Del två (plats 11-20) och tre (plats 1-10) av topplistan läser du här och här.

I teorin borde lilla Sverige långt uppe i norr vara ingen alls i den stora spelvärlden. I själva verket har vi blivit en storspelare. Vi är det idag, var det igår, och så kommer det förbli.

"En samling som sakta men säkert blivit en kulturskatt"

Det är omöjligt att dra någon annan slutsats när man tittar på alla små, kolossala och alldeles lagom (Sverige, ändå!) stora studior som finns i vårt avlånga land. Begreppet svenska spelundret tycks aldrig gå ur tiden då vi nästan årligen lägger nya moderna klassiker till en samling som sakta men säkert blivit en kulturskatt.

Det ska vi nu fira på FZ. I dagarna tre hyllar vi de trettio bästa svenska spelen genom alla tider. Allt från tidlösa mästerverk, titlar som blivit stilbildare, till spelen som gjort oförglömliga avtryck. Tisdag, onsdag och torsdag blir det blågul fest, och den börjar nu.

Stugan

Release: 1978
Format: Pc, Oden

"Du står på en brygga någonstans i Småland. Bakom din solvärmda rygg åker man vattenskidor. En kyrkklocka (som du inte ser) slår tolv. Du ser ett hus rakt fram."

Det svenska spelundret började redan 1978 när bröderna Kimmo och Viggo slog sig ihop med kompisen Olle för att utveckla Stugan. De var bara 10, 13 och 14 år gamla.

"Mer kuriöst än kul, men ikoniskt kommer det alltid vara"

Stugan inspirerades av kultklassikern Colossal Cave Adventure, men man bytte grottsystemet mot en stuga. Grafik? Såklart inte. Sådana moderniteter var det inte tal om. Här var det vit text på svart bakgrund som gällde, men texten målade likväl en tydlig bild av den småländska stugan. Textkommandon tog oss genom vad som var en föregångare till peka och klicka-äventyren (som då alltså var utan både pekande och klickande).

Den tidiga versionen kunde bara spelas genom att via modem ringa upp en stordator, och det fanns ett diskussionsforum (redan då!) där användare hjälpte till med spelets utveckling.

Femtio år senare är Stugan mer kuriöst än kul, men ikoniskt kommer det alltid vara.

Just Cause 2

Release: 2010
Format: Pc, PS3, Xbox 360

De var något på spåren redan med första spelet, och med del två hittade de hem med kaosröjet. Avalanche lånade GTA-idén med en öppen värld, planterade den i en militärdiktatur som de fyllde med kreativa godsaker. Sen gav de oss fria tyglar. Och vi tackade genom att gå bärsärk som en flock schimpanser på adrenalin.

I Just Cause 2 finns inte begreppet "lagom". Kulsprutor, änterhakar, helikoptrar, handgranater, bilar, båtar och motorcyklar formligen ber om att plockas upp och (miss)brukas. Det får spelet att likna en fribiljett till ett nöjesfält skapat av och för folk utan konsekvenstänk. Vilket man klarar sig utmärkt utan när det bjuds på en sådan här kaosbuffé.

Brothers: A Tale of Two Sons

Release: 2013
Format: Xbox 360, PS3, pc, mobil, m.fl.

Tänk att det är en filmregissör som står för den största påhittigheten i spelstormakten Sverige! För redan i debutspelet visade Josef Fares prov på otämjd kreativitet. Han lät spelaren styra två karaktärer samtidigt med en kontroll – hade det ens testats i spelvärlden innan? Och den kreativitet som genomsyrar Fares spelgärning fanns redan här: inga gameplay-moment upprepas. Men det berättarmässiga kunnandet fick han med sig från filmens värld, och därför lämnade Brothers oss med ärrade hjärtan, tårfyllda ögon och en längtan efter mer.

Helldivers 2

Release: 2024
Format: Pc, PS5

"Kaos är det – på allra bästa sätt"

Åtta års utveckling, live-service, nya perspektiv, inledningsvis teknisk hicka. Det fanns en del som talade emot Helldivers 2. Nu talar istället alla om Arrowheads science fiction-kaos.

Kaos är det – på allra bästa sätt. Rymdinsekter väller fram, fotleder vrickas, skottsalvor viner över (eller i) huvudet och explosioner spränger fienden åt helvete. Och påfallande ofta också dig själv. Det vackra med Helldivers 2 är att det lyckas vara kolossalt kul både när du vinner och när du failar så hårt man över huvud taget kan göra. Skratt genom tårar är också skratt.

Raft

Release: 2022
Format: Pc

Survival i early access är en mindre Steam-industri. En av de största aktörerna är Raft, direkt från spelmekkat Skövde och Redbeet Interactive. Det placerar dig och kanske en vän eller tre på en flotte mitt på havet i en fallen värld. Ensamma är ni – exklusive en hungrig haj.

Och på tal om hunger: Raft är survival rakt igenom. Den kurrande magen måste tystas, och törsten släckas. Efter en grillad sill eller två väcks en ny hunger, den efter det stora äventyret. Civilisationens sista utposter måste upptäckas och den röda, blöta tråden är flotten.

Några murkna plankor och en plastkrok kan på bara några timmar bli en självförsörjande husbåt. Ja, ett riktigt hem. Med väggar, tak, hängmattor, trädgårdsland, vattenrenare, motorer, flera våningsplan och en liten skylt där det står: "Hemma är där jag flyter". Så sant.

Amnesia: The Dark Descent

Release: 2010
Format: Pc, PS4, Xbox One, m.fl.

Det är svårt att göra riktigt bra skräck. Ännu svårare? Smart skräck. Det är därför speciellt att ett av de bästa och mest geniala skräckspelen utvecklats i Ramlösa i Helsingborgs utkant.

"Amnesia är en ironisk titel då det är omöjligt att glömma fasorna"

Amnesia: The Dark Descent är vad det låter som: en nedstigning i ett becksvart vansinne. Det värsta är inte nödvändigtvis vad som sker, utan ens livliga fantasi om vad som kan ske. Ens huvud blir ett minfält med skrämselbomber. Hjärnspöken när de är som värst.

Frictional fortsätter mata ens inre demoner med suggestiva grafiska effekter. Det gotiska slottet känns visserligen "101" vad gäller skräck men spelet kokar en jävlig soppa på spiken. Dörrar knarrar, fotsteg hasar och något stönar. Kanske du? Ja, är det något som Amnesia lyckas med är det att sakta hyvla ner sans och reson. Kvar finnas bara desperation och paranoia.

Amnesia är en ironisk titel då det är omöjligt att glömma fasorna.

Ground Control

Release: 2000
Format: Pc

Skelettet är detsamma som hos klassiska RTS som Command & Conquer, men Ground Control skippar hela resurssamlarbiten. De trupper du väljer inför strid är vad du har, ute på slagfältet sker inga påfyllningar. Det ger de taktiska valen en helt annan tyngd än i Westwoods föregångare, inte minst när du ställdes mot mänskliga motståndare.

Malmöstudion Massives debut skalade bort överflödet, och kvar blev ett strategispel med nydanande grafik, fri kamera och våldsamt hyllat multiplayer. Något av ett Quake för taktiskt lagda, om man så vill.

Teardown

Release: 2022
Format: Pc, PS5, Xbox Series

"Ett spel där destruktion är själva målet"

Det finns något primalt tillfredsställande i att förstöra saker. Vi har fått smaka det i flera Battlefield, men vi visste det redan när SimCity var nytt. För hur fina städer vi än byggde så lät vi dem i slutändan alltid gå under av jordbävningar, vulkaner eller Godzilla. Det har Tuxedo Labs fattat, och därför har de gett oss ett spel där destruktion är själva målet.

En egenbyggd fysikmotor och omfattande moddstöd gör Teardown till ett sånt där spel man gärna återkommer till. För upplevelsen begränsas inte av något annat än din egen påhittighet. Och din lust att förstöra saker, förstås. Det borde stå i systemkraven.

Crusader Kings 3

Release: 2020
Format: Pc, PS5, Xbox Series

Inavel har aldrig varit roligare. Så skulle man kunna sammanfatta [i]Crusader Kings 3[i] – det finns ungefär en miljon andra sätt att beskriva den komplexa medeltidsstrategin. Paradox har lyckats göra något mer än bara ("bara") briljant 4x-strategi. De har byggt en historiebyggare, som du i din tur kan bygga vidare på i evighet så länge du vill.

Och du vill.

Det påstås att människans historia redan är skriven, men också att historien skrivs av vinnaren. Du är just en sådan och kartan är upp till dig att måla i breda penseldrag av blod, krig och kärlek. Döden är inte slutet då din dynasti lever vidare via ditt blod. Inavlat eller ej.

Det är komplicerat att erövra och härska. Något som Crusader Kings 3 snarare motsätter, då det fyra år efter releasen fortsätter att erövra och härska som om en morgondag inte fanns.

Payday 2

Release: 2013
Format: Pc, Playstation, Xbox, Switch

Konkurser, nystarter, bråk – bröderna Bo och Ulf Andersson har haft en stökig resa genom den svenska spelhistorien. I dag pysslar Ulf med GTFO medan det varit tyst om Bo efter Starbreeze-avhoppet för några år sedan. Men oavsett vad de gör i dag så är Payday 2 deras största bidrag till den svenska spelbranschen. Än, ska tilläggas.

Kooperativa bankrån för fyra kändes först som en Left 4 Dead-klon, men med planering, uppgraderingar och taktiska val blev det något större än ett svettigt adrenalinrus – det är ett spel för folk som kan samarbeta. Dryga decenniet efter premiären spelas det fortfarande av tiotusentals människor varje dag (Payday 3 blänger avundsjukt från sidlinjen), och det är det huvudsakliga skälet till att Starbreeze och Overkill fortfarande finns bland oss.

Fotnot: Den andra delen av topplistan (plats 11-20) läser du här, och här är del tre (plats 1-10).