Att #Quantum Break skulle komma till pc överraskade ingen. Men en och annan hakmuskulatur tog rast när #Remedy avslöjade att spelet släpps samtidigt till pc och Xbox One. Och tänder gnisslades när det stod klart att pc-versionen kräver Windows 10 och enbart säljs via Windows Store.

Där lyder spelet under Universal Windows Platform, en #Microsoft-satsning på att skapa ett enhetligare system att köra spel på. UWP har fått hård kritik, bland annat av #Epic-grundaren Tim Sweeney, och kritiken handlar till exempel om att det inskränker den stora tekniska valfrihet som kännetecknar pc-spel. I Windows Store-sålda spel går det inte att stänga av vsync, mod-stöd saknas helt och verktyg som Fraps, G-sync och Freesync stöds inte. Vidare har både #Gears of War: Ultimate Edition och #Rise of the Tomb Raider haft svåra presandaproblem.

Uppdateringar har lindrat de här problemen, och i vår släpps en Windows 10-patch som skrotar vsync-begränsningen. Men trots Microsofts tal om att satsa helhjärtat på pc-spel igen väcks en oro man inte riktigt känt sedan haveriet Games for Windows Live.

Förra veckan lyfte recensionsembargot för Quantum Break, och samtliga recensioner gällde Xbox One-versionen. Varningsklockorna ljöd tinnitushögt. Det gjorde de rätt i.

Dyrt.

En nedladdningskod anländer på kvällen. Jag startar Windows Store-appen på hemma-laptopen för att se om spelet klarar de tuffa systemkraven. Petar in koden – och möts av en köpknapp det står 646 kronor på. Det är skevt: jag har ju just informerat Windows Store om att jag äger spelet det vill ha 646 kronor för. Det är också skevt eftersom Xbox One-versionen kostar mindre. Inte från Microsofts nätbutiker – där kostar båda versionerna 59 dollar (jag får inte fram Xbox One-priset i kronor) – men Xbox-versionen säljs även på skiva. Och i den sunda konkurrensens namn finns det då till betydligt lägre pris, se Prisjakt-länkar nedan.

"Jag har ju just informerat Windows Store om att jag äger spelet det vill ha 646 kronor för"

Windows 10-utgåvan av Quantum Break säljs enbart i Windows Store, och det finns inget sätt att komma runt den där 646 kronor-knappen. Så jag tar risken... och mitt betalkort kan andas ut – inga debiteringar. (Fotnot: nästa gång jag startar Windows Store står det att jag äger spelet, och det finns en download-knapp. Men gången efter det är 646 kr-knappen tillbaka. Och spelet har hittills inte visat sig i appens spelbiblitotek.)

Men min laptop slipper bekänna färg. Nedladdningen vägrar eftersom spelet tvingas in på C:\-disken, där utrymme saknas. Jag får en abstrakt felkod vars text Windows inte kan kopiera. Inga val ges för var man vill installera spelet (vilket varit standard åtminstone sedan Windows 95), jag får gå till systeminställningarna och styra om var Windows Store-appen ska lägga spel. Ett felmeddelande och en omstart senare fattar appen de nya riktlinjerna.

"Windows Store säger du? Njaaa...

Nedladdningen rullar igång... och stannar på 0,8 av 42 gigabyte. Nytt försök: nedladdningen börjar... och stannar... börjar... stannar... och det har blivit natt. Jag ger upp och går till sängs med förhoppningen att det ska vara klart när jag vaknar.

Morgon. Nedladdningen stannad på 9 GB, går inte att återuppta.

Nytt försök på jobbdatorn, nya problem. Nedladdningen hostar igång ordentligt, men 30 minuter senare har den avbrutits med beskedet att 42 gigabyte Quantum Break inte får plats på 60 lediga gigabyte ssd-disk. Jag byter till en annan enhet, startar om Windows Store (läxan lärd!) och efter någon timme är Quantum Break änterligen spelbart.

Spelet ser förstås bättre ut på pc. Artistiskt är det stundtals fantastiskt: ljussättningen, mimiken, animationerna. Samtidigt ligger någon sorts disigt filter över hela spelet, som imma på en vindruta. Kanske vill det dölja en del lågupplösta texturer, för såna finns det en del av. Spelet verkar uppskalat på min 2560x1440-upplösta skärm, och helheten är aningen dimmig.

Grafik för 646 kronor.

Jocke Bennet hade en del kritiska synpunkter i sin Quantum Break-recension, och jag håller till stora delar med. Dessutom tänker jag gnälla på muskontrollen – den är otajt. Siktet svarar inte exakt på musrörelser, och mouse smoothing-inställingar lyser med sin frånvaro. Det kan rentav vara så att gamepad funkar lika bra som mus.

"Vid ett par tillfällen går något sönder – vår stackars hjälte hackar fram i 10-15 fps"

Att mäta frameraten går inte med Fraps eller Nvidias Shadowplay, och jag har inte lyckats med något annat program heller. Men klart är att bildflytet går upp och ner: för det mesta flyter det okej med högsta grafikinställningarna, men då och då börjar spelet oförklarligt hacka. Och vid ett par tillfällen går något sönder – vår stackars hjälte hackar fram i 10-15 fps. För att en laddning senare rulla fram som om inget hade hänt.

Quantum Break är inte ett dåligt spel, bara inte så bra som jag hade hoppats på. Och ärligt talat ligger nog orimliga förväntningar på Remedys axlar: man förväntar sig en #Max Payne-upplevelse varje gång. Och visst, det här är studions avgjort sämsta titel, men dess stora problem är översättningen till pc. Samtidigt bär den Remedys prägel och åtminstone Sam Lake-fansen bör fundera på att spela igenom den.

Luften bor i mina steg. Eller tvärtom.

Men inte på Windows 10. Att behöva brottas i flera timmar för något så basalt som att hämta och installera ett spel man har mage att ta 646 kronor för – det är inte okej. Betänk sen följande: det här svårt problemfyllda spelet ges ut av Microsoft, hämtas med en Microsoft-byggd app och körs i Microsofts operativsystem... det är fan ta mig arrogans.

Så låt bli Windows 10-versionen av Quantum Break, köp det på Xbox One om du ska ha det. Microsoft behöver den signalen:

Fucking Windows Store. Laga, eller lägg ner skiten.

Testdator: Geforce GTX 980 Ti, Intel Core i7-4790K, 16 GB RAM, Windows 10 (64-bit)