Inlägg av anon660

Inlägg som anon660 har skrivit i forumet

Turtle b = new Turtle();
double distans= Math.sqrt(Math.pow(b.x- x, 2))+(Math.pow(b.y-y, 2));

Har du en konstruerare som initierar x och y i Turtle? De efterföljande x och y, är de globala variabler?

b.x - x

Vad är det som avgör ifall en titel ska bli kallad "stortitel" eller bara "titel" innan den ens är klar?

Skrivet av Boulund:
Skrivet av Z4XXOR:

Om ett spel klarar två kärnor, klarar det hur många som helst.

Det är väl ändå dra allt över en kant...
Bara för att man lyckats dela upp en process i två delar/trådar betyder ju inte det att man kan dela upp den i ytterligare.
Att hitta algoritmer som identifierar "flertrådighet" (help me out) är ett arbete som det forskas på mycket just nu och är någonting som definitivt inte är lätt. Så bara för att ett arbete går att dela upp i två instanser betyder inte det att man bara kan dela upp det i ytterligare

Och att dessutom vinna prestanda med nya tekniken är nästa utmaning

Jag anser att den utklassar alla andra mobiltelefoner som finns. Jag tycker inte det finns anledning att ens fundera över någon annan telefon, om man nu ska köpa en i den prisklassen vill säga

Skrivet av rivoz:

1. I Sverige och Europa finns de knappt någon scen för tävlingsspelande på konsol och definitift inte på en profesionell nivå. Vi är dom enda i Sverige och bland dom få i Europa som kommer erbjuder denna sortens tävlingar regelbundet med så stor bredd och större prissummor, även andra sorters priser.

2. Samma svar.

3. Även där lite samma, fina lokaler, experter inom varje spel, de gäller regler, upplägg osv. Hålla turneringana på en professionell nivå.

4. Nej faktiskt inte. De är en som tränar och tävlar seriöst på spelet i fråga.

Punkt 4: hur är det möjligt om det inte finns någon scen att tävla på i dagsläget?

Loading: Om radiovågor behöver 20 år, låter det verkligen rimligt att en vanlig raket fixar trippen på 300 år?

Jag menar, det är ju bara i runda slängar faktor 10 mellan 20 och 300. Ljusets hastighet ligger på 3*10^8 m/s.

Med tanke på överföringshastigheten, borde det inte gå fortare att swappa som vanligt på hårddisken? Det är min första tanke.

Jo är medveten om det, men att skapa arkitekturer är nog inte så lätt. Men med komplexa instruktioner och stort antal specialfunktioner tar det också längre tid att söka igenom hela instruktionsregistret.

Sedan spelar ju effektförlusten vid höga frekvenser en viktig roll.

Det är ju sant, en kärna som gör ingenting är inte till någon nytta. Men jag menade fallet där båda kärnorna arbetar för fullt:

tråd1 --> kärna1
tråd2 --> kärna2

istället för

tråd1 --> aktiv
tråd2 --> stå i kön

Jag skulle tro att det är i spel man har störst behållning av flera kärnor.

Funderade på det där nyligen, varför kan inte spel nyttja fler kärnor om sådana finns? Jag menar, trådar är ändå att betrakta som att de körs parallellt, så det borde inte bli problem med delade resurser osv på något annat sätt än om man kör med en enda kärna. Beror väl kanske på hur många trådar ett spel använder också.

I så fall blir det lite mer än dubbelt, att switcha mellan processer kräver lite arbete: spara undan stackpekare, variabler etc. Sedan ska alltihop återställas inför nästa omgång.

Men om man bara ska ha en enda kraftfull processor måste nog framsteg göras i instruktionerna den arbetar med. Parallellitet är väl linjen man går på idag för att höja "råstyrkan" i processorn?

Skrivet av nolimitsoya.:

jag tycker du har förstått utmärkt. att ha två identiska processorer för att utföra samma jobb är överflödigt, då man ändå bara arbetar med en sak i taget. alla här som sitter dagarna i ända och klipper hdtv-material, samtidigt som de renderar cgisekvenser i lightwave, samtidigt som ni arkiverar familjens fotoalbum, rippar musiksamlingen, etc, osv, mm - räck upp en hand.

om processorerna däremot vore utformade för olika sorters arbete kunde det ha en poäng, men då är det inte smp lämre. (amp?)

Men om ett jobb - en process - består av flera trådar, måste det vara bättre att de exekveras istället för att stå i ready-kön och vänta på sin tur? Speciellt om det är ett spel, måste finnas mycket att vinna tycker jag i alla fall.

Tips: skriv vad den kostar någonstans även i själva testet, nu framgår det bara av länken?

Skrivet av BlackZam:

Civilization II var mitt andra spel till PC.
Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.

Vad kan det vara för buggar?

Skrivet av astie:
Skrivet av Istarius:

En variant av Sipmos idé: En LCD-skärm som, om man inte ser den från rätt vinkel och från rätt avstånd alltid visar en annan bild än den riktiga. Inställbar själv förstås, så man kan ta ett screenshot av det program man BORDE jobba med och lägga där, medan man sitter och gör annat!

Finns väl redan? Det ska iaf finnas en sån LCD-TV under utveckling där du kan se på två kanaler samtidigt beroende på vilken vinkel du ser ifrån.

Vad händer med ljudet? ;O

Är du säker på att det inte är datorns inställningar för nätverkskortet som fortfarande tror att anslutningen är krypterad? Hur ska den kunna veta att du kört reset på routern?

Bara en gissning, går ju snabbt att kolla

Jag tycker det låter som om kommunikationen mellan datorn och routern är felande. Är man ansluten till routern har man också fått en IP-adress. Kanske inte datorn tar emot den? Jag har haft problem med brandväggar (mjukvaru), krypteringsnycklar o dyligt. Du kan ju prova att felsöka där.

"Jag kan ansluta till vårat nätverk men tilldelas en felaktig IP-adress"

Hur vet du att du är ansluten till nätverket?

Intressant tråd. Själv tror jag inte att det går att uppnå den "perfekta grafiken", verkligheten är alldeles för komplex för att framställas perfekt i en dator. Vi behöver modeller och sådana är alltid förenklade. För de som är lite bekant med flervariabelanalys i matematik: tänk en funktion med oändligt antal inparametrar. Men det är ju bara min teori

Okej, du har nog rätt.

Räknade lite på siffrorna med formeln f = 1/T och det första verkar stämma i alla fall.