Omfattande razzia mot fildelare i dag

Inaktiv

Jag som artist tycker 5kr för en låt skulle vara ett sjysst pris. Som sagt rätt dyr utrustning behövs men framförallt mycket tid.

Men det är svårt för oss okommersiella artister att nå ut.
CDON.com har en demo avdelning där man kan sälja sin musik. Men den är rätt dold. De ger artisten endast 2kr per såld låt oavsett vilket pris de säljer den för (som de också sätter)
Såg att rätt många låg på 6kr =1/3 till artisten. Inte fair...

iTunes så tar apple typ 55% distrubutörs sidan typ 5% vilket ger 40% kvar till artisten.

Det bästa vore om nån kunde starta en sida med licensierat innehåll som "bara" tog 5-20% från artisterna.

Det skulle även gå att köpa nerladdningbarfilm där ifrån både som amatörer och proffesionella gjort.

Artisterna skulle själva få göra reklam om sidan.

Medlem
Skrivet av shakazed:

Jag har aldrig jobbat på Massive Jag var på arb. intervju men fick inte jobbet.

Jo det finns två trådar men det är ju 20 sidor med helt olika meningar, tänkte bara kolla om någon person som är insatt i piratpolitiken kunde förklara vad det är man vill få igenom och varför. Jag lämnar frågan öppen om någon skulle vilja vara snäll och skriva ett par rader. Ni kan PM:a om ni vill.

Mvh/shaka

Om vi talar om musik så vänder jag mig emot att med dagens upphovsrätt så är skivbolagen ägare av musiken, inte artisten som har gjort den. Resultatet blir att endast ett skivbolag får sälja alstret vidare och eftersom det är en monopolsituation så blir priset därefter, och artisten får inte mycket av kakan. Jag har inga somhelst problem att stödja artister som gör bra musik, men jag mår illa när några direktörer på skivbolagen tjänar grovt och tar ockerpriser för nånting som någon annan skapat.

Artisten ska självklart äga sin musik och kunna bestämma vilka som ska få sälja den vidare och i vilket format som helst. Det skapar en sund konkurrens.

Medlem
Skrivet av Svirre:

Om vi talar om musik så vänder jag mig emot att med dagens upphovsrätt så är skivbolagen ägare av musiken, inte artisten som har gjort den. Resultatet blir att endast ett skivbolag får sälja alstret vidare och eftersom det är en monopolsituation så blir priset därefter, och artisten får inte mycket av kakan. Jag har inga somhelst problem att stödja artister som gör bra musik, men jag mår illa när några direktörer på skivbolagen tjänar grovt och tar ockerpriser för nånting som någon annan skapat.

Artisten ska självklart äga sin musik och kunna bestämma vilka som ska få sälja den vidare och i vilket format som helst. Det skapar en sund konkurrens.

Detta har inget med upphovsrätten att göra. Om en artist inte vill gå med på skivbolagens kontrakt så behöver de inte. För det mesta inser de dock att de själva kan tjäna mer pengar och sprida sin musik effektivare om de går med på kontrakten som erbjuds.

Skrivet av Svirre:
Skrivet av shakazed:

Jag har aldrig jobbat på Massive Jag var på arb. intervju men fick inte jobbet.

Jo det finns två trådar men det är ju 20 sidor med helt olika meningar, tänkte bara kolla om någon person som är insatt i piratpolitiken kunde förklara vad det är man vill få igenom och varför. Jag lämnar frågan öppen om någon skulle vilja vara snäll och skriva ett par rader. Ni kan PM:a om ni vill.

Mvh/shaka

Om vi talar om musik så vänder jag mig emot att med dagens upphovsrätt så är skivbolagen ägare av musiken, inte artisten som har gjort den. Resultatet blir att endast ett skivbolag får sälja alstret vidare och eftersom det är en monopolsituation så blir priset därefter, och artisten får inte mycket av kakan. Jag har inga somhelst problem att stödja artister som gör bra musik, men jag mår illa när några direktörer på skivbolagen tjänar grovt och tar ockerpriser för nånting som någon annan skapat.

Artisten ska självklart äga sin musik och kunna bestämma vilka som ska få sälja den vidare och i vilket format som helst. Det skapar en sund konkurrens.

Bert:host:Karlsson:host:


signatur
Medlem
Skrivet av WorldAtlas:

Det bästa vore om nån kunde starta en sida med licensierat innehåll som "bara" tog 5-20% från artisterna.

Det skulle även gå att köpa nerladdningbarfilm där ifrån både som amatörer och proffesionella gjort.

Artisterna skulle själva få göra reklam om sidan.

jag har varit inne på samma/liknande tankar tidigare (långa väntetider på tåget i Nässjö ibland hehe) - och det är helt klart en riktigt schysst affärside, stor chans att automatiskt bli störst och bäst eftersom ingen annan har lagt energi och resurs på ideen.

p.s fan ta den som snor ideen från mig!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skrivet av omega|werzion:
Skrivet av WorldAtlas:

Det bästa vore om nån kunde starta en sida med licensierat innehåll som "bara" tog 5-20% från artisterna.

Det skulle även gå att köpa nerladdningbarfilm där ifrån både som amatörer och proffesionella gjort.

Artisterna skulle själva få göra reklam om sidan.

jag har varit inne på samma/liknande tankar tidigare (långa väntetider på tåget i Nässjö ibland hehe) - och det är helt klart en riktigt schysst affärside, stor chans att automatiskt bli störst och bäst eftersom ingen annan har lagt energi och resurs på ideen.

p.s fan ta den som snor ideen från mig!

lol självklart kommer "någon" sno ideen vad trodde du Haha


signatur
Inaktiv

Apropå ideer så har jag å min polare kommit på ett sätt att drastiskt dra ner på piratkopieringen av spel. Man skulle av varje spel kunna göra två versioner. Den ena kan man ladda ner gratis, fast den innehåller reklam. Den andra versionen köper man i butik eller var man nu brukar köpa ett spel som vanligt, utan reklam. Intäkterna för reklamen i de nerladdade spelen gör ju då att företagen inte förlorar pengar på nedladdningen. Visst skulle inte kopieringen försvinna helt men till stor del i alla fall.


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem
Citat:

Om vi talar om musik så vänder jag mig emot att med dagens upphovsrätt så är skivbolagen ägare av musiken, inte artisten som har gjort den. Resultatet blir att endast ett skivbolag får sälja alstret vidare och eftersom det är en monopolsituation så blir priset därefter, och artisten får inte mycket av kakan. Jag har inga somhelst problem att stödja artister som gör bra musik, men jag mår illa när några direktörer på skivbolagen tjänar grovt och tar ockerpriser för nånting som någon annan skapat.

Artisten ska självklart äga sin musik och kunna bestämma vilka som ska få sälja den vidare och i vilket format som helst. Det skapar en sund konkurrens.

I see. Jo visst ska största delen av pengarna gå till artisten. Men som jag förstår det är det väl artisten som väljer bolag och går med på deras villkor? Hur det än är får väl artisten mindre pengar om man inte köper musiken...eller?

Mvh/Per


signatur
Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

alltså va-fan .. en massa pubisar med självskrivna rättigheter att få stjäla utan att åka dit.. aj aj

F-n blir det inga sådana här aktioner när vi skall hjälpa stockholms hemlösa eller protestera mot mentalvårdern som dräper barn varje månad nu... vidrigt !!

..nää men när någon tafsar på din favort d/l sajt så blir det revolution ..patetiskt!

Hur kan du ha tid att tjafsa med pirater när du ska ut och rädda världen? Jag antar du aldrig dricker på allmän plats, alltid håller hastighetsbegränsningarna och 3-sekundersregeln och är en komplett mönstermedborgare? Du har väl även gjort FN-tjänst, ger 30% av din inkomst i bistånd, fuskar aldrig med skatten och är alltid ute i god tid med inbetalningar.

Det är tur att det finns mönstermänniskor som dig så att vi andra nedriga skurkar har någon att se upp till.

Medlem
Skrivet av shakazed:

I see. Jo visst ska största delen av pengarna gå till artisten. Men som jag förstår det är det väl artisten som väljer bolag och går med på deras villkor? Hur det än är får väl artisten mindre pengar om man inte köper musiken...eller? Mvh/Per

Jag tror du kraftigt överskattar artisters valmöjligheter. Jag tror inte man kan välja och vraka bland kontrakterbjudanden. "Take it or leave it, det finns 10 andra band som ger sin högra hand för det här kontraktet där vi utnyttjar dig till max." Lite som Don King-principen.

Medlem

Den här threaden börjar spåra ut nu..Den borde ha självdött för länge sedan..:P


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Schimpans:
Skrivet av shakazed:

I see. Jo visst ska största delen av pengarna gå till artisten. Men som jag förstår det är det väl artisten som väljer bolag och går med på deras villkor? Hur det än är får väl artisten mindre pengar om man inte köper musiken...eller? Mvh/Per

Jag tror du kraftigt överskattar artisters valmöjligheter. Jag tror inte man kan välja och vraka bland kontrakterbjudanden. "Take it or leave it, det finns 10 andra band som ger sin högra hand för det här kontraktet där vi utnyttjar dig till max." Lite som Don King-principen.

Nja alltså jag menar bara att de väljer själva om de vill eller inte. Ville bara förstå det hela med att "om vi laddar hem deras musik så hjälper vi dem"-grejen


signatur
Medlem

thepiratebay har kommit igång igen såg jag


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Skriv svar