Inlägg av roberth

Inlägg som roberth har skrivit i forumet

1
Skrivet av Kaskar:

Vad konstigt då att alla säger att det är kaos och kris på nyheterna?

Då kollar vi nog inte samma nyheter helt enkelt. För sådan kris och kaos är det inte. möjligen att det inte finns en billy hylla på något IKEA etc, men det mesta som fraktas med båt klarar vi oss utan i två veckor.
Det är ju annars FÖ så här nyheter funkar, om två dagar är det bortglömt.

Skrivet av Kaskar:

Suez-kanalen.
Det står förmodligen en båt lastad med PS5 som inte tar sig igenom den. Så det blir nog till att vänta några månader till...

Gud nej. Står det fast kommer de köra runt. Tar typ 10-12 dagar extra bara

Skrivet av JayKay:

Vet vi om Sony fortfarande kör på flygfrakt till Europa? Eller finns det risk att den där proppen i Suezkanalen försenar fortsatta leveranser nu?

Flygleverans var bara första batchen vid releasedatum, resten går via båt eller via tåg från china. Flyg är på tok för dyrt och för få enheter åt gången som kan leveraras. Jag såg för flera år sen en jämförelse där båt är en 1/10 del av priset för flyg.

Så jo, det finns en risk att suez kanalen proppen försenar, om de inte vågar chansa på åka runt, men det adderar ju 10-14 dagar extra tid.

Skrivet av MacKenobi:

Tjena

Väntar på mitt PS5 SE beställt på Inet 200916 och har följt tråden här ett tag. Verkar som att det går att beställa från Elgiganten nu. Dock till det gentila priset av 99 999 SEK Har lagt en order och fått bekräftelse, förväntad leverans 16/3. Får se hur det utvecklar sig...

Lycka till! ordern kommer makuleras, eftersom 99 999 krs priset är för de som får en kod via utlottningen, och därmed får normala priset. Annars, grattis om du får betala 99 999!

Skrivet av Taskman:

Har skrivit upp mig och hjälper gärna någon på FZ få en för butikspriset på ett eller annat sätt.

Snyggt gjort! Man håller ju tummarna i utlottningen... börjar bli tröttsamt o sitta och uppdatera o vänta på pling i distill

Skrivet av alx242:

Sändingen ifrån Elgiganten gaming verkar ovanligt lovande och deras resonemang kring att komma runt scalpers kändes iaf som bästa lösningen givet hur sjukt det fenomenet är. Man får göra ett försök på tisdag helt enkelt är redo att ge mig in i PS5-världen känner jag

Vad sa dom om att de har för lösning? Jag hoppas ju de ex gallrar ut de som redan vunnit åtminstonde...

Skrivet av Mathmage:

Vi har en kedja som grovt förenklat ser ut som komponenttillverkare->Sony->Webhallen->konsument. Det är alltså ok för Sony att skylla på komponenttillverkarna men inte ok för Webhallen att skylla på Sony? Hade inte Sony något ansvar i att vara tydligare mot Webhallen med hur få enheter de kunde leverera? Jag tycker att alla i kedjan har ett ansvar.

Oavsett vad jag säljer kan jag ju inte sälja något hag inte har. Vi vet inget vilka löften som Sony gjort eller inte.

Som konsument är alltid mina krav mot affären inte tillverkare.

Skrivet av Shadee:

Det enda man kan skylla Sony för tycker jag är att de valde att sälja konsolen till för billigt pris. Hade de prissatt den på 7 999:- eller 8 499:- så hade den funnits i butik och scalpers hade inte varit intresserade, för det är ju det som verkar vara priset marknaden är villig att betala.

Har senaste tiden börjat fundera på om hårdvara är för billigt, eftersom det är slut på all ny teknik överallt. Kanske får starta en tråd om det 🤔

Nej, i detta fall ligger ju handelskriget mellan trumps usa och kina i grunden, därefter en pandemi.

Skrivet av Jaydee3:

De fick inte sälja ps5 i kina tills förra veckan eller den här veckan. Vet inte vad det berodde på. Ja det är ett lyx problem vi pratar om men se det såhär. A lovar B en tjänst eller en vara. A kan inte hålla löftet om leverans för B okända problem men B har en order liggandes hos A och väntar tills det löst sig med problemen har löst sig. Sedan bestämmer C sig för att han vill ha samma order som B och A säljer till C istället för att sälja till B.

Det är problemet som jag ser kan hända.

Det är dålig buissness i så fall. Nu kan jag såklart ha fel.

Är väl alltid så med alla varor som köps och säljs? Att det finns möjlighet att köpa och sälja utanför den vanliga gången.

Vad jag läst, sen sanningshalten vet jag inte, är att Kina kräver vissa inskränkningar av ex psstore, internettillgången och ex att den ska vara låst i regionen. Det gör att det tar längre tid.

En teori är ju ocokså att sony hade tänkt att de skulle sålt klart marknaden i USA och att nu fyra måander senare skulle tillgången varit god i USA så att man kunde börja på nästa marknad.

Skrivet av Mathmage:

Ok, du gillar inte mina jämförelser. Men om vi håller oss till ansvarsfrågan. Tycker du att Sony inte har något ansvar alls för situationen?

Nej, jag tycker ärligt talat att det blir lite dramatiskt och "utkräva ansvar"

De som man som kund ska ge sig på är de man står i kö hos. Det var oansvarigt av webhallen att låta folk stå i kö i närapå ett år innan releasen - de kan omöjligt vetat hur många de skulle få av Sony. där kunde webhallen valt att låta kön börja vid ex säljstart.

Skrivet av Jaydee3:

Känner på mig att det kommer släppa snart då de ska börja sälja i kina nu. Det vore dumt att inte tillgodose de affärer som förhandsbokat tills de börjar sälja i kina med. Om det sker skjuter sig sony sig själva i foten då de kommer att få ett dåligt rykte samt förlora kunder.

Just nu köper kinser importerade ps5 för tredubbla priset. Det vore rätt rumt om de inte tillgodoser kinesiska marknaden istället för att det ska bara finnas svart marknad. Kina är en minst lika stor marknad som europa, om inte större. så klart de vill in där.

Skrivet av Mathmage:

Sony är ytterst ansvariga för att leverera en produkt. De är chefer över sin produkt och över valet av leverantörer. Analogin med Hallengren tycker jag håller oavsett. Gratisspelen du nämner förstod jag inte att de var i avsikt att be om ursäkt för leveransproblemen. Om så var fallet så tycker jag att det var schysst av Sony.

Ett problem här är att det finns så mycket fanboyism. I vilka andra situationer försvarar kunderna produkttillverkarnas förseningar än när det kommer till tv-spel? Säg hypotetiskt att SL-kortet blev tre månader försenat. Men det är ju lugnt för plasttillverkaren av kortet hade problem så SL har inget ansvar för att vi ska kunna åka tåg i tre månader. Eller säg att internetbanken ligger nere i tre månader. Men det är inte heller något problem för bankens serverleverantör hade problem så vi kan vara utan pengar i tre månader och banken har inget ansvar. Nu överdriver jag såklart exemplen och konsekvenserna de får men poängen är att Sony har ett ansvar.

Att be om ursäkt för att inte kunna leverera en produkt tycker jag man ska kunna göra oavsett vems fel det är och oavsett om man kan påverka situationen eller inte. Det visar på ansvarstagande och höjer moralen bland de köande.

förutom att kollektivtransport och banktjänster är något mer nödvändiga för att samhället ska gå ihop, så är det ändå en dålig jämförelse.

Det finns ingen mänsklig rättighet i att få ett PS5. Det är inte varken medicin, pengar eller mat vi pratar om. Det är ett tv spel. Lyxkonsumtion egentligen. Det är skit trist såklart, men att utkräva saker av en tvspels tillverkare och göra kopplingar till hallengren etc... Nä. De håller inte.

Skrivet av joask:

Plötsligt händer det😉 och på en fredag också.
I inkorgen fanns ett oväntat mail

Mitt PS5 SE finns att hämta på Webhallen🤪🎁
Helt galet tog bara nästan 8 månader(1/6 2020)

Sablar vad skönt att slippa trycka ”F5” var o var och varannan dag.

Grattis!

Fast du kan ju inte räkna att det tog åtta månader och få det. För åtta månader sedan fanns inte produkten. Du har fått den 3 månader efter relasedagen.

Sen att du väntat nästan ett år är ju en annan femma.

Skrivet av Kemista:

SE beställd 4/6 finns nu att hämta hos Webhallen lkpg. Fick mejl nyss det förväntade jag mig verkligen inte!

Snyggt. De jobbar sig närmre...

Skrivet av lars_kongo:

Ginza:

Beställd SE 1/10 2020
Levererad idag

Har nu fått 3 PS5:or denna veckan. Behöver inte fler, så kommer avboka på webhallen SE, och Dustin SE.

Om du precis som någon ovan fråga är villig och sälja till inköpspris (eller överlåta köplats) så hojta till!

1