Sid Meier's Civilization V

Robot
Sid Meier's Civilization V

Civilization är tillbaka efter några års dvala. Men kan den femte delen verkligen förbättra en redan legendarisk spelserie? Plocka fram snacks och vuxendryck - FZ har svaret.

#sid-meiers-civilization, #sid-meiers-civilization-v, #sid-meiers-civilization-iv, #firaxis


Sid Meier's Civilization V

Jag har hört att spelet hellre vill att du fightas än löser konflikter via diplomati, det låter närmre verkligheten än vad man skulle önska.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller HELT med recensenten. Bästa Civilization hittills, men ännu inte perfektion. Jag kommer plöja ner hundratals timmar på det här spelet de närmaste åren.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Spelet är vackert, som ett målat landskap. Jag håller också med om striderna, man måste planera långt i förväg hur man ska anfalla och försvara sig, det är inte bara att slänga fram en ultimat stack of doom. Spelet har definitivt blivit bättre, men som sagt så är diplomatin nästan obefintlig. .


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Bra recension!

Håller fullständigt med skribenten angående diplomatin. Själv skulle jag våga ta ett steg längre och säga att den är hyfsat värdelös. Grymt störigt att de håller allt för sig själv, även om de är vänligt sinnade mot en. Det finns absolut ingen anledning att inte vara öppen om varför våra nationer exempelvis har en god relation. Var mycket bättre i fyran där alla sådana detaljer fanns listade. Interaktionen med ledarna är alldeles för begränsad för att man ska kunna ta bort en sådan funktion.

Mindre detaljer med diplomatin är att man inte verkar kunna bryta avtal. Ville bryta en avtal om öppna gränser med en nation för att han var störig men det ville sig inte. Sedan kan man inte fråga snällt om resurser gratis, något som AI:n gör stup i kvarten. Inte utan att kräva dem iaf. men det tror jag inte skulle uppskattas.

Samarbetespakter och hemliga pakter verkar inte ha någon tydlig funktion annat ett osynligt +1 i relationspoäng till den inblandade nationen. De funktionerna verkar finnas där bara för att det i princip inte finns något annat sätt att bli vän med någon utan att handla med dem. Religion och "civics" som förr kunde boosta relationerna är ju borttagna, dock är inte det hela världen.

Jag låter väldigt grinig i detta inlägg, men det visar bara hur otroligt besviken jag är på diplomatin i ett annars grymt bra spel. Har spelet bra länge för mitt eget bästa

Inaktiv

Det här är ett fruktansvärt laggigt och buggigt åbäke. Crysis går bättre på höga inställningar än det här gör på medium/ låga.

Medlem

AIn är byggs som så att den har x antal val att göra. Ju högre svårighetsgrad man spelar så kommer AIn att filtrera bort de dåliga valen.

Datorn är inte dum på hög svårighetsgrad :/

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Det här är ett fruktansvärt laggigt och buggigt åbäke. Crysis går bättre på höga inställningar än det här gör på medium/ låga.

Lagg kan bara uppstå vid internet anslutning. Några buggar har då inte jag stött på under mina ca 20h speltid, och för mig flyter spelet på riktigt bra.

Medlem
Skrivet av dmon:

AIn är byggs som så att den har x antal val att göra. Ju högre svårighetsgrad man spelar så kommer AIn att filtrera bort de dåliga valen.

Datorn är inte dum på hög svårighetsgrad :/

Dock fuskar den på högre svårighetsgrader med bonusar och sånt. Det är inte kul.

Medlem

Kommer nog att förlora många timmar till Civ V, men de gick tyvärr ett steg för mycket mot Civ Rev.

Medlem

Jag är inte något stort fan av Civ serien men den har alltid varit en bra serie.
Det jag gillar med denna är hur bra gjord combat är.
Det är en stor förbättring att man bara kan köra med en unit per hexagon / tile.
Jag ogillar dock att det är lite av ett race till vem som hinner först till Wonders istället för att man kan göra någon sorts allians där man delar Wonders bonusarna till en lägre nivå.

Bra spel om man bortser från de mindre sakerna som diplomatin som är nästintill onödig (visserligen är den som en liten sido inkomst men annars är den nästan onödig).

Medlem

Bra recension.

Nytt sätt att strida och city states gjorde betydligt större skillnad än jag trodde det skulle göra. Mycket kul.
Många saker som irriterade dock. Att lägga till nya saker att bygga samt att köa upp saker krävdes onödigt många klick. För att ta bort en byggprojekt så måste du först lägga till något nytt och sen ta bort det felaktiga. Många sådana smågrejer som stör.

Dock så satt jag igår och spelade nonstop. När jag reste mig från datorn insåg jag att det gått nio timmar och jag missat lunch och middag Ett sånt spel förtjänar max betyg.

Ish
Medlem

Köpte det igår på steam.. Lirade mellan 02-11 idag med en matpaus..Grund diplomati är bara förnamnet och 95% av det måste man forska fram. AI'n är extremt inkompetent. Jag är rent ut sagt kass på 4X spel, men jag utklassade AI'n totalt. Jag tror man mer eller mindre måste köra mot människor för att Civilization skall vara kul. Får testa när kretsen kan lira med mig. Annars känns det som ett turbaserat AoE.. Tyvärr.. Extremt liten variation av enheter för att spel som täcker typ fyra tusen år..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Tror den där hemlighetspakten som finns är typ som embargo... OM jag fattat det hela rätt alltså...

Bra spel som fan... Lika beroendeframkallande som vanligt, synd bara på diplomatin och att AI:n inte kan skilja på understödsunit och närstridsunit... Attackerar man tidigt så möter man ofta först archers som man dödar enkelt.. Sen kommer swordsmen eller spear och då har man XP stinna närstridsunits uppbackade av archers o nån ballista... För enkelt... Om det beror på att jag råkat möta AIs som gör archers före närstrid vet jag inte men nåt lurt e det...

SKa möta polaren i helgen när jag gjort tenta så vi får se om han är lika "dum" =P

Medlem

Jag rågillar detta spela, 25 timmar redan spelade och då är det bara en liten avklarad session och håller på med en gigant spelsession.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Hm... skall man gå från Total war serien till civ?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Otroligt bra spel, som genom patchar förhoppningsvis blir mycket bättre!
För just nu är det mycket som är fel...

1. Diplomatin är ett skämt.
2. AI:n är ovanligt dålig för att vara ett Civ-spel. (japp, då är det illa)
3. Väldigt många funktioner från tidigare spel saknas och spelet saknar djup, både på gott och ont...
4. Map editorn? Vart är den?

Medlem

Låter fett nice för mig som inte är jätteinsatt. Längtar verkligen till på onsdag då spelet troligen kommer!

Medlem

Måste säga att jag gillar bilden som Japan och självfallet jagas det val!

Jag gillar det, och jag gillar de sköna "bonusarna" som varje civilisation erhåller. Bismarcks 50% att konvertera barbarer vid erövring var underbart i den tidiga delen av spelet (även senare när man uppgraderade dem, dock var det dyrare än för "vanliga" soldater).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

"Plocka fram snacks och vuxendryck "

Mjölk och kanelbullar antar jag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Svårbegripligt? Det var ju tamefan den enklare versionen av alla Civ, jösses, att komma med Svårbegripligt som en nackdel för spelet är jäkligt lågt, lägre än Glocalnet.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Svårbegripligt? Det var ju tamefan den enklare versionen av alla Civ, jösses, att komma med Svårbegripligt som en nackdel för spelet är jäkligt lågt, lägre än Glocalnet.

Notera att han syftade på diplomatin. Och ja, den är svårbegriplig.

Medlem

Jag skulle gärna se att recensenter slutade namedroppa Sid Meier när han inte har haft nånting att göra med serien på nästan 20 år.

Civ 2 designades av Brian Reynolds
Civ 3 designades av Jeffrey Briggs och Soren Johnson
Civ 4 designades av Soren Johnson
och slutligen Civ 5, som designades av Jon Shafer.

Att Sid stod för originaldesignen och har sitt namn på spelkartongen är en sak men ge lite kredd till de som gjort Civ till vad det är idag.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Det här är ett fruktansvärt laggigt och buggigt åbäke. Crysis går bättre på höga inställningar än det här gör på medium/ låga.

Jag antar att det du syftar på laggar är mellan rundorna lite längre in i ett spel när det är mycket att beräkna. Både jag och min kompis märkte att det flöt på mycket bättre om man körde dx9 versionen.
Sen blev det ännu lite bättre om man sänkte ner grafiken lite här och var.

MFC
Medlem

"Inkompetent AI"

Ouch... det är ändå CIV vi pratar om


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nu är jag förvisso inte säker på om det stämmer, men jag har blivit upplyst om att Prince är den högsta svårighetsgrad som AI:n inte fuskar på, genom att få mer XP, forskning, mat etc. Och på Prince tycker jag ändå att AI:n är hyfsad, aggresiv när det krävs och undfallande när den är i underläge - förutom det där med striderna då, som den hanterar dåligt på alla svårighetsgrader.
Jag misstänker att diplomatin egentligen är bättre än vad vi kan se i Civ V, det är bara det att diplomatigränssnittet är dåligt på att förklara vad ett visst beslut får för konsekvenser. Blir t ex Bismarck sur om jag svarar snäsigt när han ber mig hålla mina städer borta från hans gränser, eller spelar det ingen roll? Det vet man inte
Nu skrev jag inte så mycket om det, men "Civics" och religion har ju slagits ihop i de nya sociala valen, som i princip är små mini-techtrees som drivs av kultur. Rolig idé, men det är lätt att man glömmer bort att det finns...

Medlem

Namedroppade jag Sid förresten? Tänkte i sådana fall inte på det. Jag är väl medveten om att han inte varit med så mycket på Civ V, men hans ande svävar förstås över projektet. Sid själv tycker förresten mest att det är pinsamt att de skriver "Sid Meier's" på vartenda jäkla Firaxis-spel, jag frågade om det när jag intervjuade honom för några år sedan :).

Inaktiv
Skrivet av Mats Nylund:

Namedroppade jag Sid förresten? Tänkte i sådana fall inte på det.

Nej, inte i recensionen, men nyheten på framsidan läser så här:

Citat:

Sid Meiers nya strategispel är som gjort att avnjutas med snacks och vuxendryck.

Inaktiv
Skrivet av vampyrer_suger:

Det här är ett fruktansvärt laggigt och buggigt åbäke. Crysis går bättre på höga inställningar än det här gör på medium/ låga.

Jaså? Jag spelade på i princip högsta inställningar utan problem på min 5-6 år gamla PC, även om grafikkortet bara är drygt två år gammalt (enda som är uppgraderat).

Kan också notera att Crysis i höga inställningar (steget under högsta) på samma PC hackar i 12-20 fps och är i princip ospelbart.

Medlem

Tror att det är värt att understryka att AI:n är betydligt bättre än i CIV IV, men att stridsystemet är mer raffinerat vilket gör att en smart spelare kan vinna mot en resursstarkare AI - vilket ju var svårare i CIV IV. Torde inte vara omöjligt att i patchar/expansioner förbättra AI:ns beteende i strider.

Framförallt tycker jag att den största skillnaden är att de *inte* är så viktigt med krig som innan (vilket någon har påpekat). Visserligen så har krig blivit en bättre strategi men det har så att säga allt annat också. Man kan säga att man lyckats få bort mycket "dötid" där man i CIV tidigare inte avancerade mot något speciellt mål. Under en sådan period av fred kan man nu avancera mycket mer genom statststater bland annat. Sedan är det också så att flexibiliteten är större och det känns i alla fall som att man kan byta inriktning (vilket var rätt svårt i CIV IV).

Det känns alltså lite tydligare i att man faktiskt går framåt mot ett mål (må det vara krig eller vinna genom fredliga medel). Det nya stridssytemet gör ju inte bara att det är roligare att kriga men också att man lättare kan överleva som fredlig typ eftersom man inte behöver ha en gigantisk armé för att försvara ett litet land.

Sedan är det ju också det här med svårighetsgrader och att AI:n fuskar. Detta har ju alltid varit en naturlig del av CIV och är inget problem. Tjusningen med CIV är ju att man kan börja i underläge (med mer unhappiness osv än motståndarna) men ändå kunna vinna på sikt. Har inte hunnit spela på de högre svårighetsgraderna ännu men jag tror inte det är ett problem om datorn kompenserar sin AI med andra fördelar...

Bästa spelet i serien än så länge. Jag kan dock förstå att en del är besvikna på djupet och tycker att man närmat sig CIV revolution för mycket. Jag tror, och hoppas, dock på att detta kommer lösa sig med expansioner. När man tänker tillbaka på CIV IV kommer man nog ihåg det med alla expansioner och patchar. Jag tror att ett fullexpanderat CIV IV hade avskräckt väldigt många och standardversionen är mycket enklare. Det är nog därför ett smart drag att göra CIV 5 lite grundare från början och sedan mjölka genom expansioner. På så sätt kan man rekrytera nya spelare (som avskräcks av för mycket djup) och sälja mer sedan. Jag blir mycket förvånad om det inte kommer hagla expansioner över oss inom överskådlig framtid

12
Skriv svar