Framtiden för #Massive Entertainment kan komma att handla om massiva onlinespel. Yves Guillemot, chef för #Ubisoft, antydde i går att den skånska utvecklaren kan komma att sättas på att göra "mini-MMO", en sorts mindre onlinespel som är populära i Asien. Massive, som nyligen köptes av den franska utgivarjätten, har gjort sig ett namn med hyllade strategispel som #World in Conflict och Ground Control och om Ubisofts planer blir verklighet väntar MMO-projekt i undergenrerna strategi och rollspel.

We just bought it from them since those guys have Blizzard so they didn't need that studio as much as we do, and those guys are extremely strong in RTS (real-time strategy), so they are going to help us also get closer to the MMO space.

Our goal there is to go first with light MMOs...that have been extremely popular in China but are also coming in the U.S. and Europe and are generating lots of good revenue, so our goal is first to start with light MMOs, and then in the future also come with RPG and RTS, also in the MMO space.

Ubisoft har tidigare antytt att man vill göra ett MMO-spel med Tom Clancy-tema (de har släppt åtskilliga serier med författarens namn i titeln). Återstår att se om det faller på Massive att realisera detta projekt.