Inlägg av nixdorf

Inlägg som nixdorf har skrivit i forumet

Skrivet av Rullstol:

Jag hade gärna sett ett battlefield Cold war gone hot.

Säg tidigt 1980-tal med Sovjet, Nato o lilla Sverige.

Stridsvagn-S, Ak4:or, Viggen etc hade varit ballt att få använda.

Bomba spetznas med bandkanon 1 utanför Boden? Wake Island i med kustjägare i bohusläns skärgård? Strike at Karkand fast i gamla stan? Jag är så redo att preppa en volvo 240 med stickybombs.

Skrivet av johanAndersson:

Så häftigt. Det ser ju verkligen för jävligt ut, men det är väl resultatet om man använder data från tyska dashcams. Antagligen hade det fungerat liknande även om de använde mindre dystopiskt filmmaterial. Riktigt coolt. Tänk att göra en spel så här från grunden. spara ned vad varje objekt bör vara och en textur som bara används för att leda maskininlärningen och sen låta en algoritm hitta riktiga foton istället för konstgjorda texturer.

Med bilar i sämre skick i kombination med tidstämpel och liveleak-logga så hade vi varit i mål här känner jag. Helt plötsligt hade GTA-nivåer av våld känns helt realistiskt.

Skrivet av autograph:

Javisst, jag förstår hur du menar. Visst är Duke och den här nya mer lika än Doom.
Men för mig så var det först Doom och sedan Duke Nukem som såg ganska lika ut, i både spelsätt och grafik.

Vänta nu, var du en av dem som förvirrat pratade om "Doom kloner" på -90talet? Javisst båda är FPS, men i övrigt är/var skillnaden mellan Doom och Duke enorm. Den senare nämnda hade grafik som kunde imitera verkligheten, använda sig av höjdskillnader, interaktion med omgivningen etc. Doom var ett spel som var oerhört grått, platt och humorbefriat i jämförelse.

Skrivet av Jonator:

Minnen när man startar det från DOS https://www.youtube.com/watch?v=PkcH9HsgleM och startfrasen i Hollywood Holocaust Damn those Alien basterds are gonna pay for shooting up my ride

Jag stör mig på att spelaren missar att plocka upp pistolammo bakom en vid spawn, health som ligger i containern etc. Vet knappt vart jag la bilnycklarna dock.

9/10

Skrivet av Mirage:

Hur ska du annars få millenials att spela?

Vi millenials är folk i åldersspannet ~24-40 och är förmodligen den generation som stött på spel med de högsta trösklarna.

Skrivet av Blessus:

inte stiger aktier av att folk köper spel från dem eller ? hur funkar aktier i spel världen? någon som har koll?

stiger inte aktier av att folk köper aktier från dem, men kanske spel release kan påverka så folk köper aktier. är riktigt dålig på aktier å spel företag är jag dålig på. Någon som är bra på sånt förklara gärna om ni har tid och ork skulle uppskatta det?

Vad du kan sälja din lägenhet för lägenhetens värde, samma sak gäller med aktier. Aktiens värde är vad folk är villiga att betala för dem.

Om spelet säljer bra så kommer företaget generera vinster (som till viss del delas ut till aktieägarna) vilket resulterar i att folk är benägna att betala mer för aktierna. Vad vi mest troligen ser här är resultat av spekulation, dvs när ägare är mer intresserade av att tjäna pengar på aktien i sig (köp lågt, sälj högt). Med lite fördröjningar på spelet som skapar oro och en allmän lågkonjunktur så är färre intresserade av att chansa på spelaktier.

Skrivet av Mirage:

Om de är äkta, varför dra tillbaka dem?

En rimlig gissning är att man får väldigt mycket negativ uppmärksamhet (inklusive hot och andra trakasserier) när man kommer med sådana anklagelser. Lättare att hålla tyst och låta saker passera. I vilket fall så är det inget som tyder på att det just är falska anklagelser som folk så bestämt hävdar.

Skrivet av Mirage:

Du menar arbete som att sabotera för andra genom falska anklagelser? Jo, en sådan vill man anställa. Yessireebob.

Hittar ingenting om att anklagelserna ska ha varit falska. Finns det något som stödjer detta?

Skrivet av AHTF:

Kunde inte skrivit bättre själv. Jag gillar att få "turtla" och bygga upp en mäktig arme. Dagens spel ska alltid tvinga en att vara proaktiv vilket jag inte gillar.

Det kan vara ganska mysigt att i supreme commander turtla, snickra på sina tech 4 enheter för att sedan mosa AI:n. Förstår samtidigt också att det är mycket som talar emot RTS:marknaden. Långa matcher utan att kunna hoppa in/ut under pågående match, svårt att få till fungerande lagspelande. Dessutom är de ganska osociala när. I CS kan man sitta och vänta med en hagelbössa bakom en låda och göra "nytta". I SC2 är det konstant högt tempo från första sekund och lämnar inte utrymme för lugn förrän man går igenom statsen efter matchen.

Skrivet av Kleptomaniac:

7/10.

har inte spelat hälften av spelen, men gick att gissa rätt bra ändå! Lite besviken över att quizet var angående odödliga citat från spel och "All your base are belong to us" från Zero Wing inte var med!

Eller nästan valfritt citat ifrån Duke Nukem..?

SKÄMS!

ps. älskar er ändå FZ

6/10 (har inte rört en konsol på 20 år, utöver double dash). Duke Nukem citerar mestadels andra och borde ha ett eget quiz där man ska gissa på ursprunget till citaten.

Skrivet av kebbe:

Vilken soppa. Vad sägs om att presentera en produkt och inte släppa den förrän man kan möta efterfrågan?

Antingen så kräver det att de bygger upp fabriker som klarar av efterfrågan vid släpp, men som har överkapacitet för resten av tiden produkten tillverkas. Detta leder till slöseri i form av pengar investerade i tillverkningskapacitet (och högre pris för oss konsumenter). Alternativt så börjar de produktionen långt i förväg och bygger upp lager med produkten innan släpp. Detta skulle bara innebära att alla måste vänta på produkten istället för några. Dessutom högre priser för att täcka lagerkostnader.

Skrivet av RaXha:

Får vi se Mark Hamill som Vesemir måntro? Finns det någon mer info om hur det gick med den biten?

Edit: Ser nu att rollen gick till en dansk skådis vid namn Kim Bodnia, har någon koll på honom? 🤔

Han är stadig som Franke i Pusher. Senast har jag sett honom i Killing Eve.

Skrivet av Mirage:

Och du ska bestämma hur mycket av pengarna som han tjänar som han ska få behålla?

En stat med demokratiskt valt styre kan göra det, som nu. Tror att poängen här är att belöningsmekanismen som pengar driver kickar in långt innan vi kommer till 300mille.

@ecHo!: CS hade fler spelare online än både Q3 och UT redan i beta 7.0 som jag minns det.

CS banade väg för alla "realistiska" shooters som COD m.f. och är fortfarande kvar som ett tämligen aktivt spel utan större designförändringar. En topplacering bland bästa FPS genom tiderna känns väldigt rimligt.

Skrivet av Slimebeast:

Hur kan man palla spela en linjär korridorshooter flera gånger? Vad får du ut av att spela mer än en gång, går det att förklara? 🤔🙂

Det är ändå ingenting jämför vad folk sysslar med i racingspel. Helt vansinnigt.

Ja, vad är det egentligen? Vad är den riktiga skillnaden mot att folk sitter och nöter de_dust 2 såhär 19år efter första release? Ibland är det skönt när man kan fokusera på gameplay istället för att noggrant lyssna på alla NPC:s. Man vet hur olika delar av spelet fungerar och kan testa på nya taktiker. Doom 2016 är ett tydligt exempel på detta då de tydligt visar att plotten är oviktig. Spelets kärna är att på olika arenor mosa en massa monster, lösa ett pussel om man så vill.

Ibland är det kul av ren nostalgisk känsla att återbesöka en plats där man var för 22 år sedan. Jag myser alltid till när jag får höra att de väntar på mig, Gordon, i testkammaren.

@4liv3: Numren syftade på spelen i den dataserie jag utgick från, blev ganska otydligt och har uppdaterat mitt inlägg.

@Nelfie:

Med en enklare regressionsanalys, en exponentiell funktion, med GTA:SA som start får vi detta till att det är ca fyra år kvar till nästa GTA (dvs 10 år mellan GTA V och IV). Om vi tar hänsyn till att de släppt RDR 2010 och 2018 får vi fram att det är ca fem år kvar till nästa spel med ca 5,9 år mellan RDR2 och GTA IV.
Edit: Nummer och namn

Familjesimulatorn. Finns en recension på spelet som gjorde mig väldigt intresserad av att spela det. https://www.youtube.com/watch?v=cE4txj_8tqA&fbclid=IwAR0WDWmI...

Skrivet av Ftmch:

Hade velat se fler romantiska relationer i spel där klimax (no pun intented) inte alltid är att man får personen i säng och därpå är romance-storyn färdig på nåt vis. Vill ha spelromanser som stöter på problem etc. etc. och kan sluta åt helvete.

Det kan vara lockande ibland med mer utvecklade relationer, men det kan också riskera att bli "Hey Niko! Its Roman, lets go bowling".

Skrivet av Lognoreng:

Jag har alltid avskytt deras singleplayer kampanjer. Alltid lite för stressiga timers, man har aldrig tid för finlir, utan det är bara att zerga och hoppas på det bästa för mycket. (älskar småpill)

Jag minns European Escalations SP kampanj som underhållande med bra stämning, de två senare var i ökande grad towerdefence spel med fuskande AI. Ser fram emot detta spel dock, håller bara tummarna på att de kan minska micromanagement delen av spelet bara.