Inlägg av anon16614

Inlägg som anon16614 har skrivit i forumet

1

Som sagt, även det här skyddet knäcktes på noll tid, första pirat versionen var ute redan 1 dag efter att silent hunter 5 släpptes.

Nej, är man smart så förstår man istället att det är bättre att inte göra något än att lägga en massa pengar på att utveckla ett system som får färre personer att köpa sin produkt.

Citat:

Jasså? Jag skulle snarare kalla det för en frälsning.
(Fast då har jag ju alltid efterfrågat valmöjligheten till "single fire" på alla vapen i de spel jag spelar multiplayer.)

Intentional valmöjlighet = bra, tvingas till singleshot pga en bug = skit

Citat:

Ubisofts lösning är ingen vidare lösning. Ge myndigheter befogenheter samt arbetsuppgifter att jaga svenssons så skapas det respekt på nätet. Även att införa lag som gör det rätt att infiltrera via brott för att nå oss skulle ge effekt.

Det som skulle behövas skulle alldeles för lätt kunna missbrukas. Det är tillräckligt illa att privatpersoner redan kan ringa till ISPs och begöra ut identiteter på personer bakom IPn som de misstänker fildelar, utan att ens involvera polisen.

Citat:

Företagen som gör spelen kan väl inte ha hur stora fickor som helst, dem måste också ansöka om kapital och bankerna tar väl inte ett risktagande om företagets föregående titlar visar att piratkopieringen har en stor andel av intresset. Därför skulle jag trycka in en sådan "lösning" för att få sitt spel ur iden och ut till marknaden.

Pirat kopiering är inte ett problem, om inte utvecklarna skapar ett, som ubisoft gör nu. Normalt är det bara folk som ändå inte skulle köpa spelet som laddar ned utan att sen köpa det ändå, så det blir ingen förlust, utom om så restriktiv DRM läggs in att piratversionen är bättre, vilket kan få folk som normalt skulkle betala att inte göra det.

Citat:

Både settlers och assassins creed är kända titlar och detta är väl en perfekt tidspunkt att sätta hinder för pirater som redan är sugna på spelen?

Det är det som är grejen. De sätter hinder för sina betalande kunder, pirat kopiorna kommer att sakna den här restriktionen, så pirater drabbas inte alls.

Som jag skrev i förra tråden om det här:

Citat:
Citat:

Så det jag egentligen vill säga är att det är dumt att whina på spelföretagen, kom på egna lösningar och se till att dom syns om du vill förändra något.

Det finns inga lösningar, förutom att göra spelet så bra att folk vill betala för att de känner at utvecklaren förtjänar det. Det är omöjligt att göra spelet spelbart (annat än i multiplayer på de officiella servrarna) utan att det kan piratkopieras.
I antiken kunde du skydda ett budskap på 2 sätt:
1. Se till at fienden inte får tillgång till den papperslapp det står på.
2. Se till att de inte kan knäcka koden som texten är skriven i.

När radion infördes så försvann #1 eftersom man enkelt kan lyssna på någons radiokanal, men man kunde fortfarande koda det, så det funkade.

Problemet kommer idag, när du måste ge fienden (vad de flesta utvecklare verkar betrakta "kunden" som) både det kodade materialet på en skiva eller linande, och dessutom kod nyckeln så att de faktiskt kan spela spelet. Så fort du har satt båda dessa i handen på någon så är det enkelt att knäcka alla skydd och dela ut materialet. Därför är alla försök till piratskydd bara negativt för de som faktiskt köper spelet.

Om jag gillar ett spel, så köper jag det för att se till att utvecklaren gör fler spel i samma stil, men om dom ger mig valet mellan en dyr version som funkar sämre än den version som är gratis, som ubi gör i det här fallet, så bryr jag mig inte ett skit om dom längre.

De pirater som inte köper spel i alla fall kommer fortfarande kunna ladda ner det här och sen inte betala för det, så de tjänar inga extra pengar, men däremot så spenderar dom en massa pengar på att utveckla det här "skyddet" och blir bojkottade av många spelare.

Alltså, större utgifter, mindre inkomster, sämre tjänst. Det finns inget positivt över huvud taget för någon, förutom de personer spm får betalt för att utveckla det här verkningslösa skyddet.

Till och med de flesta MMO spel finns tillgängliga som pirat versioner med gratis server, det här skyddet kommer inte att funka bättre.

Citat:

Jag tror knappast någon av oss skulle köpa något som kunde blir 100% gratis...
Om du såg t.ex (säger att du gillar bilar) skulle du ta din drömbil eller skulle du betala för den?

Mycket intressant med tanke på de utvecklare som på senaste tiden har gett folk möjlighet att köpa sitt spel för bara några öre, och upptäckte att de flesta faktiskt betalde mycket mer för det.

Ta dessutom en titt på kommentarerna här så ser du att det är väldigt många som säger att de tänker både ladda ner och köpa spelet.

Citat:

Har du larm/lås på bilen? varför har du det... folk ska väl kunna testa din bil

För att ingen ska kunna ta sig in. Om jag visste att det var meningslöst och vem som helst skulle kunna ta sig in och köra iväg utan nyckel eller specialkunskaper, som det är nu med spel, så skulle jag inte bry mig om att låsa.

Citat:

Det hade nog varit smartare o bara släppa det på steam... Som MW 2 gjorde. Då slipper man iaf ubi softs program.

Ja, det finns ju inte tillgängligt för pirater, eller hur?

Citat:

Ubisoft vill _TJÄNA_ pengar på sina spel och detta är ett sätt att göra det, att alla sitter och klagar på att man vill spela offline är ju bara löjligt, man kan hur enkelt som helst få internet i stort sätt var som helst i Sverige.

Hemma, ja, men när jag åker bort och tar med mig laptopen så händer det ofta att det inte finns trådlöst nätverk eller lediga nätverskontakter.

Citat:

Tycker många av seriöst detta är okey?

http://torrentfreak.com/mass-effect-2-leaks-to-bitto
rrent-before-official-release-100124/

Minst 300.000 har laddat hem det...
49.99 euro (steam) gånger 300.000 = 14997 euro...

Tycker det är synd om Bioware som gör bra spel... så bullshit att bra spel får köpare... även dom förlorar tusentals på pirater.

Som dom mycket väl kunde ha lagt pengar på det ni vill, nya sett att slippa tjänster som steam clouds.

Det är inte företagen fel... utan piraternas

trots det..... och se dessutom länken ovan och se hur många som säger att de tänker köpa spelet ändå.

Citat:

Ladda hem ett spel för att testa det är detsamma som att "låna din bil/bil företagen" till vem som bara för att få testa det och sen kunna behålla den.

Tycker man Pirat är okej, då tycker man även bilstöld är det.

Det finns en VÄLDIGT stor skillnad: Om jag tar din bil, så har du inte någon bil längre. Om jag ladder ner ett program, så har du fortfarande kvar ditt program.

Citat:

Tro mig spelföretagen skulle kunna göra allt mycket jobbigare igenom att starta en månadskostnad, och det skulle inte förvåna mig om ingen kommer på en bra idé att hindra pirater.

Det får dom gärna göra, om det är berättigat, som med de flesta MMO.

Citat:

Våga öppna dina ögon och se att spelföretagen inte har så mycket val, tro mig om inte så många hade laddat hem spel osv, så hade inte det här behövs heller?

Våga öppna dina egna ögon och inse att folk kan ladda hem spelen oavsett vilka skydd som utvecklarna använder. Om skydden inte inskränker användaren på något sätt ör det fullt ok imo, men om det finns nackdelar för kunden med skyddet så betyder det att du kan få en bättre produkt genom att ladda ned det gratis än genom att gå och köpa det. Då blir valet inte särskilt svårt.

Citat:

Jag vet mycket väl att spelet blir din egendom när du köpt det om du nu menar det?
Men så länge du inte har köpt det så är allt du har laddat hem deras egendom?

Problemet är att det är det första exemplet som är låst, medans det andra inte är det.

Citat:

Så det jag egentligen vill säga är att det är dumt att whina på spelföretagen, kom på egna lösningar och se till att dom syns om du vill förändra något.

Det finns inga lösningar, förutom att göra spelet så bra att folk vill betala för att de känner at utvecklaren förtjänar det. Det är omöjligt att göra spelet spelbart (annat än i multiplayer på de officiella servrarna) utan att det kan piratkopieras.
I antiken kunde du skydda ett budskap på 2 sätt:
1. Se till at fienden inte får tillgång till den papperslapp det står på.
2. Se till att de inte kan knäcka koden som texten är skriven i.

När radion infördes så försvann #1 eftersom man enkelt kan lyssna på någons radiokanal, men man kunde fortfarande koda det, så det funkade.

Problemet kommer idag, när du måste ge fienden (vad de flesta utvecklare verkar betrakta "kunden" som) både det kodade materialet på en skiva eller linande, och dessutom kod nyckeln så att de faktiskt kan spela spelet. Så fort du har satt båda dessa i handen på någon så är det enkelt att knäcka alla skydd och dela ut materialet. Därför är alla försök till piratskydd bara negativt för de som faktiskt köper spelet.

Citat:

Men borde inte hdd (mini) där spelet ligger på, första gången måste du koppla upp med internet till deras "masterserver" skriva in din key för att låsa upp din hd och på något magisk sätt skulle bara spelet funka på just den hårddisken?

Skulle va lika enkelt att käcka som spel som kommer på DVD och "kräver" registrering.

Skrivet av Eriand:

Kan ju säga att jag hängt runt HED ganska mkt med The Collective ^^

Fast EVE är härligt, se till att hoppa in i en corporation snabbt som attan.. Rekommenderat är EVE Academy, faktiskt..

Har inte hört talas om EVE academy, men menar du kanske EVE university? Fyller 5 år nu snart, så dom har haft gott om tid att få allt att fungera ok, med många gamla spelare som lärare. Finns mer info på [www.eve-ivy.com]

Skrivet av Bluetooth:

Jag hade spelet. Riktigt kul spel faktiskt. Märkligt att aldrig kom nån uppföljare.

Men frågan är om det går spela på Windows XP, det var ju ett Windows 95 spel. Om det fungerar skulle jag gärna spela det igen. Men då är frågan var disktetterna ligger och så är det ju det där med diskettstation på moderna datorer. Det vore kul och höra om nån får igång det.

Mitt ex var iaf på vanlig cd...angående om drt funkar på xp, nej, egentligen inte, men man kan använda program som dosbox för att kunna köra gammla 95/98 spel på xp.

1