Jag har väntat på Shannon Loftis i över tjugo minuter när dörren till hennes lilla rum öppnas. Hon ursäktar sig och manar mig att slå mig ner. Alldeles intill står en TV med #Kinect Adventures redo. Loftis undrar om jag vill prova spelet. Jag säger att det får vänta. Let's get down to buisness.

På senare tid har det varit en del negativt snack om Kinect. Det finns de som anklagat den version av Kinect som kommer att släppas för att vara en budgetversion av den ursprungliga. Ni skulle vid någon tidpunkt ha haft stöd för teckenspråk och låtit kameran känna av fingrar och tår men nu blir det inte så. Kommentar på det?

- Vad ni ser just nu med Kinect och våra applikationer är bara #Microsofts inledande sätt att nyttja den. Våra olika team har fokuserat på lite enklare grejer, men det finns inget som säger att vi i framtiden inte kommer att använda hårdvarans möjligheter för att utveckla mjukvaran. Vi kommer kanske att titta närmare på möjligheten att läsa ansikten och läppar, registrera rörelser och händer. Så det är egentligen inte en budgetversion, vi har många olika vägar vi kan ta hädanefter, vi tog den vi befinner oss på nu eftersom den genererar mest skoj.

Kinect Adventures var när ovanstående fråga ställdes oprövat av FZ:s skribent.

Betyder det att vi kan förvänta oss mjukvaruuppdateringar som leder oss in på andra vägar?

- Absolut, med Xbox Live är allt möjligt. Vi skrapar bara på ytan av vad som är möjligt med Kinect.

Ni har en ganska solid samling spel till Kinect som ska stå färdiga vid släppet men inget riktigt hardcorespel. Vad händer där? Hur planerar ni att använda Kinect för hardcoregamern?

- Först och främst, alla stora utvecklare har utvecklingskit och vi känner att vi på #Good Science Studio som utvecklat Kinect Adventures (som följer med när man köper Kinect) har banat vägen för dem. Vi är förvisso bara en spelutvecklare men vi kände redan från början att vårt primära mål var att inspirera andra och visa hur man kan använda Kinect. Så jag hoppas att de inspireras på riktigt, inte bara gör en shooter och applicerar kontrollen – jag vill se nya genrer!

Tv-spel? Så sjutton heller. Snarare rena rama balettakademin. Jonas har redan siktat in sig på positionen som prima ballerina på Operan.

Jo, absolut. Men det är ju Microsoft som utvecklar Kinect, borde inte Microsoft leda vägen genom att utveckla det första hardcorespelet?

- Alltså, vi älskar alla hardcoregamers, det är de som utvecklat Xbox Live till att bli den fantastiska mötesplats det är. Men vårt initiala mål med Kinect är att nå de som inte spelar tv-spel. Och de har sina skäl att inte göra det. (Plockar upp en handkontroll) De gillar inte den här. De gillar inte knappar eller spakar. Och det där är ju något vi som spelar vanligtvis inte tänker på men visst är det så att det finns en stor abstraktion mellan det vi gör med kontrollen och det som händer på skärmen. Och om vi ska hårddra det så är Kinect ett sätt att introducera tv-spel för en annan publik.

Ok, jag förstår. Men om du fick drömma lite, vad skulle du, personligen, vilja se för sorts spel till Kinect?

- Hm, ett bra exempel är ju Forza-demot vi visade på E3, sådana typer av spel är på väg och de ser bra ut.