Inlägg av Yatagarasu

Inlägg som Yatagarasu har skrivit i forumet

Skrivet av Barkbiten:

Haha men snälla. Om mina argument var så känslosamma och jag var så ostabil som du säger så skulle det var jättelätt för dig att snacka omkull mig. Istället så skriver du massa skitsnack om discussionsunderlag när du haft en hel tråd och visste exakt vad du hade att göra med innan du gav dig in i diskussionen.

Patetiskt...

Efter att ha återvänt och granskat flera av dina svar i tråden, i hopp om att finna något mer substantiellt att bemöta, visade det sig dessvärre vara samma typ av känslomässigt laddade argumentation – inte minst det du precis svarade. Din reaktion framstår som om du tar detta personligt, och det är till syvende meningslöst att fortsätta en diskussion med någon som tydligt inte verkar intresserad av att betrakta frågan ur flera perspektiv.

"[...] Så skulle det vara jättelätt för dig att snacka omkull mig." Detta utdrag från ovan citat sammanfattar hela poängen: det handlar inte om att vinna något (att snacka omkull), för det här är inte en debatt. Det är en diskussionstråd där förhoppningen är att alla inblandade ska kunna lämna den med en bättre förståelse och, på något sätt, en känsla av personlig utveckling.

Skrivet av Barkbiten:

Oh vilken comeback, fantastiskt.

Det var bara en vägg av text baserat på känslomässiga utlägg, vill hävda på gräns till affektutbrott. Fanns inget av värde att hämta för ett vettigt diskussionsunderlag, helt enkelt. Alltså inte någon "comeback", utan bara ett bildligt sätt att förmedla samma information som detta svar ger dig.

Nöjd?

Vilket som, trevlig kväll!

Skrivet av Barkbiten:

Men nu pratar vi om spel och även om vi inte gjorde det så tycker folk precis vad de vill om vad de vill. Asså kom igen..

Det du pratar om går åt båda hållen mate. Toxic negativity och Toxic positivity. Du har ingen aning om folk i tråden har spelat spelet eller inte.

Hela argumentet byggde på att Robbis sa "Man hör ju att det är människor som inte ens spelat Veilguard som yttrar sig (som förövrigt är en löst formad uppfattning)"

Okay, so what? Jag behöver inte själv spela spelet för att se att det är skit och inte är något för mig. Trailers, previews, let's play's och recensioner är totalt meningslösa isåfall. Räcker det att jag kollat på flera let's plays och läst recensioner och kollat själv om det är bra eller inte eller måste jag bokstavligen styra karaktären lite innan det är okay för mig och andra att ha en åsikt?

Man får fan leta efter en mer uppblåst åsikt men tack för att du gav oss din åsikt om vad du tycker om vad andra tycker eller får tycka. Tillförde en hel del.

Ungefär lika läsvärt som en laktos-fis

Trevlig kväll!

Skrivet av Barkbiten:

Vilket trött argument. Måste du spela, läsa eller se precis allt för att bilda dig en uppfattning om något? Vad tror du trailers är till för?

Måste du smaka på sketan på tallriken innan du bestämmer dig för om den är ätlig eller inte?

Att uttala sig utan förkunskap eller djupare förståelse är, milt uttryckt, riskabelt. Och skarpt uttryckt, farligt – särskilt i större sammanhang än spel.

"Jag såg en trailer för X, så nu tänker jag prata om de anställda bakom produkten, handlingen i produkten och allt möjligt annat jag kan härma utifrån en löst formad uppfattning eller vad andra har skrivit på internet."

Få saker är mer tröttsamma att läsa. Det är betydligt trevligare med en självständigt utvecklad åsikt som innehåller lite substans – även om den inte överensstämmer med ens egna synpunkter.

Tråkigt ändå!

40K-avsnittet var helt underbart. Så många misslyckas med att fånga storlek, snabbhet och styrka av en Space Marine – detta gjordes riktigt väl i SL och gav Astartes-vibbar. Även D&D-avsnittet var underhållande; mycket som lyckades förmedlas på kort tid både i karaktär, känsla och berättelse.

Pac-Mac var dock... unik. Var otroligt förvirrad tills det att jag fattade att spelet de jobbat utefter annonserades i drygt samma veva som avsnittet gick ut. Enda regelrätt dåliga avsnittet för egen del var nog Crossfire.

Skrivet av Therant:

Last Epoch har jag sneglat på. Är det bra nog att lägga tid på. Hur skulle det rankas mot de andra?

Beror på vad man är ute efter i ett spel, tycker de flesta ARPG-spel har sina för- och nackdelar i stora drag. Last Epochs största svaghet ligger nog i berättelsen. Däremot tycker jag spelet har en mycket god klassfantasi, varierade förmågor och ett riktigt bra crafting-system. End-game saknar lite innehåll, men det kommer en gigantisk patch (expansion-size) i April, så nästan perfekt timing att sätta igång nu om du är sugen – April-patchen kommer inte innebära en cycle reset, utan bara fortsätta kötta på existerande karaktärer

Skrivet av wallde:

Poe2 är inte invecklat alls faktiskt. Jag har historiskt sett kört FPS för dessa typen av spel är för krångliga med alla stats och prylar m.m. Men du får en enkel inkörning och lägger du bara en liten summa tid på att lära dig spelet så är det faktiskt väldigt "lätt".
Det går hur bra som helst och kopiera nån streamers build. Finns tonvis med tips och trix på youtube som gör spelupplevelsen så mycket enklare och roligare Tips från en gubbe med lite speltid!

Det är ett ekande argument, framförallt då från inbitna PoE-spelare; "Det är enkelt, bara kolla några guider och videos, kopiera det dom gör". Vad är det roliga i ett spel som kräver att man följer någon annans utstakade stig?

Jag säger detta som en f.d. PoE-spelare själv; spelet är djupt, men ibland för djupt. För någon som aldrig lirat PoE nämnvärt, eller kanske är helt ny till ARPG-genren, då är PoE det sista spelet jag rekommenderar folk att kötta på med. Finns mycket bättre spel för nyare spelare – Diablo, Grim Dawn eller numera Last Epoch är spontana rekommendationsval.

Skrivet av Nyhet:

Framgången kan bli ett identitetsproblem.

#krönika, #the-game-awards


Citerar mig själv från samma artikel på SweClockers:

Ser inte att det behöver vara varken eller?

Ryggdunkandet och prisutdelning är för utvecklarna, medan trailers är för tittarna (spelarna). Något för båda sidor av spektrumet att glädjas över och se fram emot

Även om TGA strävar efter, och är på god väg att bli spelvärldens Orscarsgala, så hoppas jag aldrig vi får samma torra upplägg som den faktiska Oscars – sämre TV för mig, som slutkonsument, är svårt att hitta.

Skrivet av Tomas Helenius:

Ser man på – nu kan man köpa burgare & bärs med FZ!

Sätter igång den budgivning direkt

Skrivet av theBoosing:

36 timmar in, level 54 med en witch summon raging spirit build - spelet är helt otroligt

Har du lust att dela med dig lite kring din gubbe, förmågor och support gems? Kanske ditt träd? Jag slutade spela min SumWitch (med RS) på level 26 och tog till och med bort gubben i ren frustration. Kändes inte som att jag gjorde någon skada, i förhållande till min Sorc tog det säkert x5 gånger tiden att ha ihjäl saker... Detta trots att jag körde ett vapen med lvl6 skelett och +56(?)% ökad skada för minions.

Skrivet av Joewson:

Nu råkade jag välja just SparkWall utan att ha läst på något innan. Kan ärligt säga att upplevelsen för spelet skiljer sig duktigt mot vad de andra i min lilla spelgrupp upplever. De spelar Witch och Warrior och har det stundtals väldigt tufft redan i Act 1. Jag ska precis påbörja Act 2 och har dött två gånger totalt, ena gången var lite utanför min kontroll. Annars har jag upplevt spelet som lite enkelt. Alla pratar om att det är svårt, jag tror helt enkelt Sorcen är helt trasig. Jag kan bokstavligen spamma skills och allt bara dör, under vissa bossar *host Altar *host* så sitter jag och pratar med barnen samtidigt och ändå rör sig knappt HP-mätaren. Visst går det inte snabbt att få ner bossen men jag kan heller inte dö. Jag hoppas det biter lite hårdare tillbaka framöver. Några nämnvärda drops har jag inte heller fått.

Din upplevelse är delad med mig och den spelgruppen jag har också; slutade med att alla just nu bara spelar SparkWall Sorc för att ta "sig igenom spelet" och farma börja gear/gems som kan poolas till andra klasser de faktiskt vill spela. Sedan om det är Sorcen eller alla andra klasser det är fel på... svårt att säga. Jag skulle säga att Sorcen är där det rimligen borde vara som en baslinje, åtminstone för de första akterna. Akterna är ju ändå "story mode", tycker personligen inte det ska vara en vägg redan där, innan man ens kommer till maps och allehanda andra end-game-funktioner.

Sedan när det gäller gearing har jag och gruppen märkt att förlita sig på drops är helt meningslöst. Man får redan under Akt 1 börja sätta sig in i att skapa de delar man vill ha genom att rulla vita till blåa saker. Vissa bossar är skoningslösa utan resistens mot element eller skapligt hög energisköld. Likaså vapen; det är otroligt enorm skillnad på ett vapen till ett annat; det kan vara skillnaden mellan att hälsoflaskan räcker genom en fight eller ej.

Summa summarum uppskattar jag att spelet är lite tufft, men just nu är det förödande för nya spelare som kanske inte spelat PoE 1, eller har större erfarenhet med ARPG-genren i bredare drag. Spelet måste (enligt mig och min spelgrupp) balansera om början, åtminstone första aktern och kanske till och med vidare in i andra.

Är försiktigt optimistisk inför detta spel!

Kommer invänta recensioner och sedan ta det därifrån

Bra grund, stora balansproblem tidigt i spelet.

Halvvägs genom Act 2 på en Sorc och det är lite tråkigt att 3 av 4 olika testade builds med nöd och näppe duger för att elda skräp-mobs mellan eliter och bossar... Det är SparkWall eller spela Dark Souls som gäller – rull-knappen går varmare än i Souls-spelen ärligt talat.

Lekt lite med alla klasser till mellan level 12-16 utöver en Sorc, och rent krasst är ingen klassvariation förutom SumWitch ens värt att traggla sig fram med i min mening. Det tar alldeles för lång tid att komma igång med någon form av vettig skada, mobs skalar betydligt snabbare än spelaren gör nästan genomgående i Act 1.

Det finns några viktiga brytpunkter i spelet som ger stora spikes för spelaren, men tänker jag avstår att gå in på specifika detaljer nu för att inte spoila något såhär tidigt in. Men det jag kan säga är att spelet lär skruvas tillbaka innan dessa punkter nås, för det är sjukt träligt fram till dess. Jag förstår om folk slutar innan de klarat Act 1, om man säger som så

Med allt ovan sagt;
Spelet har en solid grund, det är ingen tvekan om den saken! Förmågor känns unika nog och bossfighter har riktigt läckra spelmekaniker som håller en engagerad. Kan de bara finlira balansen mellan mob-scaling och player power till en mer njutbar nivå i början av spelet ser jag detta locka fler spelare än första PoE någonsin lyckades med.

Skrivet av Karmak:

Enklare också och anställa folk och inte behöva lära upp dom hur deras egna motor fungerar

Det var min första spontana tanke också;
Har man flera hundra anställda, och kanske behöver mer därtill när man planerar flera parallella projekt, då är det ytterst fördelaktigt om man inte behöver spendera de första månaderna med att lära den nyanställda en motor. De flesta spelutvecklare har mest troligen pillat på Unreal, parallellt med Unity – särskilt om de gått en spelutvecklingsinriktad utbildning; att kunna sätta dessa personer rätt in i utvecklingsprocessen efter en kortare onboarding gynnar alla i ledet.

Kört igenom 2 - 3 timmar men tröttnade rätt snabbt ärligt talat. Finns säkert en bra story allt det där, men stridssystemet fick mig tyvärr att snarka... Betydligt långsammare än jag hoppades på och förväntade mig.

Med det sagt;
Gläds åt alla andra som finner spelet roligt! Med mer objektiva ögon anser även jag att det är ett välpolerat projekt i det stora hela, de har verkligen fångat atmosfären och detaljrikedomen

Skrivet av Cooling23:

Om jag var Ubisoft chefen hade jag sparkat de som inte vill jobba på kontoret och anställt nya som vill jobba på kontoret.

Och precis som du tänker är hur företag hamnar i en position där de slåss med kompetensbrist. Finns en anledning att t.ex. Northvolt önskar betala ut miljonbonusar för att behålla en rätt stor andel personal, trots att firman står inför rekonstruktion

Ett företag behöver sina anställda mer än de anställda behöver företaget.

Skrivet av yoggi:

Jag är nyfiken på denna stora ravin mellan spelmedier och "spelare" i dagens samhälle. Det verkar vara mer eller mindre en konstant faktor gällande många nya spel idag. Där spelmedier hyllar och spelar sågar/har problem/tycker verkligen inte lika.

Hade varit ett intressant ämne att diskutera under Fz fredag

Utöver ovan nämnda kommentar kring hårdvara finns det en annan aspekt att ta i beaktning; Erfarenhet.

Då menar jag inte nödvändigtvis att recensenten i fråga har dålig erfarenhet med spel, men kanske inte är särskilt familjär med den genre eller specifika franchise som ska utvärderas. Exempelvis blir det väldigt missvisande om en recensent som är van att spela Super Mario helt plötsligt ska sätta sig in och testa senaste Call of Duty. Det kommer bara leda till en klar dissonans mellan recensenten och de spelare som kanske plöjt tusentals timmar i föregående titel.

Skrivet av Freakon:

Jag tycker att jag läser ofta om att medelåldern på gamers idag är typ 30-35. Det kombinerat med att 30-35 åringar har mer pengar än tonåringar, gör det inte den gruppen mest intressant att satsa på ur ett kommersiellt perspektiv?

I mina ögon så är det ett fåtal spel som intresserar ungdomen idag. Fortnite och liknande multiplayer. Medans stora singeplayerspel är vad som uppskattas av den något äldre publiken. Rent generellt då.

Ska man satsa på åldersgruppen 30-45, som har pengar och samtidigt tid/ork att spendera på spel, då är det spel som tillåter spelaren att spendera pengar flera gånger som är det bästa alternativet. Gärna spel då som tillåter spelaren att stötvis hoppa in i mån av tid.

Se exempelvis World of Warcraft; du har en löpande kostnad, sedan släpper du mounts och dylikt som kostar allt mellan 250 - 900 kronor, där det bevisligen säljer som smör. Eller Path of Exile, ett spel där åldersgruppen också klart är i den övre klassen, där skin-packs kan kosta tusentals kronor och ändå går det hur bra som helst för företaget att tjäna druvor med dollarinos.

Storskaliga öppna världar med flera hundra timmar att sänka, där man sedan som mest säljer en expansion eller ett gäng DLC-paket, det är en helt annan målgrupp. Och jag skulle hävda att det inte är den mest köpstarka av målgrupper heller, även om dessa typer av spel såklart ändå säljer i miljon-antalet.

Skrivet av Slimebeast:

Vi kan redan nu konstatera att Unknown 9: Awakening är en extrem flopp. En av spelhistoriens allra största.

Det här spelet, kanadensiska utvecklaren Reflector Entertainments första projekt, har kostat minst 500 milj kr att utveckla, lågt räknat, men troligen uppåt det dubbla. [...]

Nja, vet inte om jag nödvändigtvis håller med att det är en sådan extrem flopp på nivån att det skulle placeras i historieböckerna.

500 miljoner kronor (47,5 miljoner USD i dagskurs) är i det stora hela inte särskilt mycket pengar sett till vad moderna spel kostar att utveckla. För att sätta det i perspektiv; Concord kostade uppskattningsvis 400 miljoner USD, och Forspoken kostade närmare 100 miljoner USD att sätta på marknaden.

Star Wars Outlaws nämndes ha haft den största marknadsföringsbudgeten i Ubisoft historia, detta nämndes under ett Earnings Call. Tyvärr nämndes mig veterligen inte några konkreta siffror, men med en utbildad gissning så tvivlar jag på att notan landar under 250 miljoner USD med marknadsföring inräknat.

Kollar man mer specifikt på "AA"-industrin så ligger Helldivers II närmare 100 miljoner USD över sina 8 år som det tog att utveckla spelet, ihop med marknadsföringskostnaden bör tilläggas. Det ändå relativt smala spelet Black Myth: Wukong hade en budget på 70 miljoner USD.

Så i det stora hela känns det ändå som att dessa 47~ miljoner USD är småpengar, en satsning som inte gick som tänkt, men knappast någon brakförlust för Namco Bandai – som sett intäkter på närmare 280 miljoner USD i år. Får såklart se hur framtida projekt som planerats utvecklas, kan mycket väl bli att några huvuden rullar. Men lär övergripande inte påverka verksamheten i någon större utsträckning.

Körde igenom första kapitlet (tutorial?), därefter avinstallerade jag spelet. Alldeles för långsamt i det stora hela, och stridssekvenserna blev snabbare uttjatade än takten de introducerades i. Fick spelet genom kod för hårdvaruköp, så tänkte att jag lika gärna kunde ge det en chans. Berättelsen verkar åtminstone intressant nog för att kolla (lyssna sig) igenom i form av en let's play som bakgrundsbrus.