försöker iaf..


signatur
Medlem

Så mycket drägel!

Har tappat räkningen på möss jag har gett en chans att utmana min gamla trotjänare; min älskade 3.0:a. Det har resulterat i en garderob med ett antal möss hängandes från klädstången, var och en lika bortglömda som.. eh.. Daikatana?

Pekdonet:

Räfflad och kärleksnött

Medlem

första mus jag köpte var en 3.0 några månader efter att den släpptes och den håller fortfarande. gillar den "billiga"känslan i tumknappen, lite som first pressure på en pistol utan direktryck.
men det är alltid kul med nytt, har gått lite och väntat på en sjysst mus så jag kan uppgradera. chansen kanske har kommit trots allt.

nån som vet hur nya 3.0 är jämfört med den gamla på en icemat?

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Fråga #2: Vad klarar den av för usb polling rate?

Det är något jag väldigt gärna vill veta också. Storleken, designen, formen och vikten har ännu inte blivit slagen enligt mig men jag har vant mig med höga stabila siffror och kan inte nya upplagan av 3.0 prestera det kan jag inte använda den.

Redaktör

Tja... den information Microsoft ger hittas på musens hemsida. Inte särskilt mycket, det ska sägas, ni som ser spelande som en materialsport får helt enkelt leta på diverse geek-sidor.


signatur
Redaktör
Skrivet av fisk:

Det jag blir förvirrad över är hur recensionen och betyget går isär. Efter att ha läst recensionen så tror jag "3:a", och så står det 4,5.

Skiljer det verkligen så mycket mellan text och siffra? Det jag kritiserar är dåligt glid (kan enkelt åtgärdas), plastig känsla (petitess) och eventuellt dålig kvalitet (märk väl: eventuellt). I övrigt är det genomgående positivt, plus att priset är riktigt bra jämfört med andra gamerråttor - alltså blir betyget högt.


signatur
Inaktiv

Även jag gillar musen ,min verkar vara en pin X06 version-Plastig ,skramligoch skön fast jag övergav min för logitechs musar:Spelade kanske ett år (halvår möjligen)max med den Gissar att den bättre än mx 510 Men tycker mx518 är mera följdsam och exakt men så har jag skippat usb2 drivisar och struntat i att installera någonsom helst drivrutiner för logitch.

Medlem
Skrivet av Detrol:

jasså oO har min gamla kvar, fast utlånad kanske är värd några slantar då

Inte nu när dom har re-releasat den fattar du väl.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

12
Skriv svar