Omfattande razzia mot fildelare i dag

Medlem
Skrivet av omega|werzion:
Skrivet av KlosterKatten:

Håller mig till åsikten om att fildelning ÄR olagligt, men staten ska INTE använda VÅRA skattepengar, för att stoppa stora FÖRETAGS problem. Det kan de själva göra.

hur skulle det se ut?
en privatiserad polisstyrka som (genom vad?) har rätten att göra razzia mot ett företags hot?

nee, då behåller jag hellre polisen statlig och för alla i samhället.

finns ingen annan enhet i världen som har rättigheter att göra en sån här aktion, skulle någon annan göra det så skulle det ses som vandalism/terrorism (även om det är rätt gjort)
och stor misstanke skulle riktas åt använda metoder osv.

Tycker ändå inte att skattepengar ska gå till o jaga filderlare, utan till mer vettiga saker. Företagen kan stå för sina egna varor.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skrivet av Jower:

Vem skadar det om jag laddar hem ett spel jag inte kan köpa ändå?

Det skapar spelutvecklarna. Du får göra som alla andra: Balansera fritid mot arbete och dra in de pengar som du behöver för din hobby.

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Har ni föresten tänkt på hur dåligt väder det är i Sverige nu?

Här har det fan bara regnat dom senaste dagarna.

Jo, 13grader här nu


signatur

Working as intended.

Medlem

Frågan är hur smart det är att gripa fildelare innan valet, detta kommer garanterat göra att fler röstar på Piratpartiet däribland jag.


signatur

R.I.P Fragzone 2006

Skrivet av KlosterKatten:

Företagen kan stå för sina egna varor.

Kan vi lägga ner missuppfattningen att detta enbart handlar om företag, och att en förlust för ett företag aldrig innebär en förlust för en privatperson?

Medlem

Har lust o skriva en hel del för att ventilera men då kommer jag få sota för det..

så det enda jag skriver är.

USCH för Mediaföretag! (Film o musik. inte spel. där är det i min mening en helt annan historia)

Medlem

oi,

Helt korrekt att fil delning aldrig kommer kunna stoppas
men och andra sidan behöver det ju inte öka hela tiden
det kan ju arta till mindre producering i framtiden vad gällande
tex spel.

Vore ju bra om man kan hålla det i alla fall på en kapabel
nivå som nu jag menar om Microsoft förlorar ett antal
miljoner på illigallt vem bryr sig dem tjänar ju ändå ett
antal miljarder på produkten varje år ändå.

Bara inte detta drabbar mindre bolag eftersom ju längre
ner desto känsligare såklart.

Kanske att dem kan lyckas minska markant med ett
inbyggt skydd i nya operativ system men det dröjer
då inte länge får när dem fingerfärdiga är där och fixar
nåt åt saken.

Allt som allt själv tycker jag absoult inte man måste ta
enorma åtgärder åt saken men iaf kan man ju låta bli
att stödja saken och göra allt värre.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Jower:

Vem skadar det om jag laddar hem ett spel jag inte kan köpa ändå?

Det skapar spelutvecklarna. Du får göra som alla andra: Balansera fritid mot arbete och dra in de pengar som du behöver för din hobby.

Men... Nej... Det går väldigt trögt in här känner jag...
Det är väl en sak om jag går och snor en TV, då blir nån av med sin TV. Men en piratkopia är faktiskt just det, en kopia. Om jag inte kan, eller vill för den delen men det är snålare, köpa ett spel så kommer dom liksom i vilket fall som helst inte få några pengar och dom förlorar inget på att jag laddar hem det. Det kanske chockar vissa men, nej, ingen förlorar något. Det enda som händer är att dom inte tjänar något, vilket dom ju (som jag nyss visat) dom inte skulle göra iaf.

Medlem
Skrivet av Jower:

Om jag inte kan, eller vill för den delen men det är snålare, köpa ett spel så kommer dom liksom i vilket fall som helst inte få några pengar och dom förlorar inget på att jag laddar hem det. Det kanske chockar vissa men, nej, ingen förlorar något. Det enda som händer är att dom inte tjänar något, vilket dom ju (som jag nyss visat) dom inte skulle göra iaf.

Så du tycker det vore bra om det fanns en sida där man kunde ladda ner alla filmer, musik och spel som finns helt gratis. Man skulle själv få välja om man ska betala eller inte genom att kryssa in en ruta bredvid det som man har råd med och inte kryssa i det man inte har råd med.

Du ser inget fel med detta?

Skrivet av Jower:

Men... Nej... Det går väldigt trögt in här känner jag...
Det är väl en sak om jag går och snor en TV, då blir nån av med sin TV. Men en piratkopia är faktiskt just det, en kopia. Om jag inte kan, eller vill för den delen men det är snålare, köpa ett spel så kommer dom liksom i vilket fall som helst inte få några pengar och dom förlorar inget på att jag laddar hem det. Det kanske chockar vissa men, nej, ingen förlorar något. Det enda som händer är att dom inte tjänar något, vilket dom ju (som jag nyss visat) dom inte skulle göra iaf.

Så, om ingen köper spel så förlorar ingen på det?

Samma lagar måste väl för fan gälla alla privatpersoner!

Medlem

Ohh nej TPB som var bra till ..........

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:

Hmm, vad hade istheshit gjort för något ont?

Förmodligen lika lite som Birdie (www.birdie.org) gjort. De beslagtog även vår maskin som vi hostar spelservrar på som stod hos PRQ.

Tack för det Polisen, Antipiratbyrån och den åklagare som gav tillståndet till husrannsakan. Bisarrt att PRQ:s kunder, som inte gjort någonting, även de blir av med sina prylar på gud vet hur lång tid.

Medlem

Jag ser inget fel i att ladda ner något man inte skulle ha köpt annars heller. Därmed inte sagt att jag tycker att ingen ska köpa något. Jag tycker man ska köpa det man har råd med och tycker är värt ens pengar så att folk som gör bra saker får betalt för det. Men att kopiera något man ändå inte skulle köpa förlorar faktiskt ingen på hur gärna ni än vill att det ska vara så.

JB
Medlem

Fildelningdebatten behövs....
Debatten bör hamna på lågstadie nivå folk som mormor och morfar fattar tom..

Det handlar inte om vad som i nuläget är lagligt eller inte. Det handlar om utbud och efterfrågan. Men eftersom det är populärt med priskarteller, så blir efterfrågan ignorerad och utbudet blir vad de vill att det blir.

Vad jag förstår så handlar det om:

- Tillgänglighet. Man vill tillgång till musik/filmer/tvserier/spel enkelt och smidigt till datorn. Inte hämta i butik...
- Konkurrans/Priser. Kartellpriser, och folk kan inget annat än att: Köpa dyrt, eller låta bli att köpa, har kartellbolaget tänkt sig i alla fall. Men om man inte har råd så får kunderna bli kriminella och tex LÅNA skivor och spel av varandra, eller nu med ny teknik göra fina kopior så man slipper låna fysiskt.
- Gratis/Rebell/In your face. Etc. Inte fan tänker jag visa god min till företag som hatar sina kunder och älskar sina pengar.
- Kvalitet. Dåliga och bra filmer kosta lika mycket när de är nya. Hur blir balansen på bra kvalitetsfilm, och en halvbra film går med ok vinst, och en skitbra film går med skitbra vinst. Samma pris för alla filmer?
- Distrubitionsteknik. Priset skall vara lägre om man tankar hem det. Betydligt lägre.
- Damaged files. Skadade filer med DRM. Om jag betalar för en tankning för en film tex, så vill jag inte ha några begränsningar hur många gånger jag kan se den, hur många gånger jag kan bränna den på skiva, eller vem som ser den, så länge det handlar om folk jag känner.

Ja det var väl allt?

Medlem

Är det verkligen så svårt att bara betala för era produkter?


signatur
Medlem
Skrivet av shakazed:

Är det verkligen så svårt att bara betala för era produkter?

*harkel*

Skrivet av Jower:

Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.

Skrivet av Jower:

Jag ser inget fel i att ladda ner något man inte skulle ha köpt annars heller. Därmed inte sagt att jag tycker att ingen ska köpa något. Jag tycker man ska köpa det man har råd med och tycker är värt ens pengar så att folk som gör bra saker får betalt för det. Men att kopiera något man ändå inte skulle köpa förlorar faktiskt ingen på hur gärna ni än vill att det ska vara så.

Försök stoppa in det i en lag...

Medlem

Hur äre om man går till en videouthyrare och hyr en dvd-film som man sen kopierar? Då har man ju visserligen betalat för att hyra den


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv

Hehe, så var vi här igen. Den här gången tänker jag dock inte ge mig in i sandlådan.
Men jag kan ändå nämna att jag håller mig till den gruppen människor som anser att piratkopiering inte bara är till ondo, långt ifrån faktiskt.
Jag konsumerar mer digital media idag än vad jag gjorde innan piratkopiering blev så utbrett. Jag upptäcker nya artister som jag förmodligen aldrig skulle ha upptäckt utan piratkopiering, jag köper i sin tur de skivor jag tycker är bra, jag testar spel innan jag köper dom, jag köper till och med en och annan film vilket jag aldrig gjort tills för något år sedan och jag går inte mindre på bio nu än då, om något tvärtom isf.

Men jag vet också att alla är inte som jag. Vissa laddar ner allt och konsumerar inget. Inget är svart och vitt.

Det bolagen borde göra är att unyttja denna marknad istället för att försöka kväva den. Dom har aldrig lyckats med det tidigare och kommer inte göra det nu heller. Tillslut anpassar dom sig och läget är lungt tills något nytt dyker upp igen och väcker den sovande björnen.

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Det är alltid så underhållande att läsa när människor försvarar fildelare med olika flummiga liknelser och annat trams.. Keep it up! You make my day!

Ska ni inte försvara andra brottslingar också?

Lika underhållande för en neutral som mig att läsa idioti från båda sidorna, inkl. dina posts.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Skrivet av Jower:
Skrivet av shakazed:

Är det verkligen så svårt att bara betala för era produkter?

*harkel*

Skrivet av Jower:

Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.

Om du inte har råd, spela då inte så satans mycket. Det är inte din medfödda rättighet att ha tillgång till all underhållning som du kan konsumera.

Medlem

http://piratbyran.blogspot.com/

såhär skriver en av dom ansvariga för PB


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Stör det dig personligen på något sätt att jag spelar spel slartibartfast? Jag förstår bara inte vad du har emot det?
"Men, men... Det STÅR ju så i lagen... Ju... Mamma har alltid sagt att då ska det va så..."

Medlem

Branscherna är så giriga på stålar så det är löjligt. Jag har inte gått på bio, köpt en skiva eller hyrt en film på flera år, och tänker fortsätta så. Släpp skiten fri, och sänk priset. Då kan jag tänka mig att betala.


signatur
Medlem

Hur det ska kunna bli nånting av denna razzian förstår jag inte.

TPB länkar till filer, visst, men de har ju inte filerna själva.

Det som snarare är angeläget i jakten på olovligt material är ju att sätta dit alla tillverkare av mp3-spelare, cd-skivor, hårddiskar, mediaspelare... för även om de inte innehåller olagligt material så uppmuntrar de ju till att användas för sånt.

Lagen om fildelning kom till förra året och enligt Bodström skulle de som tjänar stora pengar sättas dit, inte den som satt på kammaren hemma och laddade ner material.

Problemet är ju bara att de stora drakarna (Sony bl a) ju har hela staber av advokater som skulle strimla sådana anklagelser rakt ner i papperskorgen.

Alltså tar man den enkla vägen... dvs jagar några stackare som har några servrar med länkar och inte har råd med annat än en offentlig och ointresserad försvarare.

Medlem

Ja detta moderna bokbål leder diskutionen här mot mkt svart mot vitt. Det finns mkt grått kom ihåg det.

De som har tagit mest skada av av nätet i dagsläget är porrbranchen.

Däremot så har inte vanliga filmindustrin gjort det, de håvar in mer stålar än någonsin förr och spelindustrin har tvärtom exploderat i takt med att allt fler skaffar internet och använder sina onlinenycklar till den grad att den omsätter snart mer pengar än hollywood, i år går de säkert om. Så tagga ner med snacket som får det att låta som att spelindustrin hade kniven mot strupen för det är ren jävla bullshit.

Gällande musikindustrin så är det inte fullt lika enkelt.
Idag uppstår flera val för en ny artist att göra sig känd eller okänd av sitt val av marknadsföringsmetod. Beroende på artistens ambitioner på att få göra egna parfymer och klädmärken eller inte så blir valet ändå svårt för många kan jag tänka mig.
Bland befintliga kända rika artister så är somliga både för och emot. Jag hade betalt för att höra rikspuckot vs timbuktu i en debatt om detta.

En sak är klar för mig, det finns ingen återvändo för mig att gå tillbaka till konsumtionsnivån av kultur jag hade på 80- tidigt 90-tal.
Monopol på metoden hur jag skall välja vad jag vill höra/lyssna/se på skulle kännas som man införde kommunism bokstavligen.

Kan inte ens minnas själv då jag senast var inne i en musikaffär/videoaffär för att leta efter bra musik/film.
Hyrfilmerna är gamla, den nyaste filmen de har deletade man för mer än ett halvår sedan. Varför tramsa med en massa plastbitar och se på fodral sedan gå KÖA för att höra på om det är bra eller ej.

Ha vafan e det liksom. Hjulet är uppfunnet va, stäng av radion och sluta zappa hela kvällen, kliv ur den totala mediabubblan och slipp bli påtvinga reklamavbrott lika ofta.

Mediaindustrin står och stampar och erbjuder oss småsmulor till ockerpriser istället för att tävla med hänga med i utvecklingen och ger sig in i den så väljer man bekämpa den istället.
Då å då får man höra att de börjar erbjuda dit och datt över nätet men säljer det lika dyrt som om de skulle använt fabriker / lastbilar med alla mellanhänder som det innebär.
De vill uppenbarligen behålla kakan och äta upp den och kommer aldrig vilja medge det.
Bättre att mediaindustrin och regeringen kan vara lite visionära och inse att nätet är här för att stanna. Bättre att man kommer med en lösning som flera parter kan komma överens om istället för en konflikt som vi inte vet vart den kommer leda till i längden.

Visst ni kanske tycker jag är en orealistik snål jävel som vill bara få allt gratis, sant till viss del.
Men jag har betalat för de onlinespel jag tyckt om. ca 2-3 per år.
Går gärna på bio om filmer verkar bra och den inte finns som DVDR. Då är man för sen SF.se hajar ni ?
Här är mitt förslag, inför ett avancerat fördelningssystem och höj priset på bredband med 2-300 lappar i månaden och gör nätet fritt från gestapofasoner. t.ex
GL HF
pirat

Medlem

Hade varit mycket bättre om Artiserna själva la upp Mp3 låtar och tog 2 spänn för dom. och inga jävla vatten märktningar. så man kan använda dom var man nu vill.

Då hade jag köpt bra mycket mer. vill stödja artiserna men inte dom giriga utgivarna som bara ger en spotstyvel i havent till artisterna.

Samma sak gäller spel. Det är nått jag tycker är skit bra me Steam och Paradox interactive. som säljer i stor del sina egna spel. Blir bra mycket billigare. och så vet man var pengarna hamnar.

Medlem
Skrivet av Jower:
Skrivet av shakazed:

Är det verkligen så svårt att bara betala för era produkter?

*harkel*

Skrivet av Jower:

Tycker det är dags för er att börja inse att alla inte har råd med alla spel och filmer och skivor dom vill ha bara för att ni alltid haft det.

Mja Jower jag har alltid önskat mig
den dära nya ferrarin för ett antal miljoner
och så just det ja ett eget hotel på hawaii.

Syn att jag inte kan fixa det gratis

Om du laddar ner nåt du ändå inte skulle
köpa vad är meningen med att ladda ner det.

Sen kan ju allt här i världen vara gratis
men usch inget skulle bli till och tillgångar
på nån underhållning överhuvud taget vore 0%.

Edit:
Gabbe, I dagsläget är spel om Doom3,Oblivion
etc helt utdöda eller dör väldigt snart i och
med att sådana bara laddas ner och heller
inte finns något fotsatt liv för när de klarats av.

Skillnaden med multiplayer spel är ju dock
att även om du laddat ner det kan du inte
lira Mp och vill du så gärna tvingas du att köpa det.

Kort sagt på sätt och vis har dem kniven mot strupen även om det går hyfsat för vissa **än**.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Mja Jower jag har alltid önskat mig
den dära nya ferrarin för ett antal miljoner
och så just det ja ett eget hotel på hawaii.

Syn att jag inte kan fixa det gratis

*harkel igen*

Skrivet av Jower:

Det är väl en sak om jag går och snor en TV, då blir nån av med sin TV. Men en piratkopia är faktiskt just det, en kopia.

Medlem
Skrivet av Jower:
Skrivet av zauii89:

Mja Jower jag har alltid önskat mig
den dära nya ferrarin för ett antal miljoner
och så just det ja ett eget hotel på hawaii.

Syn att jag inte kan fixa det gratis

*harkel igen*

Skrivet av Jower:

Det är väl en sak om jag går och snor en TV, då blir nån av med sin TV. Men en piratkopia är faktiskt just det, en kopia.

Så synd att man inte har en
brännare som kopierar Tv apparater då.

Skriv svar