Hoppas på E3

Efter Ubisofts inträde började studion också växa ordentligt. Polfeldt blev vd och både antalet anställda och projekt blev snabbt fler. I dag består Massive Entertainment av runt 300 personer som jobbar med flera olika satsningar samtidigt.

– Antalet projekt är nog det som förändrat oss mest. Nu jobbar vi inte som en stor enhet längre utan flera mindre vilket gör att vi hela tiden befinner oss i olika faser. Vissa har framgång med sitt projekt medan andra har det tufft. Vi festar eller krisar inte ihop längre, säger Polfeldt.

Fem svåra år kanske blir tio bra för Polfeldt & Co

Han vill inte benämna förändringarna som följt med Ubisoft som vare sig förbättringar eller försämringar. Istället pratar han om ett ”flöde” och menar att varje anställd som varit med en längre tid nog har sin egen favoritperiod inom studion. Att det handlar mer om var varje person befinner sig i sin egen utveckling än om företaget i stort.

– Jag är säker på att vissa tycker att ”Ronnebytiden” var den bästa, och om sex månader kommer jag höra detsamma om ”Far Cry-tiden”. Själv är jag inte nostalgiskt lagd. Jag är en obotlig optimist och tycker allting blir roligare hela tiden - och säkert ännu bättre i morgon.

Så hur ser framtiden ut? Är det större, mer kommersiella spel som gäller för er nu?

– Vi kommer nog aldrig vara en studio som fastnar med ett stort varumärke eller med en genre. Vi vill fortsätta att prova nya saker, att vara experimentella.

Är det svårare att vara innovativ med en stor ägare som Ubisoft?

– Nej, det tror jag inte. Ubisoft är ett företag som är innovationsvänligt och som har en stark övertygelse om att kreativitet är viktigt. De är intresserade av och värnar om idéer och de vill prova nya saker.

Kan du berätta något om de projekt ni har på gång efter Far Cry 3?

– Vi har faktiskt tre spännande projekt på gång men jag kan inte avslöja något om dem. Det enda jag kan säga är att vi har en intern förhoppning om att dyka upp på E3 med det största.