Anledningen till att #Simcity-utvecklarna #Maxis kräver en ständig internetuppkoppling för att spela har inget med att motverka piratverksamhet att göra, utan var snarare ett nödvändigt krav eftersom titeln är så flerspelarcentrerad. Utvecklarna säger att kravet är "värt det".

– Det är ett flerspelarspel redan från grunden. Jag är inte överraskad att vi fått en del [negativa] reaktioner på detta. Men jag tror att när folk får se det i aktion – på E3 ser vi verkligen fram emot att visa folk flerspelarläget och hur det funkar – så kommer det förhoppningsvis visa dem varför det är en så bra feature och att det helt klart är värt det. Fördelen du får av att spela online kommer övertyga dig om varför det är värt det, säger Maxis-producenten Jason Haber.

I Simcity innebär denna multiplayer-aspekt att exempelvis brandmän från en närliggande spelares stad ska kunna rycka in vid en brand i din egen stad, om du till exempel saknar brandstationer. Samma principer gäller givetvis även för alla andra tänkbara områden.

– Det är ett designval för hur vi kan få spelet att kännas mer som en riktig stad. Och riktiga städer existerar inte i bubblor som inte någon annan har inflytande över. Saker som sker i städerna påverkar andra städer, och andra städer påverkar dem. Jag bor i San Francisco Bay-området. Det finns massor av mindre städer där och de interagerar alla med varandra och påverkar varandra. Att kunna återskapa det och den känslan i Simcity är verkligen viktigt för spelet.

Räkna med att vi lär få reda på mer om Simcitys multiplayer-features under årets E3-mässa, som går av stapeln i juni.