Rond 9 – Det sociala priset

EA:s Steam-konkurrent Origin krävs för att spela BF3 och både den och Battlelog, kombinerad serverbläddrare och communityverktyg, har mötts med viss skepsis. Activisions nysatsning heter Elite och är ett verktyg för att socialisera och hålla koll på allsköns statistik. Dessa funktioner är, liksom hela Battlelog, gratis, men vill du använda allt Elite har att erbjuda får du hosta upp 50 dollar per år.

Battlelog eller Elite, det är frågan.

För den summan ingår DLC varje månad, nya kartor, klanlevlande, tävlingar, klanuppgraderingar, spelarstatistik med mera. Onekligen trevliga funktioner, men beskedet om att fullversionen kostar har knappast fallit i god jord. Gratis är som bekant godast, och det ser ut som en tanke att Dice tryckt på att Battlelog är gratis. Vad de trycker mindre på är “online pass”, vilket betyder att begagnatköparna får hosta upp en hundring för att kunna spela online. Och inget hindrar Dice från att ösa ut Battlefield-DLC på vanligt vis.

Ronden oavgjord

Rond 10 – Livslängd

Call of Duty släpps så regelbundet att du kan ställa kalendern efter de nya releaserna. Sedan 2005 har huvudserien uppdaterats i november varje år, och för varje nytt spel ökar serien i popularitet. Framtiden lär därmed vara säkrad i ett antal år framåt, men det betyder å andra sidan kort livslängd för respektive titel.

Dice uppdaterade Battlefield 2 i september 2009, fyra år och tre månader efter premiären. Även om patcharbetet ibland gått olidligt långsamt håller de spelet vid liv, och det ingjuter förtroende om att också BF3 kommer vara en angelägenhet för många gamers långt efter att Modern Warfare 3, Black Ops 2 och World at War 2 förpassats till shooterhistoriens nostalgibibliotek.

Ronden till Battlefield 3