Jason Vandenberghe, creative director på #Ubisofts #Red Steel 2, har i en intervju med Play.tm berättat att det är fullständigt avgörande om titeln tas emot väl av fans för seriens fortlevnad.

Det var tydligt från början att vi måste lyckas. Det var fullständigt avgörande. Det var självklart att, om Red Steel 2 släpptes och sedan fick ett dåligt mottagande av fansen, så är det slutet. Det skulle inte bli något Red Steel 3. Det skulle inte vara någon poäng med en fortsättning: en gång är en förseelse, två gånger är ett mönster.

#Red Steel har endast 63 procent i snitt på Metacritic, och 7.0 i snitt bland de som röstat på samma sajt. Jason menar dock även på att uppföljaren har ett väldigt starkt stöd hos Ubisoft, och att hans team haft det väldigt lätt att fokusera på kvalitén på gameplayet.

Det betydde också att vi inte ville snacka om spelet innan vi visste att du kunde spela det. Det var den andra stora saken.

Spelet väntas ut i butik den 25 mars, exklusivt till Wii, och då föregångaren endast fångade in ett och ett halvt FZ-märke för lite mer än tre år sedan är det verkligen upp till bevis.