Inlägg av Hullken

Inlägg som Hullken har skrivit i forumet

Sist jag testade låg latensen något efter Stadia, och framförallt så är laddtiderna inget vidare iom att de kör på Xbone fortfarande. Men med XSX-blad istället lär ju detta bli ett minne blott.

Mervärdet är ju helt otroligt bra dock. Massor med spel till samma månadskostnad som man ändå har till PC och XSX:en, istället för 500 spänn per spel på Stadia.

Det ska ju ha en grym implementering av DLSS 2 så då kanske det går att köra på mitt 2060.

Det är sååååå bra. Upptäckte det rätt nyligen på Game Pass, men nice att plocka det här med ifall det försvinner från Game Pass någon gång.

Skrivet av grimpe:

Liten, ja. Klen, inte i förhållande till sin storlek skulle jag tro. Den integrerade grafiken i nya cpu:er räcker rätt långt i de låga upplösningar som krävs för en bärbar konsol. Om det stämmer att denna ska använda en specialgjord APU med RDNA 2 så lär det vara ännu bättre. Jag tror inte att huvudsyftet med den här konsolen skulle vara att streama, då finns det billigare lösningar. För mig är huvudsyftet med en bärbar speldator att kunna spela var som helst, även där det inte finns nätverksförbindelse bra nog för streaming. Säkert får den stöd för streaming också, det vore väl dumt annars.

Sedan finns det nog fler spel för Linux än du tror, och än fler som går att köra genom Proton. Långt ifrån alla, men det lär räcka för att ge den ett bibliotek jämförbart med Nintendo Switch direkt från start. Ta en titt på ProtonDB.

Jag hade nog ändå hoppats på en lite svagare som kostar som en switch, runt 3500 kr snarare än en gpd win for 10 000.

Ok, så det blir en liten klen steam machine som kan köra ett fåtal spel lokalt (linux...) men som är specialanpassad för kanske Game Pass och skulle jag tro, definitiv GFN (eftersom man då köper spelen på Steam).

Lär väl ingå 1-2 år GFN premium.

Förhoppningsvis lägger de krutet på bra kontroller, superbra nätverk och lågt pris.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hur man kunde skapa kablar och kontakter som var så känsliga och gick sönder så lätt är svårt att förstå.

Jag minns mest de härliga stötarna...

Skrivet av Joakim Kilman:

En sak som var både bättre och sämre förr var mitt tålamod. Bättre för jag kunde stå ut med att spela ett helt spel i slow motion när min dator inte klarade av att köra det (sorgligt bortglömda Bioforge). Men också sämre, då jag tillbringade min tid med att spela spel i slow motion.

Haha, Bioforge... jag minns det också som katastrofalt långsamt.

Ett av mina bästa minnen är när jag och min bror spelade Ultima Underworld II samtidigt, i var sin ände av lägenheten... så sprang man mellan och rapporterade hur det gick.

Skrivet av Shamanfox:

Den där punkten förstår jag inte riktigt?
Det kommer fortfarande spel som har ett slut som inte kräver omspelningar eller konstant uppdateringar i dagsläget.
Samt det fanns spel 'back in the days' som inte heller hade något riktigt slut eller som man spelade samma spel år ut och år in;

Counter-Strike, Quake, Unreal Tournament, Starcraft 1, Warcraft 2/3, Diablo 1/2, RuneScape etc. Om vi går ännu längre bak i tiden så spelade folk t.ex. Street Fighter 2 år in och ut. Sure, inte i samma skala som t.ex. WoW / Fortnite, men mer att det fanns spel då också som folk spelade dagligen i flera år. Jag är en av de som spelade CS sen 1.3 dagligen fram till "slutet" av 1.6 när jag slutade spela i klan och gick över till att spela casual.

Jag är bara gnällig för att jag försöker få mina barn att testa fler spel. Det finns ju så många bra spel i så många olika genrar att testa. "Men vi vill bara köra Fortnite.... måste ju upp i lvl 100" är tacken man får...

Jag saknar:

1. Datortidningar... fick alltid en hoprullad (och inslagen) datortidning från England i julklapp på morgonen att mysa med.

2. Spel som tar slut, inte mjölkas i åratal. Alltså du spelade Monkey Island och Fallout på någon vecka, sedan ett nytt spel, en ny upplevelse. Sen kom WoW... Fortnite osv... nu spelar kidsen samma spel år ut och år in.

Roligt det där med tunga CRT-skärmar... jag ramlade ner för en spiraltrappa i trapphuset hos en kompis med en sådan i famnen när vi lanade. Slog mig lite, men monitorn slog upp ett jättestort hål i väggen... Monitorn? Jodå den hade inte en skråma.

Är det kul? Såg det på game pass.

Måste spela klart Frostpunk först.

Skrivet av Mortaigne:

Release 29 juli, rakt in på Xbox Game Pass!

Ser riktigt fränt ut.

Ahhh... trevligt.

Kommer det till Xbox också?

Alltså Stadia kommer ju aldrig kunna konkurrera mot Xcloud när de uppgraderar alla blades till XSX och fixar motsvarande latens som Stadia.

135 kr/mån för massor med toppspel...

Ända sättet är om Google gör helt om och slänger in 10+ miljarder och gör om tjänsten till en prenumeration med alla sina spel för en billigare peng.

Problemet med Stadia är att det är dyrt. Några blir lurade att "man behöver inte köpa en konsol", men sen kostar spelen hur mycket som helst på Stadia och resultatet är sämre än lokalt spel.

Köp en Xbox series S och game pass om man inte vill slänga så mycket pengar, så otroligt mycket mer prisvärt.

Kommer detta på Game Pass till PC?

Skrivet av NuZ:

Totalt ointresserad av VR men teknikmässigt är ju detta ascoolt ju! Om detta stämmer, vad kan priset bli då?

Jag gissar på runt 5 000 kr i Sverige.

Skrivet av SunShine:

Var inte flashback en sorts uppföljare till Another World?

Skrivet av ConraDargo:

Point proved

Alltså, ja det var olika människor som gjorde spelen, men dels gav Delphine ut bägge, så det var deras logga man såg på omslaget och när man körde spelet, och dels så presenterades Flashback som åtminstone en "andlig uppföljare" till Another World i speltidningarna på den tiden. Så att man tänker att det är samma utvecklare är egentligen bara logiskt.

Alltså, Flashback var ett jättebra spel, jag älskade det. Spelade det på Amiga och hade jättekul.

Men... att säga att jag är spänd på att höra fortsättningen på storyn för Conrad... det är nog att ta i något. Storyn var väl varken originell eller särskilt väl utfylld.

Jag tror det kan fungera om man gör nån sorts retro-pixel-grej.

Skrivet av Sisyr:

Förmodligen inte så många, men det är ju onekligen lättare att i framtiden locka folk att köpa spel om de redan har ett Epic-konto.

Precis, och dessa pengar lär väl knappt synas på Epics konton. De drunknar i intäkterna från Fortnite och Unreal Engine.

Ooh... Någon som minns Strife! Jag älskade det spelet. Körde väl en variant av Doom-motorn? Det var ett av de första spelen, iaf FPS, där inte alla gubbar som gick runt var fientligt inställda.

För övrigt så har jag mer problem med föråldrad spelmekanik än grafik, vilket du ju också nämner. Det är svårt att förlika sig med save points och bedrövliga inventories.

Sedan är ju en hel del spel man nötte i timmar förr egentligen inte så bra, men man nöjde sig med mindre.