Inlägg av Kiske

Inlägg som Kiske har skrivit i forumet

Skrivet av Yatagarasu:

Då får de antingen höja lönen, ge mer ledig tid eller annars blidka arbetaren man investerar i för att hålla denna kvar. Non-compete har varit ett nonsens allt för länge, och är ett ytterst arbiträrt och arbetarfientligt gissel i min mening.

Det finns redan saker som NDA och patent, om ett företag inte kan nöja sig med detta och tävla på villkor som gynnar den anställda är det ett företag som rimligen förtjänar att förlora loppet också.

Den enda nackdelen jag kan se med detta är eventuellt mindre firmor eller start-ups, där man kanske tar en chansning på en nyspoling som sedan hoppar vidare bara. Detta kan vi redan se idag även i Sverige, där personer byter arbetsgivare som underkläder tills de nått toppen av sin lönetrappa inom yrkesrollen (detta gäller främst bristyrken och den privatiserade sjukvården enligt min erfarenhet).

Jag tror inte det är så farligt ändå. De företag som anställer nyexade betalar så dålig lön att en är tvungen att hoppa vidare för att ens få ut en medellön för ens yrke och erfarenhet.
Företaget jag jobbar på har satt det i system. De anställer unga på löpande band och hoppas att någon är av den överlojala sorten som stannar, då kan de få en framtida senior med låga löneanspråk.
De som varit här i 10 år tjänar runt 15000:- mindre i månaden än medelarbetaren med samma utbildning och erfarenhet i Sverige (utan storstäderna inräknat).

Om löneutvecklingen skulle vara bättre så skulle folk stanna men idag så tjänar man hundratusentals kronor om året på att byta arbetsgivare. De senaste 5 åren har vi till och med haft reallönesänkning varje år här. Ett år så bytte de löneökningen mot en engångsutbetalning av 5000:- för de tyckte att de inte skulle hinna göra en lönerevision.

Det är det klart bästa co-op-spelet på väldigt länge.
Det blir nog dock tråkigt fort om man inte har kompisar att spela det med. Det är verkligen ett spel som inte är kul ensam eller med randoms.

Skrivet av Milky_81:

Tyckte så i början men efter några timmar och spelande med polare så har jag fastnat för det rätt hårt. Har spelat 100h nu ungefär. Det är repetitivt men på något sätt tycker jag ändå att det är riktigt roligt, har aldrig gillar grindande i spel men funkar bra i detta imo.

Det är för att det inte är grinding. Det kan väl inte kallas grinding när det du gör är att spela spelet som det är tänkt att spelas. Du gör själva spelidén.
Grinding är när du måste göra saker som för dig utanför den grundläggande spelriktningen för att få möjligheten att ta dig framåt i spelet. Tex göra samma quest 45 gånger för att få ihop 49 blåa gristrynen eller samla ingredienser i en vecka för att kunna göra potions till en en raid.

Detta är bara plåster på en dålig spelidé.
Förstå om Åreskutan skulle säga, "De här backarna har vi gjort lite tråkigare så vi har en kille här som åker dem åt dig idag, sen kan du åka de roliga imorgon bitti"

Skrivet av Aletheides:

Svårt eftersom att människor är olika. Delar du tycker är tråkiga behöver inte vara detsamma som jag tycker är öken.

Spela spel är till stor del repetetiva moment, så det passar nog bra att köra en generativ AI lösning i cloud som får lära sig hur spelaren spelar spelet och sedan ta över där spelaren själv väljer. Att låta spelaren själv välja vad man spelar själv är bättre än att försöka sätta någon hård gräns på vad som är rolig gameplay eller inte och slakta content i spel därefter.

Så Sony har något på gång här.

Jag ser hellre smalare spel som riktar sig till en målgrupp som inte är "alla". Det gör inget om jag inte tycker ett spel är roligt för då spelar jag något annat som passar mig bättre. Jag ser ingen som helst vinst i att alla spel skall passa mig.

Nu skall alla spel passa en så bred kundkrets som möjligt vilket gör att alla spel blir "Jack of all trades but master of none", dvs mellanmjölk. Speltillverkarna är så fruktansvärt fantasilösa idag.

Eller så struntar man i att lägga in tråkiga delar i spelet. Det ger ju inga fina bilder om Sonys utvecklarkompetens iallafall.

Skrivet av Danster:

Historiskt sett? Varifrån har du fått det? Sen när? Forsytesagan från 1967 var 26 avsnitt och räknas som en miniserie.

Jag lovar att du hittar 10 gånger så många miniserier med runt 3 avsnitt än miniserier med runt 26. Jag menade inte att alla var så utan oftast.
Sen vet jag inte om den räknas som miniserie då den spänner över 4 böcker och 3 år. Varken wikipedia, imdb eller tvdb gör det iallafall. Vissa räknar versionen från 2003-2004 som en miniserie men den har 2 säsonger så den är rejält tveksam med.

Känns verkligen Bethesda. Kulisser och yta men så ihåligt att det ekar. Karaktärerna blir bättre för varje avsnitt men världen känns verkligen påklistrad och forcerad.
Rätt svagt manus med, de hade kunnat gjort mycket roliga saker med denna franchise men det känns som att de tappade bollen. Det finns säkert 20 questar i New vegas med bättre manus.

En 2/5 eller en ordentligt svag 3/5, jag har svårt att bestämma mig då jag gillar karaktärerna men tycker att allt annat är mellanmjölk.

Skrivet av Gaara:

6-8 avsnitt brukar kallas "mini serie"

Miniserie har historiskt sett varit runt 3 avsnitt. Det var den gamla 80-versionen av "direkt till dvd", som en långfilm delad i flera avsnitt för att visas på tv.
Det speciella med en miniserie är dock att den alltid har ett planerat slut från början och aldrig har flera säsonger.

Vart skickar jag fakturan?

Fyll den storlek ni klarar av att fylla istället... Kulisser är så ofantligt inlevelseförstörande.

Snarare tvärtom. Evighetslånga tutorials och handhållning. Missionmarkers och vägledning. Det är som att de tror att vi är 5 år gamla. Man behöver knappt läsa missiontexten för allt serveras på silverfat.

Skrivet av Påskmust:

Spelet fungerar ju att spela offline, man har tillgång till hela kampanjen och dom banor man laddat ner. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med att köra egna servers då man måste ha tillgång till allt spelarskapat innehåll.

Jag menade mer spel överlag, det är som en författare skulle lägga till en funktion att alla hans böcker självdestruerar på kommando. Eller att en filmstudio gör alla sina blurays och dvd'er obrukbara. Det skulle aldrig godtas av köparna, varför skall spelarna godta samma sak? Dessutom blir det i princip omöjligt att spara spelen för eftervärlden, spel är kultur och måste bevaras.

Skrivet av Molotov:

Coop i all ära men i dom gamla spelen var det aningen påklistrat, men kul endå.

Det är väl inte mer påklistrat än tex Halo eller alla andra spel med en lone savior där det går att spela flera.

Spelstudios som inte har offlineläge eller släpper servermjukvaran fritt när de släcker servrarna borde bojkottas. De enda som kan få dem att ändra sig är vi användare. Sparka dem i plånboken och sprid klagomålen vitt och brett.

När man precis fällt en legendarisk drake mitt på byns stora torg och invånarna säger "hello stranger" när man pratar med dem efter och totalt ignorerar vad man gjort för byn. Så ofattbart inlevelsedödande. Jag hatar Bethesda Game Studios, de är helt okapabla att göra världar som inte känns som kulisser.

Det borde komma en lag att om ett spel läggs ner så borde det räknas som abandonware och att servermjukvaran borde släppas fri om den krävs för att spela.

Skrivet av Ninami:

Vad hade varit rimligt då? Strax under ett decennium är jävligt länge om du frågar mig. Man behöver se det från flera perspektiv och inte bara från perspektivet att "stänga ner spel suger". Det finns logiskt förklarande orsaker till varför saker och ting, speciellt online spel, behöver ett avslut. Sen kan man ju självklart argumentera att det kan stängas ned på ett snyggare vis. Men det känns totalt orimligt att online spel ska leva på för alltid bara för att det anses som "respektlöst" att stänga ned spelet.

Jag skulle våga påstå att majoriteten av utvecklare förstår att mjukvara inte lever för alltid.

Tänk om din musik och film helt plötsligt slutade fungera pga att film/musikbolagen inte ville att du skulle använda dem något mer, eller din biltillverkare bestämde att din bil var EoL. Vi måste komma tillbaka till ett samhälle där man äger det man köper.

Skrivet av Keneay:

Där håller jag inte med, så många sådana vinklingar tycker jag inte att det var och det är ju inte annorlunda än när det i andra serier eller filmer zoomas in på olika produkter vare sig det är påhittade grejer eller produktplacering. Det bygger världen i och med att man populerar den med prylar som hör till, det visar att karaktärerna inte lever på luft, uppfinningsrikedom(alla hemsnickrade grejer) och världsläget med kontrasterna mellan miljön för boende i valven kontra upp på ytan.

Övertydlighet är fantasins och nyfikenhetens mördare.

Skrivet av Keneay:

Vet inte vilket du specifikt tänker på men om du menar all propaganda och reklam för vault-tec, Brotherhood of steel etc. så är det faktiskt story byggande då det visar att det är flera stora fraktioner som med och motverkar varandra samt visar på att det inte finns något(mer än lokalt) styre "på ytan". I valven är det naturligt med all propaganda för att indoktrinera de som bor där vilket också gör sig väldigt tydligt en bit in i serien. Starka färger är glädjespridande vilket är varför alla lekplatser(i verkligheten) är fulla med färg så här blir det lite dockhus eller Barbie över det hela vilket är poängen för att lura valvborna att tro att det är hakuna matata när det i själva verket är precis tvärt om utanför porten.

TLDR; Det kan tyckas onödigt med allt lullull men det har sin plats av en anledning, för det mesta, vilket man inte kan säga om alla serier.

Nja men tex inzoomning på cram-burken, sunset sarsapparilla eller sugar bombs, totalt ointressant för storyn utan bara fanrunkande. Små detaljer här och var som hade varit roliga om de varit utzoomade så man får upptäcka dem själv men här skall det allt skrivas på näsan så det finns 0 chans att missa dem.
Jag menar inte de större sakerna som betyder något som tex skylten på falloutkillen med ghoul tittandes igenom från ett tidigare lager eller andra världs och storybyggande saker.

Skrivet av apokalypze:

För att vara en gammal NMA-räv och allmän bakåtsträvare som som föredrar att ignorera samtliga spel efter Fallout 2 så tycker jag ändå att serien varit hygglig underhållning hittills så här tre avsnitt in. De hade gärna kunnat låta bli att spela sönder de gamla slagdängorna i var och varannan scen dock. De funkar betydligt bättre som sparsmakade stämningshöjare i intron och outron.

Och att helt orelaterat zooma in på något som skall ge spelarna lite sköna känslor i nostalgicentrat men som i övrigt har noll inverkan på storyn. Liksom "Kolla, det är som i spelet!!!!!!". Det är så övertydligt och överjobbat att jag bara vill kräkas. Sånt skall upptäckas, inte målas direkt på ögonen med ammoniakfärg.

En filmskaparregel som jag tycker missas i många av dessa serier och filmer som baseras på nostalgi är att: om något skall visas explicit så skall det ha betydelse för storyn. Man lämnar inte oavslutade trådar.

De borde lägga in en lag att all kulturyttring som släpps skall vara nåbar för all framtid. Dator och tv-spelarkivet kommer att få det jobbigt i framtiden när alla kommande spel inte kommer att gå att köra offline.

- Göra en serie eller film baserad på Elder scrolls säger ni?
- NEEEEEEEEEEEEEEEJ!
- Fixa buggar och göra våra spel spelbara säger ni?
- NEEEEEEEEEEEEEEEJ!