ArenaNet arbetar som bäst med en expansion och en uppföljare till onlinerollspelet Guild Wars. Jag hade en pratstund med grabbarna på ArenaNet som berättade att expansionen Eye of the North kommer under tredje kvartalet i år. Den innehåller bland annat 18 nya multilevelgrottor, tio nya hjältar och glimtar av de raser som ska komma i Guild Wars 2.

En helt ny idé, som även kommer att följa med i tvåan, är det så kallade "Hall of Monuments". Detta är ett monument som du kan bygga där dina bragder i alla spelets delar blir förevigade. Skaffar du dessutom Guild Wars 2 kommer allt du gjort i första Guild Wars att kunna länkas till ditt monument i uppföljaren. Det betyder att om du har en massa unika föremål och vapen i ettan, så har du dem i Guild Wars 2 också.

Eye of the North är utvecklat för den existerande Guild Wars-communityn. Deras feedback har varit grunden för allt nytt som introduceras i expansionen. Här finns inget nytt level 1-20-material för nybörjare, fokus ligger helt på de högre nivåerna.

Friare värld, färre instanser

I uppföljaren, säger grabbarna, kommer delar av det gamla Guild Wars att förändras och förbättras. Till exempel kommer världen att vara friare och inte lika hårt instance-baserad. Man kommer dock att behålla huvudtanken att spelet i första hand är för solospelaren och ska vara lättillgängligt.

I det gamla Guild Wars kunde man skaffa medhjälpare som styrdes av datorn, så kallade Henchmen, när det behövdes extra backup. I Guild Wars 2 har man utvecklat en form av kompis-system så att du kan utveckla en "följeslagare" jämte din huvudkaraktär. Följeslagaren tar inte tar upp plats i partyt, istället är den en del av din huvudkaraktär och backar upp dig där du är svag. Om du till exempel har en gubbe som kräver mycket energi så kan du utveckla en följeslagare som, när den är nära dig, ger dig extra energi. Om du inte gillar tanken på att utveckla en följeslagare så kan du i stället få särskilda buffar till din huvudgubbe, valet är ditt.

Världs-PvP till för alla

En annan sak som kommer ändras i Guild Wars 2 är PvP-systemet. PvP-delen i det första spelet har alltid varit väldigt tävlingsinriktad, eftersom man måste planera och strategiskt bygga upp sin gubbe inför en fight. Den delen tänker man behålla, samtidigt som man lagt till en ny del av PvP, nämligen "världs-PvP" som ska vara till för alla.

Världs-PvP är ett nytt sätt att spela och tack vare den nya världen i Guild Wars 2 som kommer ihåg allt som händer, har man skapat ett system där varje värld tävlar tillsammans mot andra världar för att få tillgång till dessa världars prylar och specialsaker. Viktigast av allt med detta är att alla är med och strider. Oavsett om man spelar ibland eller ofta så finns det ett system som balanserar världskrigen så att det blir jämnt.

När jag frågar hur Guild Wars 2 kommer att stå sig i konkurrensen svarar de att de inte har någon intention att tävla med andra MMO-spel.

- Västerländska spel som World of Warcraft och EverQuest 2 är så lika ändå. Vi vill inte göra ett World of Warcraft 2.0. Vår community vill inte ha ett sådant spel. Vi tar istället alla erfarenheter vi fått från utvecklingen av Guild Wars och gör ett spel som är flera levlar bättre.

Självklart kommer Guild Wars 2-spelandet även i fortsättningen att fungera som så att när du väl köpt skivan i butiken så tillkommer inga månadsavgifter. Det kommer, om allt går enligt planerna, att släppas för betatestning under andra halvan av 2008. När spelet finns i butikerna vet man inte ännu eftersom utvecklarna vill vara säkra på man kunnat färdigställa feedbacken från betatestningen och släppa det bästa onlinerollspel världen skådat.

Följande personer från ArenaNet medverkade i intervjun:

- Jeff Strain, Mike O'Brian - grundare
- James Phinney, Ben Miller - designavdelningen
- Chris Lye - marknadsföringschef