Kantiga polygoner kan snart vara historia och framtidens spelgrafik erbjuder närmast oändlig detaljrikedom. Det menar #Euclideon, ett företag som snickrat ihop en teknik som ska ersätta dagens polygonbaserade grafik med punktmoln, vilket innebär att det du ser bygger på en mängd mycket, mycket små punkter istället för dagens kantiga månghörningar. I råa siffror gör den nya tekniken enligt utvecklarna grafiken sisådär 100 000 gånger bättre.

Tekniken kallas Unlimited Detail och den ska göra det möjligt att skanna in objekt med närmast fotorealistisk detaljrikedom, och i en färsk videodemonstration (se nedan) berättas att man har byggt en polygonkonverterare som översätter dem till den nya tekniken. Demofilmen är kanske inte den ögonfröjd du väntat dig, något som utvecklarna förklarar med att man är just utvecklare och inte artister. Tekniken är också i sin linda, men den som köper filmens säljsnack kan se fram mot grafik som gör skäl för påståenden om att vara realistisk eftersom den bygger på atomer/punkter.

Unlimited Detail presenterades kort förra året, varpå det blev ganska tyst. Men nu tar utvecklarna alltså bladet från munnen och vi väntar med spänning på att höra vad branschen har att säga om saken.