Baldur's Gate 3 ser verkligen ut att bli ett djupt och massivt spel, vilket bland annat ses i det faktum att spelet har totalt 174 timmar mellansekvenser och sägs kräva 75–100 timmar för en "vanlig" genomspelning. Som sig bör i ett rollspel finns det även massor av beslut att fatta och kluriga ultimatum att våndas över, och hur man agerar påverkar även hur äventyret avslutas.

Youtube-kanalen Fextralife har snackat lite med Chrystal Ding, som är författare för spelet. Under det senaste halvåret har hon främst jobbat med spelets slut, och enligt henne ska det finnas 17 000 olika variationer av det. Märk väl att det inte innebär att det finns tusentals unika slut, utan endast att en uppsättning av dem lär modifieras baserat på diverse variabler, såsom vilka karaktärer vi har med oss och de beslut vi fattat under spelets gång.

Baldur's Gate 3 släpps den 3 augusti på pc, den 6 september på Playstation 5 och vid ett senare tillfälle till Xbox Series X/S.