Nevrax är något man sällan ser inom spelbranschen idag, nämligen både utvecklare och utgivare för sitt spel. Få utvecklare vågar eller kan sköta sin egen marknadsföring och distribution idag. Men samtidigt får en okänd utvecklare inte behålla mycket av den eventuella vinsten om de tar hjälp av en utgivare. Nevrax har löst distributionen genom att helt enkelt erbjuda spelet för nerladdning via webben. Till en början fanns det skivor att köpa, men efter några av MMORPG:ens ständiga uppdateringar var det ändå mycket som behövde ladda ner om man köpte det i butik.

Marknadsföringen av Ryzom har kanske som väntat inte varit lika slagkraftig som den kunnat vara med en riktig utgivare. Därför är titeln kanske inte lika känd i Sverige och övriga Skandinavien som den är i övriga Europa. Men med hjälp av expansionen Ryzom Ring tänker Nevrax ta nya tag och försöka sprida spelet till oss i Norden.

Resan

Efter att vi anlänt till den franska huvudstaden kunde man spendera några timmar antingen med att lugnt och sansat ta en tur i omgivningarna i gamla Paris, eller så kunde man tokturista och försöka se så mycket som möjligt av de största sevärdheterna med andan i halsen. Jag valde så klart det senare.

Att ens försöka se Paris på några timmar borde ses som en skymf av invånarna då man utan problem kan spendera en vecka utan att se allt. Men efter en blandning av tunnelbana och snabb språngmarsch mellan Eiffeltornet, Triumfbågen och Notre Dame började tiden närma sig för första mötet med värdarna och jag fick dra mig tillbaka till hotellet.

Marknadschefen Sebastién Daniel och producenten Milko Berset mötte upp oss (vi bestod sammanlagt av fem skribenter från Skandinavien) för en middag på en av Paris otaliga restauranger. Efter att ha fastställt att marknadsföringen i Skandinavien inte varit den allra tyngsta då de flesta endast tidigare hört spelnamnet i förbifarten, försökte man luska ut så mycket som möjligt om både Ryzom och dess expansion. Efter middagen tog vi en tur i den närbelägna konstutställningen som var väldigt, ehem, speciell.

Ett typiskt MMORPG

Då många säkerligen inte känner till Ryzom kan det behövas en introduktion. Det känns fel att säga att Ryzom är ett typiskt MMORPG, då det knappast har som mål att på något sätt vara lagom utan att ta risker. Men för att få en snabb förståelse av spelstilen är den inte olik den man hittar i andra spel inom genren. Det hela utspelar sig i en stor värld där man slåss, handlar, utforskar, socialiserar och utvecklar sin karaktär.

Det finns fyra olika raser att välja mellan, varav alla har sin egen historia och sitt eget hemland. För att undvika den annars uttjatade fantasy-standarden hittar vi inte dvärgar, alver, orcher eller dylikt. Raserna har sina skillnader i både utseende, styrkor och svagheter, men är unika för spelet.

Utvecklingsansvarige Guillaume Puzin: Ryzom är unikt i sitt slag. Det ger en frihet i handlingar och en frihet i utveckling. Karaktären skapas med hjälp av byggstenar man kan blanda. Världen handlar inte om dvärgar och alver utan är ny och fräsch och mer poetisk.

Ryzom-karaktärer kan nå nivå 250 som max. Man kan utvecklas inom fyra olika grenar: Harvest, Crafting, Combat och Magic. Det är dock på intet sätt låst till klasser utan man kan precis som i Star Wars Galaxies välja fritt bland alla färdigheter. Tröttnar man på sin karaktär måste man inte skapa en ny, utan kan helt enkelt börja fokusera på andra saker. Precis på samma sätt kan man fritt välja vilka egenskaper magier och vapen skall ha. Beroende på vilka material man använder till vapen och vilka styrkor och svagheter trollformlerna skall ha kan man variera dess styrka, snabbhet, räckvidd och många andra egenskaper.

Som med många andra spel i genren går det att klara sig ensam men gruppspel är oftast ett krav på högre nivåer. De första 100 nivåerna går att klara ensam, men därefter underlättar det med kamrater.