Inlägg av HP

Inlägg som HP har skrivit i forumet

1
Skrivet av buadaniel:
Skrivet av HP:
Skrivet av buadaniel:

Jag skall berätta en helt sjuk grej som jag har lyckats göra.

Och som troligtvis 90% av alla inte lyckas göra och tycka

Det är följande:

Jag tycker om Path of Exile OCH Diablo III, Helt sjukt, eller hur?!

Spelet är redigt bra att chill lira ibland.

Jag gillar varken eller. Jag kan förstå att man gillar / ogillar Diablo 3, men man kan inte förvänta sig att folk ska ta till sig ett spel i en serie där dom ändrar så pass mycket av kärnelementen som funnits i serien tidigare (FF gjorde samma sak). Spelar man Diablo 3 för vad det är så är det okej, spelar man för att spela Diablo så är det skräp.

Jag håller med dig, men jag är så trött på att folk ska alltid dra "Diablo 3 vs Torchlight vs PoE " osv

Diablo III var LÅNGT ifrån perfektion när det släpptes, men jag är så förbaskat trött på allt grinande nu. Ifall man inte gillar det, okej, spela det inte då.

Problemet beror nog i huvudsak på att det är just Diablo, en serie många (inklusive mig själv) lagt ner sjukt många timmar i. Det är ett spel som ligger väldigt många människor väldigt nära och då blir det mer upprörda känslor. Läs längre ner i svaret till Mindrax, lite tankar där också.

Skrivet av Mindrax:
Skrivet av buadaniel:
Skrivet av HP:
Skrivet av buadaniel:

Jag skall berätta en helt sjuk grej som jag har lyckats göra.

Och som troligtvis 90% av alla inte lyckas göra och tycka

Det är följande:

Jag tycker om Path of Exile OCH Diablo III, Helt sjukt, eller hur?!

Spelet är redigt bra att chill lira ibland.

Jag gillar varken eller. Jag kan förstå att man gillar / ogillar Diablo 3, men man kan inte förvänta sig att folk ska ta till sig ett spel i en serie där dom ändrar så pass mycket av kärnelementen som funnits i serien tidigare (FF gjorde samma sak). Spelar man Diablo 3 för vad det är så är det okej, spelar man för att spela Diablo så är det skräp.

Jag håller med dig, men jag är så trött på att folk ska alltid dra "Diablo 3 vs Torchlight vs PoE " osv

Diablo III var LÅNGT ifrån perfektion när det släpptes, men jag är så förbaskat trött på allt grinande nu. Ifall man inte gillar det, okej, spela det inte då.

Men om man vänder på det, här sitter folk och gnäller på PoE och tycker D3 är bättre?! Är inte det lika illa i så fall?!
Sen är det ALLTID så att folk jämför och väger faktorer mot/med andra spel i samma genre. Klarar du inte av det så läs inte posterna, du har ju trots allt ett fritt val

Angående Diablo vs. TL vs. PoE så kommer vi nog inte undan det när det är dom tre största spelen inom denna genre. Problemet är väl kanske inte diskussionerna i sig, utan att man likt tiden från grundskolan försvarar den ena sidan (Nintendo vs. Sega någon?) till döden istället för att försöka ha en konstruktiv diskussion.

Det första jag till exempel hade tagit upp hade varit skillträdet och stats samt nerdumningen av D3. Men sen även att spelet inte har konsekvenser kring valet av skills, något som kan vara väldigt viktigt för många. - Hur går vi vidare med detta om vi vill ha en konstruktiv diskussion utan att kasta skit på varandra? Det är inte helt lätt, speciellt inte när "andra sidan" sett dessa klagomål om och om igen, även Blizzard. Kan det då finnas en anledning till att just dessa argument återkommer om och om igen? Dom som sitter kvar på t.ex. D3 US-forumen och whinar nu gör det sällan för att trolla, det är nog snarare som så att det är bland dom mest dedikerade fansen som fortfarande har hopp om att det som felat ska rättas till. Jag hoppas expansionen kommer införa classic mode eller dylikt där det då spelar mer som D2. Det blir mer arbete för blizzard men då får dom då förhoppningsvis en aningen nöjdare lynchmob samtidigt som dom bevarar alla nya spelare som kom i och med Diablo 3.

Skrivet av buadaniel:

Jag skall berätta en helt sjuk grej som jag har lyckats göra.

Och som troligtvis 90% av alla inte lyckas göra och tycka

Det är följande:

Jag tycker om Path of Exile OCH Diablo III, Helt sjukt, eller hur?!

Spelet är redigt bra att chill lira ibland.

Jag gillar varken eller. Jag kan förstå att man gillar / ogillar Diablo 3, men man kan inte förvänta sig att folk ska ta till sig ett spel i en serie där dom ändrar så pass mycket av kärnelementen som funnits i serien tidigare (FF gjorde samma sak). Spelar man Diablo 3 för vad det är så är det okej, spelar man för att spela Diablo så är det skräp.

Skrivet av Zappa:

Konsoller jobbar på annat sätt. De har snabbare minnen än pc och kan därför strömma data hela tiden istället för att ladda in stora mängder i minnet och sedan visa upp det.

4GB räcker länge. Det är 8 gånger mer än på PS3. Upplösningen i nästa generation är fortfarande samma som nuvarande dessutom.

Det är annars än för PS3, Orbis kör unified, PS3an kör separat. Sen att det är snabbare minnen är sanning med modifikation, det är GDDR5 vilket vi har i dagens grafikkort. Konsoller har inte ny magisk hårdvara (Cell var så nära vi kunde komma), snarare hårdvara som är rätt gammal när konsollerna släpps. GDDR5 såg dagens ljus 2008, så 5 år gammalt.

Skrivet av Typhor:
Skrivet av HP:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av HP:
Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Förklara varför det är kraftigare. Sen hur du kom fram till att DX11 ska användas.

Skrivet av Typhor:

4gb i en konsol motsvara troligen 16gb i en dator

Nej, det motsvarar ganska exakt 4GB i en dator.

Okey, visa mig den dator som klara BF3/Far cry 3 på 512 mb ram

4GB motsvarar alltid 4GB, mängden är densamma. Du kan arbeta snabbare när du har direkt access, men det är allt. Sedan så är det inte som så att PS3 eller 360 kör på samma detaljnivå som en PC. PS3ans 512MB är för övrigt uppdelade och isolerade. 256MB för systemet och 256MB för grafikminnet (vill minnas detta var för att dom klantade till det och fick backa för att kasta in en vanlig grafikkrets mot slutet av utveckligen).

Och även om vi kör på din bana och ska diskutera hur mycket man vinner på att ha direkt access till minnet istället för att låta operativsystemet (som i t.ex. Windows) så kommer du inte komma i närheten av några siffror som påvisar 4GB->16GB, det kan jag lova utan att räkna på det.

Edit: Sen kan man med konsoller ofta köra uppgifter parallellt över flera kärnor (inte alls lika lätt på PC där det ofta inte är optimerat för flera kärnor, vad kan BF3 utnyttja? 4?). Sedan kan processorerna ha optimerade instruktioner vilket blir svårare på PC när vi där mer eller mindre använder x86 / x64 samt måste ha bakåtkompitabilitet i åtanke.

Fina bortförklarningar. dock så bekräftar du vad jag indirekt syftade på i mitt ursprungliga inlägg och det är hur mycket mer optimerade konsoller är gentemot datorer i förhållande till vad de kan göra med sin hårdvara. En konsol med X hårdvarukomponenter kommer alltid vara mer optimerad än en dator med exakt samma komponenter

På den optimerade delen kan vi hålla med (och visst var det tjusiga bortförklaringar!), konsoller är optimerade, men det är fortfarande svårt att jämföra. På en PC låser man sällan ner FPSen till 30 med en låg upplösning (så hög upplösning är inte 720p) samt ställer ner rendering distance, *AA etc. Men du gör en mycket bättre jämförelse i ditt svar nu där du anger med "exakt" samma komponenter, även om jag personligen skulle ha använt liknande komponenter pga att konsollernas ofta är modifierade och nu för tiden kör SoC.

Skrivet av Typhor:
Skrivet av HP:
Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Förklara varför det är kraftigare. Sen hur du kom fram till att DX11 ska användas.

Skrivet av Typhor:

4gb i en konsol motsvara troligen 16gb i en dator

Nej, det motsvarar ganska exakt 4GB i en dator.

Okey, visa mig den dator som klara BF3/Far cry 3 på 512 mb ram

4GB motsvarar alltid 4GB, mängden är densamma. Du kan arbeta snabbare när du har direkt access, men det är allt. Sedan så är det inte som så att PS3 eller 360 kör på samma detaljnivå som en PC. PS3ans 512MB är för övrigt uppdelade och isolerade. 256MB för systemet och 256MB för grafikminnet (vill minnas detta var för att dom klantade till det och fick backa för att kasta in en vanlig grafikkrets mot slutet av utveckligen).

Och även om vi kör på din bana och ska diskutera hur mycket man vinner på att ha direkt access till minnet istället för att låta operativsystemet (som i t.ex. Windows) så kommer du inte komma i närheten av några siffror som påvisar 4GB->16GB, det kan jag lova utan att räkna på det.

Edit: Sen kan man med konsoller ofta köra uppgifter parallellt över flera kärnor (inte alls lika lätt på PC där det ofta inte är optimerat för flera kärnor, vad kan BF3 utnyttja? 4?). Sedan kan processorerna ha optimerade instruktioner vilket blir svårare på PC när vi där mer eller mindre använder x86 / x64 samt måste ha bakåtkompitabilitet i åtanke.

Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Förklara varför det är kraftigare. Sen hur du kom fram till att DX11 ska användas.

Skrivet av Typhor:

4gb i en konsol motsvara troligen 16gb i en dator

Nej, det motsvarar ganska exakt 4GB i en dator.

Skrivet av soderkvist:

Jag saknar de gamla relativt öppna singel player RPG spelen som Square Enix en gång gjorde. Jag spela i en värld som har hemligheter, bakgrundshistorier och ett djup. Om de gick tillbaka till sina rötter så kanske de lever vidare.

När jag tänker äldre öppna spel så tänker jag dock Square, inte Square Enix (har bara gått ner sen Enix kom med i bilden). I Final Fantasy-serien finns det inte ett spel jag gillar som Square Enix utvecklat. Sen gillade jag väl inte FFX som Square utvecklade heller men men.

Mana-serien har ju då inte sett ett bra spel sen SoM2, LoM var väl okej, men inte i närheten av dom äldre spelen.

1