Project Morpheus - lägre barriär

Sony har jobbat på Project Morpheus i tre års tid och likt Oculus utvecklarkit är det en prototyp för en kommande produkt. Precis som med Oculus Rift DK2 får du en upplösning på 960x1080 pixlar per öga (totalt 1080p) i en fem tum stor panel som erbjuder 90 graders betraktningsvinkel. Till skillnad från Oculus används en LCD-panel, något som faktiskt ger en märkbar rörelseoskärpa.

Där Oculus bygger in en rad olika tekniker i sitt VR-headset använder Sony en kombination av VR-glasögonen och en rad befintliga produkter som Dualshock 4, Playstation Move och Playstation Camera. Detta kan potentiellt göra det möjligt för Sony att sälja den kommersiella versionen av Project Morpheus till ett lägre pris än Oculus Rift. Representanter för Sony har antytt att de också sneglar på att använda OLED-paneler istället för LCD-paneler, något som skulle minska rörelseoskärpan men sannolikt också höja priset något.

Sonys mer osäkra framtid

I den demo jag testade med Project Morpheus låg min virtuella inkarnation i en kälke som skulle störta ner för en motorväg längs med en bergssida, där ankommande trafik riskerade att sinka min totaltid. Min fysiska kropp låg i en saccosäck och allt jag gjorde för att styra mitt virtuella dito var att vrida huvudet fram och tillbaks. Här blev problemet som jag upplevde med Oculus Rift snabbt tydligt, det vill säga att pixelerad och oskarp grafik kom i vägen för vad som annars var en häftig upplevelse. Det påminde mig om upplevelsen när de tidiga 3d-spelen dök upp i arkadhallarna, där skärpa offrades för ny häftig grafik.

Framtiden i en säck

Även om Sony skulle undanröja problemen med rörelseoskärpa genom att uppgradera panelerna finns det även ett annat stort problem de inte riktigt kan komma undan. Oculus kan förbättra bildupplevelsen i sina VR-glasögon genom att uppgradera panelerna till 2K, 4K eller vilken annan upplösning det är som gäller för tillfället. En hyggligt bra pc kommer då orka med att rendera spelen i denna upplösning.

Playstation 4 kan inte rendera 4K-material i vare sig 30 eller 60 fps, så denna möjlighet har inte Sony. Visst, de skulle kunna använda 4K-paneler som skalar upp en 1080p-källa från Playstation 4 och sedan använda bildförbättringstekniker för att maskera uppskalningen. Det kommer dock inte bli riktigt lika vasst som Oculus större framtida potential. Eventuella bildförbättringstekniker skulle också potentiellt kunna introducera mer latens.